Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Det är skilldnad på händer och händer.
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Vad menar du med det? :confused:

BusBarro, jag är väl varken för eller emot, men det viktiga är ju att fråga sig själv VARFÖR det går bättre att göra saker på kandar??
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Luxurios skrev:
min häst blir också lyhördare och aktivare med kandaret tror han känner sig duktig med det på :D Dessutom står han och gapar när han ser att det är dags att tränsa med det.
Tycker som Polly_Mulle om man uppnår ett bättre resultat med kandaret är det bättre at använda det lite då och då än att sitta och "slåss" på vanligt bett.
Lycka till :)
Håller med!
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Kanske för att hon är stark i munnen och även fast hon är kort och kompakt ganska tung att samla?
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Ja det var nåt sånt jag tänkte på ja. Det viktiga är ju att du är medveten om det liksom, att det är "skarpheten" som gör att hon går bättre.
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Kan ingen addressera frågeställningen som vickis-pajala ställde - tyckte den var intressant!

citat: det talas ju mycket om att dressyr handlar om vikthjälper och att vi ska som dressyrryttare sitta med sytråd i näven
VAd är det dåå eller kanské jag ska fråga VILKA rörelser blir bättre på kandret vad har det för inverkan ??? citat


standard svaret är ju att med kandaret kan man "fin lira" på ett annat sätt osv blah blah blah - men vilken inverkan MER än bara det generella påståendet - kan någon utveckla?
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

BusBarro svarade ju ärligt och sa att hästen var hård och det var lättare att samla på kandar. Så tror jag det är för många. Och det är väl okej på sätt och vis så länge man vet om att det är så.

Jag tror inte dressyr handlar så mkt om att rida med sytrådar och vikthjälper tyvärr, dom flesta tränare säger ju bara "ta mer i honom!" och så rider man med jättetight nosgrimma och sporrar och packar i hop hästen allt vad man kan. :crazy:

Kandar är en Skarp betsling, det kommer man ju inte bort ifrån.
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Centaur skrev:
Jag tror inte dressyr handlar så mkt om att rida med sytrådar och vikthjälper tyvärr, dom flesta tränare säger ju bara "ta mer i honom!" och så rider man med jättetight nosgrimma och sporrar och packar i hop hästen allt vad man kan. :crazy:

Jag har annan erfarenhet, har bara tränat för tränare som fokuserar på lätta hjälper och vikt hjälper... alltid.....:crazy: I'm still a believer i allra högsta grad och rider efter samma lära. det gör väl ändå de flesta - VAR har du fått erfarenheten att de flesta tränare är så? väldigt tråkigt om det är din erfarenhet!!!!
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Alla häromkring är så, det är jättesvårt att hitta någon tränare som har samma åsikter som jag har. Rider jättemkt med handen bara, hon som är värst av alla rider GP.. :crazy:

Men jag har hört att det är en som är bättre, som verkligen tänker på bakbenen och ryggen. Hann dock aldrig träna för henne innan hästen blev omöjlig att lasta, men nu kommer strax min nya transport så då ska vi lastträna massor och så prova att rida för henne.

Är oerhört svårt att hitta bra dressyrtränare här.
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Mm, det tycker jag också.

Men idag svävar jag på moln. Bella gjorde kanonbra galoppslutor och sen testade jag att göra ett byte när jag skulle ställa om och hästen gjorde klockrena byten i båda varven. Dessutom på vanligt tredelat bett! :D Snacka om att hon blev överöst med morötter och äpplen sen. :D
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

*KNAPPAR*

Jag tycker att kandaret är ett nödvändigt ont, en gammal relik.

Rider bara på kandar om det är tävlingsdax ganska snart, så nu var det läänge sen.
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

BusBarro skrev:
Mm, det tycker jag också.

Men idag svävar jag på moln. Bella gjorde kanonbra galoppslutor och sen testade jag att göra ett byte när jag skulle ställa om
och hästen gjorde klockrena byten i båda varven.

nu är det dax att öka kraven.:)

den ska inte bara byta rent, utan oxå med vikt där bak så du får ett flott byte med framåt/ uppåtgripande GEST.

På´t bara!:D
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

mackan skrev:
citat: det talas ju mycket om att dressyr handlar om vikthjälper och att vi ska som dressyrryttare sitta med sytråd i näven
VAd är det dåå eller kanské jag ska fråga VILKA rörelser blir bättre på kandret vad har det för inverkan ??? citat


standard svaret är ju att med kandaret kan man "fin lira" på ett annat sätt osv blah blah blah - men vilken inverkan MER än bara det generella påståendet - kan någon utveckla?

Det är så att tränsbettet inverkar mer på hästens muskler och stångbettet på skelettet. Vill man kunna komma åt hela hästen så rider man på kandar.
Med tränsbettet kan man böja och ställa hästen och därmed arbeta dess muskler och få den lösgjord åt alla håll. Med stångbettet kan man inte böja hästen på samma sätt, men däremot kan man komma åt hästens ryggrad genom underkäken, och samla den på ett annat sätt än med tränsbettet. När man då har båda betten i munnen så kan man ha full kontroll över hästens kropp.

Detta är en ofullständig förklaring, skriven i all hast. Det finns många böcker där det står mera utförligt om de olika bettens inverkan :idea:
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Den förklaringen har jag aldrig hört, du får gärna berätta mer om det samt ange källor. Den förklaringen jag hört (dvs ingen direkt källa) är att kandar egentligen är en övervänjning mellan tränsbett och stångbett, inte att det skulle påverka olika delar av hästen.
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

bobo skrev:
Det är så att tränsbettet inverkar mer på hästens muskler och stångbettet på skelettet. Vill man kunna komma åt hela hästen så rider man på kandar.
Med tränsbettet kan man böja och ställa hästen och därmed arbeta dess muskler och få den lösgjord åt alla håll. Med stångbettet kan man inte böja hästen på samma sätt, men däremot kan man komma åt hästens ryggrad genom underkäken, och samla den på ett annat sätt än med tränsbettet. När man då har båda betten i munnen så kan man ha full kontroll över hästens kropp.

Detta är en ofullständig förklaring, skriven i all hast. Det finns många böcker där det står mera utförligt om de olika bettens inverkan :idea:

hmm jag frågade även vilka rörelser som blir lättare när man rider på kandret :confused:
jag har själv aldrig ridit på kandra för jag känner mig ännu så okunnig
och har fått för mig att kandraet bara är ett bevis på bra dressyr alltså av en kunnig ryttare !!!
utveckla svaret
tackar
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Det blir lättare att rida samlade rörelser med kandaret. Stången har en mer direkt inverkan, hästen känner minsta rörelse i tygeln, till skillnad mot tränset, som eftersom det är ledat inte ger lika direkta signaler i munnen på hästen.

Dressyrens mening är ju att hästen ska bli lättare att rida och hjälperna ska bli så osynliga som möjligt. Stångbettet hjälper till med det, då ryttaren kan förfina sin hjälpgivning med stången.
Kandar och stångbett bör bara användas av ryttare som har uppnått en självständig sits, innan dess bör ryttaren hålla sig till tränset, just på grund av hur stången inverkar på hästen.
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

bobo skrev:
Det blir lättare att rida samlade rörelser med kandaret. Stången har en mer direkt inverkan, hästen känner minsta rörelse i tygeln, till skillnad mot tränset, som eftersom det är ledat inte ger lika direkta signaler i munnen på hästen.

Dressyrens mening är ju att hästen ska bli lättare att rida och hjälperna ska bli så osynliga som möjligt. Stångbettet hjälper till med det, då ryttaren kan förfina sin hjälpgivning med stången.


Exakt så känner jag när jag rider på kandaret! Allt blir så okomplicerat. För att göra tex en galoppsluta eller ett byte osv behöver jag inte ta så mkt och med det använder jag min sits mera och mera. Jag känner att jag jobbar mkt bättre och jag har ingenting i handen utan kan verkligen styra allt med sitsen. Visst, egentligen ska det vara så med tränsbettet också men en del hästar fungerar inte så.
Nu varvar jag som sagt, har bara kandaret ett par ggr i veckan, vid uteritt vanligt eller hackamore. Men hästen blir otroligt mkt härligare att rida med kandaret.
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

bobo Dressyrens mening är ju att hästen ska bli lättare att rida och hjälperna ska bli så osynliga som möjligt. Stångbettet hjälper till med det skrev:
hmm men HUR rider du då ???
med osynliga hjälper skriver du då förstår jag mer att du ska rida hästen med din vikthjälp och dina sittben är jag nu ute och cykla säg till ?
jag menar går det INTE lika bra att rida dessa samlade rörelser som passage eller piaff på ett vanligt tränsbett och bara med hjälp av vikt och sitt ben??+
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

vickis-pajala skrev:
hmm men HUR rider du då ???
med osynliga hjälper skriver du då förstår jag mer att du ska rida hästen med din vikthjälp och dina sittben är jag nu ute och cykla säg till ?
jag menar går det INTE lika bra att rida dessa samlade rörelser som passage eller piaff på ett vanligt tränsbett och bara med hjälp av vikt och sitt ben??+
Man behöver använda stångbettet för att skola hästen och kunna få fram lättheten och känsligheten. När den är färdigskolad så kan du rida samlade rörelser på träns, eller med en sytråd i munnen om du så vill ;)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 309
Senast: zarmino
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 377
Senast: Sirap
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 060
Senast: Fazeem
·
Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 244
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp