Är det tacky med oäkta konst?

Min tantpolare hade rätt mkt dyr äkta konst. En gång frågade hennes hemtjänst om det var hennes barnbarn som ritat åt henne. Tanten ba: ”nä det är Picasso”. Hemtjänsten ba hehe kul tant.

:rofl:

Jag har några prints av Picassos tidiga teckningar.

En dejt frågade om min dotter, då 4 år, hade tecknat.

Visst, hon är skicklig på att teckna, men kanske inte ändå riktigt så... :D
 
Tråden var inte menad att göra narr av eller se ner på någon utan det var en stilla undran bara. Jag tror att de flesta (även om det bara är i tystnaden i sitt eget huvud) dömer andra för hur de bor, vad de har på sig, hur de uttrycker sig osv. Jag tror det är mänskligt bara att liksom ha en egen åsikt om vad man tycker passar sig eller inte och inget vi kan styra. Det vi däremot kan styra är till vilken grad vi väljer att uttrycka de här åsikterna, framförallt rakt i ansiktet på de som det gäller :)


Jag kan ärligt säga att även om jag fått originalet av min favoritmålning så hade jag ändå sålt den och ersatt med en kopia då jag helt enkelt inte är den personen som kan värdera konst så mycket högre än en sån enorm summa pengar. Kanske är jag ovärdig att ha konst på väggarna ändå.. :D


Då är jag nog tacky. Jag är som sagt ingen "konstmänniska" utan för mig ska en tavla vara fin att se på. Min favoritmålning får mig att känna något, men jag vet inte vad, den tilltalar mig och jag tycker den är vacker att se på. Vissa här har ju pratat om att man t.ex kan gå på ett museum om man vill se penseldragen eller "uppleva" den äkta tavlan och jag känner lite att jag är ointresserad av eventuella penseldrag då jag kan se motivet lika tydligt på en kopia.

Lite samma som att jag inte är en musikperson heller. Jag lyssnar väldigt mycket på musik och har blandad smak, vissa låtar tilltalar mig lite extra och igen kanske får mig att känna något oidentifierbart men kunskap om eventuella artister, hur komplicerat ett stycke är att framföra eller hur duktig man måste vara på ett visst instrument intresserar mig inte det minsta, jag gillar ljudet bara :)

Nu kanske jag missuppfattar dig och i så fall ber jag om ursäkt men det du säger om att man måste känna något får mig att tänka på en liknande diskussioner om tatueringar där det anses trashigt att t.ex har tribaler då de bara är något som ska se fint ut och det inte finns någon tanke/minne/känsla bakom.
Det är nog fint som i hög klass (i motsats till låg klass ofint). Inte fint som att du tycker att bilden är fin utan som tjusigt något man ska ha för att visa att man är något.
 
Lite OT.....

På en utställning jag guidade hade en konstnär målat av omslagspapper i olja. Alltså vanligt presentpapper som hon avbildat. Ett original av något massproducerat. En kopia av något som inte är ett original.
 
Lite OT.....

På en utställning jag guidade hade en konstnär målat av omslagspapper i olja. Alltså vanligt presentpapper som hon avbildat. Ett original av något massproducerat. En kopia av något som inte är ett original.
OT forts.

Jag tycker att sådan konst är så läcker, det är "busigt", underfundigt och kanske utmanande.
Jag gillar även denna plastmugg i porslin;
1591354249877.png
 
För att återgå till tråden :o

För mig får folk ha precis vad dom vill på väggarna, vem är jag att döma deras tycke och smak?!
Att det sen finns tavlor som jag inte skulle sätta upp hemma hos mig, det finns det - både "äkta" och "oäkta". Jag har endast sådant i mitt hem som jag trivs med och som betyder något för mig.
För mig sitter ett värde inte i pengar utan i att "ha saker som jag inte vill bli av med", saker som betyder något, är ett minne eller bara för att jag gillar det. Att ha tavlor enbart som en inverstering, det är inte my cup of tea.
 
För att återgå till tråden :o

För mig får folk ha precis vad dom vill på väggarna, vem är jag att döma deras tycke och smak?!
Att det sen finns tavlor som jag inte skulle sätta upp hemma hos mig, det finns det - både "äkta" och "oäkta". Jag har endast sådant i mitt hem som jag trivs med och som betyder något för mig.
För mig sitter ett värde inte i pengar utan i att "ha saker som jag inte vill bli av med", saker som betyder något, är ett minne eller bara för att jag gillar det. Att ha tavlor enbart som en inverstering, det är inte my cup of tea.

Om jag hade väldigt mycket pengar hade jag absolut kunnat investera i konst men det skulle fortfarande vara konst jag gillar och den skulle hänga på väggen.
 
Lite OT.....

På en utställning jag guidade hade en konstnär målat av omslagspapper i olja. Alltså vanligt presentpapper som hon avbildat. Ett original av något massproducerat. En kopia av något som inte är ett original.
Är inte det här ganska vanligt? Kanske inte just "massproducerat" men att man använder sig av specifika vardagliga ting som typ muggen @Scata visade. Eller lite mer "kända" saker. Finns väl en uppsjö "kopior" på Warhols grejer som liksom är i samma stil men nya original.. typ?

Tänker även på Lasse Åberg och hans i mitt tycke fruktansvärt fula Disney-motiv. Glasen är dock goda att dricka ur :D
Om jag hade väldigt mycket pengar hade jag absolut kunnat investera i konst men det skulle fortfarande vara konst jag gillar och den skulle hänga på väggen.
Om det vore just för att investera så ser jag det som ett sätta att typ förvalta en del av min (i det här fallet) förmögenhet. Då hade jag nog velat säkra detta så i det fallet skulle konsten nog förvaras i något kassaskåp där det inte kan bli stulet/skadat.

Samtidigt hade jag nog letat efter något annat att investera i då det rent spontant känns fel att "gömma undan" konst även om den i mitt tycke är ful. Någon annan uppskattar det ju och konst är ju till för att betraktas i någon mån. Om jag nu vore SÅ rik så hade jag i så fall valt att kanske "hyra ut" min konst till något museum eller så där jag har försäkringar om något skulle hända tavlan, folk kan komma och titta på det och museet kanske tjäna lite på publik som dras dit av den :)
 
https://edition.cnn.com/style/article/salvator-mundi-leonardo-da-vinci-whereabouts/index.html

Det är intressant att eftersom det klassades som en 'äkta' DaVinci så gick den för 450 miljoner USD, medan hade den målats av en av hans assistenter så hade den varit värd en bråkdel av priset. Jag tror ingen förutom en konstkännare av rang som undersökt den noga kan avgöra om den är äkta eller falsk men ändå är den äkta DaVinci så värdefull.
Nationalmuseum hade en liten "van Gogh" som hette något typ Ljusspel bland bladverk - en liten murgrönemålning - så en dag var den nedtagen. Den var inte längre klassad som en van Gogh. Jag älskade den tavlan, men de gav den inte till mig när de inte längre ville ha den :(
 
Nationalmuseum hade en liten "van Gogh" som hette något typ Ljusspel bland bladverk - en liten murgrönemålning - så en dag var den nedtagen. Den var inte längre klassad som en van Gogh. Jag älskade den tavlan, men de gav den inte till mig när de inte längre ville ha den :(

Sorgligt att en tavla som är älskad och värd att hänga på museum plötsligt inte längre är det för att det inte var van Gogh som målade den. Själva tavlan har ju inte förändrats bara hur fin och 'äkta' den är.
 
OT forts.

Jag tycker att sådan konst är så läcker, det är "busigt", underfundigt och kanske utmanande.
Jag gillar även denna plastmugg i porslin;
Visa bifogad fil 52034
Jag såg faktiskt senast igår i en affär (av ett tjusigt märke typ) en tallrik som påminde mig om papperstallrikar :laugh::D Jag tyckte att det var roligt, men de var inte så snygga att de var värda priset. (Och inte tillräckligt lika papperstallrikar för att bli ironi riktigt.)
Men den där muggen var häftig! Där syns det ju vad man försökt efterlikna ordentligt.
 
Tråden var inte menad att göra narr av eller se ner på någon utan det var en stilla undran bara. Jag tror att de flesta (även om det bara är i tystnaden i sitt eget huvud) dömer andra för hur de bor, vad de har på sig, hur de uttrycker sig osv. Jag tror det är mänskligt bara att liksom ha en egen åsikt om vad man tycker passar sig eller inte och inget vi kan styra. Det vi däremot kan styra är till vilken grad vi väljer att uttrycka de här åsikterna, framförallt rakt i ansiktet på de som det gäller :)


Jag kan ärligt säga att även om jag fått originalet av min favoritmålning så hade jag ändå sålt den och ersatt med en kopia då jag helt enkelt inte är den personen som kan värdera konst så mycket högre än en sån enorm summa pengar. Kanske är jag ovärdig att ha konst på väggarna ändå.. :D


Då är jag nog tacky. Jag är som sagt ingen "konstmänniska" utan för mig ska en tavla vara fin att se på. Min favoritmålning får mig att känna något, men jag vet inte vad, den tilltalar mig och jag tycker den är vacker att se på. Vissa här har ju pratat om att man t.ex kan gå på ett museum om man vill se penseldragen eller "uppleva" den äkta tavlan och jag känner lite att jag är ointresserad av eventuella penseldrag då jag kan se motivet lika tydligt på en kopia.

Lite samma som att jag inte är en musikperson heller. Jag lyssnar väldigt mycket på musik och har blandad smak, vissa låtar tilltalar mig lite extra och igen kanske får mig att känna något oidentifierbart men kunskap om eventuella artister, hur komplicerat ett stycke är att framföra eller hur duktig man måste vara på ett visst instrument intresserar mig inte det minsta, jag gillar ljudet bara :)

Nu kanske jag missuppfattar dig och i så fall ber jag om ursäkt men det du säger om att man måste känna något får mig att tänka på en liknande diskussioner om tatueringar där det anses trashigt att t.ex har tribaler då de bara är något som ska se fint ut och det inte finns någon tanke/minne/känsla bakom.
Jag tycker att även "Jag tycker (bara) att den är fin" etc., är en känsla som är också värdefull. Bara för att man inte har en sån där "åh den är målad av min mormor osv.." så betyder det inte att andra känslor inte betyder något. Jag har ett par tavlor som jag köpte mest för att jag behövde något att fylla väggarna med och tyckte att de var fina (sedan dess har de fått minnen också dock). Inget fel med det liksom, man ska ju trivas i den miljö man bor i :)
 
Apropå den här tråden och inläggen om kopior av berömda eller mindre bedrömda målningar, jag har tittat igenom olika tavlor man kan beställa på en hemsida (som jag nämnt tidigare) och kom tänka på den här tråden när jag tittade på kopior av berömda målningar :laugh::D Och nej, jag ser fortfarande inget problem med det. Snarare tvärtom, det känns mera som att man har en kopia för att man faktiskt gillar konstverket och inte för dess värde.
Screenshot_20200606-033455_Samsung Internet.jpg

Den här sparade jag dock i mina favoriter för att jag var i full beundran för hur konstnären lyckades fånga vågorna så bra 😍
 
Då är jag nog tacky. Jag är som sagt ingen "konstmänniska" utan för mig ska en tavla vara fin att se på. Min favoritmålning får mig att känna något, men jag vet inte vad, den tilltalar mig och jag tycker den är vacker att se på. Vissa här har ju pratat om att man t.ex kan gå på ett museum om man vill se penseldragen eller "uppleva" den äkta tavlan och jag känner lite att jag är ointresserad av eventuella penseldrag då jag kan se motivet lika tydligt på en kopia.

Lite samma som att jag inte är en musikperson heller. Jag lyssnar väldigt mycket på musik och har blandad smak, vissa låtar tilltalar mig lite extra och igen kanske får mig att känna något oidentifierbart men kunskap om eventuella artister, hur komplicerat ett stycke är att framföra eller hur duktig man måste vara på ett visst instrument intresserar mig inte det minsta, jag gillar ljudet bara :)

Nu kanske jag missuppfattar dig och i så fall ber jag om ursäkt men det du säger om att man måste känna något får mig att tänka på en liknande diskussioner om tatueringar där det anses trashigt att t.ex har tribaler då de bara är något som ska se fint ut och det inte finns någon tanke/minne/känsla bakom.

Ja nu blev det nog ett litet missförstånd. Att ha något man tycker är fint är i högsta grad att känna något för ett verk :)

För att omformulera mig lite fokuserar jag nog mycket på egocentricitet i vad som är tacky och vad som inte är det. När man använder saker som till exempel konst för att spegla sig genom andras uppmärksamhet, avund eller gillande tycker jag hela grejen blir billig, vare sig det gäller att ha en bokhylla full med "intellektuella" böcker man inte läst (eller läst bara för att kunna förminska sin omgivning genom att tala om), eller att ha en äkta Sorolla bara för att man tycker den är ett testament till ens lyckade status när det kommer till pengar eller viktighet. För en del människor kommer värdet i konsten endast från omgivningens känslor. Jag vill att konstens värde för individen (helt frikopplat från det monetära värdet som bestäms av marknaden) skall ligga i ens egna känslor för verket, annars blir hela konceptet tomt och meningslöst.

Som fotnot kan jag säga att jag är lite nördig och har gjort lite research runt just tribal tattoos och deras historia 🙈 Rätt fascinerande. Själv har jag aldrig förstått mig på de som bara väljer en ur samplekatalogen, but who am I to judge? Jag tycker det är lite annorlunda med tatueringar än med konst då de endast har ett emotionellt värde medan konst också har ett pengavärde som speglar status (eller brist på det).
 
Jag tycker om personligt, oavsett vilken konstform det gäller. Göra själv smäller mycket högre än berömd och fin i min värld. Men sen är det förstås kul att gå på museer och se kända konstnärers verk även om jag mest bara tittar på deras teknik.
 
Okej. En fråga som har diskuterats lite i min närhet det senaste.

Är det tacky med fejkkonst? Säg en print av typ Mona Lisa på väggen? De flesta jag pratat med säger ja men ingen kan riktigt motivera varför, det liksom bara känns så.

Hur är det med andra tavlor som kanske "konstfolk" direkt skulle känna igen men gemene man vet knappast vad det är, är det mer eller mindre "okej"?

"Får" man ha prints alls eller är det originaltavlor som gäller? På ett sätt känns det ju mer genuint men samtidigt har man ju ibland någon favorit som man kanske gärna skulle vilja ha på väggen men då är det fejk som gäller.

Den här tråden är inte menat att vara dömande åt något håll utan det här är av nyfikenhet. Som sagt jag tycker det är ett intressant ämne där många jag pratat med verkar ha en åsikt de inte riktigt vet vad den är baserad på och de flesta tänker till lite.
Självklart inte. Vem har råd med äkta konst av hög kvalitet? Det handlar väl mer om hur reproduktionen är gjord. Utställningsaffischer t ex är ju reproduktioner, och det är ju inget konstigt att ha på väggen.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 829
Senast: Niyama
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 080
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 639
Senast: MiniLi
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 514
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp