Är det rimligt att mina skor går sönder så här fort?

Nytant

Trådstartare
Hur länge håller era skor? Jag tycker mina går sönder alldeles för fort. Börjar känna mig gaslightad av skoindustrin. Är det mina fötter som är felkonstruerade? Går jag konstigt? För mycket? Eller är det helt enkelt de som tillverkar kassa produkter? Är det inte rimligt att t.ex. gummistövlar ska stå pall för att användas i mer än ett halvår? Jag vill göra annat med mitt liv än att köpa nya skor jämt och ständigt.

De senaste exemplen: I höstas köpte jag ett par gummistövlar i Chelsea boot-version, alltså låga med en resårpanel vid sidan. Jag valde ett rejält par med förstärkning runt tåpartiet för extra hållbarhet, gjorda av en känd svensk tillverkare som pysslar just med regnkläder & gummistövlar. Men för några månade sen märkte jag att de släppte in vatten precis vid förstärkningen. Nu har det vuxit till en rejäl spricka i ovansidan. Visst, jag har hund, så jag är ute och går en del, men skor ska väl för guds skull hålla att gås i? Det är deras one job! Detta är tredje paret som spricker upp såhär, två par innan av ett väletablerat brittiskt märke gjorde samma sak och jag reklamerade det ena. De hade ingen förstärkning, så jag trodde jag var på den säkra sidan med mitt senaste köp. Men nu tänker jag reklamera även det.

Jag köpte även ett par sneakers i somras som jag använt flitigt när vädret inte krävt gummistövlar. Nu har meshtyget på ovansidan gått sönder där skon veckar sig när man går. Även här ett väletablerat märke, vars grundares namn rimmar på kassler.
 
Jag trampar typ alltid sönder skor inuti, så jag har helt slutat lägga pengar på dyrare skor för de går sönder lika fort... Köper nästan uteslutande på skopunkten, nya skor typ varje säsong..
Undantaget är mina jodhpurs som jag köpte på Hööks, de har jag levt i under typ två år nu!
 
Jag trampar typ alltid sönder skor inuti, så jag har helt slutat lägga pengar på dyrare skor för de går sönder lika fort... Köper nästan uteslutande på skopunkten, nya skor typ varje säsong..
Undantaget är mina jodhpurs som jag köpte på Hööks, de har jag levt i under typ två år nu!
Ja, jag börjar komma till den slutsatsen också, att det inte spelar någon roll om man går upp i pris.
Men det är så jag tycker att det SKA vara, sina skor ska man kunna lita på, som en bra partner, eller den där bilen som alltid startar. Istället känner jag mig sviken av min egen garderob när jag minst anar det.
 
Men! Spricker dina också upp sådär?
Tycker inte vi ska behöva leva med blöta fötter!
Oftast går de sönder på ovansidan ungefär där vid vecket där stöveln blir ett L men ibland går de sönder på andra ställen också. Har testat massor med olika knep, lagningar osv inte alltid det går att reklamera heller så att köpa stövlar är bland det mest tråkigaste inköpen som finns
 
Har två par gummistövlar, det ena paret är över 10 år och det andra köpte jag 2015. Båda fungerar utan minsta läcka.

Mina vanliga skor av olika slag tycker jag inte heller slits speciellt fort.
Minst 5 år tycker jag att skor i allmänhet klarar.
Du lever mitt drömliv!!! Vill gärna veta vad det är för märke på dina gummistövlar.
Går du mycket? Byter du ofta mellan dina olika skor?
 
Har två par gummistövlar, det ena paret är över 10 år och det andra köpte jag 2015. Båda fungerar utan minsta läcka.

Mina vanliga skor av olika slag tycker jag inte heller slits speciellt fort.
Minst 5 år tycker jag att skor i allmänhet klarar.
5 år :eek: Ja finskor som mest står i garderoben och sällan används ja men vanliga vardagsskor och stövlar skulle väl efter fem år varken ha sula kvar och vara extremt slitna :o
 
Wow. Vad är det då för slags skor och går du mycket? Man ska ju gå minst 10 000 steg om dagen, sägs det. Är det Big Shoe som ligger bakom den rekommendationen?
De jag använder just nu är Brooks, Merrell och Timberland. har ett par ecco men de ger mig bara ont i fötterna men har inte hjärta att slänga dem.
 
Mina favvokängor höll för 12 års flitigt användande. Sen fanns inte de kvar (dyrt märke, vandringskängor) så jag köpte arbetskängor från Jalas. De höll i 10 år. Men sen...alla skor spricker i tåböjen, går sönder inuti eller går sönder i sulan/klacken. Köpte fantastiska gympadojor från Adidas som gav upp efter 5 år - sen finns inte modellen kvar.
Alla skor jag köpt de senaste 5 åren har hållt sig hela i max 1 år. Undantag för stallkängorna, som maken köpte i julklapp för nåt år sen.

Har skitsvårt att hitta skor som passar. Går mycket, även på arbetet. Så det här är verkligen frustrerande.
 
Kan tillägga att jag har inga konstiga fötter. Är frysen av mig vintertid vid fötterna men det borde ju inte påverka hållbarheten. Går något inåttåad och går mycket.
 
De jag använder just nu är Brooks, Merrell och Timberland. har ett par ecco men de ger mig bara ont i fötterna men har inte hjärta att slänga dem.
Oj då, Ecco som har just som USP att de har fotvänliga skor 😬 Men dina Brooks håller alltså också så länge? Det är väl helt vanliga sneakers, precis som mina.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den första tråden
  • Kaoset del 2
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp