är det sant att man måste...

Nikkis

Trådstartare
...invänja hästen vid kandar under några veckors tid i enbart skritt?

Fick höra det utav en tjej i stallet som sa att man måste invänja hästen vid kandar i några veckor och enbart i skritt...stämmer det?

självklart vet jag att man ska vänja en häst vid en sådan stark bettsling,men under flera veckors tid och enbart i skritt...?låter lite för "övedrivet" för min del..Oki kanske 1-2 v,men jag uppfattade "några veckor" som över 3 veckors invänjing typ..

Nu är det så att jag inte hade tänkt ha kandar på min häst..(kanske nån gång i framtiden) men detta var bara en grej som jag gått runt och "stört" mig på och vill nu ha ett Klart svar om hur detegentligen ligger till med det..

så-ni som är mer insatta i detta ämnet än mig,hjälp mig med detta :bow:
 
Sv: är det sant att man måste...

Det viktigase är väl att du lär dig att hålla ordning på händer och tyglar. Min tränare brukar börja med att sätta sina "kandarelever" på dubbla tyglar på vanligt tränsbett som övning i tygelfattningen.
Sedan får hästen gå med kandar, men med stångtygeln hängandes, bara med enkel knut, runt halsen.
När dessa två delar funkar, så kan det vara läge att börja rida "på riktigt" på kandaret.
Men ta hjälp av en tränare som vet hur det skall vara, så du bygger upp rätt känsla och teknik från grunden.
 
Sv: är det sant att man måste...

Första gången jag prövar kandar på en häst som aldrig haft det innan tar jag en lugn skrittur på långa tyglar i skogen på någon timma.

På hemvägen brukar jag börja ta lite i tyglarna.

Och om allt gått bra rider jag som vanligt vid nästa ridtur...
 
Sv: är det sant att man måste...

oki,så det dära att man måste invänja hästen i "flera" veckor är bara sk*tsnack ?:angel:

men oki då fick jag iaf svar på min fråga/undran.
tack:bow:
 
Sv: är det sant att man måste...

Morran skrev:
Det viktigase är väl att du lär dig att hålla ordning på händer och tyglar. Min tränare brukar börja med att sätta sina "kandarelever" på dubbla tyglar på vanligt tränsbett som övning i tygelfattningen.
Sedan får hästen gå med kandar, men med stångtygeln hängandes, bara med enkel knut, runt halsen.
När dessa två delar funkar, så kan det vara läge att börja rida "på riktigt" på kandaret.
Men ta hjälp av en tränare som vet hur det skall vara, så du bygger upp rätt känsla och teknik från grunden.
hehe jo det är jag medveten om att man själv ska kunna hantera 2 tyglar på rätt sätt,men det var inte riktigt min fråga...;)
 
Sv: är det sant att man måste...

Man kan rida med en tygel extra i remontgrimma för att vänja in sig som ryttare på att hålla reda på alla tyglarna, kunna korta och länga dem oberoende av varandra.
Sedan brukar jag vänja in hästen genom att skritta ut i skogen första och andra gången och därefter rider jag med det även i paddocken, men i början får stångtyglen hänga och jag använder bara bridongen, kortar duccesivt upp stången tills jag är nöjd, men aldrig fortare än att hästen är bekväm med betslingen.
 
Sv: är det sant att man måste...

oki tack..då förstår jag hur det ligger till med invänjingen;)

smart ide att ha ett par X-tra tyglar som sitter fast i remontgrimma...:idea:
bra att veta Tills (OM) den dagen kommer jag ska ha kandar...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 442
Senast: Halcyon
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 835
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Jag har haft egen häst i många år, men kommer nu att tvingas ta bort honom pga skada. Min spontana tanke när han blev utdömd var "ingen...
Svar
12
· Visningar
1 609
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp