Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)

Sv: Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)

Jag såg just att din inkomst var innan skatt (tyckte att det var väl inget att oro sig för vid första läsningen). Då bör man kanske som många nämnt verkligen ta i lite extra då kalkylen räknas ut. Det är tråkigt att få det allt för knapert. Man bör räkna med att kunna betala högre ränta på sikt tex. Uppvärmning av huset har stor betydelse för driftkostnader. Kan man elda med egen ved blir det mindre kostnader men mer arbete.

Vi betalade 3000:- för bara boxplatserna sedan kom allt annat till. Därutöver hade vi hus. Så för vår del blev det betydligt billigare med egen gård och massor av tid sparas eftersom jag la/lägger mycket tid i stallet:angel:

Kratus, Ja, det har det nog vi får faktiskt 12 000 för 7 ha men det är flera koder involverade, några ha ger högre och andra lägre bidrag (åkermark och speciell biotop mm). Viss mark räknas inte in alls. Hur som helst bör man nog se dessa bidrag som bonus och kanske inte göra sig beroende av att dem.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)

Jag tror det blir precis gränsfall att få så stort lån på den inkomsten. Visserligen är räntorna låga nu, men det kan man ju inte räkna med att de alltid är.
Jo, det är nog så vi tänker, att vi inte har möjlighet att få det stora lånet. Men vad är det som avgör det egentligen? Någon i tråden hade ju köpt en dyrare gård på lägre inkomst, t.ex.
Antar att det inte är bankpersonalens godtycke eller vår klädsel vid besöket, utan något annat... ;) Aktuellt ränteläge? Bankens egen ekonomi?
Att räntorna går upp räknar man väl nästan med just nu, men hur högt upp kan de gå som mest?

Tänk på att det är många tusenlappar som kommer gå åt för att "komma igång" med allting också. Verktyg, redskap, stängselstolp, elaggregat, gräsklippare, ... kanske inte så många tusenlappar per grej men det drar snabbt iväg. En traktor kommer ni nog snart att känna behov av också, det blir (minst) några tiotusenlappar till. Ett rejält startkapital för den typen av investeringar kommer gå åt och sen bör man vara beredd på att det hela tiden dyker upp saker som måste inhandlas eller lagas för "några tusenlappar".
Eftersom vi redan har en tomt så finns de flesta redskapen för trädgårdsskötsel, det som saknas är "prylar" till stallet iom att jag alltid varit inackorderad. Så ja, stolpar, tråd, grepar etc måste ju inhandlas på stört till inflyttningen...
Traktor VET jag är en dyr historia, åtminstone om man ska ha en som är något att ha. En kompis letar för närvarande, och för 30.000 får han en liknande den han vill byta bort; för svag för snöskottning, orkar inte lyfta mer jord än en skottkärra etc... :cool::rofl:

Men kanske man kan pruta till sig den traktor som redan finns på gården? :D

Vad är det för uppvärmning på huset? Driftskostnaderna i kalkylen låter rätt låga tycker jag, "Var kritisk och ta hellre i så ni fiser när det gäller driftskostnader" skriver jag också under på.
Ja, det är ju det som är frågan, gäller de pengarna hela gården eller bara boningshuset?:crazy:

Det finns en luftvärmepump och så är det vattenburen värme från spispannan (spispanna med elpatron, vad det nu innebär?) i köket. 2 öppna spisar finns också i huset.

Räkna INTE med att gå plus på inackorderingar, om du inte bor i nåt område där det är ovanligt höga hyror. Det vanligaste, med de marknadspriser som råder, är att man går nätt och jämnt runt eller till och med back, och för det får man jobba ganska mycket. Och det kan vara skönt med lite ledig tid efter jobbet, att njuta av sin fina gård och sina egna hästar - istället för att oavlönad ta hand om någon annans hästar...

Visst kan det vara trevligt med sällskap och skönt att ha nån som kan avlasta om man ska bort eller så. Men oftast är det billigare och enklare att hyra nån som tittar till djuren vid de tillfällena. Eller byta lite tjänster med nån annan som har egen gård. Jag och mina kompisar brukar agera "hästhotell" åt varann lite då och då, det är en smidig lösning om man har nån tom box eller extra hage.

Dessutom är det en väldigt jobbig sits om man skulle vara beroende av inackorderingar för att gå runt. Vad gör du den dagen alla bra inackorderingarna flyttar. Rear ut stallplatserna till underpris? Tar in "vem som helst" för att du behöver pengarna? Räkna så att ni har råd att driva runt gården på egen hand och tänk att eventuella extra inkomster från inackorderingar är bonus.
Vi räknar som sagt var inte med att tjäna något på inackorderingarna, utan mer ha det som ett stöd för vår egen hästhållning. Kanske ha min egen häst gratis i bästa fall, men inte mer... Det finns ingen hets att fylla hela stallet heller, utan bara ha sällskap åt min egen, lite ridsällskap ibland och som sagt lite hjälp om man vill åka bort ibland.

Den tillfälliga hjälpen kan jag dock få från grannen om det skulle knipa, vi har hjälpts åt förr. Vi kanske skulle, som du säger, kunna vara hästhotell åt varandra? Men det kräver ju ändå att jag har sällskap åt min egen häst till vardags.

Självklart så ska ni titta på gården och om ni bara räknar igenom allting ordentligt så kan det nog funka. Det är jättehärligt med egen gård, trots allt jobb och alla utgifter! Lycka till :laugh:

Vi ska absolut titta och räkna, och går det inte så drömmer vi bara vidare. :D

Det finns andra gårdar som är lite intressanta, med en kostnad på under hälften. MEN man lär lägga ner så mycket på renovering där, så att man kommer upp i samma pengar som denna "färdiga" gård... Knepigt det där.
 
Sv: Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)

Det ni ska tänka på också är att kolla förbrukningen i kWh, inte stirra er blinda på priset.

Precis, det där kan ju ändra sig en hel del.
 
Sv: Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)

....spännande med gård - roligt & slitsamt med....köpte gård för snart 5 år sedan ca 2,5 milj....renoveringen var bara påbörjad i boningshuset...vi har fixat resten :laugh::crazy::)
- fördel med denna "färdiga gården" är ju att det inte går åt så mycket tid att fixa detaljer som ev. byta tapet....då tid är pengar & energi...bättre att lägga detta på det ni vill ev. ändra till små förändringar för att passa er.....

Vi är snart helt klara med vårat projekt som pågått sen köpet....å då är det dags att sköta underhållet.....vi har visserligen tyckt att det varit mer roligt än jobbigt på vägen med bra hjälp från släkt & vänner....men stundvis kan det kännas otroligt tufft - men vi får ju lön för mödan
- vår gård är värd mer än dubbelt så mycket idag :banana: & är uppvärderad av banken - vilket är vår investering för framtiden !!!

Vi pratade dessutom med flera banker i början & hittade en bra bank med ett bra engegemang - de har varit otroligt stöttande hela vägen & vi har även flyttat alla våra försäkringar dit med & fick en riktigt bra % billigare än innan.
Bra & rätt försäkringar är viktigt...vi har en som t ex. innefattar förstörelse på grannens mark om hästarna skulle komma lösa (har inackorderingar) m m.

Så våga ta hjälp med det ekonomiska - även om det känns "blottande" & som du själv skrev - lägg hellre på den faktiska underhållskostnaden & ordna sparkonton - vi har ett för oss var i familjen (inkl. familjens djur) & ett för var byggnad så att säga (tips - ett för ridbanan kan vara bra att ha / då det kan kosta mycket att ev. byta underlag framöver o s v)...även om man inte kan sätta undan mycket i början så är det en start !
Och värdera om gården vid ev. renovering / ändring / tillbyggnad o s v

Kolla gärna med grannarna om de kan tänka sig att hjälpa till
(byta tjänster eller betala/gång eller /timme) med ex. traktor om det inte
finns o s v...hjälp är bra !!!!

Du har fått mycket bra tankar / tips i övrigt - Lycka till !!!!!!!! :)
 
Sv: Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)

Någon i tråden hade ju köpt en dyrare gård på lägre inkomst, t.ex.

Antar att det inte är bankpersonalens godtycke eller vår klädsel vid besöket, utan något annat... ;) Aktuellt ränteläge? Bankens egen ekonomi?
Att räntorna går upp räknar man väl nästan med just nu, men hur högt upp kan de gå som mest?

Fast det var mer att vi hade en gård som var dyrare med lägre inkomst, men såg nu precis som nån annan att du skrivit inkomst innan skatt.
Jag och syrran har tjänat tillsammans ungefär 30.000kr efter skatt.

Jag kan ju ta och förtydliga lite så blir det kanske lite klarare.
Morsan och farsan köpte gården för 2,4 milj. Vi byggde ridbana och byggde om stallet.
2007 blev gården värderad till 2,7 och nu har vi sålt den för 3,025 milj.
Jag och syrran som har ägt gården den senaste tiden (tillsammans med morsan som inte betalat något) har alltså inte köpt men stått med alla räntekostnader på lånen som uppgått till strax under 2,3 milj. och alla driftskostnader.

Lånen har när räntorna varit som dyrast uppgått till nästan 12.000kr i månaden. Elräkningen (när vi inte eldat med ved) har varit uppe i och över 6000kr/mån på vinterhalvåret.

Vi har alltså när alla kostnader varit som högst haft i princip några hundra över när allt är betalt och vi köpt mat för månaden.

Angående klädsel på banken så räcker det med att man är hel och ren. Vad som spelar in är som du själv föreslog aktuellt ränteläge, men banken gör alltid kalkyler på stigande räntor också för det måste man ju kunna klara. Hur mycket man kan få låna beror så klart på hur stor inkomst man har men också på hur ekonomin ser ut i stort i landet/världen. Tidigare så lånade bankerna ut rätt så frikostigt och det var inte ovanligt att man fick låna upp även handpenningen.
Idags läget med krisen så är bankerna mer restriktiva i det och det kan vara svårt att få lån på mer än ca 90% av köpeskillingen.
 
Sv: Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)

Det fungerar inte så. Vi har fem olika arrendegårdar med djur på 4 av dom. Om jag skulle ägna dagarna åt att titta till hästarna så skulle inga pengar komma in. Hur ofta ska man titta till? Om du så åker iväg bara för en timme så kan ett gäng galopperande hästar i panik orsaka hur mycket som helst.

Nattetid kan saker också hända! Vem tittar till dem då?
Jobbar jag inte, så brukar iallafall jag sova. Såvida inte någon häst kräver extra övervakning pga fölning eller sjukdom/skada.


Gira :banana:
 
Sv: Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)

KL: Jag tycker ni ska prata med banken i vilket fall som helst om ni gåt i gårdköpartankar. Även om det inte blir köp av den här gången dyker det upp nya objekt. Då kan det vara bra att ha koll på sin ekonomi och ungefär vad man har råd med.

Som någon skrev, gå gärna runt till flera banker! Villkoren kan skilja sig en hel del.
 
Sv: Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)

Hur mkt man får låna av banken beror ju inte bara på vad man har för inkomst.
Utan även hur mkt gården är värd. Är gården värderad högt får man ju låna mer än om gården är lite värderad. Sen beror det väl på hur många pantbrev det redan finns på gården osv.

Lättare att prata med banken först, och höra hur mkt ni får låna baserat på gårdens värde.
Sen beror ju också huset värde på hur mkt som ska betalas på lånen var månad, alltså hur lånen läggs upp. 75 % av huset värde kan läggas som bottenlån (tex om huset är värderat till 1 miljon kan 750000kr av lånen läggas som botten lån) och resterande som topplån, så har vi det iallafall här.
Det bästa är ju att ej ha topplån för de är de som kostar mest, räntan är högra på dem.
Jag vet när jag och min sambo köpte denna gården (var 1 år sen drygt) så pratade vi med banken innan vi började leta gårdar, för vi ville veta hur mkt vi fick låna.

Lycka till!!
 
Sv: Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)

Jo, det är nog så vi tänker, att vi inte har möjlighet att få det stora lånet. Men vad är det som avgör det egentligen? Någon i tråden hade ju köpt en dyrare gård på lägre inkomst, t.ex.
Antar att det inte är bankpersonalens godtycke eller vår klädsel vid besöket, utan något annat... ;) Aktuellt ränteläge? Bankens egen ekonomi?
Att räntorna går upp räknar man väl nästan med just nu, men hur högt upp kan de gå som mest?

banken brukar räkna på att man ska klara nuvarande ränta + x procentenheter, beroende på hur mkt de tror att räntan kan gå upp.

sen påverkar det förstås hur ens egen ekonomi ser ut utöver inkomsten - har man andra lån, vilken typ av lån, har man något sparande osv. Dvs verkar man vara en slarver som tar nya smålån hela tiden eller har man prioriterat att spara, betala av studielånen osv.

om de tror att gården är under/övervärderad påverkar också hur mycket man kan få som bottenlån/topplån. Jag lånade tex 100% av köpeskillingen (ingen handpeng alls förutom till lagfart och sånt) och fick allt som bottenlån!

Men min lön var då inte så långt från er och jag hade inte fått låna 2 mille. Runt 1.4 tror jag att det var jag fick lånelöfte på när jag först pratade med dem, men det var några år sen och då var ju räntorna högre. Sen vet jag inte hur det påverkar om man är två om lånet eller ensam?

Ja, det är ju det som är frågan, gäller de pengarna hela gården eller bara boningshuset?:crazy:

Det brukar vara driftskostnaden för bostadshuset som anges. Det verkar som att vedkostnad inte finns med i siffrorna - fanns det egen skog till ved?

och så är det vattenburen värme från spispannan (spispanna med elpatron, vad det nu innebär?)
att om man inte eldar i spisen så kan elpatronen gå in och värma så man fortfarande får varma element, men större elräkning

Men det kräver ju ändå att jag har sällskap åt min egen häst till vardags.
köpa en till...? :angel:

Det finns andra gårdar som är lite intressanta, med en kostnad på under hälften. MEN man lär lägga ner så mycket på renovering där, så att man kommer upp i samma pengar som denna "färdiga" gård...
För en miljon kan man renovera VÄLDIGT mycket! Gör man mycket själv så behöver det inte bli så jättedyrt att renovera - beroende på vad det är för grejer förstås och så får man ju räkna med att lägga ner en hel del tid istället i så fall.
 
Sv: Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)

Självklart måste vi göra en riktig besiktning. Kolla in källare etc..
Planerar att ta med tumstocken och mäta boxarna i stallet.

Oftast finns ett besiktningsprotokoll men det åligger er som köpare att göra en grundligare undersökning. En besiktning kostar ca 5-7.000:- vilket är en billig försäkring om t.ex. taket skulle visa sig vara ett fuskjobb.
Ett tips förutom tumstock är att ta med en golfboll.. lägg den vid avloppet i duschen och se om/hur den rullar. Fel lutning kan ge oönskade och dyra konsekvenser.

Då kommer ju den lilla funderingen upp, om den elkostnad som anges på mäklarens hemsida bara gäller själva boningshuset eller om det gäller hela gården?

Driftskostnaden brukar anges för boningshuset. Har för mig att elen i t.ex stall även räknas på en högre ampere. Kan ha fel där, men värt att kolla med elbolaget.

Att gå på många visningar ger bra erfarenheter, så ni kan gott åka på sånt som inte är intressant också. När ni åker till drömstället så ta gärna med en "opartisk" men kunnig vän som kan hålla er kvar i nuet när huvudet skenar in i framtiden.. :D

Lycka till!
//Cinnamon
 
Sv: Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)

En fråga som jag ofta har som folk verkar hoppa över är vem har ett öga på hästarna när du är iväg och jobbar? Har man inte möjlighet att jobba hemifrån så tycker jag det är vanskligt, man vet inte vad som händer på gården, kan komma och gå folk som de vill, hästarna kan få ryck och dra iväg etc, är man inte hemma då är man ju ganska chanslös. Sen att det händer väldigt sällan är en sak men jag som inackoderad skulle inte vilja stå i ett stall där gården är helt obevakad x antal timmar/dag.


Nee jag skulle inte heller vilja lämna gården obevakad, det är alltid någon hemma här, och vi har semester olika veckor för att någon ska vara hemma och varannan vecka sover vi ute i stallet för att ha koll nattetid åxå...... Eller?! ;)



Man bör kunna släppa lite kontroll. Kan omöjligt vara hälsosamt att sitta hemma och stirra på hästarna bara för att se så det inte händer något.
 
Sv: Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)

Jag tror att det är bra om sambon tycker det är väldigt roligt att bygga, laga o fixa,
även om han inte är så intresserad av hästarna.
För ett eget ställe tar enormt mycket tid och kostar mycket pengar, så det är bra om han har renovering som fritidsnöje. Jag skojar inte, min man älskar att laga o bygga om, förbättra...Och annars hade det helt klart Inte gått.
 
Sv: Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)

Ptja, jag har aldrig jobbat på eller hört om en gård som lämnas helt öde, faktiskt. Vet inte om det är skillnad på vad för slags hästeri man håller på med, men ingen jag känner skulle göra det heller. Faktiskt.

Så då skulle ingen människa som har häst hemma på gård kunna ha ett heltidsjobb? I större stall (då menar jag verksamheter med kanske 15 - 30 hästar) kanske det är folk där nästan hela tiden för att de jobbar där, men i mindre stall så lär ju hästarna va själva en del av dagen...Då man faktiskt måste jobba oxo... man kan ju inte sitta och vakta hästarna hela dagarna direkt...
 
Sv: Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)

Det som slår mig är 1. att det endast finns åkermark. Inte idealiskt för hästar men det betyder ju inte att det inte går förstås. Och 2. att 7 hektar inte är jättemkt mark så jag vet inte om det är värt att arrendera ut något? Kan inte tänka mig att man får jättemycket av det och dessutom behöver ju 2 hästar iaf 5 hektar enligt min mening - om marken ska hålla året om. Ffa om det är vall och inte naturmark (skog/berg/naturbete).
 
Sv: Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)

Kan tillägga att det inte brukar vara konstant övervakning i stallarna enligt min erfarenhet. Vi har ett stall i kommunen (minst) som är kollektivt och jag tror att marken och stallet är kommunägt eller liknande. Finns mao inte ens ngt person boende på gården, finns inget bostadshus alls där. Det är endast ett stall, en ridbana och hagar. I närheten finns bostadsområden o liknande men ingen håller uppsikt över stallet mer än vid fodringstillfällen och när man är där för sitt eget hästeris skull.
 
Sv: Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)

Lycka till med erat "nya" liv!:laugh:
 
Sv: Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)

Hur har det gått för er, har ni pratat med banken?
*håller tummarna* att banken godkände eller gett er ett lånelöfte så ni vet lite närmare vad ni kan leta efter för prisklass. :bump:

Mvh Hallonsaft som gärna vill ha lite uppdatering.
 
Sv: Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)

Vad roligt att leta gård:love:.
Här där jag bor brukar man få en lägre ränta på banken till en gård än vad man får till en villa. Gården räknas som säkrare att låna till.
Måste ni ha traktor och maskiner i början? Vi har hjälpsamma grannar som slår,rullar, plastar och balar vårat hö/ ensilage mot en kostnad. Det blir billigare än att köpa alla maskiner.
De är även väldigt snälla på vintern och plogar snön åt oss utan att vi har frågat om det. De är guld värda:love:.
Maskiner kan man ju köpa senare när man ser att man har råd.

Jag jobbar nästan heltid och ingen är hemma på dagarna i vårat stall.
Bor jämte trafikerad väg och många grannar så jag hoppas att någon ser om mina hästar blir skadade eller smiter på dagtid.
Ett råd jag har är att ha mobilnummer uppskrivet innanför stalldörren så att okända kan få tag på ägaren om något skulle hända.
Förmodligen är det väll dit de går om de hittar en häst som är på rymmen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Det finns en gård i närheten som har ett markareal på ca 150ha som jag och en kompis satt och funderade på vad som krävs för att kunna...
Svar
9
· Visningar
2 374
Senast: mamman
·
Hemmet Behöver ventilera lite och gärna få synpunkter, inte den bästa rubriken, men men, och ursäkta för ev rörigt inlägg. Såhär är det. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 468
Äldre Hoppas denna tråd hamnar rätt, flytta den gärna annars :) Jag och min sambo hyr en liten gård. På gården finns ett boningshus på 300...
Svar
12
· Visningar
1 266
S
Ekonomi & Juridik Lite kul jag läste nyss en tråd som nixehen skapat som påminde om min fråga, men jag ville bara ha lite allmänna synpunkter från er och...
Svar
4
· Visningar
1 542
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp