Är detta priset rimligt för denna stallplats?

Det låter som en hutlöst hyra med över 15000 för ett stall nästan helt utan bekvämligheter? Jag tackade nej till ett stall med 5 boxar för 7000 pga att det skulle vara svårt att få det att gå runt med rådande bekvämlighetsgrad

Elen kanske är dyr? Högt i tak och kallt kan bli saftigt! Sen så kostar resten av byggnaden säkert pengar också i underhåll.
Alla kan och vill inte hyra ut svart.
 
Fast då måste det vara svart. Det går inte att gå +-0 på den summan vitt.

Varför måste det vara det??:confused:
Jag har en inackordering till självkostnadspris och det blir lägre än så. Vi är inte momsregistrerade då våra intäkter hamnar under de tillåtna 30', men vi tar upp både intäkter och kostnader i deklarationen. Inget svart med andra ord.

Det finns heller inget som säger att det måste gå +. Slår du ut dina fasta kostnader på varje box och kanske hamnar på 1 000 kr/mån. Är ingen beredd att betala det utan bara 800 kr, då är ditt val att ha en inackordering och gå minus 200 kr mån, eller att skippa det och hamna på -1000 kr mån.
 
Timpengen för den som utfört all service är ju inte direkt lysande - och ni måste ha ett väldigt billigt foder.

De tar inte betalt för servicen. Det tar inte mycket extra tid att öppna och stänga en extra boxdörr och ta med en extra påse hö.
Normalpris för foder och strö i vår region.

Som sagt, detta är inte ovanligt billigt i mitt område.
De större anläggningarna har högre prisläge och fullt ändå så det är knappast så att småstallen konkurrerar ut de stora stallen.
 
Vi har låg stallhyra men "vår" bonde har inga egna djur och behöver gödseln till sin produktion. Det kan alltså vara värt för honom att gå back på stallet för att han slipper köpa in gödsel, och således blir det en plusaffär i slutändan.
Helt ot men allt är inte svart eller vitt..

Däremot hade jag inte tagit på mig det stallet och den stallhyra som TS beskriver.
 
Det beror kanske på varför man har inackorderingar?
Gissar att det för många småstall handlar om att få in lite extra pengar för kostnader som man ändå har.

Precis.
De flesta stall här har en eller ett par inackorderade. Kostnaden för stallen är densamma oavsett om det står tomt.

De får sällskap till sin/sina hästar och hjälp om de åker bort.

Jag hjälper till med staketbygge, följer med och hämtar spån och hjälper till med mockning om de ska iväg.
Har stått i samma stall i fem år nu och är väldigt uppskattad av familjen. Det är antagligen värt mer än att de går massa plus så länge de inte går back på att ha mig där.
 
Precis.
De flesta stall här har en eller ett par inackorderade. Kostnaden för stallen är densamma oavsett om det står tomt.

De får sällskap till sin/sina hästar och hjälp om de åker bort.

Jag hjälper till med staketbygge, följer med och hämtar spån och hjälper till med mockning om de ska iväg.
Har stått i samma stall i fem år nu och är väldigt uppskattad av familjen. Det är antagligen värt mer än att de går massa plus så länge de inte går back på att ha mig där.
Precis så har jag "alltid" haft det! Stallet, där jag skötte allt själv och släppte ut deras hästar på morgonen betalade jag 500kr för spån. Köpte eget hö. Så jag stod där gratis, men dom slapp åka dit och släppa ut (dom bodde inte på plats.)
 
Precis så har jag "alltid" haft det! Stallet, där jag skötte allt själv och släppte ut deras hästar på morgonen betalade jag 500kr för spån. Köpte eget hö. Så jag stod där gratis, men dom slapp åka dit och släppa ut (dom bodde inte på plats.)

Jag med.
Har stått i större stall men trivs bäst där det bara är jag och någon mer.
Hjälper gärna till när jag kan och får hjälp med min häst när jag åker bort.
Vill ha lugn och ro utan massa folk och spring.
 
Elen kanske är dyr? Högt i tak och kallt kan bli saftigt! Sen så kostar resten av byggnaden säkert pengar också i underhåll.
Alla kan och vill inte hyra ut svart.
Det må så vara, att elen är dyr. Låter fortfarande som en för hög hyra för att ändå få det att gå runt. Som jämförelse betalade min klubb ca 30' efter bidrag var frånräknade per månad för 35 stallplatser och dubbla ridhus. Det betraktades som en av landets högsta hyror då. Skitsvårt att få lönsamhet i trots ridskoleverksamhet och ca 15 inackorderade.
 
Jag med.
Har stått i större stall men trivs bäst där det bara är jag och någon mer.
Hjälper gärna till när jag kan och får hjälp med min häst när jag åker bort.
Vill ha lugn och ro utan massa folk och spring.

Ja precis och priset på stallplats handlar ju inte alltid om vinst även om det är vitt även med dina förhållanden som tydligen ifrågasätts om det är vitt osv 😎

Det finns ju massor med folk som har inackorderade precis som du har det - lite folk, lugnt och ordning, bekvämligheter osv, men priset på inackorderingens stallplats är inte baserat på att just den går med vinst. Det är inte heller svart för den skull 😎👍
 
Ja precis och priset på stallplats handlar ju inte alltid om vinst även om det är vitt även med dina förhållanden som tydligen ifrågasätts om det är vitt osv 😎

Det finns ju massor med folk som har inackorderade precis som du har det - lite folk, lugnt och ordning, bekvämligheter osv, men priset på inackorderingens stallplats är inte baserat på att just den går med vinst. Det är inte heller svart för den skull 😎👍

Ska det bo fler än x antal hästar så krävs det mer än om det bara tex står två hästar , då klassas det som verksamhet, stallarna måste vara godkända etc. Var ett par år sedan jag höll på så kan inte exakta regler nu.
 
Ska det bo fler än x antal hästar så krävs det mer än om det bara tex står två hästar , då klassas det som verksamhet, stallarna måste vara godkända etc. Var ett par år sedan jag höll på så kan inte exakta regler nu.

Ja självklart ? Osäker på vad du avser i sammanhanget ?
 
Det må så vara, att elen är dyr. Låter fortfarande som en för hög hyra för att ändå få det att gå runt. Som jämförelse betalade min klubb ca 30' efter bidrag var frånräknade per månad för 35 stallplatser och dubbla ridhus. Det betraktades som en av landets högsta hyror då. Skitsvårt att få lönsamhet i trots ridskoleverksamhet och ca 15 inackorderade.
Precis, konsten är att ha ett för både värd och inackorderingar attraktiv alternativ. Kan man inte det så blir man själv missnöjd eller så går det inte att få hyresgäster.
 
17500 i hyra gör nån en kanonaffär. Jag antar att lokalen inte är momsad. Den är dock nybyggd. Säg att det kostat 2 miljoner att bygga. Räntekostnaden kanske är 4 000 i månaden om summan är lånad. Är det el som ingår, 2500 till. Fortfarande massor av vinst.

Jag bor i sthlm, har stått i kollektivt hyrt stall. Där betalade vi 1500kr per box då ingick en hel anläggning, service med hö levererat osv.

Att ta ut påslag på foder och spån och dessutom ta betalt för arbetet blir lite kaka på kaka tycker jag.
 
Förutom lönen på knappt 4 000 får du även
Spån 20kr *5 = 100kr/månad per box
hö 0,5kr*11 kg *31 dgr = 170 kr

Dvs 270 kr per box = 1620 kr per månad i vinst.
Dessutom 3600kr för att täcka materialinköp.

Det kunde du ha täckning för om kallhyran var bara för hyra av box men för 17 500 borde allt utom kanske hö och spån ingå.
 
Håller med @Pontevecchio att det var ett rejält påslag både på strö och hö, eller åtminstone kaka på kaka.
Det vanliga "här" (Skåne) är att om man hyr ett helt stall så är det uträknat per box, gör det hela väldigt tydligt. Ska det betalas rejält med vad du erbjuder sedan ett saftigt ridhuskort på det så kan det bli svårt.

Tror nog att det går att fylla stallet, tyvärr så brukar de då flyttas när de hittar ett som passas bättre.
 
17500 i hyra gör nån en kanonaffär. Jag antar att lokalen inte är momsad. Den är dock nybyggd. Säg att det kostat 2 miljoner att bygga. Räntekostnaden kanske är 4 000 i månaden om summan är lånad. Är det el som ingår, 2500 till. Fortfarande massor av vinst.

Jag bor i sthlm, har stått i kollektivt hyrt stall. Där betalade vi 1500kr per box då ingick en hel anläggning, service med hö levererat osv.

Att ta ut påslag på foder och spån och dessutom ta betalt för arbetet blir lite kaka på kaka tycker jag.
Fast det räcker knappast med stall och el. Det behövs mark, stängsel vatten mm. Foder/spån ska även hanteras, kanske flyttas runt eller hämtas och det är inte gratis. Däremot brukar man få bättre pris vid stora partier strö.

Det är nödvändigt att göra påslag på foder för att inte gå back, det blir alltid spill och en del har tendens att väga generöst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 581
Anläggning Hej! Jag har ett litet eget stall hemma med 2 1/2 box alltså 1/2 är en ponnybox med plats upp till stor C-ponny. Jag har funderingar på...
Svar
15
· Visningar
1 610
Senast: Miljon
·
Ekonomi & Juridik Vi har ett litet stall på gården med 3 boxar. Vi har en häst och en familj vi känner har två hästar här. Än så länge så har de stått...
2
Svar
26
· Visningar
4 327
Senast: Casacha
·
Anläggning Vilket stall ska jag välja? Idag står jag på en anläggning nära en stor stad. Vilket gör att ridvägarna är rätt så trista, finns en...
Svar
9
· Visningar
1 381
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp