Är detta sorgmyggor?

Mineur

Trådstartare
Moderator
Kan det vara sorgmyggor som invaderat mina krukväxter? (se bilder nedan) Det är en väldig massa små svarta krabater som kryper omkring i jorden i alla fall, och det känns som att jag borde göra något åt det. Hur blir man bäst av med dem, om det nu är sorgmyggor det rör sig om?

1_5e30a38dddf2b360898f07f2.jpg


2_5e30a32b9606ee5f96a73a03.jpg
 
Spännande, då ska jag försöka få tag på lite gult flugpapper med andra ord! Tror jag börjar där och fortsätter med nematoder om problemet kvarstår. De verkar mest vara i en kruka som tur är, och det är en fullvuxen växt, så förhoppningsvis har de inte hunnit göra så mycket skada än.

Tack för hjälpen!
 
Låt krukväxterna torka upp ordentligt så kanske du blir av med dom. Dom trivs bäst i fuktigt miljö, där det står öppet vatten.
 
Min erfarenhet av dem är att man aldrig blir av med dem. Jag har behandlat mina växter många ggr och nä.

Man når en mindre nivå, absolut! Men så fort man sätter in en kruka utan nematoder eller någon växt mår lite sämre så vipps så är de tusen st.
 
@Mineur: En annan sak som är bra att göra för att förebygga en attack av sorgmyggor är att sterilisera jorden när man sår och/eller omplanterar växter. Lägg jorden på en gammal långpanna eller i en stor folieform och ha in i ugnen i 130 grader och minst 30min. Vattna gärna lite extra på jorden innan så den inte blir torr. Det luktar inte gott men är effektivt.
 
Tack för hjälpen allihop!

Jag läste att man kan låta jorden torka ut, men är lite rädd att ha kål på växterna på köpet. Ingen av dem är superkänslig förvisso (elefantöra x2, ampellilja x2 och chilli är det som står i den aktuella fönsterkarmen), men ändå.

Det lutar åt att jag börjar med att låta plantorna torka ut lite extra, sedan sätter upp klisterremsor + glas med sirapsvatten i några veckor, och till sist vattnar igenom med nematoder. Hoppas det får effekt!

Egentligen stör de mig inte särskilt mycket eftersom de i dagsläget håller sig till 1-2 växter, men jag är rädd att de ska sprida sig och börja skada växterna.
 
Jag är så fräck på sorgmyggen att jag köper nikotinspray. En liten dusch på jorden i kanterna på krukan och sorgmyggen är fullständigt väck! Hittills har inte växterna protesterat, men jag har heller inga känsliga krukväxter.
Kanske inte så miljövänligt men jag tänker att nikotin i spray har mindre andra farliga ämnen än tobaksvatten (som också fungerar).
 
Den här tråden hade jag glömt bort, men jag kan komma med en positiv uppdatering! Efter att ha låtit växterna torka ut så mycket jag vågade (tror jag lät det gå drygt två veckor) och sedan stuckit ner en stor gul klisterremsa (som jag köpte på motsv. Bauhaus) i den mest utsatta krukan har jag i princip inga sorgmyggor kvar! Någon enstaka kryper runt där ibland, men absolut inte så att det stör och framförallt verkar det inte hämma växterna, som mår bättre än på länge. :)

Hoppas att det fortsätter så, annars får jag kanske ta till hårdare metoder.
 

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 862
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 832
Hästvård Jag var och hälsade på i ett stall som verkade vara jättetrevligt. Så stod jag och stallägaren och pratade vid en hylla med kraftfoder...
Svar
15
· Visningar
1 461
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 917
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp