Är detta ett navelbråck?

Ardennern

Trådstartare
När jag tittade till hästarna på betet så reagerade jag på att stofölet som är 5 veckor hade blodstänk på insidan låret. Upptäckte då att hon var svullen och sårig runt naveln. (Väntar på att veterinär ska ringa upp) Men är de någon av er här inne som sett något liknande?
 

Bifogade filer

  • 20190615_205455.jpg
    20190615_205455.jpg
    176,1 KB · Visningar: 332
När jag tittade till hästarna på betet så reagerade jag på att stofölet som är 5 veckor hade blodstänk på insidan låret. Upptäckte då att hon var svullen och sårig runt naveln. (Väntar på att veterinär ska ringa upp) Men är de någon av er här inne som sett något liknande?

Uppdatering: Veterinären ringde upp igår men kom aldrig ut. Efter bilderna att döma så tycker hon att de ser ut som ett infekterat sår som bara ska fortsätta hållas rent och hålla koll på temp då naturligtvis.

Men ni som haft bråck på era föl, har de sett ut liknande? Det är två fingrar brett ca. ( Kommer naturligtvis kräva att dom ska komma ut om de inte blir bättre. ) Har stor respekt för infektioner som har med naveln att göra på föl.
 
Uppdatering: Veterinären ringde upp igår men kom aldrig ut. Efter bilderna att döma så tycker hon att de ser ut som ett infekterat sår som bara ska fortsätta hållas rent och hålla koll på temp då naturligtvis.

Men ni som haft bråck på era föl, har de sett ut liknande? Det är två fingrar brett ca. ( Kommer naturligtvis kräva att dom ska komma ut om de inte blir bättre. ) Har stor respekt för infektioner som har med naveln att göra på föl.
Jag har haft flera föl med bråck i varierande grad.
Bråck innebär att det inte slutit sig ordentligt. Du kollar lätt genom att trycka ett finger vid naveln. Kan du enkelt trycka in fingret i buken är det bråck.

Ett föl hade så pass stort bråck att det fanns tarm i påsen. Det växte ihop så småningom. (när hon slutade graga på det, grrrrr)

Bråck innebär inte att det är sårigt. Däremot är sår - precis som du skriver - inte att leka med. Håll rent och om möjligt skydda såret.

Finns det sprej eller pasta att lägga på nuförtiden? (slutade föda upp för tiotalet år sedan.....)
 
När jag tittade till hästarna på betet så reagerade jag på att stofölet som är 5 veckor hade blodstänk på insidan låret. Upptäckte då att hon var svullen och sårig runt naveln. (Väntar på att veterinär ska ringa upp) Men är de någon av er här inne som sett något liknande?
Har du knott? Magen och säkerligen ännu heldre kring en ung navel biter gärna knott. Det kan bli fula sår och kliar dessutom så hästen/fölet kliar upp det ytterligare.
Jag hade nog gjort rent 1-2 ggr dagligen med sårtvätt och sen smörjt någon ofarlig men knottavvisande kräm tex hästsalva.
 
En normal fölnavel känns som en ”penna” under huden och bukhinnorna är rätt hårda och utan hål om man känner runt omkring. Den lösa huden kring navelstumpen brukar gå att flytta på en hel del medan hinnorna under ligger still. Ett mindre bråck är ett hål i hinnorna medan ett större blir en mjuk påse. Vissa föl kan ha rätt mycket mjuk hud kring naveln utan för att det för den sakens skull är ett bråck utan det är det som är under huden som är det viktiga.
Håller med veterinären om att det där snarare ser ut som början till en infektion. Gör rent, håll koll och skydda mot insekter och ring veterinären igen bums om det inte ser bättre ut snart.
 

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
24
· Visningar
1 858
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 297
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 394
Senast: emma-vsm
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
778
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp