Är det skillnad på en hanhund som fått betäcka...

K

Kola

...när han ska umgås med löptikar kontra en som inte fått betäcka?
 
Jag har hört flera uppfödare som säger att en avelshund brukar klara bättre att umgås med löptikar. För de har lärt sig när det är höglöp och känner skillnaden när det är daxs att para.
En hund som inte är avelshund brukar ofta vara berörd av löptiken hela löpperioden.

Nu har jag själv aldrig haft en hane så jag har ingen erfarenhet. Men detta är vad jag hört många säga.
 
Min hanhund blev i alla fall MYCKET mer intresserad av löptikdoften efter att han hade parat. Det kanske var för att han visste vad som komma skulle? :love::angel:

Annars har han inte umgåtts regelbundet med löptikar, de flesta löptikägarna brukar ju undvika hanar just då, i alla fall där jag bor.

MVH Cim
 
min hanhund som betäckt ett flertal tikar blir alldeles knasig när det finns löptikar i närheten, han vet precis vad det handlar om :smirk: gnäller, piper, kräks mm. Han blir väldigt orolig iaf.
 
Vår cane corso hane som vi hade tidigare grävde sig igenom en dörr och tjuvparade en tik när han var ung. Han hade inte parat innan men de drifterna var det inget fel på... :D
Jag brukar tycka att halvdörrar är rätt snyggt i stall, men i köket...näee.. Speciellt inte när den undre halvan saknas. :crazy:
 
Vi hade tidigare i min ungdom en hanhund och en tik. Hanhunden hade aldrig betäckt men han blev helt galen när tiken löpte, det hjälpte inte att ha dom i olika byggnader. Det snurrade i huvudet på honom ändå. mvh Superbusan
 
Gnälligt inlägg

Jag tycker inte att man skall avla på en hund som mår så illa av att ha löptikar i närheten. Det är inte sunt.
 
Instämmer med Grana. Min erfarenhet är precis som hon skriver;

En avelshund brukar klara bättre att umgås med löptikar. För de har lärt sig när det är höglöp och känner skillnaden när det är daxs att para.

Dvs. min hane bryr sig inte så mycket före och efter själva höglöpet. Men under höglöpet är han som ett UFO! :rofl:
 
Re: Gnälligt inlägg

Dom allra flesta avelshanar jag träffat (vilket är ganska många då jag har flertalet vänner som föder upp, plus att vi själva gör det) blir så oroliga vid löptikar, som beskrivet ovan.
Kan inte lugna ner sig, stressar så att dom spyr, juckar i luften etc etc.

Och inte blir valparna konstiga individer för det? Våran första kull användes en hane som var kolugn tillsammans med löptikar, även vid höglöp. Han luktade, och kände efter så det var rätt dag och sen parade han. Efteråt gick han och drack vatten och sen somnade han medans tiken ville mer..
2 av hanarna ur den kullen är likadana och dena tredje är helt galen.. Alla är friska och vackra :)

Jag tror att det handar om erfarenhet, inte av att para utan att umgås med löptikar. Dom hundar som är vana och har lärt sig hur man får uppföra sig, brukar inte bete sig jobbigt och vice versa.
 
Re: Gnälligt inlägg

För mig som vill ha arbetande hundar så är översexualitet ett problem. Jag vill inte att man avlar på hanar som stressar upp sig så att de spyr och luftjuckar bara för att träffat eller känt lukten av en löptik. I agility i Norge har man numera öppnat för löptikar i klass tre. Hur skall det då gå för de han hundar som börjar jucka bara för att det luktar löptik?? Så jo det är ett problem och det är nedärvbart. Och nej det handlar inte bara om erfarenhet utan om hormoner, för höga testosteronhalter.

Det som är normalt för en hanhund är att uppvakta tiken inför höglöpet och därefter para. Detta har stimulerat både tikens och hanhundens hormoner. I vår konstlade värld har vi premierat hanhundar som klarar av pang på rödbetan vilket i sin tur troligen bidragit till att vissa raser av har väldigt hormonstinna hannar.
 
Re: Gnälligt inlägg

Ja, så kan det säkert vara ett prolem. Och jag pratar inte enbart sällskapshundar nu, utan även Malle och Schäfer. Hade man där hoppat över alla hanar som blir för upphetsade så hade vi haft en väldigt bedrövlig ras att visa upp i dagens läge. Jag har varit med vid parningar i både Danmark och Sverige med dom här raserna, och några av dess absolut bästa exemplar. Huruvida det är löptikar eller inte när dom är inne på plan, ser dom inte ens. Där är det enbart arbete som gäller, men så fort berömmet och leken efter arbetet kommit så blir dom som förbytta och börjar direkt att hetsa upp sig över köptiken i närheten..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 126
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hur vet man att tiken har slutat löpa? Min tik fick sitt första riktiga löp för 2 veckor sen, hon slutade blöda efter ca 9 dagar och nu...
Svar
5
· Visningar
463
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 555
Senast: Migo
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
647
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp