Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

bobo skrev:
Man behöver använda stångbettet för att skola hästen och kunna få fram lättheten och känsligheten. När den är färdigskolad så kan du rida samlade rörelser på träns, eller med en sytråd i munnen om du så vill ;)

ja det var ju som sagt det jag ville ha fram :bump: :bump:

tackar
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Hittade denna gamla tråd när jag surfade runt.

Om man inte kan så mycket är det lätt att bli kategorisk
- kandar eller ngt annat är fult....ont etc...

Det som är intressant är ju inte teorin - utan hur hästen gååår

Du har en långt mycket mer kunnig person i hästen - den vet vad som är rätt och fel. Och eftersom hästar är individer så får man pröva sig fram till till en sanning för varje häst.

Annars är min erfarnehet helt i linje med bobos och din egen

Med kandaret kan man hitta arbetet inom ramen - cirkelenergin på ett helt annat sätt

Och det kräver även en självständig sits och en häst som är tillräckligt stark för det
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Iom att din häst har varit hopphäst så kanske den är van vid skarpare bett.
Det är som regel ingen lösning att byta till ett sådant, om målet inte är att kunna rida på ett snällt bett, vilket du verkar ha lyckats med.

De flesta hoppryttarna sitter inte ner o inverkar mer med sätet, utan har dem mellen hand o skänkel-allena
det handlar om lydnad o det kan man träna på ett vanligt bett, men hoppryttare måste ibland kunna skärpa till förhållningarna på ett par språng, för att inte hästen ska dra järnet mot hindret o kanske kraschlanda mitt i.

Men även där går det att träna-de flesta till att vänta- på vanligt bett.
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

* KL *
Mycket intressant tråd !
Kan det rimligtvis vara så att med stångens * exakta * inverkan gör att ryttaren kan fokosera på det som är viktigt dvs vikt och finhet av hjälperna ? kanske är det då vi upplever den såkallade okomplicerade ridningen som vi egentligen strävar efter ?

Jag har därimot en klok häst som ej går på en sån enkel metod .....bara för att kandaret kommer fram så blir det ej lättare snarare så lägger han sig bakom lod om ej styrkan att utföra rörelserna finns som för den delen är bra.
Talesättet * att eftergift i handen innebär eftergift ifrån bakbenen * stämmer med honom med vanligt tränsbett, därefter kan jag övergå till kandaret.

Och att kandaret kräver sin ryttare är nog ej någon överdrift inte bara genom att kunna inverka på rätt sätt utan att oxå kunna rida på eftergift som visst kommer med en rätt inverkad häst som bär sig själv ....
Haft en del ryttare som ej förstått innebörden av eftergift som jag faktist i ren utbildande syfte låtit rida på kandaret och med possetivt resultat. ( sedan gått tebaka till tränsbett )
Blev visst en hel roman...:D
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Dressyr majen skrev:
* KL *
Jag har därimot en klok häst som ej går på en sån enkel metod .....bara för att kandaret kommer fram så blir det ej lättare snarare så lägger han sig bakom lod om ej styrkan att utföra rörelserna finns som för den delen är bra.
Talesättet * att eftergift i handen innebär eftergift ifrån bakbenen * stämmer med honom med vanligt tränsbett, därefter kan jag övergå till kandaret.


Ja så har de jag ridit med kandar på varit också. Den här har jag inte ens provat på, hon är lite annorlunda så det blir spännnade. Hon har inte minsta tendens att krypa bakom som de hade, när de inte orkade. Hon säger ifrån på andra sätt om hon inte orkar.

Jag ska prova i vinter tänkte jag, bara vad hon säger om det. Är bara 5 så jag avvaktar annars lite.
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

axel skrev:
De flesta hoppryttarna sitter inte ner o inverkar mer med sätet, utan har dem mellen hand o skänkel-allena
det handlar om lydnad o det kan man träna på ett vanligt bett, men hoppryttare måste ibland kunna skärpa till förhållningarna på ett par språng, för att inte hästen ska dra järnet mot hindret o kanske kraschlanda mitt i.

Men även där går det att träna-de flesta till att vänta- på vanligt bett.

Verkar mkt vettigt :bow:
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

BusBarro skrev:
Mm, det tycker jag också.

Men idag svävar jag på moln. Bella gjorde kanonbra galoppslutor och sen testade jag att göra ett byte när jag skulle ställa om och hästen gjorde klockrena byten i båda varven. Dessutom på vanligt tredelat bett! :D Snacka om att hon blev överöst med morötter och äpplen sen. :D

Det där vill jag se, Upp till bevis :) :)
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

BusBarro skrev:
Men är det verkligen så hemskt?
Vissa hästar går juh kanonbra på tränsbett/tredelat och är känsliga i munnen men som min häst är lite knixig och trixig med just de vanliga betten men skärper sig med kandaret.

Gör detta mig till en hemsk ryttare? Eller finns det fler som känner såhär?
Tränare och vänner som jag rider med/för har sagt vid ett flertal tillfällen att det är en helt annan häst med kandar.
Men eftersom det finns dessa "normer" eller vad man ska kalla dom känner jag att jag var tvungen att skapa denna tråd.
Det är väl inte så konstigt att hon skärper sig när hon får en skarp bettsling i munnen. Så jag skulle säga att du är nog ingen hemsk ryttare men din häst är troligtvis inte helt lösgjord för då går det lika lätt på träns som på kandar. Men bara för att hon inte är helt lösgjord behöver du ju inte känna dig hemsk. Det finns hästar som vinner och placerar sig i MSV A dressyr och aldrig varit lösgjorda i hela deras liv. Så kör på.
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Kan det fungera på samma sätt med graman? Vad blir skillnaden?
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

quigley skrev:
Det är väl inte så konstigt att hon skärper sig när hon får en skarp bettsling i munnen. Så jag skulle säga att du är nog ingen hemsk ryttare men din häst är troligtvis inte helt lösgjord för då går det lika lätt på träns som på kandar. Men bara för att hon inte är helt lösgjord behöver du ju inte känna dig hemsk. Det finns hästar som vinner och placerar sig i MSV A dressyr och aldrig varit lösgjorda i hela deras liv.


:bow: :bow:

Kandar är ingen lösning på problemet. Den risken man tar är att man får en ännu mer okänslig häst tillslut. Vad är nästa steg när inte kandaret ger det resultatet man vill ha??

I min värld samlar man inte en häst genom ett skarpt bett :confused: Man rider på församling på lösgjord häst och församlar med hjälp av sitsen.
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

versamlung - nu har du varit borta länge :D
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

:o :o Jag har bott och ridit lite för mycket i tyskland inser jag :angel:

Jag hittade denna tyska text dessutom:

Bei der Aufrichtung des Pferdehalses unterscheidet man zwischen der korrekten relativen oder natürlichen Aufrichtung, bei der die Aufrichtung des Pferdehalses der Absenkung der Kruppe entspricht, d.h. ohne Muskelverspannungen vom Pferd selbst angeboten wird, und der falschen absoluten oder künstlichen Aufrichtung, bei der der Reiter durch Ziehen am Zügel die Aufrichtung bewirkt, ohne dass eine entsprechende Absenkung der Kruppe erfolgt.

Den förklarar vad en falsk samling är när ryttaren använder tygeln för mycket.:crazy:
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Ååååhhh...jag visste att det skulle komma :smirk: ;)

När man pratar om uppresningen av hästhalsen skiljer man mellan den korrigerade och den naturliga resningen. Den naturliga resningen är den när halsen reser sig och korsett sänker sig utan att hästen har några andra spänningar i muskelaturen än det naturliga muskelarbetet. Den korrigerade resningen kommer genom att ryttaren reser halsen av drag i tygeln och då kan den inte sänka korsett på ett naturligt sätt om den ens kan sänka det överhuvudtaget.

Typ, lite snabbt på jobbet :o
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

*kl*

till TS:

Med detta menara jag inte att du drar i tygeln, detta var mera allmänt min syn på. Varför jag inte förstår hur kandaret kan vara en lösning? :crazy: :smirk:
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

:rofl: Nu _har_ du varit borta för länge! Ska hästen sänka sin korsett?! Jag visste inte att det fanns korsetter i häststorlek.. :D

*retas*
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Tack! :)

Funderar också över korsetten, men antar att du menar korset :p
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Jag ger upp :o *packar väskan och flyttar tillbaka*
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

malinsky skrev:
Tack! :)

Funderar också över korsetten, men antar att du menar korset :p

Jag tyckte faktiskt att det såg lite konstigt ut *bortförklarar mig lite*:D
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 034
Senast: Fazeem
·
Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 238
Senast: Badger
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 316
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp