Är det pälsfällningen som spökar?

LitetÄpple

Trådstartare
Den senaste månaden har jag haft lite problem med min äldre herre. Han blir 21 år i år, holsteiner och tidigare tävlingshäst i dressyr.
Han har alltid haft EXTREMT mycket energi och ambition, alltid väldigt uttrycksfull, både i ridning och hantering. Gillar han det inte talar han minsann om det, och samma sak om han tycker att något är roligt. En väldigt stark personlighet alltså, har alltid varit pigg, uppmärksam och otroligt nyfiken. Ska alltid ''vara med'' och titta eller delta.

Jag har haft honom i åtta år, och detta är den hästen jag känner, men så plötsligt, för 4-5 veckor sedan kanske, har han blivit så... avstängd. Han är absolut inte såsig eller seg vid ridning, men det är liksom inget driv i honom längre, ingen ambition. Det där ''lilla extra'', ni vet. Han taggar inte till. Han är inte lika tydlig med sina känslor och åsikter om saker, utan bara liksom avstängd, som att han är totalt likgiltig. Hänger i ett hörn i hagen, hänger med huvudet och öronen i gången, petar i höet (inte alltid, bara sett det tre gånger), oengagerad i sin omgivning. Han blir inte överlycklig och piper av glädje av att galoppera på åkern längre (favoritsysslan), han blir inte förbannad när bogskyddet, som han hatar, ska på eller när jag borstar under magen, som han också hatar, det blir inte ens fart på honom vid fodringarna. En rejäl personlighetsförändring alltså.
Han fick en allmän hälsokoll i januari i samband med vaccinering, innan han började hänga, och omdömet var att han är väldigt fin i hull, ben och psyke för sin ålder, och tänderna kollas varje sommar utan anmärkning. Inga uppenbara veterinära fel alltså.
Min spontana tanke, eftersom han fäller som satan, är att det kanske har samband med pälsfällningen eftersom han är lite äldre nu? Jag har aldrig haft honom oklippt förut, och jag tvivlar på att någon av hans tidigare ägare låtit honom gå i vinterpäls, har har tävlat ganska högt hela livet.
I övrigt har jag aldrig märkt av hans ålder, men någon gång kanske är den första? Han har alltid varit så fräsch, både i kropp och knopp. Aldrig varit stel, ojämn eller ovillig.

Han verkar vara så ledsen, rent ut sagt deprimerad, och det krossar mitt hjärta. Min pigga, åsiktsstarka prins är inte sig själv längre och det gör mig livrädd.

Inget i hans närhet har förändrats, stallkompisar, foder, ridning och rutiner är desamma som de har varit i många år.
Kan pälsfällning ha denna inverkan på en äldre häst? Han har fått b-vitamin sedan i höstas, kan tilläggas. För att underlätta pälssättningen som gick bra.
Andra idéer? Det känns lite skumt att ringa veterinär och kräva utredning för att hästen är ''ledsen''.
Någon med en äldre häst som känner igen sig?
 
Sv: Är det pälsfällningen som spökar?

Min spontana tanke, eftersom han fäller som satan, är att det kanske har samband med pälsfällningen eftersom han är lite äldre nu? Jag har aldrig haft honom oklippt förut, och jag tvivlar på att någon av hans tidigare ägare låtit honom gå i vinterpäls, har har tävlat ganska högt hela livet.

Du säger att du aldrig haft honom oklippt förut? Så du vet inte hur han brukar bete sig vid riktig fällning. Kanske har du svaret där. Vilket väder har ni? Är han kanske överhettad med för mycket täcken? Överväg att klippa honom nu. Många tävlingshästar klipps ju året runt utan problem. Vi hade en äldre häst på ridskolan som efter en vinter aldrig riktigt fällde av så den klippte vi året om efter det.

Är du riktigt orolig kan du ju ta ett blodprov så att han inte drabbats av någon infektion.

Hoppas att det löser sig!
 
Sv: Är det pälsfällningen som spökar?

Hästar brukar inte ha problem med att fälla päls, snarare handlar det om att dom sätter sin sommarpäls i jan/feb. Det tar på krafterna om man inte i förväg har balanserat upp sin foderstat ( nu är det försent med sånt), dock ej med b vitamin eftersom hästar har inget behov av extra b vitamin vad det gäller päls. Energi/protein går det åt, men mest protein.

Men i ditt fall skulle jag kolla upp honom, eller avvakta en tid.
 
Sv: Är det pälsfällningen som spökar?

Ta ett blodprov för att kolla läget.

Sen hade jag nog i förebyggande gett en ordentlig multivitaminkur och troligen kört på med lite extra protein i fodret just för fällningens skull:).
 
Sv: Är det pälsfällningen som spökar?

Hmm. Trollar hästen fram sommarpälsen? Det är ju ny päls som kommer under den vinterpälsen som fälls av.
 
Sv: Är det pälsfällningen som spökar?

Är han inte bara varm då? Pga vinterpäls och att det är varmt ute?
 
Sv: Är det pälsfällningen som spökar?

Säger också- ta ett blodprov.

Du känner ju verkligen din häst o lyssnar:)
 
Sv: Är det pälsfällningen som spökar?

Va ? Vill du tro det sååå ;). Vad exakt menar du ?


Sommarpäls sätts redan under vinterpälsen långt innan fällningen börjar.
 
Sv: Är det pälsfällningen som spökar?

Just eftersom sommarpälsen också ska göras och kräver också protein för att tillverkas. Hästen är ju inte naken när fällningen är klar. I detta fallet kan det vara bildningen av sommarpälsen som spökar kanske eftersom den kanske kommit igång för kusen nu. Jag uppfattade din kommentar som att hästar inte behöver mer protein/energi för att göra sommarpäls:).
 
Sv: Är det pälsfällningen som spökar?

Har han kanske förlorat i rang i hagen? Kan hända även om hästkompisarna är samma sedan länge. (spec. äldre häst) Vissa kan bli riktigt deppiga om detta händer.
 
Sv: Är det pälsfällningen som spökar?

Nä, jag skrev ju att vid fällning så behöver hästen inga tillskott eftersom fällningen inte är jobbigt för hästen...utan det är tillverkningen av sommarpälsen som tar kraft.
 
Sv: Är det pälsfällningen som spökar?

Har han kanske förlorat i rang i hagen? Kan hända även om hästkompisarna är samma sedan länge. (spec. äldre häst) Vissa kan bli riktigt deppiga om detta händer.

Fast är det inte tvärtom oftast, att de tappar i rang för att de mår dåligt? Det är i alla fall min erfarenhet.

Till TS: När min häst betedde sig så som du beskriver din häst nu så berodde det uteslutande på att han hade ont någonstans. Han visade aldrig att han hade ont, han bara blev "dämpad" på det sätt du beskriver att din nu är. Eftersom du nyligen kollat upp honom på klinik så skulle jag nog börjat med att ge honom någon veckas vila, med hjälper inte det så hade jag definitivt bokat in ett nytt veterinärbesök. Tycker inte alls det är något konstigt att boka in en kontroll av hästen för att den är "ledsen", det har jag gjort många gånger och jag har aldrig blivit ifrågasatt. Man känner ju sin häst väl, och är den inte som vanligt och man inte själv kan hitta orsaken så är det sannolikt att den mår dåligt på något sätt.
 
Sv: Är det pälsfällningen som spökar?

Fast är det inte tvärtom oftast, att de tappar i rang för att de mår dåligt? Det är i alla fall min erfarenhet.

Jag går inte in på VARFÖR hästen kanske tappat i rang - det kan bero på många saker. En annan häst kanske har fått bättre kondis, TS häst kanske faktiskt börjar känna sig gammal el har ont el känner sig varm och trött av tjockare päls än vanligt... mm ?
Men de KAN bli deppiga av att tappa i rang - jag har sett det x flera.
 
Sv: Är det pälsfällningen som spökar?

Håller med.

Man ska alltid lita på sin magkänsla, helst när det gäller så diffusa symtom. Man känner alltid sin häst bäst.

Jag hade en dålig magkänsla när min häst plötsligt tappade lite bjudning mot hinder. Inga problem med varesig galopp eller att hoppa, men han taggade inte till som han brukade.
Hästen hade haft fång tidigare så jag kollade upp honom, veterinärer sa att det inte var någon fara men det kändes inte rätt så jag ställde av honom och vid nästa hovslagarbesök syntes det att något hade hänt.

Så, magkänslan ska man absolut lita på !
 
Sv: Är det pälsfällningen som spökar?

En av mina hästar som jag bara haft sen april förra året verkar också helt deprimerad. Och han fäller/sätter päls nu. Han är fortfarande taggad men gnistan saknas. Han äter dåligt, både kraft och hö.. första gången jag har honom vid den här säsongen så jag är ju helt ovetande Hur han reagerar. Har ingen feber men vi åker till vet i veckan och kollar tänder iaf. Lilla hjärtat. .
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
375
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
426
Senast: tessan.g
·
IT & mobiler Håller på att tappa det helt. Har haft en Huawei 20 Pro i över 4 år, det är den bästa mobilen jag haft och jag hade köpt en sån igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 259
Senast: Rie
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 886
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp