Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

BusBarro

Trådstartare
I alla år har jag fått höra att du ska kunna rida din häst och göra de rörelser du gör på vanligt tränsbett innan du börjar rida på kandar. Det gjorde jag.
Och sen började jag vänja in hästen med kandar eftersom jag hade sikte på att starta klasserna när det krävs.
Men jag märkte snabbt att det var mycket "lättare" på kandar.

Galoppen blev plötsligt mycket pampigare och jag kunde samla henne mycket lättare.
Därför har jag "utnyttjat" kandaret och haft det ofta när jag tränat, varvat med tränsbettet, självklart.
Men är det verkligen så hemskt?
Vissa hästar går juh kanonbra på tränsbett/tredelat och är känsliga i munnen men som min häst är lite knixig och trixig med just de vanliga betten men skärper sig med kandaret.

Gör detta mig till en hemsk ryttare? Eller finns det fler som känner såhär?
Tränare och vänner som jag rider med/för har sagt vid ett flertal tillfällen att det är en helt annan häst med kandar.
Men eftersom det finns dessa "normer" eller vad man ska kalla dom känner jag att jag var tvungen att skapa denna tråd.
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Rid på du! Det ger önskvärt resultat, eller hur? Jag hade aldrig några planer på att ens tävla min gammelhäst men hon reds ändå på kandar ganska regelbundet, hon var betydligt trevligare att rida, skärpte till sig och samlade ihop sig (bakifrån, inte knäckte av) på kandar så varför sitta och slåss med tränsbettet tre ggr så lång tid?
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Polly_Mulle skrev:
så varför sitta och slåss med tränsbettet tre ggr så lång tid?

Ja, exakt så tänker jag! :) Men vissa drar öronen åt sig, det stör mig men ändå. Därför vill jag höra vad andra tycker om detta.
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

min häst blir också lyhördare och aktivare med kandaret tror han känner sig duktig med det på :D Dessutom står han och gapar när han ser att det är dags att tränsa med det.
Tycker som Polly_Mulle om man uppnår ett bättre resultat med kandaret är det bättre at använda det lite då och då än att sitta och "slåss" på vanligt bett.
Lycka till :)
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Varför skulle det vara hemskt?
Det är skillnad på om det är i fel händer eller om du måste ha graman på oxå.

Men det kanske är precis det som du gör , men vill inte avslöja det här:angel: elak :devil: det är jag det:D
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Haha, jaa verkligen :P. Jag har aldrig använt graman på den här hästen. Har inte behövt. Men du ska veta att en del gillar inte att man utnyttjar kandaret som jag gör, som dom uttrycker det.
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

jag är super sugen på att rida på kandar mer aktivt på ponnyn :bump: men jag har inte hittat något som jag gillar.

inget hemskt med det.. det är ju som sagt samma sak med gramanen= man måste ha en vis kunskap för att hantera det på rätt sätt
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Jag tycker inte det är fel om häderna som håller i det kan behärska det som andra har sagt.

Men jag har ju börjat vänja min häst vid kandaret, inte för att han behöver det men jag ville att han skulle kunna ha det bara.
Jag red första gången i skogen på bara bridongen o han gick super.

Andra gången red jag på volten men det o han blir kännsligare o ännu mer lyhörd men då annvänder jag bara bridongen för stågens tyglar bara hänger löst. Det är lite konstigt:confused:
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Grunden i den attityden som du har hört och befarar är väl att kandaret kräver sin ryttare, och en häst som är utbildad och har styrka och förmåga att utföra rörelser och arbete i en stadig form osv.

Är hästen på den nivån vilket hon ju är vad jag sett, så är det ju skit samma - rid på det som hästen gillar och det som funkar! Gillar hon kandaret så är det väl bara trevligt för er! :D
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

jag har kommit fram till att kandar är den betsling min häst föredrar.
jag la kandaret på hyllan o red bara på tränsbett och hästen funkar på det men blir ändock en helt annan häst med kandaret. Framförallt märker jag det på hennes kroppspråk och öronspel. Hon trivs med det! så jag fick plocka fram det igen för o få min fina positiva häst!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Jag har provat kandar nu på min häst 2 ggr och han går jättefint med det.. Han jobbar mycket bättre bakifrån och blir liskom inte lika trixig som han ibland e med vanliga bettet och suger mer på bettet med kandaret också, verkar trivas jättebra! Nu har jag i ju för sig låtit stångtygeln hänga rätt så löst men det verkar räcka för att få den effekten jag vill uppnå.. Dessutom så kändes han än mer positiv på kandaret så jag tror faktiskt inte att det var så fel att prova.. jag provade mest för skojs skull för att se hur han trivdes på det och för att vänja lite och han verkade verklgien stormtrivas.. så rid på du! Jag måste åka och köpa mig ett kandar nu för det där var lånat ifrån en tjej i stallet.. :D


Så rid på du! :D
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Nej, hemskt är det inte. Men "ful-stämpeln" kommer nog från att det kan bli en "genväg" om inte ryttaren kan rida tillräckligt bra. Dels finns de ju de som förväxlar krökningen med rätt form men de är väl kanske inte så mga. Mer vanligt tycker jag det är att för mga försvinner den positiva effekten av kandaret efter ett tag om inte ryttaren kan rida tillräckligt bra. Då får de oftast återvända till tränset vilket blir en svår omställning och en rejäl nedgång i ridningen under en period. Men efter denna återgång till tränset så brukar ryttaren oftast bli skickligare efter att ha fått lösa alla problemen på tränset först så när kandaret kommer fram nästa gång så kan de förvalta användandet bättre.
För andra kommer däremot kandaranvändandet under "rätt" period och blir då den positiva förstärkning som den ska vara och de fortsätter bara att utvecklas framåt.

Men jag tror inte att man ska fundera så mkt i förväg. Rid på ditt kandar eftersom att ni båda trivs på det. Rid på de positiva effekter som du får. Fortsätt att variera lite med träns, mest så att du har koll på att ridningen fortfarande fungerar där. Du verkar vara en mkt lyhörd och mjuk ryttare så jag tror du har full koll på läget.
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Rid på du....gör man nått fel så lär man ju märka det lite senare ;)
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

hmm
jag har inget bra svart till trådskapren
men funkar det på kandar såå rid på :rofl: :rofl:
men sedan har jag ju en fundering
det talas ju mycket om att dressyr handlar om vikthjälper och att vi ska som dressyrryttare sitta med sytråd i näven
VAd är det dåå eller kanské jag ska fråga VILKA rörelser blir bättre på kandret vad har det för inverkan ???
jag hoppas ni hänger med

*ursäkta trådkapre för KL*
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

vickis-pajala skrev:
hmm
jag har inget bra svart till trådskapren
men funkar det på kandar såå rid på :rofl: :rofl:
men sedan har jag ju en fundering
det talas ju mycket om att dressyr handlar om vikthjälper och att vi ska som dressyrryttare sitta med sytråd i näven
VAd är det dåå eller kanské jag ska fråga VILKA rörelser blir bättre på kandret vad har det för inverkan ???
jag hoppas ni hänger med

*ursäkta trådkapre för KL*

Haaaah! Jag hänger med - och jag tycker det är en oerhört intressant och intrigerande frågeställning!
:bow:
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Tycker inte alls att det är hemskt att en rutinerad ryttare rider en välutbildad häst på kandar så ofta ryttaren själv önskar. Attityden du stött på kommer nog, som några redan påpekat, från att man sett folk som tar genvägar, drar till en "snygg" krök på nacken med ett skarpare bett.

Efter att ha sett de ridbilder du ibland lagt in här så är det uppenbart att du hamnar i kategorin rutinerad. Rid på och var glad att har har en trevlig häst! :idea:

Hade en elev på ridläger för en del år sen som hade med sig egen häst. Efter ett par pass frågade jag varför hon red med ett så skarpt bett (någon slags gagsbett om jag inte minns helt fel) Tjejen sa att hon inte kunde rida den i form annars. Jag frågade om det inte var en dressyrhäst hon hade fått (och det var det). Tjejen sa att den gått msv dressyr, men då red man ju på kandar, så hur skulle hon kunna veta att det gick på tränsbett också.... (jag frågade självklart om hon visste att man nog inte rider msv direkt, utan att hästen måste gått lättare klasser på tränsbett någon gång i livet....)

Tror den här typen av historier är just det som leder fram till den nämda attityden :angel: (f.ö klarade tjejen att rida hästen i form på tränsbett när hon väl försökte)
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

VI har haft en häst som var lite som din (f.ö var de lite släkt, hon var e Magini). Vi red henne peiodvis mkt på kandar & startade även ett par LA.5 med plac samt nån Msv B på henne. Hon var ganska framåt & kunde lätt bli stark men på kandaret trivdes hon & gick bra. Det som jag vill varna lite för är väl då man ridit mkt på kandaret en tid och ska hitta tillbaka till tränsbettet...ih! Då kan det vara lite som att man har tappat bromsen.
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Saigon skrev:
Du verkar vara en mkt lyhörd och mjuk ryttare så jag tror du har full koll på läget.

Jag tackar för dom orden. :)
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Jo, jag förstår dig precis! :) Skritt och trav är det ingen skillnad med kandar eller tränsbett men galoppen, där är hon underbar med kandaret. Jag får inte riktigt igenom den med tränsbettet... Beror inte på att hon är svag.
 
Sv: Är det verkligen så illa när man rider bättre på kandar?

Om du sätter henne i halvhalterna även i traven, så kommer det att gå lika bra där.

Hon ska stampa till o få in bakärran o sen inte ramla framåt igen.

Lika mkt tempoväxlingar där som i galoppen.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 031
Senast: Fazeem
·
Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 237
Senast: Badger
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 314
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp