Är detta priset rimligt för denna stallplats?

Hagglund

Trådstartare
Hej! Vad tänker ni om detta priset kontra servicen?

Detta ingår för ett pris på 4700:- inkl. moms:
- Relativt nybyggt stall med ljusa, luftiga boxar (plats för sex hästar)
- Större paddockar för utevistelse ca 8-10h/dag
- Uppvärmd sadelkammare med kodlås, fikarum och toalett/dusch
- Spolspilta, varmt vatten och med golvvärme
- Ridbana 20x40
- Närhet till ridhus och större utebana, ca 5 min skrittväg
- Uppställningsplats för trailer
- In- och utsläpp samt fodringar vardagar, kollektivt helger
- Täckesbyten och skydd på/av vid in- och utsläpp
- Kvällsfodringar alla dagar i veckan
- 3 fodringar/dag
- Gödselhantering
- Service såsom lagning av stängsel, snöskottning, harvning av ridbana och övrigt som går under anläggningsvård

Grovfoder betalar man så mycket som man använder 4.50:-/kg inkl.moms.
Strö (idag torvmix) betalar man så mycket som man använder 95:-/bal inkl.moms.

Stallet har god stämning, och ligger vackert beläget söder om Stockholm.
 
Hej! Vad tänker ni om detta priset kontra servicen?

Detta ingår för ett pris på 4700:- inkl. moms:
- Relativt nybyggt stall med ljusa, luftiga boxar (plats för sex hästar)
- Större paddockar för utevistelse ca 8-10h/dag
- Uppvärmd sadelkammare med kodlås, fikarum och toalett/dusch
- Spolspilta, varmt vatten och med golvvärme
- Ridbana 20x40
- Närhet till ridhus och större utebana, ca 5 min skrittväg
- Uppställningsplats för trailer
- In- och utsläpp samt fodringar vardagar, kollektivt helger
- Täckesbyten och skydd på/av vid in- och utsläpp
- Kvällsfodringar alla dagar i veckan
- 3 fodringar/dag
- Gödselhantering
- Service såsom lagning av stängsel, snöskottning, harvning av ridbana och övrigt som går under anläggningsvård

Grovfoder betalar man så mycket som man använder 4.50:-/kg inkl.moms.
Strö (idag torvmix) betalar man så mycket som man använder 95:-/bal inkl.moms.

Stallet har god stämning, och ligger vackert beläget söder om Stockholm.


Låter rimligt! Men nog skulle jag vilja slippa den kollektiva delen på helgerna för dom pengarna.
 
Jag tycker att det låter dyrt. Ingår ju varken mockning, foder eller strö och inget ridhus. Men allt styrs ju av utbud och efterfrågan, jag skulle kolla vad andra stall erbjuder och kostar.
 
jag blev mest nyfiken på varför man har golvvärme i spolspiltan? Annars tycker jag hyran låter rimlig tycker jag med tanke på hur mycket tid o pengar man lägger på underhåll och skötsel av såväl anläggning som hästarna
 
Jag som bor i Stockholm tycker att det låter dyrt när varken foder eller strö ingår. Det skulle bli en månadskostnad på runt 7000:- för min häst och det tycker jag är för mycket när det både ingår pass och inte ingår mockning.
 
Så i de 4700 ingår varken foder eller strö, det finns inget eget ridhus och det är kollektiva helger?
Låter rätt saftigt tycker jag, även om jag vet hur situationen är i Sthlmstrakten.
Det är inte saftigt då det är vitt. Ganska mycket försvinner för stallägaren i moms.
Slitage på inredning, uppvärmning, vatten, hagskötsel, skötsel av ridbana osv är inte gratis. Dessutom den tiden som personen skulle kunna lönearbetare istället för att lägga tid på in och utsläpp, fordringar osv skulle timpriset bli högre om hen hade en anställd som gjorde det!
 
Tycker det låter dyrt trots Stockholm när det är kallhyra samt kollektiva helger på bara 6 hästar. Inackorderade kommer ju ha pass vareviga helg alternativt en helg totalt låst med pass hela helgen.
 
Det tycker jag var dyrt. Hade det funnits ridhus och varit helinackordering hade det varit lite mer rimligt.

Om din häst äter 10 kg hö om dagen så kommer ju det kosta 1350kr/mån och om du tar 5 torvbalar i månaden så blir det 475kr/mån. Sen tillkommer kraftfoder för kanske 300kr/mån. Stallhyran blir då närmare 7000 kr/mån vilket är dyrt även för att vara ett stall i sthlm och därskilt när det är delkollektiv och inte har ridhus. Ska du rida i grannridhuset sen så tillkommer ju ridhushyra där också.
 
Jag tycker det låter dyrt utan ridhus. Förstår att det är dyrt i Stockholm men antingen ska väl fodret eller ridhus ingå för de pengarna kan jag tycka.
 
Jag kan förstå att man någonstans grundar sin prissättning i var stallet ligger någonstans, fair enough.
Dock är jag av den fasta ståndpunkt att vare sig man befinner sig i Stockholm eller i Gällivare så vill man få valuta för sina pengar och det tycker jag inte att man får utifrån ovan angivna exempel, TS.

Jag bor i Stockholm och har i större delen av mitt liv haft mina hästar inackorderade på diverse anläggningar i just Stockholm, vilket kanske är viktigt att påtala så att jag inte framstår som någon som är ovetandes om prissättningen just där. Priserna har varierat i mångt och mycket men för 6800-8500kr/häst har jag kunnat få;

1. Fullservice - mao jag har inte behövt lyfta efter finger vad gäller mockning, höpåsar, utsläpp/intag, fodringar osv.
2. Superb träningsmöjligheter vad gäller fullstort ridhus, fullstor uteridbana, bra uterittsmöjligheter samt skrittmaskin. Solarium, spolspilta och tvättmaskin som man fick använda efter behov.
3. Service som skydd/täck på och av samt service som att sätta hästen i skrittmaskin 20min.
4. Fri tillgång på analyserat grovfoder, strö och kraftfoder.
5. Stor box och valet att ha sin häst själv eller ihop med andra.
6. Plats för transport.

De här platserna har legat omkring 20-30min resväg från Stockholm C med bil.
 
Jag betalar ungefär samma pris, men då är det fullservice, foder och spån ingår samt att det finns ridhus. Så håller med om att det låter lite dyrt, även om jag bor i Uppsala och inte Stockholm, så det är ju inte helt samma prisläge.
 
Det blir ju rätt saftigt i och med att varken hö eller strö ingår. Med tanke på att det inte finns ridhus på gården så tycker jag att det är dyrt, även om det är i Stockholm.
 
Tycker det låter asdyrt utan ridhus och foder.
Ska aldrig flytta till sthlm 😂

Stockholm är tyvärr asdyrt men det där var dyrt även för Sthlm.
Som jämförelse så står vi nu på en anläggning med tre ridhus och ridbana. Preparerade, delvis upplysta ridvägar. Kallhyra 2900 kr och då ingår den mesta servicen förutom att man har helgtjänst 1 helgdag ca varannan månad. Sedan får man betala för den hö, strö och kraftfoder som går åt. För vår del brukar det landa på ca 4700 kr (exkl. kraftfoder).

Vi ska snart flytta eftersom jag vill ha bättre hagar och längre utevistelse och inte orkar med helgtjänsten. Det nya stallet kommer kosta 5700 och då ingår allt året runt förutom mockning. Det finns ridhus, ridbana och en gräsbana med hinder.

Några bekanta står på en flådig anläggning en bit bort som kostar 6300 kr. Då finns ridhus och allt lull lull. Tror man har någon helgtjänst ibland dock.

Kan man tänka sig kollektivstall utan ridhus osv. så kan man komma ganska billigt undan också. Har sett stall med i princip fullservice för från 3500 kr och uppåt. Men då finns inte ridhus såklart.

Så summa summarum är det stallet TS pratar om dyrt även i Stockholmsmått mätt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 581
Anläggning Hej! Jag har ett litet eget stall hemma med 2 1/2 box alltså 1/2 är en ponnybox med plats upp till stor C-ponny. Jag har funderingar på...
Svar
15
· Visningar
1 610
Senast: Miljon
·
Ekonomi & Juridik Vi har ett litet stall på gården med 3 boxar. Vi har en häst och en familj vi känner har två hästar här. Än så länge så har de stått...
2
Svar
26
· Visningar
4 327
Senast: Casacha
·
Anläggning Vilket stall ska jag välja? Idag står jag på en anläggning nära en stor stad. Vilket gör att ridvägarna är rätt så trista, finns en...
Svar
9
· Visningar
1 382
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp