Är detta ett bra pris på D ponny?

whippetzilla

Trådstartare
Vi har tittat på ponny ett tag till dottern på 12 år. Blir första ponnyn för oss. Söker ingen elitponny men en snäll ponny som är trygg och gärna hoppar. Dottern vill tävla men på vilken nivå vet vi inte än då hon bara varit på ett par p&j.
Hittade ett sto på 10 år,D ponny. Inga resultat med nuvarande ryttare,bara gått P&J. Snäll och stensäker i precis allt. Inte igång för närvarande då nuvarande ryttare fått andra intresse.
De vill ha 80 000:- för denna ponny.
Själv tycker jag att det låter väldigt mycket men samtidigt har jag ju förstått att priserna har gått upp då det råder väldig hästbrist i landet nu.
Är detta den "normala" summan man får betala för en trevlig individ?
 
Vi har tittat på ponny ett tag till dottern på 12 år. Blir första ponnyn för oss. Söker ingen elitponny men en snäll ponny som är trygg och gärna hoppar. Dottern vill tävla men på vilken nivå vet vi inte än då hon bara varit på ett par p&j.
Hittade ett sto på 10 år,D ponny. Inga resultat med nuvarande ryttare,bara gått P&J. Snäll och stensäker i precis allt. Inte igång för närvarande då nuvarande ryttare fått andra intresse.
De vill ha 80 000:- för denna ponny.
Själv tycker jag att det låter väldigt mycket men samtidigt har jag ju förstått att priserna har gått upp då det råder väldig hästbrist i landet nu.
Är detta den "normala" summan man får betala för en trevlig individ?

Jag tycker inte det låter för mycket för en ponny i den åldern, som är frisk, stensäker i allt och snäll. Just stensäker i allt och snäll får man betala rätt mycket för. Det är ju såna ponnys de flesta vill ha. Den här har dessutom många år kvar så priset låter inte orimligt med den info du ger. Men andra med mer insyn kan säkert svara bättre än jag.
 
Folk hittar ju knappt snälla okomplicerade hästar alls idag, så ska man ha en får man nog betala mer än man skulle gjort för 2-3 är sedan.
 
Bra ponnier är dyra, särskilt D- ponnier, då även vuxna kan rida dem.

Så som du beskriver den, så hade ponnyn varit betydligt dyrare om hon hade tävlingsmeriter.

Som referens kan jag nämna att vi var spekulanter på en ponny förra året, och den ponnyn, en maxad D-ponny, valack född 2006, ville de ha 85' för.

Han hade tävlat upp till L:B hoppning, men han var tre år äldre än den ni tittat på, valack och utan stam. Ett sto får man generellt sett betala lite mer för, och har hon en intressant stam, ännu mer!

Den ponny ni tittat på har gjort några p&j och det är också värt något, om det kan verifieras.

Ponnyn vi tittade på var också som ert sto, stensäker i all hantering och intresset för honom var stort! (Det blev dock ingen affär för oss)

I mina öron låter priset marknadsmässigt, men det går säkert att resonera om det.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Vi har tittat på ponny ett tag till dottern på 12 år. Blir första ponnyn för oss. Söker ingen elitponny men en snäll ponny som är trygg och gärna hoppar. Dottern vill tävla men på vilken nivå vet vi inte än då hon bara varit på ett par p&j.
Hittade ett sto på 10 år,D ponny. Inga resultat med nuvarande ryttare,bara gått P&J. Snäll och stensäker i precis allt. Inte igång för närvarande då nuvarande ryttare fått andra intresse.
De vill ha 80 000:- för denna ponny.
Själv tycker jag att det låter väldigt mycket men samtidigt har jag ju förstått att priserna har gått upp då det råder väldig hästbrist i landet nu.
Är detta den "normala" summan man får betala för en trevlig individ?
Det som gör mig tveksam är att ponnyn inte är igång. Det är stor skillnad på att vet bes en häst som är igång och en som vilat de senaste månaderna.
 
Det är en sak att begära ett visst pris, ett annat att få ut så mycket pengar.

För mig hade det tagit emot just för att hästen inte är igång. Det är ju inte helt sällan ungar tappar intresset för att hästen varit dålig/inte gått bra. Så får hästen stå, intresset dalar, och sedan ska den säljas.

Jag hade möjligen tittat på den men om ni redan nu vet att ni inte vill betala det priset hade jag inte ens åkt iväg och tagit egen och andras tid med något som inte har potential att bli affär.
 
Vi har tittat på ponny ett tag till dottern på 12 år. Blir första ponnyn för oss. Söker ingen elitponny men en snäll ponny som är trygg och gärna hoppar. Dottern vill tävla men på vilken nivå vet vi inte än då hon bara varit på ett par p&j.
Hittade ett sto på 10 år,D ponny. Inga resultat med nuvarande ryttare,bara gått P&J. Snäll och stensäker i precis allt. Inte igång för närvarande då nuvarande ryttare fått andra intresse.
De vill ha 80 000:- för denna ponny.
Själv tycker jag att det låter väldigt mycket men samtidigt har jag ju förstått att priserna har gått upp då det råder väldig hästbrist i landet nu.
Är detta den "normala" summan man får betala för en trevlig individ?

Rimligt prisom den är frisk och hel på besiktning.
 
Det som står i annonsen stämmer inte alltid med verkligheten. De flesta hästar som annonseras är friska utan olater och kan ridas av alla. Hur länge har den stått, hur fet är den om den gått på bete.
Hur utbildad är den. Hur länge har dom ägt den. Hur gammal och duktig är den nuvarande ryttaren. Kan ni kolla med deras försäkringsbolag ang skadehistorik. Hur gick det på tävlingar inte intresserad av hur högt utan om den vägrade, svårstoppad mm
 
Jag hade nog valt en ponny som är igång istället. Det är alltid en chansning att köpa en häst som inte varit igång.
Du vet dels inte hur den är i temperamentet när den är i full kondition och du vet egentligen inte heller varför den slutat ridas.
Sen vill man ju kunna provrida hästen ordentligt innan man köper också.
 
Jag tycker inte det är ett rimligt pris för en ponny som inte är igång. Åk och titta på den. Lite skritt och trav klarar den nog och då får ni ialla fall en känsla för om den kan passa eller inte. Har ägarens barn tappat intresset är det kanske möjligt att förhandla om priset om ni gillar ponnyn och ägaren vill sälja snarast möjligt.
 
Det som gör mig tveksam är att ponnyn inte är igång. Det är stor skillnad på att vet bes en häst som är igång och en som vilat de senaste månaderna.
Det missade jag! Helt rätt!
Det bör ge prutmån. Man vet inte heller hur hon är i full kondition. En del hästar blir något annat att rida när de är i full kondition.
 
Jag skulle inte heller köpa en häst som inte är igång, särskilt inte till ett barn. Dels för säkerheten, den måste ju uppföra sig när den är i trim och får full foderstat. Dels för att det är så mycket känslor inblandade i ett hästköp. Trist om man precis hinner fästa sig vid den nya familjemedlemmen när de dolda felen börjar synas. Det är knepigt nog att ta sig genom ett ägarbyte ändå. Man brukar ju se att hästarna pajar efter ett halvår, kombinationen ny ryttare, ny sadel, ny hovslagare med mera är en utmaning även för en fräsh häst i bra kondis.
 
Jag skulle inte heller köpa en häst som inte är igång, särskilt inte till ett barn. Dels för säkerheten, den måste ju uppföra sig när den är i trim och får full foderstat. Dels för att det är så mycket känslor inblandade i ett hästköp. Trist om man precis hinner fästa sig vid den nya familjemedlemmen när de dolda felen börjar synas. Det är knepigt nog att ta sig genom ett ägarbyte ändå. Man brukar ju se att hästarna pajar efter ett halvår, kombinationen ny ryttare, ny sadel, ny hovslagare med mera är en utmaning även för en fräsh häst i bra kondis.
Fast nu tycker jag att du överdriver lite. Visst kan man köpa en ponny utifrån den information som ts fått?

Saker och ting ändras ändå, precis som du säger, med ny miljö och så vidare.

Jag hade snarare gjort noggrann undersökning hur hästen var innan vilan.

Så mycket film som de flesta hästägare har idag, så kan man lätt be att få ta del av tex uteritt, p&j etc.

Frågan var om priset var rimligt, och då tycker iaf jag att det borde finnas prutmån när hästen nu inte är i bästa trim.
 
Varningsflagg på hästar som inte är igång, särskilt om köparen inte är rutinerad.
Om hästen inte är igång vet du inte vad du köper, skillnaden på avställd och tränad häst är i regel stor.

80 000 kr för avställd ponny är dyrt, även om orsaken är förståelig och rimlig.
 

Liknande trådar

Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 281
Senast: Jadzia
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag skulle behöva lite input kring val av häst till min (snart) 13-åriga dotter. Hon har vuxit ur sin maxade b-ponny och skulle...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 283
Senast: Jeps
·
Ridning Vi har ett underbart litet Welsh mountain sto till vår dotter. En drömponny på många sätt som lärt dottern jättemycket under det år som...
2
Svar
32
· Visningar
3 992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp