Är det roligare med fotbollsskor?

Badger

Trådstartare
Barnet ska prova fotbollsskola 5 dagar, 10 år, spelar inte fotboll i övrigt. (och är inte satt på någon fotbollsverksamhet i höst)

Är det här något som blir märkbart roligare, är man snabbare, om man har fotbollsskor och kommer andra barn att ha det :confused:

Det är inga som helst problem att köpa ett par, de verkar billiga och verkar finnas i paket med benskydd som vi ändå måste köpa. Men för att inte slösa resurser på onödiga saker vill jag gärna veta om det är en onödig sak eller något som höjer verksamheten ett snäpp. Sedan vill jag inte heller vara den som ökar på skillnaden/prylhetsen om det är troligt att majoriteten/hälften barn har vanliga skor.

Helt Clueless. :D

(Ingen hade sådana när jag gick fotbollsskola som liten)
 
Barnet ska prova fotbollsskola 5 dagar, 10 år, spelar inte fotboll i övrigt. (och är inte satt på någon fotbollsverksamhet i höst)

Är det här något som blir märkbart roligare, är man snabbare, om man har fotbollsskor och kommer andra barn att ha det :confused:

Det är inga som helst problem att köpa ett par, de verkar billiga och verkar finnas i paket med benskydd som vi ändå måste köpa. Men för att inte slösa resurser på onödiga saker vill jag gärna veta om det är en onödig sak eller något som höjer verksamheten ett snäpp. Sedan vill jag inte heller vara den som ökar på skillnaden/prylhetsen om det är troligt att majoriteten barn har vanliga skor.

Helt Clueless. :D

Prata med de som arrangerar det.
 
Prata med de som arrangerar det.
Ok det tänkte jag också göra :D ska träffa dem på måndag. Men ofta jamsar ledare med så förfärligt att det är svårt att räkna ut vad de vill.

Dvs oftast vet ledaren rätt och slätt vad som behövs, men vill inte säga det rakt ut. Så jag vill gärna ha lite bakgrundsfakta.
 
Ok det tänkte jag också göra :D ska träffa dem på måndag. Men ofta jamsar ledare med så förfärligt att det är svårt att räkna ut vad de vill.

Dvs oftast vet ledaren rätt och slätt vad som behövs, men vill inte säga det rakt ut. Så jag vill gärna ha lite bakgrundsfakta.

Ja, risken finns ju att de är så måna om att ingen ska känna sig utanför för att de inte har råd med fotbollsskor till en tillfällig fotbollsskola.
 
Ja, risken finns ju att de är så måna om att ingen ska känna sig utanför för att de inte har råd med fotbollsskor till en tillfällig fotbollsskola.
Exakt, jag vill liksom ha klädkoden till partyt :D rätt och slätt, så man ser likadan ut och har lika kul som alla andra. Om fotbollsskor är roligare och vanligare är det lätt värt det att köpa ett par för 300 kr. Om man ser ut som om man kom till ett korridorsparty i frack om man har fotbollsskor på så går det bort.

Jag vet ju inte ens varför de existerar. Antar att det är som gräsbrodd för hästar?
 
Exakt, jag vill liksom ha klädkoden till partyt :D rätt och slätt, så man ser likadan ut och har lika kul som alla andra. Om fotbollsskor är roligare och vanligare är det lätt värt det att köpa ett par för 300 kr. Om man ser ut som om man kom till ett korridorsparty i frack om man har fotbollsskor på så går det bort.

Jag vet ju inte ens varför de existerar. Antar att det är som gräsbrodd för hästar?

Ja, jag antar det jag också.
 
Barnet ska prova fotbollsskola 5 dagar, 10 år, spelar inte fotboll i övrigt. (och är inte satt på någon fotbollsverksamhet i höst)

Är det här något som blir märkbart roligare, är man snabbare, om man har fotbollsskor och kommer andra barn att ha det :confused:

Det är inga som helst problem att köpa ett par, de verkar billiga och verkar finnas i paket med benskydd som vi ändå måste köpa. Men för att inte slösa resurser på onödiga saker vill jag gärna veta om det är en onödig sak eller något som höjer verksamheten ett snäpp. Sedan vill jag inte heller vara den som ökar på skillnaden/prylhetsen om det är troligt att majoriteten/hälften barn har vanliga skor.

Helt Clueless. :D

(Ingen hade sådana när jag gick fotbollsskola som liten)

Vilket underlag spelar de på? Grus eller konstgräs skulle jag köra i gympadojor, blött gräs kan bli halt. (Av min erfarenhet att döma: stor risk att många har fotbollsskor, beror säkert på område men så är det här i alla fall.)
 
Vilket underlag spelar de på? Grus eller konstgräs skulle jag köra i gympadojor, blött gräs kan bli halt. (Av min erfarenhet att döma: stor risk att många har fotbollsskor, beror säkert på område men så är det här i alla fall.)
Ok, jag tycker allt det ser ut som gräs (iofs fint och grönt men här och där ser det tufsigt ut på bilder så det borde vara gräs) och minns det väl så också.

Upptagningsområdet är både villor och förort blandat så. Men laget är galet dominant i området så kan gissa att de kanske fått en del entusiaster med från sina lag?
 
Barnet ska prova fotbollsskola 5 dagar, 10 år, spelar inte fotboll i övrigt. (och är inte satt på någon fotbollsverksamhet i höst)

Är det här något som blir märkbart roligare, är man snabbare, om man har fotbollsskor och kommer andra barn att ha det :confused:

Det är inga som helst problem att köpa ett par, de verkar billiga och verkar finnas i paket med benskydd som vi ändå måste köpa. Men för att inte slösa resurser på onödiga saker vill jag gärna veta om det är en onödig sak eller något som höjer verksamheten ett snäpp. Sedan vill jag inte heller vara den som ökar på skillnaden/prylhetsen om det är troligt att majoriteten/hälften barn har vanliga skor.

Helt Clueless. :D

(Ingen hade sådana när jag gick fotbollsskola som liten)
Ja det är roligare med fotbollsskor, man får bättre fäste när man springer. Så ja köp ett par billiga och benskydd med skydd för anklarna, det ska det egentligen vara krav på vid organiserad fotboll. Ni har inte någon köp och sälj sida i närområdet? Det brukar alltid finnas mängder med fotbollsskor som knappt är använda. Jag hivade iväg en hel kasse med skor i olika storlekar till en kompis som har två barn som är mindre än mina så de kan prova sig fram ett tag. :D
 
Ja det är roligare med fotbollsskor! Mycket bättre fäste när man springer. Är det gräs och har regnat kan det bli rejält halt utan några som helst dobbar. Gympaskor känns klumpigare, och 10-åringar är såpass bra att de märker skillnad på tillslaget på bollen. Är det 10-åringar skulle jag gissa att ca 99 % av barnen kommer ha fotbollsskor
 
Mkt roligare med bra skor. Större möjlighet att träffa bollen med rätt ställe på foten osv. Vill hen inte fortsätta så går de säkert enkelt att sälja vidare.
 
Förutom vad ovanstående säger har ju fotbollsskor grepp på ett helt annat sätt. Gräs blir jäkligt halt med springskor, speciellt om det blir lite halt av regn, då är det rätt skönt med dubb, ungefär som att man sätter på brodd på hästen vid träning på gräs, det funkar utan men är större risk. De är dessutom utrustade mot stämplingar bättre än vanliga motionsskor (lär ju finnas de som har fotbollsskor och att bli trampad av dubbskor är inget jag rekommenderar). Finns väl ingen regel att man ska ha skor med dobb till skillnad från benskydd men för att barnet inte ska halka och sträcka sig etc hade då inte jag velat att mitt skulle spela utan. Sen är det väl mest lek på en fotbollsskola ändå och inga riktiga träningar men av ovanstående anledningar hade jag köpt skor. Sonens kostade 30 spänn på Facebook.
 
Det är ytterst få gånger jag roat mig med fotboll, och märker ingen skillnad på vinterkängor och fotbollsskor. Men jag är inte en sån som bryr mig om att inte ha "rätt" saker heller, och jag tror att alla andra hade fotbollsskor så mentalt kan det nog hjälpa :)
 
Ok, jag tycker allt det ser ut som gräs (iofs fint och grönt men här och där ser det tufsigt ut på bilder så det borde vara gräs) och minns det väl så också.

Upptagningsområdet är både villor och förort blandat så. Men laget är galet dominant i området så kan gissa att de kanske fått en del entusiaster med från sina lag?

Av de andra svaren i tråden att döma så tror jag att du kan räkna med många i fotbollsskor :D

(Förutom fästet, som alltså gör störst skillnad på gräs, så håller jag med övriga om att det gör en skillnad i tillslaget. En rutinerad tioåring som är van att spela i fotbollsskor spelar knappast frivilligt match i gympadojor. Men jag håller inte med om att skillnaden är så avgörande att man av det skälet behöver skaffa fotbollsskor för att man ska prova på fotbollsskola i några dagar :))
 
Ja det är roligare med fotbollsskor, man får bättre fäste när man springer. Så ja köp ett par billiga och benskydd med skydd för anklarna, det ska det egentligen vara krav på vid organiserad fotboll. Ni har inte någon köp och sälj sida i närområdet? Det brukar alltid finnas mängder med fotbollsskor som knappt är använda. Jag hivade iväg en hel kasse med skor i olika storlekar till en kompis som har två barn som är mindre än mina så de kan prova sig fram ett tag. :D
Benskydd stod att man skulle ha med sig, tröja och boll får man.

Sedan stod det.

Skor för fotboll... inte fotbollsskor...

Men då skaffar vi det helt enkelt :) fanns för 299 hos Intersport så det är som hittat och om man springer snabbare med dem vill jag inte lämna min unge bakom, han sätter mycket stolthet i att springa fort och om det gör att han blir gladare första dagen och inte vill hem så...
 
Av de andra svaren i tråden att döma så tror jag att du kan räkna med många i fotbollsskor :D

(Förutom fästet, som alltså gör störst skillnad på gräs, så håller jag med övriga om att det gör en skillnad i tillslaget. En rutinerad tioåring som är van att spela i fotbollsskor spelar knappast frivilligt match i gympadojor. Men jag håller inte med om att skillnaden är så avgörande att man av det skälet behöver skaffa fotbollsskor för att man ska prova på fotbollsskola i några dagar :))
Sportbutiken kom även med argumentet att hans vanliga jumpaskor lätt skulle dö av utmattning av 5 dagar fotboll. Vilket kanske var att tala i egen sak, men låter inte helt osannolikt med tanke på hur snabbt de slits ändå.
 
Det där med "rätt klädkod" är intressant.
Min erfarenhet är att dagens föräldrar ofta går all in när barnen ska prova något nytt. Våra döttrar stack ut ordentligt när de kom till dansskola, minns inte om det var i låga lågstadieåldern eller tidigare än så, iklädda vanliga tights och t-shirt... 🙄
 
Vill du åka på ridläger utan sadel, ridbyxor och i MC-hjälm?

(Under devisen det blir alltid roligare om man har bra grejer)

Just liksom fotbollskor har en funktion inom sporten, sedan behöver man ju inte köpa värsta Zlatan-dressen utan T-shirt och shorts funkar, men just skorna har ju en funktion för sporten.
 
Vill du åka på ridläger utan sadel, ridbyxor och i MC-hjälm?

(Under devisen det blir alltid roligare om man har bra grejer)

Just liksom fotbollskor har en funktion inom sporten, sedan behöver man ju inte köpa värsta Zlatan-dressen utan T-shirt och shorts funkar, men just skorna har ju en funktion för sporten.

Mitt barn som rider började sin ridkarriär i mjukisbyxor, skor med hjälplig klack och lånad hjälm. När det började verka som att intresset skulle hålla åtminstone för ett tag köpte vi en egen hjälm, och nu efter några månader har vi slagit till på ridbyxor och ridskor också. Jag tycker inte det är konstigt att prova på en aktivitet utan att kitta ungen till tänderna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp