Är detta rasp?

AntiPrimax

Trådstartare
Min skimmel har fått dessa på sina bakben. De mörka områdena är som lera som lossnar när man drar lätt med nagel. Får inte bort det med mild tvål.

Stallägaren säger att det är rasp men rasp är väl sår/sårskårpor som sätter sig på benen? Har jag missuppfattar vad rasp är?

Tacksam för hjälp! Svårt att googla på vad det är 😕
 

Bifogade filer

  • 20210817_210741.jpg
    20210817_210741.jpg
    301,4 KB · Visningar: 146
Min skimmel har fått dessa på sina bakben. De mörka områdena är som lera som lossnar när man drar lätt med nagel. Får inte bort det med mild tvål.

Stallägaren säger att det är rasp men rasp är väl sår/sårskårpor som sätter sig på benen? Har jag missuppfattar vad rasp är?

Tacksam för hjälp! Svårt att googla på vad det är 😕
Ja, rasp brukar vara skorpigt tycker jag.
Lossnar det päls om du pillar?
Sitter "leran" alltså fast på (bak)benen?
Är det en valack?
Om det är en valack...
Om skapet och snoppen är kletig och i behov av rengöring kan man ibland se segt klegg på bakbenen. Hur det kommer dit vet jag inte säkert 😇.
Kanske när de ligger ned?
Hur som helst brukar det lukta illa om klegget då också.
 
Pälsen lossnar inte men "kletet" går bara bort om jag skrapar med nageln.

Han är valack.

Det luktar ingenting 😕
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 561
Senast: Gunnar
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 696
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 787
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
3 689
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp