Är detta okej??

Sv: Är detta okej??

När jag läser detta kan jag inte annat än tänka; låt uppfödare hålla på med avel!

:idea:

Ja eller om det är lite mer genomtänkt, jag funderade på att ta ett föl på mitt ena sto och jag har läst på en del men känner mig fortfarande inte redo för uppgiften så jag väntar ialla fall ett tag till.
Men 100% kan man väl aldrig känna sig , allt kan ju gå "knas" även ifall man har planerat och gjort sig redo för situationen.(men det underlättar en del)
 
Sv: Är detta okej??

Man blir lite bekymrad för hur fölet kommer att få det med tanke på att tjejen i fråga inte verkar ha pluggat på något eller har avsikt att göra det? OM någonting händer, vad gör hon då? Även om fölet blir jättefint så kan det ändå hända mycket.

Nej hoppas hon har tiden och orken för det .!
Ja precis , det kan ju bli en kanonavkomma men det finns även mycket runt omkring som du nämner, hon är ju inte så gammal.
 
Sv: Är detta okej??

Och hur ni ser på detta, om andra hästmänniskor inriktar sig på just färg eller någon annat?(så var enbart inte riktat till henne)

Att alla får göra som dom vill? Låt folk sköta sitt, så länge dom inte uttryckligen BER om råd. Jag skulle själv bli minst sagt irriterad om bekantas bekanta började lägga sig i min hästhållning/avel/whatever :crazy:

Hur vet du att tjejen inte har en tanke med fölet?
 
Sv: Är detta okej??

Att alla får göra som dom vill? Låt folk sköta sitt, så länge dom inte uttryckligen BER om råd. Jag skulle själv bli minst sagt irriterad om bekantas bekanta började lägga sig i min hästhållning/avel/whatever :crazy:

Hur vet du att tjejen inte har en tanke med fölet?

Ja visst får hon det men ville mer se hur ni på Buke avlar om det kan falla som i hennes fall på färg ,eller om man riktar in sig på något annat dylikt.
Även bra tips till denna tjej , jag menar har fått en del riktigt bra tips här på buke som kan hjälpa henne vidare i sin "avel".
Så jag är nöjd både för hennes och min skull:)!!

Ja de flesta inom hästhållning kan bäst , vet bäst så det är därför jag aldrig lagt mig i, men tips ser jag inte som att man lägger sig i , det är ju bara en god gärning.
 
Sv: Är detta okej??

tips ser jag inte som att man lägger sig i , det är ju bara en god gärning.

Ja möjligtvis om man uttryckligen har bett om tips...inte annars. Och speciellt inte från någon utan egen erfarenhet/kunskap i ämnet, utan som letat info från okända användare på ett forum.
Varför ser du det som just din uppgift att "tipsa" någon du inte ens känner?

Jag kanske låter hård, men hästvärlden är så proppfull av "experter", tyckare och förståsigpåare som alla har en massa åsikter om varandra...man blir lätt lite trött ;)
 
Sv: Är detta okej??

ja, de som håller på med detta professionellt och vet vad de gör.
Eftersom du skriver ett och emellan de två kraven så antar jag att du inte tycker att personer som äger ett eller två ston och som vet vad de gör får avla?

Måste man vara professionell?
 
Sv: Är detta okej??

Ja möjligtvis om man uttryckligen har bett om tips...inte annars. Och speciellt inte från någon utan egen erfarenhet/kunskap i ämnet, utan som letat info från okända användare på ett forum.
Varför ser du det som just din uppgift att "tipsa" någon du inte ens känner?

Jag kanske låter hård, men hästvärlden är så proppfull av "experter", tyckare och förståsigpåare som alla har en massa åsikter om varandra...man blir lätt lite trött ;)

Hon får väl lära sig av sina egna misstag helt enkelt, vill bara att det ska bli bästa möjliga av situationen helt enkelt.
Nee, det var inte jag som skulle tipsa utan en gemensam bekant som red hos denne tjej.(hon verkade vilja ha hjälp men inte riktigt tagit det steget, kanske tycker det är lite "pinsamt" , vad vet jag).

Förstår vad du menar fullt ut hade inte heller blivit glad om någon hade lagt sig i .
Nej tycker inte du är hård ,du är bara ärlig.
Sen tycker jag att det beror på lite vad man ska lägga sig i fråga.
Jag menar om min vän talar om för henne, du kanske ska ta en fuxhingst om du vill ha större chans till den färg du vill ha, hade jag som ägare bara blivit glad, men alla reagerar ju även olika.

Men ska ialla fall kommentera det där med färgerna på hingstvalet till min vän så hon nämner det för henne, men det andra bryr jag min inte om.

:)
 
Sv: Är detta okej??

I det här fallet handlar det ju inte om ett avelsarbete med målet att föra aveln framåt - dvs avkomman är inte tänkt att avla vidare på. Det handlar inte heller om att avla på meriter för att få fram en högpresterande avkomma. Avkomman är förmodligen tänkt att bli en hobbyhäst helt enkelt.

Om man då tittar på hur marknaden för hobbyhästar i den storleken ser ut... Köparna är till stor del unga tjejer och önskemålen ser ofta ut så här: En mysig kompis för ridning på lite lagom nivå. Ett STORT plus är om hästen är snygg och har en ovanlig färg.

Nu vet jag inte hur stoet ser ut exteriört men en hingst av arab/fullblodstyp kan ha goda möjligheter att "förädla" en lite klumpigare ponnyexteriör så att avkomman blir en mer smäcker och långbent typ med lite flashig arabhållning. Isabellfärg på det och du har en drömhäst för mååånga unga hobbyryttare. ;)

Givetvis finns det inga garantier för att det blir så men tanken är ändå inte helt fel. I den här typen av avel (eller hästproduktion som en del kallar det) får man tänka lite som i all annan produktion:
Det här materialet och dom här förutsättningarna har jag. Vad är det bästa jag kan göra med det för den marknad jag vänder mig till?

(Om man nu prompt ska producera, vilket ändå verkar vara fallet här...)
 
Sv: Är detta okej??

Jo det är ju en merit om den även är snygg :)kan jag hålla med om.!

Ponnyn är lite, vad ska man säga, ädel med ponnykaraktär:)dåligt förklarat, men hoppas du förstår.
Väldigt fin liten häst.

Jo det är väl lite som du förklarar i ditt inlägg att hobbyryttare inte behöver inrikta sig allt för mycket på några topp härstamningar på hingst exempelvis.
Utan mer på en trevlig avkomma ,som troligtvis även blir snygg.

Finns säkert en hel del hästmänniskor som gör på detta vis , inte mig emot men som sagt igen , planer för fölis, lite mer koll kanske på användningsområde osv.
Hur hon ska få fram färgen hon vill ha på bästa möjliga vis, och kan faktiskt hålla med om att ett isabellföl inte är helt fel i mina ögon heller:)..!!
 
Sv: Är detta okej??

Och vad gör det ifall någon avlar vidare på avkomman sen? Vi har ingen aning om hur avkomman kommer att bli. Det kanske blir en högpresterande individ med extremt fin exteriör.

Som sagt, avel handlar inte bara om individer, utan mer om linjerna.
 
Sv: Är detta okej??

Precis, vi vet ju inte alls vad det blir, det kanske blir en finfin häst, eller inte. Vad har blivande mamman för stam? Hur är hennes föräldrar? Är hon förutom sitt humör, en bra avelskandidat? Om inte, så är väl inte fölet det heller? Fölet är ju resultatet av mor och fars gener.

Om mamman inte har en bakgrund av fina avelsdjur så ser jag inte för mig hur hennes dotter är det heller. Vet man inte bakgrunden till mamman så kan det ju även dyka upp överraskningar i senare led, som farmor bar på ex. - Om det nu handlar om linjer? För jag antar att det är så du menar?

Jag tycker själv inte att buskavel/djurproduktion/vad man nu väljer att kalla det, är så mycket att hurra för. Tycker som någon annan redan skrivit, låt uppfödarna göra det jobbet, som vet vad dom sysslar med. För mig behöver inte professionell uppfödare ha 10-tal hästar, en professionell uppfödare är en som vet vad dom håller på med som har ett mål med aveln. Höja standarden på hästar så sätt, (så som Holländarna och tyskarna gör?), dom som inte är bra är inte bra nog att avla på. Om fler avlade på gott temperament skull vi säkert kunnat ha många fler bra ridhästar som inte går sönder av olika anledningar, för dom skulle ha bra hållbar exteriör och ett temperament som passar gemene man..... Alla uppfödare kan inte avla för världseliten, men varenda en avlar för världsfolket.
 
Sv: Är detta okej??

Fast nu handlade ju inte tråden om huruvida stoet skulle avlas på eller inte...

Den frågan kan man komma till i ganska många trådar här på avelsforumet men det är sällan till någon hjälp eftersom beslutet oftast redan är taget. Då får man istället råda i dom frågor som saken gäller för det är där det kan göra nytta.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 064
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 886
  • Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 266
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 638
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp