Är detta priset rimligt för denna stallplats?

Andra tankar - när hästägaren ändå måste vara i stallet varje dag (mockning) så kan man ju fundera över vilka tjänster som verkligen blir eftertraktade. Jag hade personligen inte fått ut ngt av att stallägaren spolar ben och visiterar när jag likaväl kan göra det själv när jag ändå är ute.
Det blir liksom en konstig blandning av service som drar upp arbetsåtgången och därmed atbetskostnaden men utan att faktiskt underlätta för hästägaren.
 
Det blir lite rörigt..
Men i din uträkning är det ju inte stallarbetet som drar iväg i kostad utan grundhyran. När det rena kallhyran för endast box och faciliteter är nästan 3000 kr så blir det ju dyrt i slutändan..

Förstår att det blir rörigt, men du ser vad jag vill få fram.
 
Jag vill inte ha en massa extratjänster som benskydd och spolning av ben. Det kan vara en tilläggstjänst för den som vill ha, men helt ointressant för många. Samma sak med täckesbyte, kan vara vettigt att ha under täckessäsong, men som ett tillval.

Jag tycker också att det är bättre att betala vad man förbrukar och inte ha en fast summa/mängd på hö/strö
 
Tack för era svar, jag har sett att jag gjort en liten felberäkning men här ger jag en förklaring till priset (det som jag nyligen beräknat) som ni gärna får ta del av och diskutera kring.

Kostnaderna månadsvis för den som styr verksamheten kommer vara följande:
Stallhyra 17500:- inkl. moms
Hö 8000:- inkl. moms (4kr/kg inköpspris) i genomsnitt
Strö (torv) 2025:- inkl. moms (75kr/bal inköpspris) i genomsnitt
Gödselhämtning 320:- inkl. moms

För att täcka kostnaden för stallhyran behövs det sättas ett pris på enskilda boxplatsen som motsvarar 2916,7:- inkl.moms.
På höet lägg 50 öre per kilo på för tiden som läggs ner på att anordna plats, ta hand om plast och göra inventering. Kundpris 4.50kr/kg
På ströet läggs på 20kr/bal av samma orsaker som för höet. Däremot tror jag personligen att med lite intresse och letande man skulle kunna hitta ett strö för billigare inköpspris så man därmed också kan sänka den slutgiltiga kostnaden för kunden. Kundpris i nuläget 95kr/bal
För att täcka kostnaden för gödselhanteringen delar jag upp kostnaden för enskilda boxplatsen vilket blir 53,33:-.

Om vi säger att det sätts ett fast pris på boxplatsen inkl. 11kg hö per dag och 5 balar strö i månaden blir det slutliga priset 4979,53:-inkl.moms. Men, då är inget arbete inräknat och den som jobbar i stallet ska ha en lön på 125kr/h inkl. moms.
In- och utsläpp med täckesbyten och skydd på/av samt eventuell spolning av ben och visitering samt 3 fodringar beräknas ta ca 1,5h/dag. Vilket blir 7,5h på 5 dagar. Dessutom ska denne kvällsfodra på helger vilket kommer ta ca 10min per fodring. Den slutliga arbetstiden per vecka blir 7,83h. Med en lön på 125kr/h blir lönen ca 3916kr för en månad. Om det då ska delas ut på alla boxar i stallet blir det ca 653kr/box.
Och därefter har företaget som driver verksamheten försäkringar som ska betalas, samt att det ska finnas pengar för inköp av till exempel skottkärror, elstängsel, bensin till fordon för harvning och annat underhåll.
Så vi säger att för det behövs det lägga på 600kr.

Vad blir då det slutgiltiga priset?
4979,53+653+600=6232,53kr inkl.moms

Hur tänker ni kring min uträkning? Jag tycker att det är ett intressant ämne, eftersom att det kan se ut på många olika sätt i ett inackorderingsstall. Är det en privatperson som driver stallet svart, eller är det ett företag? Finns det någon som arbetar i stallet, får denne betalt eller gör den det gratis? Vad är en lämplig lön för stallarbete? Det finns många frågor och många aspekter att ta hänsyn till när man sätter priset. Fortsätt gärna diskutera!
Så personen ska hyra ett stall för 17.500:- i månaden och få igen det på sex boxplatser? Det känns inte genomförbart.
 
Tack för era svar, jag har sett att jag gjort en liten felberäkning men här ger jag en förklaring till priset (det som jag nyligen beräknat) som ni gärna får ta del av och diskutera kring.

Kostnaderna månadsvis för den som styr verksamheten kommer vara följande:
Stallhyra 17500:- inkl. moms
Hö 8000:- inkl. moms (4kr/kg inköpspris) i genomsnitt
Strö (torv) 2025:- inkl. moms (75kr/bal inköpspris) i genomsnitt
Gödselhämtning 320:- inkl. moms

För att täcka kostnaden för stallhyran behövs det sättas ett pris på enskilda boxplatsen som motsvarar 2916,7:- inkl.moms.
På höet lägg 50 öre per kilo på för tiden som läggs ner på att anordna plats, ta hand om plast och göra inventering. Kundpris 4.50kr/kg
På ströet läggs på 20kr/bal av samma orsaker som för höet. Däremot tror jag personligen att med lite intresse och letande man skulle kunna hitta ett strö för billigare inköpspris så man därmed också kan sänka den slutgiltiga kostnaden för kunden. Kundpris i nuläget 95kr/bal
För att täcka kostnaden för gödselhanteringen delar jag upp kostnaden för enskilda boxplatsen vilket blir 53,33:-.

Om vi säger att det sätts ett fast pris på boxplatsen inkl. 11kg hö per dag och 5 balar strö i månaden blir det slutliga priset 4979,53:-inkl.moms. Men, då är inget arbete inräknat och den som jobbar i stallet ska ha en lön på 125kr/h inkl. moms.
In- och utsläpp med täckesbyten och skydd på/av samt eventuell spolning av ben och visitering samt 3 fodringar beräknas ta ca 1,5h/dag. Vilket blir 7,5h på 5 dagar. Dessutom ska denne kvällsfodra på helger vilket kommer ta ca 10min per fodring. Den slutliga arbetstiden per vecka blir 7,83h. Med en lön på 125kr/h blir lönen ca 3916kr för en månad. Om det då ska delas ut på alla boxar i stallet blir det ca 653kr/box.
Och därefter har företaget som driver verksamheten försäkringar som ska betalas, samt att det ska finnas pengar för inköp av till exempel skottkärror, elstängsel, bensin till fordon för harvning och annat underhåll.
Så vi säger att för det behövs det lägga på 600kr.

Vad blir då det slutgiltiga priset?
4979,53+653+600=6232,53kr inkl.moms

Hur tänker ni kring min uträkning? Jag tycker att det är ett intressant ämne, eftersom att det kan se ut på många olika sätt i ett inackorderingsstall. Är det en privatperson som driver stallet svart, eller är det ett företag? Finns det någon som arbetar i stallet, får denne betalt eller gör den det gratis? Vad är en lämplig lön för stallarbete? Det finns många frågor och många aspekter att ta hänsyn till när man sätter priset. Fortsätt gärna diskutera!

17.500 kr/mån för 6 boxar? Det är nog där det orimliga ligger. Vi betalar ju en kallhyra på 2900 kr i vårt stall men då är det inkl. personal, gödselhantering, skottkärror etc.

En rimligare hyra för bara stallet och faciliteterna vore ju typ 1000-1500 kr/box.
 
Tack för era svar, jag har sett att jag gjort en liten felberäkning men här ger jag en förklaring till priset (det som jag nyligen beräknat) som ni gärna får ta del av och diskutera kring.

Kostnaderna månadsvis för den som styr verksamheten kommer vara följande:
Stallhyra 17500:- inkl. moms
Hö 8000:- inkl. moms (4kr/kg inköpspris) i genomsnitt
Strö (torv) 2025:- inkl. moms (75kr/bal inköpspris) i genomsnitt
Gödselhämtning 320:- inkl. moms

För att täcka kostnaden för stallhyran behövs det sättas ett pris på enskilda boxplatsen som motsvarar 2916,7:- inkl.moms.
På höet lägg 50 öre per kilo på för tiden som läggs ner på att anordna plats, ta hand om plast och göra inventering. Kundpris 4.50kr/kg
På ströet läggs på 20kr/bal av samma orsaker som för höet. Däremot tror jag personligen att med lite intresse och letande man skulle kunna hitta ett strö för billigare inköpspris så man därmed också kan sänka den slutgiltiga kostnaden för kunden. Kundpris i nuläget 95kr/bal
För att täcka kostnaden för gödselhanteringen delar jag upp kostnaden för enskilda boxplatsen vilket blir 53,33:-.

Om vi säger att det sätts ett fast pris på boxplatsen inkl. 11kg hö per dag och 5 balar strö i månaden blir det slutliga priset 4979,53:-inkl.moms. Men, då är inget arbete inräknat och den som jobbar i stallet ska ha en lön på 125kr/h inkl. moms.
In- och utsläpp med täckesbyten och skydd på/av samt eventuell spolning av ben och visitering samt 3 fodringar beräknas ta ca 1,5h/dag. Vilket blir 7,5h på 5 dagar. Dessutom ska denne kvällsfodra på helger vilket kommer ta ca 10min per fodring. Den slutliga arbetstiden per vecka blir 7,83h. Med en lön på 125kr/h blir lönen ca 3916kr för en månad. Om det då ska delas ut på alla boxar i stallet blir det ca 653kr/box.
Och därefter har företaget som driver verksamheten försäkringar som ska betalas, samt att det ska finnas pengar för inköp av till exempel skottkärror, elstängsel, bensin till fordon för harvning och annat underhåll.
Så vi säger att för det behövs det lägga på 600kr.

Vad blir då det slutgiltiga priset?
4979,53+653+600=6232,53kr inkl.moms

Hur tänker ni kring min uträkning? Jag tycker att det är ett intressant ämne, eftersom att det kan se ut på många olika sätt i ett inackorderingsstall. Är det en privatperson som driver stallet svart, eller är det ett företag? Finns det någon som arbetar i stallet, får denne betalt eller gör den det gratis? Vad är en lämplig lön för stallarbete? Det finns många frågor och många aspekter att ta hänsyn till när man sätter priset. Fortsätt gärna diskutera!
Underhåll av hagar, ridbana, stall, snöskottning mm är det gratis?
Räknar du med svart lön? Om inte tillkommer sociala avgifter
Det ingen som inte är desperat accepterar den typen av arbetstider. 10 minuter här och en halvtimme där och utspritt på 7 dagar i veckan och under många timmar vardagar. Det verkar också vara snålt tilltaget, det gäller att allt går som på räls utan strul.
Vem packar hö? Det går inte att fodra på 10 minuter om inte allt är färdigt.

Det låter som om grundhyran är på tok för hög för att ha en chans att få det att bära sig och likaså är det för få stallplatser för att kunna driva det rationellt. Oavsett var stallet är så blir det på tok för dyrt med den hyran för vad man får.
 
Det gjorde det nog inte. Men helt plötsligt kunde ägaren åka till Thailand tre månader och då skötte jag och tränade hans hästar under tiden. Så det var nog helt enkelt för att han fick mycket tillbaka. :) och fodret var billigare då, han fick tag på billigt spån, så de kostnaderna blev åtminstone täckta då. :)
Då var stallhyran inte 900 utan en symbolisk summa för att få någon som skötte allt i månader. Svartjobb med betalning i form av rabatterad stallplats.
 
Nja, med tanke på att det där med tre månader hände en gång och jag valde att ställa upp så skulle jag inte kalla det svartjobb. Tjänster och gentjänster!
Det var i högsta grad svartjobb. Tjänster och gentjänster på den nivån ska beskattas. Du står tokbilligt mot att du hjälper till.
 
Det låter som en hutlöst hyra med över 15000 för ett stall nästan helt utan bekvämligheter? Jag tackade nej till ett stall med 5 boxar för 7000 pga att det skulle vara svårt att få det att gå runt med rådande bekvämlighetsgrad
 
Hej! Vad tänker ni om detta priset kontra servicen?

Detta ingår för ett pris på 4700:- inkl. moms:
- Relativt nybyggt stall med ljusa, luftiga boxar (plats för sex hästar)
- Större paddockar för utevistelse ca 8-10h/dag
- Uppvärmd sadelkammare med kodlås, fikarum och toalett/dusch
- Spolspilta, varmt vatten och med golvvärme
- Ridbana 20x40
- Närhet till ridhus och större utebana, ca 5 min skrittväg
- Uppställningsplats för trailer
- In- och utsläpp samt fodringar vardagar, kollektivt helger
- Täckesbyten och skydd på/av vid in- och utsläpp
- Kvällsfodringar alla dagar i veckan
- 3 fodringar/dag
- Gödselhantering
- Service såsom lagning av stängsel, snöskottning, harvning av ridbana och övrigt som går under anläggningsvård

Grovfoder betalar man så mycket som man använder 4.50:-/kg inkl.moms.
Strö (idag torvmix) betalar man så mycket som man använder 95:-/bal inkl.moms.

Stallet har god stämning, och ligger vackert beläget söder om Stockholm.
För dyrt till vad som ingår.
 
Nej inte om man delar på arbetet och kostnaderna rättvist.
Jag fick den hyran erbjuden för 12-14 år sen. För att ägaren hade fått mig rekomenderad av en annan person, som vettig. Det var typ 5 år sen ägaren åkte utomlands. Jag tror det är svårt att påstå att det kan kallas svartjobb. Efter några år så fixade jag gratis bete åt ägarens två hästar. Han mockade åt mig om jag bad om det. Jag mockade alldeles frivilligt åt hans hästar om jag hade tid.

Det kan för mitt liv inte vara svartjobb?
 
Jag fick den hyran erbjuden för 12-14 år sen. För att ägaren hade fått mig rekomenderad av en annan person, som vettig. Det var typ 5 år sen ägaren åkte utomlands. Jag tror det är svårt att påstå att det kan kallas svartjobb. Efter några år så fixade jag gratis bete åt ägarens två hästar. Han mockade åt mig om jag bad om det. Jag mockade alldeles frivilligt åt hans hästar om jag hade tid.

Det kan för mitt liv inte vara svartjobb?
Vi ska inte kapa tråden, men nej jag håller inte med dig.
 
Förstår att det blir rörigt, men du ser vad jag vill få fram.

Jag förstår vad du vill ha fram, i det att du redovisar vad det kostar dig att få allt att gå runt, men det är inte ekvivalent med att det för den skull är rimligt marknadsmässigt och är vad en hästägare är villig att betala för det upplägg du erbjuder.

Precis som många säger: kostnader för att ta på och av täcken, benskydd, tillsyn osv: ha isåfall en separat prislista för detta där folk som vill/behöver kan köpa till dessa tjänster. Säger sedan som jag gjorde tidigare i tråden att helt kollektiv på helgerna fördelat på 6 boxplatser är ju oerhört mycket jobb för hästägare, de blir ju låsta på pass hela helgerna i stort sett, och för det höga priset.
 
Gnnnhhhh.
Hade aldrig haft råd med häst om jag bott där uppe.
Jag betalar 1800:- för allt utom mockning, inga jourer, fyra fodringar, bra hagar, ridbana, uppvärmd sadelkammare, spolspilta osv. Har fem minuter till privat ridhus och 10 minuter till mina tränare.

Kan inte vara vit hyra med det priset. Då går ju ägarna back på att ha inhyrd!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 593
Anläggning Hej! Jag har ett litet eget stall hemma med 2 1/2 box alltså 1/2 är en ponnybox med plats upp till stor C-ponny. Jag har funderingar på...
Svar
15
· Visningar
1 618
Senast: Miljon
·
Ekonomi & Juridik Vi har ett litet stall på gården med 3 boxar. Vi har en häst och en familj vi känner har två hästar här. Än så länge så har de stått...
2
Svar
26
· Visningar
4 343
Senast: Casacha
·
Anläggning Vilket stall ska jag välja? Idag står jag på en anläggning nära en stor stad. Vilket gör att ridvägarna är rätt så trista, finns en...
Svar
9
· Visningar
1 385
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp