Är det onödigt att köpa....

B

blondi3958

en dressyrsadel för 8500:- när jag inte tävlar dressyr?
Jag har blivit kär i en Olympic Jessica(om den passar hästen!)den kostar 8500:- är det onödigt att lägga ut dom pengarna på en dressyrsadel åt hästen?
Jag skall nog aldrig tävla utan rider för att det är kul att träna och lära :)
Eller skall jag välja en lite billigare dressyrsadel som tex. Sigmas för 1845:- :confused:

Jag behöver hjälp att bestämma :o

8500:- är MYCKET pengar för mig MEN sadeln är ju så skön :)

HJÄPL MIG :eek:
 
Varför skulle det vara dyrt? Att köpa något som passar hästen är en ren investering, en sadel som inte passar kan ge dyra vetrinära räkningar och då är en engångssumma på sadeln en fjärt i kadegatt.
 
För mig är det väldigt dyrt :o

Min dyraste sadel hit tills kostade 2000:- :o
 
om du bara ska träna för att ha "roligt" tycker jag att du ska välja den lite billigare.

Det måste finnas någon sadel som är skön o som passar din häst o har ett lagom billigt pris?

/K
 
Jag skulle hellre rida i en "bra" allroundsadel än att köpa en billig dressyrsadel bara för att det ska vara en dressyrsadel... Men en bra dressyrsadel underlättar ju mycket. Jag skulle hellre vänta tills jag har råd att köpa en något bättre sadel i så fall, sadeln ska man ju ha länge, och en kass sadel kan ju som bekant förstöra en hel del...
 
Men en sadel för ca. 8500:- är väll en bra sadel?
Olympic Jessica är väll bra?
Eller New England?
 
Oavsett om man tävlar eller bara motionsrider måste ju hästen ha en sadel som passar! Den dyraste sadeln är inte alltid den mest lämpliga...
 
Nej det har du rätt i, men jag blev stött kär i Olympic Jessican, men om den inte passar hästen så får det bli en annan :cry:
 
ja, det spelar väl ingen roll om man "bara" tränar i sadeln, eller om man tävlar i den också. Man måste ha en sadel som passar iaf, ju!
 
Om du trivs med sadeln och den ligger bra på hästen, så tycker jag att du ska köpa den. ÄVEN om det är mycket pengar. Du får se det som en invenstering. Den dagen du byter hästen, kanske den passar nästa häst också, annars har du ju något du kan sälja och få tillbaka pengarna för.

Även om du inte tävlar nu, vem har sagt att du kanske inte ändrar inställning någon gång i framtiden... Om du gillar att träna dressyr och du hittar en sadel som både du och hästen gillar - träningen går urbra - ja till slut kanske ni stället upp i någon liten klubbtävling. Då kan man få blodad tand, tävla är faktsikt kul... :cool:
 
Det spelar väl ingen roll om den är billig eller dyr. Du måste ju ha en sadel som passar till dig o din häst o efter det kommer priset... :smirk:
 
Kör på dressyrsadeln! mycket lättare att sitta rätt och det blir roligare att rida :D

Apropå priset, är den begagnad? Jag vet inte så mkt om just Olympic, men över lag är det svårt att säga dyr=bra sadel. Min sadelmakare berättade sorgset att det finns ett märke på marknaden som kostar även 30 tusen som ur hästen synvinkel är skit. De är bara konstruerade efter ryttarens önskemål.

Men om sadeln verkar bra (och du hört mkt gott om märket) så slå till! Det är ju en inverstering och sköter du den väl kan du ju få ut en bra peng om du måste sälja den sen.
 
Pengar säjer ju inte allt om sadeln, men en "jättebillig" skulle jag vara kritisk till... Det är ofta dålig kvalité på såväl bom som läder i de allra billigaste, och det är inte säkert att sadeln är rak ens när den är ny :crazy:
Sedan behöver man ju inte slänga tiotusentals kronor på den, utan hittar man en som ligger bra, och som man tycker bra om själv, ska man slå till! :smirk:
 
Oavsett pris eller märke så skall du enbart lägga tyngdvikt vid att få en sadel som passar dig & hästen.

Vill du komma ned i pris så köp en gammal omstoppningsbar sadel i gott skick och kosta på den en omstoppning efter hästens former.

Jessica sadeln var mycket billig när den kom och fick på det sättet många anhängare, iom ökad popularitet så har priset ökat och själv skulle jag välja en annan sadel i den prisklassen.
 
det beror på många saker.. du ks aju tex inte köpa sadeln bara för at tdu tycker att den ser skän ut. den kanske inte alls ligger bra på hästen trots priset.
om du bara tränar smått hemma för skojs skull så skulle jag satsat på den lite billigare. eller en syntetsadel. hööks sigma dressyr har en tjej som har hästen här. otroligt skän sadel!! låg bra på hennes häst åxå. sadelmakaren provade många sadlar på hästen under 10 000kr (hon hade inte råd me mera)hästen har ganska hög manke och många har klämt på manken på ästen trots cut back.. sigma sadeln låg superbra och att dne är skön att rida i är dessutom ännu bättre. hon tävlar inte heller utan rider mest hemma på banan och i skogen. (en knappt utbildad travare)

så satsa hellre på en billigare om du själv tyker priset är för dyrt. skulle jag gjort iallafall om jag hade dålig ekonomi och om jag bara red hemma då duger en syntet superbra. de är inga dåliga sadlar för det. å lädret är ju inte kasst heller för det finns inget :idea:
 
Min häst är ingen dressyrstjärna :crazy:
Och mina nerver håller inte för tävling :(
 
Det är en ny som jag skall köpa den är super skön :bow:
Det kostar 8500-9500:- som ny.

Det får nog bli en sådan sadel när jag har spart ihop till den=)
 
då skulle jag noog köpt en billigare sadel men naturligt vis av bra kvallite ändå... har ud provridit i en sigma eller maxam? (från hööks)
 
Mne jag satt inge bra alls i Sigmas Dressyrsadel :(
Har provsuttit den på hööks.
Men jag gillade den inte.

Min allround sadel är en Maxam som jag älskar, med då jag vill inrikta mig på dressyr så vill jag ha en som ger bra sits och är skön att rida i, och det är olympic Jessican :love:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 596
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Hej! Har en dressyrsadel som i alla år på hästen legat bra, problemet är bara att den nu är 15 år gammal och börjat spruckit. Då hästen...
Svar
6
· Visningar
2 125
Senast: KSF
·
Hästmänniskan Vad kan man ta för att låna ut en välutbildad d ponny på 18 år på foder? Vad är rimliga krav att ställa? Vi vill gärna att hästen står...
Svar
14
· Visningar
1 448
Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 414
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp