Är det ok att köpa valp efter.. -spinoff-

Gnist

Trådstartare
Stjäler helt enkelt ciindys text och vänder på det, så att valpköpare får svara på frågorna och då utgå från om det är ok att köpa valp efter:

Mentalitet

Hundar som ej uppskattar kontakt av människor de inte känner?
Och visar det genom att
-Gå undan?
-morra?
-Nafsa?
-bita?

En hane som sällan går att ha ihop med andra hanar?
Hundar som kan vara osäkra kring barn?
Som visar osäkerhet inför nyårsraketer/smällare?
En hund som inte fungerar att träna/tävla när den löper/löptik i närheten?
Som fått ett KEP på utställning? Rapportkod?

Komentarer:

Hälsa
Som har höftledsfel men inte lider av det?
C?
D?
E?

Som inte är höftledsröntgad men de krävs ej inom rasen?
Ögonkollad?
Patella?
Armbågar?

Saknar tänder?

Komentarer:

Rasstandard

Har fel färg eller tecken som ej är godkända?
Är för hög/låg enligt rasstandard?
Saknar pigment i nos/tassar om de är ett diskvalificerande fel?

Komentarer:

Ange gärna om det är rent generellt ni svarar eller om det gäller den/de raser ni är intresserade av!
 
Sv: Är det ok att köpa valp efter.. -spinoff-

Svarar som köpare av mina raser,dobbis och fralla

Mentalitet

Hundar som ej uppskattar kontakt av människor de inte känner?
Och visar det genom att
-Gå undan?
-morra?
-Nafsa?
-bita?

nej,oavsett ras

En hane som sällan går att ha ihop med andra hanar? ja
Hundar som kan vara osäkra kring barn? beror på vana
Som visar osäkerhet inför nyårsraketer/smällare? nej
En hund som inte fungerar att träna/tävla när den löper/löptik i närheten? nej på dobbis
Som fått ett KEP på utställning? beror på varför Rapportkod? absolut nej

Komentarer:

Hälsa
Som har höftledsfel men inte lider av det? nej
C? nej
D? nej
E? nej

Som inte är höftledsröntgad men de krävs ej inom rasen? ja för fralla
Ögonkollad? nej på dobbis
Patella? ja
Armbågar? ja

Saknar tänder? nej på dobbis

Komentarer:

Rasstandard

Har fel färg eller tecken som ej är godkända? beror på vad jag ska ha dobbisen till
Är för hög/låg enligt rasstandard? ja
Saknar pigment i nos/tassar om de är ett diskvalificerande fel? nej

Komentarer:

Ange gärna om det är rent generellt ni svarar eller om det gäller den/de raser ni är intresserade av. Är mycket kinkig på dobbis,lite mer förlåtande på fralla bara dom kan andas
 
Sv: Är det ok att köpa valp efter.. -spinoff-

Stjäler helt enkelt ciindys text och vänder på det, så att valpköpare får svara på frågorna och då utgå från om det är ok att köpa valp efter:

Mentalitet

Hundar som ej uppskattar kontakt av människor de inte känner?
Och visar det genom att
-Gå undan? Beroende på ras men de efter ett tag ska hunden söka kontakt eller visa nyfikenhet
-morra? Aldrig!
-Nafsa? Absolut inte!
-bita? Varför har man tagit valpar efter en sådan förälder undrar jag?

En hane som sällan går att ha ihop med andra hanar? Nej!
Hundar som kan vara osäkra kring barn? Nej!
Som visar osäkerhet inför nyårsraketer/smällare? Nej!
En hund som inte fungerar att träna/tävla när den löper/löptik i närheten? Nej!
Som fått ett KEP på utställning? Rapportkod? Nej!

Kommentarer:

Hälsa
Som har höftledsfel men inte lider av det?
C? Eventuellt om föräldern visat sådana kvalitéer i det användningsområde den är avsedd för.
D? Nej!
E? Nej!

Som inte är höftledsröntgad men de krävs ej inom rasen? Finns det inte någon känd HD/ED i rasen finns ingen anledning till röntgen.
Ögonkollad? Samma svar som ovan
Patella? -"-
Armbågar? Se första svaret

Saknar tänder? Inte om den är född med tandfel. Om tänder saknas p g a skada/olycka är det givetvis ok men det ska finnas veterinärintyg på det.

Kommentarer: Finns någon känd sjukdom eller fysisk defekt inom rasen ska den vara kontrollerad så långt det är möjligt innan hunden går i avel.

Rasstandard

Har fel färg eller tecken som ej är godkända? Mindre viktigt om hunden är en arbetande ras.
Är för hög/låg enligt rasstandard? Inga större avvikelser önskas.
Saknar pigment i nos/tassar om de är ett diskvalificerande fel? Beror också på ras. Ovidkommande om det är en arbetande ras.

Kommentarer:

Ange gärna om det är rent generellt ni svarar eller om det gäller den/de raser ni är intresserade av! Rent generellt. Med arbetande raser menar jag jakt/vall- och bruksraser.
 
Sv: Är det ok att köpa valp efter.. -spinoff-

Svarar från cavalier och malle syn.. (skriver skillnader om jag har några)


Stjäler helt enkelt ciindys text och vänder på det, så att valpköpare får svara på frågorna och då utgå från om det är ok att köpa valp efter:

Mentalitet

Hundar som ej uppskattar kontakt av människor de inte känner?
Och visar det genom att
-Gå undan? ja
-morra? nej
-Nafsa? nej
-bita? nej

En hane som sällan går att ha ihop med andra hanar? nej
Hundar som kan vara osäkra kring barn? beror på
Som visar osäkerhet inför nyårsraketer/smällare? ja, inte en malle men en cavve
En hund som inte fungerar att träna/tävla när den löper/löptik i närheten? ja
Som fått ett KEP på utställning? Rapportkod? nej

Komentarer:

Mallen blir lätt farlig om den är rädd och cavven ska ju vara en trevlig sällskapshund.. så det med barnen beror helt på, min malle skulle bita barn om de kanske drog henne i örat ordentligt (så hon fick riktigt ont, har dock aldrig hänt men jag tvekar inte en sekund på att hon skulle varna) cavven skulle oxå bita av samma anledning, efter en sådan händelse skulle min malle vara lika glad i barn men cavven skulle göra allt för att undvika dem.. (dom inte bita men kanske morra.. Ser ändå ingen anledning till att inte avla cavven.. då det är av en dramatisk händelse hon inte gillar barn, hon har gjort det förut och hennes gener är barn älskade.. Men som valpköpare vet jag inte varför hunden i fråga morrar och det finns inget som säger att ägaren inte kommer ljuga för mig.. Därför skulle jag kunna ta valpar på tiken i fråga men jag skulle inte vilja köpa en valp från en sådan tik.


Hälsa
Som har höftledsfel men inte lider av det?
C? nej
D? nej
E? nej

Som inte är höftledsröntgad men de krävs ej inom rasen? ja
Ögonkollad? nej, de e så lätt och billit att kolla
Patella? ja (för malle då det krävs för cavve.. men jag tror inte det krävs för malle?)
Armbågar? ja

Saknar tänder? ja

Komentarer:

Frisk hund e viktigast, köper inte en valp från en förälder eller även förförälder men hd c d eller e..


Rasstandard

Har fel färg eller tecken som ej är godkända? cavve nej malle ja
Är för hög/låg enligt rasstandard? ja, men inte en allt för stor cavve
Saknar pigment i nos/tassar om de är ett diskvalificerande fel? cavve nej malle ja



Komentarer:

Cavven är utställnings möjs lite viktigt på, men friskheten går före allt annat.. Mallen är brukset det viktigaste (och friskhet).. Min malle har närvarande närmare 3 diskande fel på sig.. :D

Ange gärna om det är rent generellt ni svarar eller om det gäller den/de raser ni är intresserade av!
 
Sv: Är det ok att köpa valp efter.. -spinoff-

Jag svarar specifikt för min ras, welsh springer spaniel. Ägnar mig "fortgående" åt att leta valp även om jag inte ska ha någon just då, är ganska kinkig med både linjer och resultat och hälsa och vill vara up to date med rasen hela tiden.


Mentalitet

Hundar som ej uppskattar kontakt av människor de inte känner?
Och visar det genom att
-Gå undan? Eventuellt, beroende på situation och typ av kontakt ifrån den främmande
-morra? Nej
-Nafsa? Nej
-bita? Nej

En hane som sällan går att ha ihop med andra hanar? Nej
Hundar som kan vara osäkra kring barn? Nej
Som visar osäkerhet inför nyårsraketer/smällare? Nej
En hund som inte fungerar att träna/tävla när den löper/löptik i närheten? Nej
Som fått ett KEP på utställning? Rapportkod? Nej

Komentarer: Welshar ska gilla folk men de uppskattar generellt inte om folk är väldigt "på" direkt, kastar sig över den om ska gulla (de ser ju gulliga ut...) Det är inte diskvalificerande för mig, såvida hunden hälsar glatt efter några sekunder (inte efter fem minuter lock och pock och inte en timme, det är oacceptabelt).

I vårt fall hade vi tingat en valp, betalat 2000 kr i "tjing" och när vi sedan åkt 70 mil enkel väg för att träffa femveckorsknytten var det en enda sak vi var överens om: visar tiken aggressivitet eller obehag tackar vi för oss och åker hem igen trots förlusten av pengarna. Nu möttes vi ju i farstun av en stormglad tik som ville upp i famn och stolt svassade iväg mot valplådan: kolla vad jag har!!! och när vi slog ned oss där la hon sig i soffan, tyckte det var skönt någon annan underhöll monstren en stund, glad och avslappnad.


Hälsa
Som har höftledsfel men inte lider av det? Nej
C? Nej
D? Nej
E? Nej

Som inte är höftledsröntgad men de krävs ej inom rasen? Nej
Ögonkollad? Nej
Patella? Nej
Armbågar? Nej

Saknar tänder? Ja, om det är olycksrelaterat, inte medfött

Komentarer: Valpar ska tas av sunda föräldrar och jag kan inte tänka mig att gynna oseriös uppfödning. Turligt nog har rasklubben gjort det väldigt tydligt på hemsidan vilka parningar som följer riktilinjerna och var det brister när de inte gör det.


Rasstandard

Har fel färg eller tecken som ej är godkända? Nej
Är för hög/låg enligt rasstandard? Ja, någon cm kast är ok
Saknar pigment i nos/tassar om de är ett diskvalificerande fel? Nej

Komentarer: Alla stuk på rött och vitt är godkänt, jag är mera kinkig med pälskvalitet, den ska vara korrekt, helst inte överpälsad. Återigen, avlar man så avlar man på korrekt material, då det finns tillräckligt underlag även ibland de korrekta individerna.


Jag är med andra ord en "sån där tråkig som bara tycker det duger med perfekta hundar, jag älskar inte hundar för det dom är", som en bekant la fram det när jag tyckte allt som detta ovan var viktigt och var emot blandrasavel "för att alla tikar förtjänar att vara mamma en gång"
 
Sv: Är det ok att köpa valp efter.. -spinoff-

Stjäler helt enkelt ciindys text och vänder på det, så att valpköpare får svara på frågorna och då utgå från om det är ok att köpa valp efter:
Intressant initiativ! :D

Mentalitet

Hundar som ej uppskattar kontakt av människor de inte känner?
Och visar det genom att
-Gå undan? Ja. Detta var något jag gjorde, köpte en liten sheltie tik som inte alls var kär i beröring och kontakt. Nu kutar hon fram till alla och hälsar med otroligt mycket glädje! Så för mig är detta något man kan få tillrätta med miljöträning.
-morra?
-Nafsa?
-bita?
Till alla andra ovan säger jag nej. Jag accepterar INTE aggressivitet!

En hane som sällan går att ha ihop med andra hanar? Nej. Detta är jag inte ett dugg intresserad av, jag vill att mina hundar ska acceptera alla. Speciellt eftersom jag vill föda upp och det kommer nog bli snurr i huset med nya hundar hela tiden.
Hundar som kan vara osäkra kring barn? Ja, så länge det handlar om att de blir lite skygga eller "fundersamma", inte om det handlar om aggressiva yttringar.
Som visar osäkerhet inför nyårsraketer/smällare? Beror på hur gravt.
En hund som inte fungerar att träna/tävla när den löper/löptik i närheten? Beror på om det kan ordnas med rätt träning.
Som fått ett KEP på utställning? Rapportkod? KEP ja, rapportkod A nej.

Komentarer:
Eftersom mina hundar ska användas till aktiv sällskap och avel så vill jag ha hundar som kan leva ett normalt liv utan att jag ska behöva hoppa genom ringar för att få till det jag vill. För att få en normalt fungerande hund i alla situationer och inte behöva oroa mig för vilken hund som fungerar ihop med min, om vi kan ha en trevlig promenad utan aggressionsyttringar o.s.v.

Jag har även detta i åtanke till mina framtida valpköpare; att sälja hundar som kan/kommer att bli aggressiva mot andra hundar och riskera att skapa tråkigheter för nya familjen tycker inte jag är särskilt ansvarsfullt. Alla familjer man säljer till är heller inte världens bästa och kunniga valpköpare och att sälja iväg annat än lätta, trevliga och följsamma hundar kan skapa problem. Jag har en ras som dras med diverse rädslor, även här kommer jag tycka att det är viktigt att välja en framåt och modig hanne och tik för att avla på, även att stödja och hjälpa valparna under tiden jag har dem, till att bli tuffa och glada individer. För köparnas skull
:)

Hälsa
Som har höftledsfel men inte lider av det?
C?
D?
E?
Generellt nej, inte en ung hund som jag inte vet hur utfallet blir.

Som inte är höftledsröntgad men de krävs ej inom rasen?
Ögonkollad?
Patella?
Armbågar?
Ögonlyst ska valpen vara innan jag köper den, annars vägrar jag. HD och ED vill jag helst att föräldrarna ska ha kollats men i och med att jag har shetland sheepdog är det svårt att hitta valpar från två friröntgade föräldrar. Patella är inte ett stort problem men jag skulle helst vilja se att veterinären kollat upp det (är ju inte mycket begärt eller kostsamt att kolla upp det i samband med annat vetbesök).

Saknar tänder?
Generellt nej, eftersom valpen köps som tänkt avelsmaterial. Men hade det varit till sällskap och det inte påverkar hunden så hade jag kanske gjort det. Man ska aldrig säga aldrig.

Rasstandard

Har fel färg eller tecken som ej är godkända?
Är för hög/låg enligt rasstandard?
Saknar pigment i nos/tassar om de är ett diskvalificerande fel?
Ja till alla ovan, jag bryr mig inte om sådana saker så länge hunden är frisk.

Komentarer:
Utseende för mig är inte viktigt, funktion och hälsa är det. Kan hunden arbeta eller vara en bra sällskapshund, leva ett långt och friskt liv så är jag nöjd. Att utesluta en frisk hund med felteckningar/färgfel/storleksfel o.s.v. tycker jag är nästan ett rasistiskt beteende och läskigt att renrasaveln är full med "puritister" som inte tittar till individen utan har något extremt och konstigt behov av homogenitet som inte ens fyller en funktion..

Jag svarar generellt men även lite i samband med min ras.
 
Sv: Är det ok att köpa valp efter.. -spinoff-

*knapplan*

Det har var lite svarare lol, svarar som kopare av greyhound, catahoula, schafer

Mentalitet

Hundar som ej uppskattar kontakt av människor de inte känner? ja, JA, Nej
Och visar det genom att
-Gå undan? Ja, JA, nej
-morra? nej, Ja, nej
-Nafsa? nej, nej, nej
-bita? nej, nej, nej

En hane som sällan går att ha ihop med andra hanar? Ogarna och helst inte
Hundar som kan vara osäkra kring barn? Beror pa HUR de ar osakra runt barn, skygga - ja, spanda/morrande, helst inte - men det beror ju pa miljo o sadar med
Som visar osäkerhet inför nyårsraketer/smällare? Mja, Nej, Nej
En hund som inte fungerar att träna/tävla när den löper/löptik i närheten? nej, nej, nej
Som fått ett KEP på utställning? Rapportkod? helst inte

Komentarer: Mycket handlar ju om miljo, men som t.ex. i catahoulans fall sa ar en rastypisk catahoula avvaktande mot framlingar - garna vaktande, "framlingar gore sig icke besvar" hundar. Jag vill inte ha en catahoula som kryper upp i vemsomhelsts kna och dranker dom i dreggel - det hade inte raknats som helt rastypiskt. MEN for dens skull vill jag inte ha en hund som morrar och fjantar pga ren osakerhet - utan Finns det morrande/bett i hunden skall de vara pga assertiaveness och inte radsla.

Hälsa
Som har höftledsfel men inte lider av det? Nej, Nej, Nej
C? ogarna, men har foraldrarna de attribut man soker och det inte finns "battre" hundar i narheten - ja
D? nej
E? nej

Som inte är höftledsröntgad men de krävs ej inom rasen? Ja, Ja, eventuellt OM foraldradjuren, bada, har visat att de funkar for mkt hard belastning utan problem samt att det finns halsostatus pa nara hall - och tatt - i stamtavlan.
Ögonkollad? ja, ja, ja
Patella? ja, ja, se svar om hoftled
Armbågar? ja, ja, se svar om hoftled

Saknar tänder? Nej, Nej, Nej

Komentarer: I catahoulans fall ar de raskopplade problemen dovhet, bundet till merle/merle sa ev, dovhet skulle jag kolla upp innan vilket iofs ar lite svart da det inte finns riktiga halsostatistiker pa catahoulorna. Sen ar det heller ingen stor ras sa man kan inte sila flugor och svalja elefanter utan far tanka mkt som en potensiell valpkopare, en hund som kan JOBBA men t.ex. saknar glasseye skulle jag valja over en cata som uppfyller "alla" utseendekrav men som inte jobbar

Rasstandard

Har fel färg eller tecken som ej är godkända? ja, ja, ja
Är för hög/låg enligt rasstandard? ja, ja, ja
Saknar pigment i nos/tassar om de är ett diskvalificerande fel? ja, ja, ja

Komentarer: Det vasentliga ar att foraldradjuren till valpen kan arbeta, ev. skonhetsfel ar mindre intressant - MEN det beror ju pa, igen, tillgang pa den hundrasen, valpens + foraldrarnas kapacitet och malet med hundkopet. Ar det en boskapshund jag ska ha, da koper jag en efter arbetande foraldrar - oavsett om den har en z-svans, ar for hog, for lag osv hellre an koper en "Rastypisk" dar 3 generationer bakat -inte- har varit arbetande.

Tillagg: Alla svar ovan ar utifran tanken att djuret i fraga -inte- sjalv skall ga i avel. Skall det vara ett avelsdjur sa andras det lite.
 
Senast ändrad:
Sv: Är det ok att köpa valp efter.. -spinoff-

Det är ju hemskt olika beroende på hundens användningsområde men svarar utifrån vad jag själv skulle köpa (sällskapshund och "sport"hund)

Mentalitet

Hundar som ej uppskattar kontakt av människor de inte känner?
Och visar det genom att
-Gå undan? Ja
-morra? Nej
-Nafsa?Nej
-bita?Nej

En hane som sällan går att ha ihop med andra hanar? Nej
Hundar som kan vara osäkra kring barn? Nej
Som visar osäkerhet inför nyårsraketer/smällare? Beror på i vilken grad, osäker är okej men ska inte bli livrädd. Ska gå att hålla normalt under nyår/jaktsäsong
En hund som inte fungerar att träna/tävla när den löper/löptik i närheten? Nej
Som fått ett KEP på utställning? Rapportkod? Beror självklart på varför de fått. Aggresivitet, rädsla så är det nej.

Hälsa
Som har höftledsfel men inte lider av det?, C?, D?,E?Nej till samtliga

Som inte är höftledsröntgad men de krävs ej inom rasen? Ögonkollad?, Patella?, Armbågar? Beror på ras. Chihuahua höftledskollas i regel inte tillexempel och är väldigt sällsynt med probem, där skulle jag dock inte köpa en hund där 3 generationer bakåt inte är kollade och ua. Generellt vill jag ha det mesta kollat (det som är relevant för rasen/raserna) då jag vill minimera risken att få en hund som inte kan hänga med överallt.

Saknar tänder? Beror på hur mycket, en enstaka tand är okej ex 5+6

Har fel färg eller tecken som ej är godkända? Ja

Är för hög/låg enligt rasstandard? Ja. Men skulle inte köpa en chihuahua som förväntas bli minimal (sub 1,5kg) även om det är godkänt pga att jag tycker det ger problem för den enskilda hunden i det klimat jag lever i.

Saknar pigment i nos/tassar om de är ett diskvalificerande fel? Ja
 
Sv: Är det ok att köpa valp efter.. -spinoff-

Förtydligar:

Det gäller alltså om ni skulle tycka det är ok att köpa valp efter föräldrar som beskrivs som ovan.

Vet inte om det framgick tillräckligt tydligt att det inte gäller hundvalpen i sig, utan dennes föräldrar.
 
Sv: Är det ok att köpa valp efter.. -spinoff-

Mentalitet

Hundar som ej uppskattar kontakt av människor de inte känner?
Och visar det genom att
-Gå undan? Tiken behöver ej komma springandes men ska inte dra sig undan heller, lite avvaktande är helt ok.
-morra? Nej
-Nafsa? Nej
-bita? Nej.
Mina nej här förutsätter dock att jag som valpköpare/besökare beteer mig vettigt och inte slänger mig över tiken med valpar, eller att medföljande familj gör detta.


En hane som sällan går att ha ihop med andra hanar? Beror på anledningen, men ärligt talat, hur många har SÅ pass bra koll på pappan till valparna?
Hundar som kan vara osäkra kring barn? En ren erfarenhetsgrej enligt mig, så det är helt ok. Dåliga erfarenheter kan ge ett ganska skrämt beteende som tar oerhört mycket tid att träna bort.
Som visar osäkerhet inför nyårsraketer/smällare? Ja. erfarenhetsgrej även här. OM det inte finns dokumenterad skotträdsla inom den rasen! DÅ skulle jag vara kinkigare.
En hund som inte fungerar att träna/tävla när den löper/löptik i närheten? Om hunden används till träning/tävling SKA den baske mig kunna fokusera.
Som fått ett KEP på utställning? Rapportkod? KEP, ja beroende på anledning.
Rapportkod, ja, OM jag känner hunden och vet varför den fick det. Finns de som får rapportkod för att de knorrar vid bedömningen :cool: Bitbeteende, absolut INTE.


Komentarer:

Hälsa
Som har höftledsfel men inte lider av det?
C?
D?
E?
Är det en ras där det rek. att man röntgar så är det för att det upplevs som ett problem i rasen, då ska valpens föräldrar ha A eller B.

Som inte är höftledsröntgad men de krävs ej inom rasen? Beroende på ras.
Ögonkollad? Beroende på ras, men helst. Mina småraser är det krav för att få valphänvisning via klubben.
Patella? Samma svar som på ögon.
Armbågar? Beroende på ras.

Saknar tänder? Absolut inte mer än vad som är ok inom rasen. Ska dock vara en förbenat bra hund för att tandbortfall ska kunna vägas upp.

Komentarer:

Rasstandard

Har fel färg eller tecken som ej är godkända? Om någon av föräldrarna har vit fläck som kan nedärvas skulle jag ta en valp som inte har detta fel (arbetande ras). Gillar utställning så en korrekt valp enligt rasstandarden vill jag ha.
Är för hög/låg enligt rasstandard? Beroende på övriga kvaliteer. Men för stor parat med för stor är inte en kombo jag skulle vilja ha valp efter.
Saknar pigment i nos/tassar om de är ett diskvalificerande fel? Nej tack.

Komentarer:

Ange gärna om det är rent generellt ni svarar eller om det gäller den/de raser ni är intresserade av! Vill kunna ställa ut mina hundar + arbeta med de inom olika discipliner (olika beroende på ras).

Har svarat efter mina erfarenheter av de raser jag har själv. Bichon Havanais, Australisk Terrier, Finsk Spets, Jämthund.
 
Sv: Är det ok att köpa valp efter.. -spinoff-

Vad roligt att du kunde vända på min tråd :) Syftar mina svar på Norrbottenspetsar eftersom de är de jag kan.

Hundar som ej uppskattar kontakt av människor de inte känner?
Och visar det genom att
-Gå undan? Ja, eftersom de sällan ser någon större mening i andra människor.-morra? Nja, tveksamt! Men skulle jag fara och hälsa på en tik som morrar skulle jag inte vara intresserad av den kullen mer.
-Nafsa? Nej
-bita? Nej

En hane som sällan går att ha ihop med andra hanar? Nej, viktigt för mig att min framtida hund kommer fungera med i princip alla hundar.
Hundar som kan vara osäkra kring barn? Om de är ovana med barn kan det vara ok så länge de inte visar aggresiva beteenden.
Som visar osäkerhet inför nyårsraketer/smällare? Aldrig!
En hund som inte fungerar att träna/tävla när den löper/löptik i närheten? Mja, eftersom Nobsen har blivit lite "översexuell" är det svårt att hitta sådana föräldrar men jag skulle försöka så långt det går.
Som fått ett KEP på utställning? Rapportkod? Kan hända, om jag får en riktigt bra förklaring på vad som hänt och gärna "vittnen" eller video. Om hunden oprovocerat visat upp aggresioner så nej.

Komentarer: Tycker mentaliteten är superviktigt på Nobsarna. Man ser allt fler nobsar som är osäkra (framförallt tikar) inför främlingar. Även fast det inte är vanligt finns det sådanna hundar.
Hälsa
Som har höftledsfel men inte lider av det?
C?
D?
E?
Nej på alla, alla hundar med någon typ av fel på höfter går bort för mig.

Som inte är höftledsröntgad men de krävs ej inom rasen? Ja
Ögonkollad? Nej
Patella? Ja
Armbågar? Ja
Eftersom det bara är ögonen som behöver undersökas är det mitt enda krav. Sen är det självklart + i kanten om de andra är kollat. Även fast jag nog hade kunnat tänka mig att köpa en hund utan att ögonen är kollade eftersom de problemet är i princip borta om den hade gått att registrera.

Saknar tänder? Inte det!

Komentarer: Hälsan är jätteviktig eftersom att den ska fungera som jakthund!

Rasstandard

Har fel färg eller tecken som ej är godkända? Ja, Vi har så lite avelsbas så en svart nobs gör mig ingenting. (Egentligen föredrar jag de hundarna även fast rasstandarden är ändrad och säger emot mig)

Är för hög/låg enligt rasstandard? Någon cm +- gör mig ingenting men när det börjar bli dvärghundar eller stora hundar backar jag. Funktionalliteten är viktigast.
Saknar pigment i nos/tassar om de är ett diskvalificerande fel? Eftersom jag inte är ett dugg intresserad av utställning inom Nobsarna så spelar det ingen roll. Men inget jag föredrar framför väl pigmenterat.

Komentarer: Så länge den har 2 ståöron, en spetssvans och är vit i grundfärgen och man kan se att det är en nobs är inte färgen eller någon cm hit eller dit någonting jag hänger upp mig på.
 
Sv: Är det ok att köpa valp efter.. -spinoff-

Jag har samma svar på denna som på den om avel. Främst eftersom jag inte vill stödja avel jag inte tycker är "rätt".
 
Sv: Är det ok att köpa valp efter.. -spinoff-

Stjäler helt enkelt ciindys text och vänder på det, så att valpköpare får svara på frågorna och då utgå från om det är ok att köpa valp efter:

Mentalitet

(svar efter hur jag hade sett det på "mina" raser WHWT och schäfer)

Hundar som ej uppskattar kontakt av människor de inte känner?
Och visar det genom att
-Gå undan?
morra?
-Nafsa?
-bita?

=Nej, är hunden osocial är det något fel alt orastypiskt med den och då skulle jag ställa mig starkt ifrågasättande. Jag är inte så noga med att hundarna är jättesociala, men de ska vara nyfikna på folk och åtminstone hälsa

En hane som sällan går att ha ihop med andra hanar? Ja, det är OK och inte helt ovanligt inom iaf schäfer


Hundar som kan vara osäkra kring barn? Ja, beroende på vad man menar. De får inte vara osäkra/lömska. Men handlar det om livlighet och att de kan ta till kamplust/dra i kläder etc har jag överseende. Det är en uppfostringsfråga.

Som visar osäkerhet inför nyårsraketer/smällare? Nej

En hund som inte fungerar att träna/tävla när den löper/löptik i närheten? Ja, åtminstone när det gäller WHWT. Helt enkelt för att de är så pass självständiga att jag får ha överseende med att något liknande lockar betydligt mer.

Som fått ett KEP på utställning? Rapportkod? KEP vet jag inte vad det är :p , men rapportkod beror på. Generellt nej.

Komentarer:

Hälsa
Som har höftledsfel men inte lider av det?
C?
D?
E?
= Nej


Som inte är höftledsröntgad men de krävs ej inom rasen?
Ögonkollad?
Patella?
Armbågar?
= Ja, inget av detta krävs inom WHWT.
Saknar tänder?

Beror på. Generellt nej.Komentarer:


Rasstandard

Har fel färg eller tecken som ej är godkända? Ja, tex om en schäfer har en liten vit fläck på bröstet.Är för hög/låg enligt rasstandard? Ja, om den är trevlig i övrigt.Saknar pigment i nos/tassar om de är ett diskvalificerande fel? Säger aldrig aldrig men jag anser att pigmentet är viktigt.Komentarer:
 
Sv: Är det ok att köpa valp efter.. -spinoff-

Stjäler helt enkelt ciindys text och vänder på det, så att valpköpare får svara på frågorna och då utgå från om det är ok att köpa valp efter:

(Nu svarar jag för om jag skulle köpa en till saluki, eftersom det är där jag vet vad jag kollar efter. Köper jag ny ras någon gång så försöker jag helt enkelt hitta det bästa då och lär mig vad som ska kollas efter.
)
Mentalitet

Hundar som ej uppskattar kontakt av människor de inte känner?
Och visar det genom att
-Gå undan?
Absolut.
-morra? Tveksamt, beror på varför den gör det.
-Nafsa? Nej
-bita? Nej

En hane som sällan går att ha ihop med andra hanar? Nej. Det finns gott om salukihanar som går utmärkt ihop med andra hanar, så om valpens pappa skulle ha svårt för andra hanar utan att det finns någon anledning till det, då vill jag inte ha en valp.
Hundar som kan vara osäkra kring barn? Om förälderhunden är osäker pga att något hänt tidigare i livet, så visst kan jag köpa en avkomma. Vet tex en fantastisk tik som var rädd för barn för att ungar kastat sten på henne när hon var valp.
Som visar osäkerhet inför nyårsraketer/smällare? NEJ. Finns gott om opåverkade salukis. Jag vill inte köpa valp med rädda föräldrar.
En hund som inte fungerar att träna/tävla när den löper/löptik i närheten? Med tanke på att "ingen" tränar/tävlar med sin saluki annat än jaktgrejer så finns det inte så mycket att gå på där.
Som fått ett KEP på utställning? Rapportkod? KEP, sure. Rapporterad pga aggressivitet vill jag inte ha att göra med.


Hälsa
Som har höftledsfel men inte lider av det?
Nej
C? Nej
D? Nej
E? Nej

Som inte är höftledsröntgad men de krävs ej inom rasen? Okay för mig
Ögonkollad? Okay för mig
Patella? Ok
Armbågar? Ok

Saknar tänder? Beror på om det är medfött eller pga skada.

Komentarer: Det är ytterst sällan en saluki är hälsokollad öht, men de gånger de har kollats så har det nästan alltid varit u.a. Därför skulle jag inte dra mig för att köpa en valp av otestade föräldrar, men skulle absolut inte köpa valp om föräldrarna har något fel med höfter, ögon eller annat.

Rasstandard


Har fel färg eller tecken som ej är godkända? Alla färger och tecken på saluki är godkända, så det är inget jag behöver tänka på.
Är för hög/låg enligt rasstandard? Det står bara "ca 59-71cm" och storleken på saluki spelar ingen större roll.
Saknar pigment i nos/tassar om de är ett diskvalificerande fel? Det är inget diskvalificerande fel på saluki.

Komentarer: Jag bryr mig inte om rasstandarden, däremot är jag jäääkligt petig med hur hunden är exteriört och skulle inte köpa valp om föräldrarna hade en exteriör jag inte gillade. En saluki med galen exteriör kan inte fungera som det är tänkt att den ska göra och sådan avel vill jag inte stödja. En osund exteriör är inget jag gillar alls, oavsett ras.
 
Sv: Är det ok att köpa valp efter.. -spinoff-

Det förstod jag, svarade vad jag har för krav på föräldrarna :)
 
Sv: Är det ok att köpa valp efter.. -spinoff-

Jag har bara tillräcklig kunskap om American Akita och svarar därefter.

Mentalitet

Hundar som ej uppskattar kontakt av människor de inte känner?
Och visar det genom att
-Gå undan? ja
-morra? mycket tveksamt
-Nafsa? nej
-bita? nej

En hane som sällan går att ha ihop med andra hanar? ja
Hundar som kan vara osäkra kring barn? nej.
Som visar osäkerhet inför nyårsraketer/smällare? nej
En hund som inte fungerar att träna/tävla när den löper/löptik i närheten? nej
Som fått ett KEP på utställning? ja Rapportkod? nej

Komentarer:

Hälsa
Som har höftledsfel men inte lider av det?
C? Om hunden har bra mentalitet och desutom arbetsmeriter (ej utställning) så hade jag nog kunnat blunda för c inom min ras.
D? nej
E? nej

Som inte är höftledsröntgad men de krävs ej inom rasen? tveksamt
Ögonkollad? tveksamt
Patella? ja
Armbågar? ja

Saknar tänder? nej

Komentarer:

Rasstandard

Har fel färg eller tecken som ej är godkända? nej
Är för hög/låg enligt rasstandard? Kanske om menataliteten är bra.
Saknar pigment i nos/tassar om de är ett diskvalificerande fel? nej

Komentarer:

Ange gärna om det är rent generellt ni svarar eller om det gäller den/de raser ni är intresserade av!
 
Sv: Är det ok att köpa valp efter.. -spinoff-

Svarar generellt, inte för en specifik ras.

Hundar som ej uppskattar kontakt av människor de inte känner?
Och visar det genom att
-Gå undan? Ja, om den är ointresserad, inte om den är rädd.
-morra? Nej
-Nafsa? Nej
-bita? Nej

En hane som sällan går att ha ihop med andra hanar? Nej. Särskilt inte som någon annan skrev (som argument för att det är okej) "eftersom det är vanligt inom rasen".
Hundar som kan vara osäkra kring barn? Njae...
Som visar osäkerhet inför nyårsraketer/smällare? Nej, definitivt inte, oavsett ras. Är uppväxt med en hund som var rädd för åska, skott, fyrverkerier etc och det var fruktansvärt både för oss och framförallt för honom. Det är som jag förstått det väldigt ärftligt så finns ingen ursäkt att använda en sådan hund i avel.
En hund som inte fungerar att träna/tävla när den löper/löptik i närheten? Nä.
Som fått ett KEP på utställning? Rapportkod? Vet jag inte vad det innebär. :o

Komentarer:

Hälsa
Som har höftledsfel men inte lider av det?
C? Nej
D? Nej
E? Nej

Som inte är höftledsröntgad men de krävs ej inom rasen? Ja, om det inte är ett vanligt problem inom rasen.
Ögonkollad? Samma som ovan.
Patella? Samma som ovan.
Armbågar? Samma som ovan.

Saknar tänder? Nej. (Om det inte beror på någon slags olycka eller liknande.)

Komentarer:

Rasstandard

Har fel färg eller tecken som ej är godkända? Ja, helt okej.
Är för hög/låg enligt rasstandard? Ja, helt okej.
Saknar pigment i nos/tassar om de är ett diskvalificerande fel? Ja, kan vara okej.

Edit: Jag blandade visst ihop lite med den andra tråden och svarade mer på om det är okej att avla på hundarna än köpa valp efter dem, men jag tycker i stort sett samma sak gällande båda.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Eftersom de verkar vara vitt skilda åsikter på det här forumet när det gäller avel så tycker jag att de hade varit kul att "samla ihop"...
Svar
16
· Visningar
2 107
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 052
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp