är detta slutet för henne??

K

Kelly

:cry: sitter här och håller på å dö av nervositet... veterinären från hbg ringde idag och de hade ultraljudat min häst efter att hon blev plötsligt halt i fredags.. helt blockhalt, stog på 3 ben. de va inget på röntgen. hon hade ungefär 2:a gradens hälta i skritt som de va nu.. men iaf, så skulle hon ultraljudas idag för och kolla de inre då... och när han ringde sa han att han hittat en del saker runt knät.. för de första då en blödning, som jag nästan va säker på att de va då med tanke på att hon hade lårkaka... men sen hade han hittat någon irritation på leden och ligamenten runt... tror ja de va.. ja blev så stum så ja kommer knappt íhåg va de va nu:confused: :cry: men ja tror de va de han sa iaf... och i med att de va så inflamerat och att de va en blödning va de svårt att se om det va något som va av utav de två... så därför ville dom göra en akut titthålsoperation för att kolla de.. ja tror de va de iaf, han sa något om någon stertogrofi eller va de hette, men antar att de e titthål... han skulle ringa försäkringsbolaget först så att de tog de i med de kostade lite... sen dess har han inte ringt... de e 4 timmar sen nu... sitter här med med huvudet i golvet och ledsar snart ihop totalt alltså... :cry:
jag klarar bara Inte av om jag ska ta bort henne.. de Går bara inte :cry:
Någon som vet något om sånt här skit, rent ut sagt? vad händer om en led ellerr ett ligament i knät är skadat?? betyder de slutet elelr går de å göra något med någolunda god prognos? :cry:
 
Sv: är detta slutet för henne??

Hej!
Jag förstår verkligen din oro, verkligen! har själv gått igenom samma sak, och varit HELT inställd på att jag skulle få lov att ta bort min häst.

Förmodligen menar du Artoskopi, titthålskirurgi. Då gå man in i leden med en kamera och kollar.
Man blir helt chockad av sånna där besked, och kommer på 10000 frågor efteråt som man vill veta. Sen kommer man knappt ihåg vad vet säger för man är så uppstressad själv.

Min häst har problem i sitt högra baknä, skillnaden är att han inte är halt direkt. Har din häst galligt knä?
Min fick gallor, och man såg att han var besvärad. Röntgen visade ingenting, men ultraljudet visade lindriga skador på menisk och en blödning i en sena. Han visade något små pålagrningar på patellan och vi misstänker även att han har lindrig patellaupphakning.

Det finns många vägar att gå , oavsett vad artroskopin visar. Det är svårt att avgöra från häst till häst. Man lär fråga sig massor av saker som tex:
-Hur allvarlig klassar vet skadan?
-Har hon ont?
-VAD ska hästen användas till, vad användes den till innan?
-Hur var hästens allmäntillstånd innan, var den i gott hull och fint musklad eller var den helt otränad?

mm mm mm

Min häst har blivit sedd till 20% chans att komma tillbaka inom travet av vet. Ena annan ET har sagt att han inte är lika bra. Sen ytterligare en annan påstår att han visst kan hävda sig alldeles utmräkt med rätt träning. Min häst har vilat ett år, vilket inte gjort honom bättre, men nu ska jag börja från 0 för att träna upp hans muskler vilket kommer göra att knät klarar sig bättre, ev blir helt friskt.
Vänta och hör vad din vet säger. Det finns, om du väljer att gå vidare, en mängd vägar att gå , en mängd preparat att ge som faktiskt hjälper till osv.
Vill du ha lite andra tips så får du gärna Pma.

Lycka till!
 
Sv: är detta slutet för henne??

Ja jag har ingen aning om vad det är men jag tänkte bara trösta upp dig lite... Försök att ta det lugnt och tänka positivt hela tiden och tänk hela tiden på hästens bästa. Han kommer bli bra oavsett vart han hamnar. Han kanske kommer få det bättre i Trapalanda ändå... Men kom ihåg att han fortfarande är vid liv ;)
 
Sv: är detta slutet för henne??

sandy_ skrev:
Ja jag har ingen aning om vad det är men jag tänkte bara trösta upp dig lite... Försök att ta det lugnt och tänka positivt hela tiden och tänk hela tiden på hästens bästa. Han kommer bli bra oavsett vart han hamnar. Han kanske kommer få det bättre i Trapalanda ändå... Men kom ihåg att han fortfarande är vid liv ;)

Tack så mycket :cry: Hon kommer få de som är de bästa för henne.. oavsett vad...
 
Sv: är detta slutet för henne??

Artoskopi.. precis.. nu känner jag igen de :smirk: efter skadan fick hon en stor galla vid knät, det är den ända hon haft... hon ha gått från helt blockhalt till 2:a gradens hälta på 1-2 dagar... i övrigt mår hon jättebra, är alltid lika pigg och glad, hon är en kämpe :love: Jag står Inte ut med tanken att få ta bort henne.. hon är de underbaraste jag har :love: Fast e de så illa, att hon ha ont och att de e svårt att få henne helt bra får man ju ta de beslutet som är de bästa för henne... även om de e svårt och jobbigt...
Dom ha fortfarande inte ringt.. ringer dom inte udner kvällen ringer jag dit imorgon bitti... jag kan ju inte sitta så här hela dagen imorgon med gråten i halsen :crazy: måste få besked så de kan bryta ut... nu e ja helt stum... :(

Zandrah skrev:
Hej!
Jag förstår verkligen din oro, verkligen! har själv gått igenom samma sak, och varit HELT inställd på att jag skulle få lov att ta bort min häst.

Förmodligen menar du Artoskopi, titthålskirurgi. Då gå man in i leden med en kamera och kollar.
Man blir helt chockad av sånna där besked, och kommer på 10000 frågor efteråt som man vill veta. Sen kommer man knappt ihåg vad vet säger för man är så uppstressad själv.

Min häst har problem i sitt högra baknä, skillnaden är att han inte är halt direkt. Har din häst galligt knä?
Min fick gallor, och man såg att han var besvärad. Röntgen visade ingenting, men ultraljudet visade lindriga skador på menisk och en blödning i en sena. Han visade något små pålagrningar på patellan och vi misstänker även att han har lindrig patellaupphakning.

Det finns många vägar att gå , oavsett vad artroskopin visar. Det är svårt att avgöra från häst till häst. Man lär fråga sig massor av saker som tex:
-Hur allvarlig klassar vet skadan?
-Har hon ont?
-VAD ska hästen användas till, vad användes den till innan?
-Hur var hästens allmäntillstånd innan, var den i gott hull och fint musklad eller var den helt otränad?

mm mm mm

Min häst har blivit sedd till 20% chans att komma tillbaka inom travet av vet. Ena annan ET har sagt att han inte är lika bra. Sen ytterligare en annan påstår att han visst kan hävda sig alldeles utmräkt med rätt träning. Min häst har vilat ett år, vilket inte gjort honom bättre, men nu ska jag börja från 0 för att träna upp hans muskler vilket kommer göra att knät klarar sig bättre, ev blir helt friskt.
Vänta och hör vad din vet säger. Det finns, om du väljer att gå vidare, en mängd vägar att gå , en mängd preparat att ge som faktiskt hjälper till osv.
Vill du ha lite andra tips så får du gärna Pma.

Lycka till!
 
Sv: är detta slutet för henne??

har du hört något mer???
 
Sv: är detta slutet för henne??

sandy_ skrev:
har du hört något mer???

nää.. dom ha fortfarande inte ringt.. så dom ringer nog inte ikväll heller.. ska ringa dom imorgon bitti och fråga vad som hänt och så.. dom kasnke inte fick något svar från agria idag.. vem vet... jag hoppas för allt i min värd att de inte är något allvarligt
 
Sv: är detta slutet för henne??

Troligtvis har de inte fått besked från Agria, hade det hänt nåt allvarligt så kan jag nästan lova att de kontaktat dig på studs!

Jag håller tummarna stenhårt för att du snart har din häst hemma igen och att hon blir återställd!
 
Sv: är detta slutet för henne??

jag tror också de hade ringt så snabbt som möjligt om det varit något riktigt allvarligt....

vad är det för häst??

Någon gammal??

Bara undrade... Hoppas det inte gör något... :crazy:
 
Sv: är detta slutet för henne??

jo, händer de något ringer dom direkt.. de gör dom...

de e ett halvlod.. 8 år min älskling :love: hehe

sandy_ skrev:
jag tror också de hade ringt så snabbt som möjligt om det varit något riktigt allvarligt....

vad är det för häst??

Någon gammal??

Bara undrade... Hoppas det inte gör något... :crazy:
 
Sv: är detta slutet för henne??

OK... Har det hänt något mer???
 
Sv: är detta slutet för henne??

usch stackare.. det är aldrig kul sånt här! hoppas det slutar bra!

min pålle hade tydligen förstört sina ligament rätt så rejält.. inget att göra = utdömning. dock brukar det väl vara lättare att fixa skadade ligament eftersom att det är mjukdelar? har för mig något sånt.
 
Sv: är detta slutet för henne??

jag vet inte hur de e med de där... jag Hoppas verkigen dom kan fixa de om de e något... vill ha hem henne NU!

ringde dom idag och "påminnde" dom lite... hon i receptionen skulle påminna honom och så skulle han höra av sig under dagen... fortfande ingen som ringt :mad: :cry:
 
Sv: är detta slutet för henne??

Vet hur jobbigt det är att vänta på besked. Men de ringer direkt om något blir allvarligt. Det somd röjer är antagligen försäkringsbolaget, det kan tyvärr ta lite tid ibland att få svar. Och även om det 'bara' tar 1 - 2 dygn att få svar så känns det ju som en EVIGHET att vänta.

När försäkringsbolaget skulle tillfrågas om atroskopi på min dam så väääntade jag ju och väääntade, kliniken hade dock varnat att Agria kan vara 'sega' med att svara ibland. Inget svar efter ett dygn, efter 1½ ringde jag & frågade igen (otålig? jag? Nehe?) och då hade de svarat men svarat nej, men veterinären hade faxat tillbaka ett bred. Sne bet jag på naglarna på riktigt i 12 h till, sen svarade bolaget igen och nu 'ja'. Så det kan ta lite tid dels att få svar från bolaget och sen få klartecken, de kan vilja ha mer information, ha in journalkopior och så.

Det är ju positivt att hältan ändå gått ner såpass mycket. Jag hller tummarna att det inte är något allvarligt. (Min dam har haft vätskeansamling kring ligamentsinfästningen, blödning i kronbenet pga yttre våld och dessutom lite på röntgen haft en 'utlinjering av kronbenet'. Inga som helst bestående men dock. Så, släng inte in handduken förrän du vet med)

Håller tummar, tassar och hovar härifrån!
 
Sv: är detta slutet för henne??

så de kan ta så lång tid då... va jobbigt... nu ha de gått 1 dag typ... så jag ska ringa hbg imorgon igen och kolla med veterinären... han skulle ju ringa idag men ha inte gjort de... kan inte äta längre... jag måste få veta vad som är på gång... om han tor de e allvarligt om de går å göra något... fick inte fram en ända fråga när jag pratade med honom igår,... sa typ bara "ja" och "okej" :crazy:

men som ni säger.. händer de något allvarligare ringer dom ju direkt... men de e ändå fruktansvärt hemskt att vänta...
 
Sv: är detta slutet för henne??

jag förstår att du är orolig... men hästen blir varken bättre eller sämre för att du oroar dig! försök ta det lugnt även om det är svårt... koppla av... håller alla tummar! :cry: :crazy: ;)
 
Sv: är detta slutet för henne??

Kelly skrev:
så de kan ta så lång tid då... va jobbigt... nu ha de gått 1 dag typ... så jag ska ringa hbg imorgon igen och kolla med veterinären... han skulle ju ringa idag men ha inte gjort de... kan inte äta längre... jag måste få veta vad som är på gång... om han tor de e allvarligt om de går å göra något... fick inte fram en ända fråga när jag pratade med honom igår,... sa typ bara "ja" och "okej" :crazy:

men som ni säger.. händer de något allvarligare ringer dom ju direkt... men de e ändå fruktansvärt hemskt att vänta...



Stackars, stackars dig, jag förstår att du är nervös. Det värsta som finns är att sitta och vänta på att någon ska ringa som lovat och sedan inte ringer.

Jag önskar att alla veterinärer läste ditt svar så de fick se vad viktigt det är att verkligen höra av sig då man lovat eller åtminstone be någon annan ringa upp (t ex någon på receptionen) och säga att man inte har tid att ringa.

Förmodligen har veterinären massa att göra, akutfall mm och har inte hunnit gå ifrån och svaret från Agria har nog dröjt.
Hästen mår säkert bra annars hade dom ringt. Ring i morgon igen och tala om att du har blivit lovad att bli uppringd och är jättenervös och orolig för din häst!

Det låter ju positivt att din hästs hälta minskade så snabbt!
Hoppas allt går bra, lycka till!
 
Sv: är detta slutet för henne??

Tack.. de värmer verkligen!
de e verkigen hur jobbigt som helst... men tar de så lugnt man kan.. ibland får man en tanke i huvuden och så sitter klumpen där i halsen... är tårögd hela tiden.... ska se om jag kan sova ikväll.. ha sovit dåligt nu... ska upop och jobba tidigt.. börjar redan 4... de e tufft nu när man sover dåligt... allting påverkas, både privatliv och arbete...:cry:

Quinn skrev:
Stackars, stackars dig, jag förstår att du är nervös. Det värsta som finns är att sitta och vänta på att någon ska ringa som lovat och sedan inte ringer.

Jag önskar att alla veterinärer läste ditt svar så de fick se vad viktigt det är att verkligen höra av sig då man lovat eller åtminstone be någon annan ringa upp (t ex någon på receptionen) och säga att man inte har tid att ringa.

Förmodligen har veterinären massa att göra, akutfall mm och har inte hunnit gå ifrån och svaret från Agria har nog dröjt.
Hästen mår säkert bra annars hade dom ringt. Ring i morgon igen och tala om att du har blivit lovad att bli uppringd och är jättenervös och orolig för din häst!

Det låter ju positivt att din hästs hälta minskade så snabbt!
Hoppas allt går bra, lycka till!
 
Sv: är detta slutet för henne??

sandy_ skrev:
jag förstår att du är orolig... men hästen blir varken bättre eller sämre för att du oroar dig! försök ta det lugnt även om det är svårt... koppla av... håller alla tummar! :cry: :crazy: ;)

Tack så mycket vännen :smirk: jag håller med alla tummar, och tår ;)
 
Sv: är detta slutet för henne??

Ring på morgonen direkt för då har dom ju telefontid.
Jag har kanske bara haft tur men jag har alltid fått prata med veterinären då.
 

Liknande trådar

Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 044
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Till att börja med vill jag säga att veterinär har kikat på vår vovve 4gånger nu och vi blir inte klokare. Så därför vill jag se om...
Svar
5
· Visningar
1 028
Senast: Brandgul
·
Hästvård Min häst var lite svullen i vä fram (nedanför knät, på insidan) förra måndagen, hade en svag hälta i trav. Tisdag var svullnaden nästan...
Svar
4
· Visningar
3 100
Senast: Thrillie
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
13 357
Senast: Legolaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp