Är det rimligt att mina skor går sönder så här fort?

Mina skor brukar hålla från 3 år och uppåt. Gummistövlarna (Hunter) är närmare 10 år nu. Annars är det tex Salomon, ett par från Hööks (som blev fula i lädret på nolltid men har hållit för tre år av nästan daglig användning) osv.

Utöver att faktiskt ta hand om skorna (ta ur sulorna och torka med tidningspapper i om de är blöta, smörja med rätt typ av smörja för lädret/gummit, inte förvara vid element eller i solen) så verkar det inte så avancerat om jag bara håller mig över de absoluta lågvattenmärkena i kvalitet. Går 8-10000 steg per dag till vardags.

Har man skor i bra läder så gör det stor skillnad att låta dem vila (med skoblock givetvis) mellan varven. Jag funderar också på om mängden fotsvett kan göra skillnad för hur de håller? Jag har överlag torra fötter, och använder alltid bra strumpor i antingen bambu eller ull. Hade jag haft mer fotsvett hade jag förmodligen köpt ett extra par innersulor, så kan man varva den åtminstone.
 
Hur länge håller era skor? Jag tycker mina går sönder alldeles för fort. Börjar känna mig gaslightad av skoindustrin. Är det mina fötter som är felkonstruerade? Går jag konstigt? För mycket? Eller är det helt enkelt de som tillverkar kassa produkter? Är det inte rimligt att t.ex. gummistövlar ska stå pall för att användas i mer än ett halvår? Jag vill göra annat med mitt liv än att köpa nya skor jämt och ständigt.

De senaste exemplen: I höstas köpte jag ett par gummistövlar i Chelsea boot-version, alltså låga med en resårpanel vid sidan. Jag valde ett rejält par med förstärkning runt tåpartiet för extra hållbarhet, gjorda av en känd svensk tillverkare som pysslar just med regnkläder & gummistövlar. Men för några månade sen märkte jag att de släppte in vatten precis vid förstärkningen. Nu har det vuxit till en rejäl spricka i ovansidan. Visst, jag har hund, så jag är ute och går en del, men skor ska väl för guds skull hålla att gås i? Det är deras one job! Detta är tredje paret som spricker upp såhär, två par innan av ett väletablerat brittiskt märke gjorde samma sak och jag reklamerade det ena. De hade ingen förstärkning, så jag trodde jag var på den säkra sidan med mitt senaste köp. Men nu tänker jag reklamera även det.

Jag köpte även ett par sneakers i somras som jag använt flitigt när vädret inte krävt gummistövlar. Nu har meshtyget på ovansidan gått sönder där skon veckar sig när man går. Även här ett väletablerat märke, vars grundares namn rimmar på kassler.

Jag har en hallux valgus på min högra tå/fot och pronerar, det gör att mina skor slits väldigt snabbt på den foten. Kanske är det något sådant?
 
@Casteloro Nej, enligt min egen helt lekmannamässiga exteriörbedömning har jag ett neutralt steg och hittar inga andra faktorer som skulle kunna påverka. Skorna går nog oftast sönder ungefär kring tåfästet. Kanske är överrörlig?
 
Lyckas än så länge inte urskilja några mönster i vilka/vems skor som håller vs. inte håller. Vissa av er är helt enkelt välsignade av skoguden! 😁
 
  • Gilla
Reactions: Sel
@Nytant när det gäller gummistövlar så ska ju de smörjas och skyddas från sol (dvs förvaras mörkt), hur bor dina skor? Får de stå luftigt (som i att de kan torka även underifrån) och långt bort från element? Vad använder du för skötselprodukter?
 
Enligt ett löplabb har jag så nära perfekt fotisättning som det går. Mina fötter är dessutom relativt smala. Trots det går mina skor sönder fort. Jag snittar på 20000 steg/dag och håller ett par skor i ett år så är det länge. Jag reklamerar dock alla skor som går sönder inom två år för det tycker både jag och lagen är helt orimligt. Mina skor går sönder antingen i hälarna eller från sidan och ner över lilltån, ibland både ock. Varför har jag aldrig lyckats lista ut. Jag använder alltid skohorn när skorna tas på och jag går aldrig med oknutna skor.

Jag köper mest från Salomon. Gummistövlar kan jag inte gå i utan jag sätter skorna i skotorken och byter sockar när jag kommer hem.
Jag har ett par skor från Asics som jag använder vintertid när jag åker hemifrån. De har nog hållt i sex-sju år men de används ungefär en gång i veckan och då under ett par timmar.
 
@Nytant när det gäller gummistövlar så ska ju de smörjas och skyddas från sol (dvs förvaras mörkt), hur bor dina skor? Får de stå luftigt (som i att de kan torka även underifrån) och långt bort från element? Vad använder du för skötselprodukter?
Ska de? 😩 Alltså jag behandlar nog alla mina skor som underhållsfria. De flesta bor i ett skoskåp för sin egen säkerhets skull, inga element i närheten.
 
Jag blev VÄLDIGT besviken på muckboots. Köpte dem i tron att de skulle hålla riktigt länge (efter vad jag hade läst om dem), men det tog inte mer än ca 1 år av dagligt användande så började de läcka..... Om det är så, kan jag ju precis lika gärna köpa 99-kr-gummistövlar, för de håller ungefär lika länge för mig.... :cautious:
Ja jag blev åxå besviken på det. Men dom håller faktiskt tätt än så länge fastän sulan släpper och ett hål vid övergången mellan gummi och det andra. Och dom har hållit värmen väldigt bra.
 
Ska de? 😩 Alltså jag behandlar nog alla mina skor som underhållsfria. De flesta bor i ett skoskåp för sin egen säkerhets skull, inga element i närheten.

Du anar inte ett samband här någonstans...? 😁 Mina skor får torka luftigt, innersulor tas ur, skoblock i alla skinnskor och olika typer av skokräm beroende på vad det är för typ av läder. Det mesta i min skogarderob är mer än 5 år gammalt.

(Löparskor och stallskor byts ut oftare, löparskorna blir trötta i sulan och få skor är supertåliga mot den kemiska attack som gödsel innebär...)

Här står ett gäng som väntar på puts;
Ovan nämnda Hunter, mer än 10 år gamla, ett par jämnåriga vardagsstövlar från Vagabond, och icebugs som jag haft 2,5 vinter (använder dem från slutet av oktober till mitten av mars ungefär). 🙂

20220410_213700.jpg
 
Senast ändrad:
Du anar inte ett samband här någonstans...? 😁 Mina skor får torka luftigt, innersulor tas ur, skoblock i alla skinnskor och olika typer av skokräm beroende på vad det är för typ av läder. Det mesta i min skogarderob är mer än 5 år gammalt.

(Löparskor och stallskor byts ut oftare, löparskorna blir trötta i sulan och få skor är supertåliga mot den kemiska attack som gödsel innebär...)
Haha nja, kanske – är såklart medveten om att läderskor måste skötas om ordentligt, men det handlar i de här skornas fall uteslutande om syntetmaterial. Och även om syntet överlag inte är lika hållbart som läder tänker jag att de borde hålla längre än ett halvår? Men om du tar väl hand om dina syntetskor också, så är jag helt med på att det kanske är där den stora skillnaden ligger 😁
 
Haha nja, kanske – är såklart medveten om att läderskor måste skötas om ordentligt, men det handlar i de här skornas fall uteslutande om syntetmaterial. Och även om syntet överlag inte är lika hållbart som läder tänker jag att de borde hålla längre än ett halvår? Men om du tar väl hand om dina syntetskor också, så är jag helt med på att det kanske är där den stora skillnaden ligger 😁
Alltså mina (syntet)skor håller bra och jag tar inte hand om dem särskilt mycket. Gör rent när de ser alltför jävliga ut och impregnerar de i gore-tex. Det enda jag är noga med är att de får torka luftigt.
 
Men jag har slutat tvätta skor i maskin för jag fick höra i butik att det är väldigt dåligt för dem.
Jag tar inte alls hand om mina skor, mer än rengör och smörjer in med läderfett vid behov (samma som jag använder till sadlar och träns). Jag tvättar mina i maskin etc. Men mina håller ändå. Sneakers jag använder varje dag håller ett år lite drygt innan jag tycker att de är så slitna att de ska bytas ut. Gummistövlar (Hunter) är flera år gamla, 5+ år i alla fall, men säkert mer. Mina vinterkängor jag har i stallet är 7-8 år gamla och med de går jag i lera etc. Jag tvättar av dem ibland, men de bor veckovis utomhus på farstukvisten eftersom jag inte vill ha in leran (bor på gård). Egentligen bor många av mina skor utomhus eftersom jag inte vill ha in lera, fukt och grus.

Det måste ju vara hur du går som spelar in. Jag köper sällan jättedyra skor, men mina håller ändå i åratal.
 
Jag räknar med max sex månader oavsett märke och ute eller inneskor, håller något längre än så tänker jag att jag har tur. Har slutat lägga pengar på dyra märken, det verkar inte spela så stor roll.
 
Men jag går ju normalt! Det är alla andra som går konstigt 😭
Även om du tror det så tror jag att du ska investera i en analys av kunnig personal. Det kommer löna sig i längden eftersom du då köper rätt skor.

Jag har pronationsskor vid hundpromenader eller vandring eftersom jag har så hög hålfot. Mina fötter, ben och anklar är raka, men hålfoten behöver extra stöd. Har jag inte stöttning och går långt får jag benhinneinflammation.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp