Är din hund en enmanshund? (utbruten från Uppdateringstråd nr 23)

Verkligen inte, jag har kelpies, de följer glatt med vem som helst 😄 Den vuxna tittade inte ens efter mig idag när jag lämnade honom hos veterinären. Han är trygg i sig själv så han är inte beroende av mig på något sätt. Däremot så lyder han mig bäst i vardagen eftersom det är jag som tränar mest med honom. Mina hundar ser mig som den störta resursen i och med att det är jag som tränar mest med dem men de är trygga i sällskap med vem som helst.

Låter som min corgi, visst uppskattar hon mig (vill jag inbilla mig) men vem som helst kan egentligen göra allt med henne och i träningen bryr hon sig inte om vilken förare hon har egentligen.. Hon älskar att träna 😁.
 
Mammas hund hade mig som favorit, trots att jag inte ens bodde där. Men hunden fick ju hänga på till stallet. Jag ringde när jag var utanför och hunden blev helt galen! Mamma hade nämligen olika ringsignaler och hunden kunde vilken som var min, även när hon bytte! Flera år efter mamma flyttat 60 mil och jag inte längre hämtade hunden och mamma hade bytt telefon och inte längre hade olika ringsignaler spelades "min" gamla ringsignal på radion. Hunden sprang in i vardagsrummet, där hunden inte fick vara och hoppade upp med framtassarna i ett fönster. Det har aldrig hänt varken före eller efter det tillfället i den hundens drygt 10-åriga liv. :laugh:

Min och sambons gamla hund föredrog också mig. Men han dissade både mig och sambon totalt för våra bilar. Han hade valt en random bil före någon av oss alla dagar i veckan 🤷:rofl:
 
Mammas hund hade mig som favorit, trots att jag inte ens bodde där. Men hunden fick ju hänga på till stallet. Jag ringde när jag var utanför och hunden blev helt galen! Mamma hade nämligen olika ringsignaler och hunden kunde vilken som var min, även när hon bytte! Flera år efter mamma flyttat 60 mil och jag inte längre hämtade hunden och mamma hade bytt telefon och inte längre hade olika ringsignaler spelades "min" gamla ringsignal på radion. Hunden sprang in i vardagsrummet, där hunden inte fick vara och hoppade upp med framtassarna i ett fönster. Det har aldrig hänt varken före eller efter det tillfället i den hundens drygt 10-åriga liv. :laugh:

Min och sambons gamla hund föredrog också mig. Men han dissade både mig och sambon totalt för våra bilar. Han hade valt en random bil före någon av oss alla dagar i veckan 🤷:rofl:

Sånna har alla mina Schäfrar varit. De verkar ha haft nån böjelse för bilåkande :cautious:
 
Oh ja. Min shiba är utan tvekan en enmanshund, men det räknade jag med när jag valde rasen...
Nu råkade jag bli med en individ som kanske är lite vassare och med introvert än beskrivningen också, och jag har efter lite efterforskning förstått att mor och flera avkommor haft problem med både rädslor och aggression - men min Chika fungerar utmärkt för mig i samhället och jag skulle inte ha någonting emot en likadan hund i framtiden. :) Hon är trygg och shysst och välfungerande i samhället men vill inte bli hanterad av främlingar. Inte klappad heller. Familj och vänner accepteras, vissa blir hon till och med glad att se och det händer att hon sover en stund intill nära familj som hälsar på.
Den enda nackdel jag ser är när det kommer till veterinären till exempel, jag önskar att hon slapp stressen det innebär vid intimare hantering och undersökningar. Det går bra när jag är med förstås, men det är inte roligt. Jag kan inte heller lämna bort henne till kreti eller pleti, men det är ingenting som påverkar den vardag jag vill ha. Jag skulle inte resa utan mina hundar ändå.

Terriern är mindre enmanshund - hon älskar på allt och alla och särskilt om de har en godbit. Vägen till hjärtat går genom magen och hon följer med viftande svans vem som helst! :D Vem som helst kan dock inte begära inkallning eller be henne göra specifika saker.
 
Schäferhunden - alla människor var bra, men Släkting var bäst. Men jag började som hennes "mormor" - person som med viss regelbundenhet finns på plats med rätt att skämma bort. Så man sov hos mig. Kom på natten precis när jag skulle somna och bad om att få komma upp i sängen (Hon hade fått någon idé om att man inte fick vara i möbler om man inte frågade först - ingen kändes vid att ha lärt henne det)

Pysslingen - 90% av människorna är LÖMSKA. Ska skällas ut och hållas kort. 10% förtjänar att dyrkas! Sorteringen sker blixtsnabbt och kriterierna är sekretessbelagda.

(Vi har gått BPH - där hade han kunnat få väldigt olika utfall. Nu var testledaren ett synnerligen lömskt exemplar och jag har en osocial, förarbunden hund. Hade testledaren hört till de mer acceptabla hade jag haft en gosig, lekfull hund som saknade all koppling till människan han åkte dit med)
 

Liknande trådar

Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 396
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag tränar mycket med båda grabbarna tillsammans, försöker ha tid med båda varje gång vi tränar och sen egentid vilket egentligen mest...
Svar
14
· Visningar
685
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Igår var vi på första gången för Milou på agilitykurs. Själva momenten gick väldigt bra, han är ju snabbtänkt och vi har jobbat på...
Svar
14
· Visningar
703
Senast: Migo
·
Hundträning Jag funderar på att kanske prova att tävla i Teamwork to music. Har tränat mycket med båda två, hela tiden egentligen men mycket mer...
Svar
13
· Visningar
987
Senast: Silver Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp