Är detta ett bra pris för islandshäst?

Jojizen

Trådstartare
Hej
Jag är i planerna för att köpa en islandhäst
Jag har kännt han i många år och vi knutit ett fantastiskt band.
Han är 11 år, grund utbildad men är mycket jag fått arbeta med han, för hans utbildning avbröts för de inte funkade med hon som red in han.
Han är ej töltsatt, och dem hittade på röntgen att han har lite pålagring på knäet.
Men ingen hälta.

Ägaren vill ha 35000 ink moms så min fråga är, vad tycker ni om priset?
 
Tycker väl det verkar rätt skäligt om du ridit honom så att du vet att hans knä håller för det, det väl vad man köper ett föl för? Tänker eftersom du känt honom så länge så vet du att knät inte är nåt problem, jag skulle vara lite mer avig att köpa en häst man inte känner med pålagringar men priser verkar ju okej. Egentligen är frågan vad är du beredd att betala?
Är du tveksam så titta på lite andra islandshästar och se vad du får för det priset.
Kolla om du kan ta över befintlig försäkring och att det inte blir nån reservation för knät.
 
Inget överpris.

Kan förstå om du på nåt sätt vill ha kompensation för tiden du har lagt ner, men det är ju inte riktigt så det funkar.
 
Det du köper är en härlig kompis med 3 gångarter. Det är det du ska betala för och vara nöjd med i så fall. Eksem?

Vad beror det på att den inte är töltsatt vid 11 års ålder. Stam, extriör eller skada.
Jag skulle röntga rygg och ben för att se om det finns någon orsak till att den ej töltar.
 
Det du köper är en härlig kompis med 3 gångarter. Det är det du ska betala för och vara nöjd med i så fall. Eksem?

Vad beror det på att den inte är töltsatt vid 11 års ålder. Stam, extriör eller skada.
Jag skulle röntga rygg och ben för att se om det finns någon orsak till att den ej töltar.

Ingen exsem, det funkade ej med hon som red in han och sen la dem bara det på hyllan.
Han har pålagring i ena benet, atros!
 
Inget överpris.

Kan förstå om du på nåt sätt vill ha kompensation för tiden du har lagt ner, men det är ju inte riktigt så det funkar.

Nä behöver inte kompensation är nöjd för jag fått den tiden jag har fått med honom, tänkte mer på att han har pålagring på benet, och utbildnings nivå. Att det blir ett hinder för framtiden
 
Nä behöver inte kompensation är nöjd för jag fått den tiden jag har fått med honom, tänkte mer på att han har pålagring på benet, och utbildnings nivå. Att det blir ett hinder för framtiden
En pålagring är inget man kan uttala sig om generellt (är det något aktivt? hur mycket pålagringar talar vi om? varför bara pålagringar i ett ben?) så där skulle jag diskutera igenom plåtarna med en veterinär. Jag gillar inte pålagringar tillsammans med problem i ridningen.

Vad gäller framtiden - vad vill du med din ridning? Du har inte heller töltsatt honom under era år tillsammans. Är du nöjd med en bussig tregångare?

(För mig skulle det handla mer om om jag öht ville ha hästen än om priset var rätt)
 
En sak som får mig att reagera: priset är inklusive moms - säljs han av ett företag eller är säljaren okunnig?
 
Utbildningsnivån går givetvis att höja. Beror även på vad du menar med det. Gångarterna går att få bättre utefter hästens kapacitet. Är den född med bra exteriör samt naturligt luftiga gångarter så är det mycket lättare. Tölten verkar ligga efter då den troligtvis gått mest i grisepass. Ska den bli bättre generellt så måste överlinje/ bakknän stärkas samt att den lär sig att vinkla bak. Tölt kräver samling och kan den göra det med pålagringar ?Men det kan man inte göra förrän grundarbetet är gjort , separera gångarter och kunna öka och minska tempot i de olika gångarterna mjukt och smidigt. För att allt ska funka så måste hästen vara tillräckligt frisk. Annars får du diskutera med vet. Vad du kan förvänta dig att den klarar av i framtiden. Tar du hjälp av tränare så är det viktigt att inte börja bakifrån med vidareutbilda , alltså tölt på volt med korta tyglar och flytta bakdelen. Atli har skrivit en bok om de 10 utbildningstegen som är bra att följa.
 
Jag kan förstå att du gärna vill köpa din kompis men generellt så skulle jag vara tveksam. Det låter på din beskrivning som att det handlar om en individ som är outbildad och därför lite riden. En 11 åring som redan har en pålagring i ett knä? Vad händer med hans knä när träningen och ridningen ökar? Även om hästen inte är halt i dagsläget så finns det ju en anledning till att den redan har fått en pålagring. Jag tycker att du ska tänka över situationen och inte låta det emotionella styra. Varför betala för problem när man kan få dem gratis?
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Hej
Jag är i planerna för att köpa en islandhäst
Jag har kännt han i många år och vi knutit ett fantastiskt band.
Han är 11 år, grund utbildad men är mycket jag fått arbeta med han, för hans utbildning avbröts för de inte funkade med hon som red in han.
Han är ej töltsatt, och dem hittade på röntgen att han har lite pålagring på knäet.
Men ingen hälta.

Ägaren vill ha 35000 ink moms så min fråga är, vad tycker ni om priset?
Vad vill du med hästen? Vill du ha en bussig kompis och fortsätta rida som du gjort och håller han för det eller har du högre ambitioner än nuvarande ridning? Vad är orsaken till att knät röntgades? Blev han halt av nuvarande ridning så kanske han inte håller för det heller och då köper du ju på dig höga veterinärräkningar. Röntga knät är ju inget man vanligtvis gör utan anledning menar jag.

Utan pålagring hade jag inte tvekat en enda sekund utan köpt men håller han inte för det du vill så blir det kanske bara dyrt. Det är ju inget högt försäljningspris men man måste tänka på övriga kostnader som kan uppstå pga den skadan han har också.
 
Islandshästar (och gångartshästar överlag) är verkligen inte mitt område, jag har inte koll på vad som krävs för tölt osv, så den biten får mer kunnigt folk svara på. Men jag hade verkligen funderat både en och tre gånger över pålagringarna. Det är positivt att hästen håller för det ni gör nu, men frågan är ju om den håller även när ribban höjs så att säga, om du vill fortsätta att träna och utvecklas ihop. Vore du nöjd med att kanske fortsätta på den nivån som ni är på nu, eller vill du några steg längre om du köper hästen? Har du kanske möjlighet att bolla frågan med en veterinär som är kunnig på området? Inte ens veterinärer har ju någon kristallkula, men kanske kan göra en bedömning angående vilken hållbarhet hästen kan förmodas ha så att säga.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 951
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 119
Senast: Cilva
·
  • Låst
Ekonomi & Juridik Jag har lånar just nu en american curly korsning som sällskap till min häst, har fastnat för henne så planerar att ev köpa henne. Men...
2
Svar
34
· Visningar
3 143
Hästmänniskan Har ett enormt dilemma. Jag och en vän hyr varsin islandshäst av en kvinna som har fött upp dessa, kvinnan har väldigt många...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
16 175
Senast: Chefen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp