Är det okej med bara gräs?

A

Aip

Mina två hästar (d-ponny och en arab) gå fotfaande på bete. Vi har stora hagar som det finns mycket gräs kvar i. Båda är i mkt god kondition, rejält musklade men överviktiga. (VÄLDIGT lättfödda båda två)

Lite bantning vore alltså inte fel.

Förutom betet får de Miner blå och B-vitamin, morötter och lite Kraft Grund. Detta för att det antagligen är mindre vitaminer i gräset nu än tidigare.

Är det okej att låta dem fortsätta gå på bara bete så länge man ser att de inte faller ur?

Hade tänkt börja ge dem lite hö efter hand för att vänja in dem innan de börjar få vara inne på nätterna.
 
ABSOLUT! :D

Mina pållar (förutom hbl-hingsten förstås... :crazy:) lever på enbart gräs så länge det finns näring i det. Och det kan det lätt göra i minet en månad till! :)
Och sen vete sjutton om de inte ska få banta lite också när näringen börjar tryta... :devil: För de ser tamejsjutton ut som gödgrisar allihopa - VÄRST är halvblodsstoet... :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
712
Senast: Kristall10
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 674
Senast: Habina
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 361
Senast: emma-vsm
·
Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
1 669
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp