Är detta priset rimligt för denna stallplats?

Förutom lönen på knappt 4 000 får du även
Spån 20kr *5 = 100kr/månad per box
hö 0,5kr*11 kg *31 dgr = 170 kr

Dvs 270 kr per box = 1620 kr per månad i vinst.
Dessutom 3600kr för att täcka materialinköp.

Det kunde du ha täckning för om kallhyran var bara för hyra av box men för 17 500 borde allt utom kanske hö och spån ingå.
Noll spill är väl ganska orealistiskt att räkna med?
 
Fast det räcker knappast med stall och el. Det behövs mark, stängsel vatten mm. Foder/spån ska även hanteras, kanske flyttas runt eller hämtas och det är inte gratis. Däremot brukar man få bättre pris vid stora partier strö.

Det är nödvändigt att göra påslag på foder för att inte gå back, det blir alltid spill och en del har tendens att väga generöst.

Jag syftade på att "anläggningen" gick på 2 millar. Oavsett om det kostar 3 ökar inte kostnaden för lånet så drastiskt.

Kostar höet 4kr tror jag avlastning ingår, ts skrev även att hen skulle beställa hem pallar, de lastas också av. Jag har alltid betalat påslag på strö då stallägaren legat ut med pengarna men aldrig 20kr per bal.

Spill beror på hantering men oftast ja, påslaget är fortfarande kraftigt.
 
Fast räknar man med att hästarna äter åtminstone 11 kg var, så 11*30 dagar= 330 kr * 6 hästar = 1980 kr
Det är ju mer än vad 1 häst äter för i månaden, bara i spill.

Näe, nu har du nog glömd att gånga upp kostnaden med 4 kr/kg... :angel:

1 häst skulle snarare äta för 1320,- i månaden netto, med påslag blir det 1485,- Känns rimligt.

(Tycker dock 20 kr påslag per spånbal var rätt saftigt..!)
 
Näe, nu har du nog glömd att gånga upp kostnaden med 4 kr/kg... :angel:

1 häst skulle snarare äta för 1320,- i månaden netto, med påslag blir det 1485,- Känns rimligt.

(Tycker dock 20 kr påslag per spånbal var rätt saftigt..!)
Nej, om jag inte läst helt tokigt så skulle påslaget vara 1 kr? 1 kr*11kg= 11 kr om dagen* 30 dagar= 330
Ett påslag för 330 kr per häst * 6 hästar =1980 sammanlagt i månaden.
Äter en häst 11 kg * 4,50 kr * 30 dagar = 1485

Eller har jag fått det helt om bakfoten? Att det blir spill ska man givetvis ha med i beräkningen.
 
Hur tänker ni kring min uträkning? !

Nästan 3000 kr i kallhyra ex. allt tänker jag är snordyrt.
Din uträkning känns rimlig dock, och jag förstår att du räknat som du gör med den höga grundavgiften.
- men det gör inte att kallhyran är skälig. 3000kr/mån för bara en box är dyrt.
Vi ligger på hälften ca. och då är förbrukningsmaterial och fastighetsskötsel som skottkärror, stängsel och gödselhantering inräknat i kallhyran.
 
Nej, om jag inte läst helt tokigt så skulle påslaget vara 1 kr? 1 kr*11kg= 11 kr om dagen* 30 dagar= 330
Ett påslag för 330 kr per häst * 6 hästar =1980 sammanlagt i månaden.
Äter en häst 11 kg * 4,50 kr * 30 dagar = 1485

Eller har jag fått det helt om bakfoten? Att det blir spill ska man givetvis ha med i beräkningen.

Jag läser påslag 0,5 kr/kg på höt enligt inlägg #39...
 
Jag syftade på att "anläggningen" gick på 2 millar. Oavsett om det kostar 3 ökar inte kostnaden för lånet så drastiskt.

Kostar höet 4kr tror jag avlastning ingår, ts skrev även att hen skulle beställa hem pallar, de lastas också av. Jag har alltid betalat påslag på strö då stallägaren legat ut med pengarna men aldrig 20kr per bal.

Spill beror på hantering men oftast ja, påslaget är fortfarande kraftigt.
Pallar lämpar av på platser det går att köra till, vilket inte är det samma som önskad plats att förvara dem. Och sen ska de fördelas ut till inackorderingarna. Om 20 kr är rimligt eller inte kan man diskutera. Men du menade på att det inte skulle vara påslag alls om jag förstod dig rätt, för att man tog ut avgift för utsläpp etc. Jag kan inte se hur den kostnaden rimligen ska täcka för spill och svinn.
Exakta summan kan diskuteras men inte att det behövs. Ser man att det blir mycket överskott så går det att sänka priset.

Problemet här är den enorma kallhyran på en mycket basic anläggning utan lyx och inte exakta påslaget på hö/strö.
 
Fast räknar man med att hästarna äter åtminstone 11 kg var, så 11*30 dagar= 330 kr * 6 hästar = 1980 kr
Det är ju mer än vad 1 häst äter för i månaden, bara i spill.
Och tar någon 1 kg extra mat om dagen två andra ett halvt och det är något kg spill så minskas vinsten drastiskt. Och det räcker med något optimistiskt vägning för att få ett par hg ut extra per kasse.

Problemet är att du räknar med att allt foder används och alla väger upp korrekt, så är det i stort sett aldrig utan även med de mest ärliga och sammvetsgranna så blir det lite svinn. Klart nivån kan diskuteras men det är inte bara svinn man behöver betala för utan omkostnader som att ta emot foder/ strö och att beställa.
 
Alldeles för dyrt kontra vad som ingår!
För det priset hade jag förväntat mig fullservice som minst iafl.
 
Pallar lämpar av på platser det går att köra till, vilket inte är det samma som önskad plats att förvara dem. Och sen ska de fördelas ut till inackorderingarna. Om 20 kr är rimligt eller inte kan man diskutera. Men du menade på att det inte skulle vara påslag alls om jag förstod dig rätt, för att man tog ut avgift för utsläpp etc. Jag kan inte se hur den kostnaden rimligen ska täcka för spill och svinn.
Exakta summan kan diskuteras men inte att det behövs. Ser man att det blir mycket överskott så går det att sänka priset.

Problemet här är den enorma kallhyran på en mycket basic anläggning utan lyx och inte exakta påslaget på hö/strö.

Vi har alltid fått de avlastade på önskad plats. Oavsett är hyran inte marknadsmässig.
Jag har häst i södra Sthlm, runt 4500-5000 ink ridhus och foder kostar det för service på vardagar.
 
Vi har alltid fått de avlastade på önskad plats. Oavsett är hyran inte marknadsmässig.
Jag har häst i södra Sthlm, runt 4500-5000 ink ridhus och foder kostar det för service på vardagar.
Vi har inte fått det fullt ut alla platser funkade inte. Min poäng var dock att driver man något affärsmässigt så kostar allt om inte annat tid, så även inköp av hö/strö, och det är nästan alltid ett visst svinn. Det är då inte rimligt att sälja det vidare utan marginal bara för att man tar betalt för annan service. Sen kan man diskutera marginalen, men in sammanhanget är den marginell när grundhyran är på tok för hög om nu stallet inte ligger på Djurgården med bra kommunikation eller så.
 
Påslaget på fodret är ju ca 10% - och 10% spill är inte orimligt på något sätt, tyvärr. Jag tror betydligt fler accepterar 2,2 kg när de ska väga upp 2 än 1,8. Dessutom blir det rent spill, hö som inte fodras med alls.
 
Förutom lönen på knappt 4 000 får du även
Spån 20kr *5 = 100kr/månad per box
hö 0,5kr*11 kg *31 dgr = 170 kr

Dvs 270 kr per box = 1620 kr per månad i vinst.
Dessutom 3600kr för att täcka materialinköp.

Det kunde du ha täckning för om kallhyran var bara för hyra av box men för 17 500 borde allt utom kanske hö och spån ingå.

Vad har du för spån som kostar 20kr balen? Att komma under 60kr bal måste man köpa mer än 20 lastpallar och sen tillkommer transporten. Då är jag kollat alla de stora som yesbox mm


Hö för 50öre kilot, det är vad man kanske fick betala för 20år sedan.

Det är fantasi priser du räknar upp
 
17500 i hyra gör nån en kanonaffär. Jag antar att lokalen inte är momsad. Den är dock nybyggd. Säg att det kostat 2 miljoner att bygga. Räntekostnaden kanske är 4 000 i månaden om summan är lånad. Är det el som ingår, 2500 till. Fortfarande massor av vinst.

Jag bor i sthlm, har stått i kollektivt hyrt stall. Där betalade vi 1500kr per box då ingick en hel anläggning, service med hö levererat osv.

Att ta ut påslag på foder och spån och dessutom ta betalt för arbetet blir lite kaka på kaka tycker jag.

Lokalen momsad? En specifik lokal kan inte vara momsad. Att något är berättigat till moms är knutet till ägaren av företaget.
Om man som privatperson hyr stallet så kan hen inte hålla på med momsavdrag om hen inte har företag själv. Och att hyra ut så många ställplatser utan företag är olagligt hur man än vrider och vänder på det.
Här kostar lösdrift i skjul från 3000kr i månaden om det ska vara vitt. De tjänar knappt på det, typ 500 i månaden.
 
Vad har du för spån som kostar 20kr balen? Att komma under 60kr bal måste man köpa mer än 20 lastpallar och sen tillkommer transporten. Då är jag kollat alla de stora som yesbox mm


Hö för 50öre kilot, det är vad man kanske fick betala för 20år sedan.

Det är fantasi priser du räknar upp
Fast det där är ju påslaget/vinsten.
 
Jag betalar 900kr i månaden i kallhyra
Har 3 stallpass i veckan
3kr/kg för hö, 75kr balen för strö
Sen finns det halm också 16kr balen (småbal)
Litet privatägt stall med tre inhyrda inklusive mig varav en av tjejerna är stallägarens dotter.

Litet, mysigt, lugnt och fokus på hästarna :) tydliga regler
Vecka 7 åker stallägaren till fjällen så då ställer vi andra upp och tar fler pass!
 
Jag syftade på att "anläggningen" gick på 2 millar. Oavsett om det kostar 3 ökar inte kostnaden för lånet så drastiskt.

Kostar höet 4kr tror jag avlastning ingår, ts skrev även att hen skulle beställa hem pallar, de lastas också av. Jag har alltid betalat påslag på strö då stallägaren legat ut med pengarna men aldrig 20kr per bal.

Spill beror på hantering men oftast ja, påslaget är fortfarande kraftigt.

2 miljoner och 4.000 i månaden? Vilket bolag lånar ut så? Det skulle jag gärna anlita! Hur många år ska inte det avbetalas?

Och den delen av spill som man sopar bort i form av damm/boss kommer att finnas oavsett hur bra det hanteras. Du kanske tänker på silage? Det är ju annat ta än hö = mindre boss
 
Vad har du för spån som kostar 20kr balen? Att komma under 60kr bal måste man köpa mer än 20 lastpallar och sen tillkommer transporten. Då är jag kollat alla de stora som yesbox mm


Hö för 50öre kilot, det är vad man kanske fick betala för 20år sedan.

Det är fantasi priser du räknar upp

Ehh läs tråden. Siffrorna är PÅSLAGET på priset.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 581
Anläggning Hej! Jag har ett litet eget stall hemma med 2 1/2 box alltså 1/2 är en ponnybox med plats upp till stor C-ponny. Jag har funderingar på...
Svar
15
· Visningar
1 610
Senast: Miljon
·
Ekonomi & Juridik Vi har ett litet stall på gården med 3 boxar. Vi har en häst och en familj vi känner har två hästar här. Än så länge så har de stått...
2
Svar
26
· Visningar
4 327
Senast: Casacha
·
Anläggning Vilket stall ska jag välja? Idag står jag på en anläggning nära en stor stad. Vilket gör att ridvägarna är rätt så trista, finns en...
Svar
9
· Visningar
1 381
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp