Är din tråd borta?

Lovisaleonora

Trådstartare
Hittar du inte din tråd? Då kanske den är borttagen för att den stred mot forumreglerna. Sådana trådar raderas så snart de uppmärksammas av moderatorn.

Forumregler i förkortning
För att forumet ska bli trivsamt och användbart för alla besökare skall du följa allmän netiquette (nät-etikett). Kort sagt innebär detta att man ska bete sig korrekt och vettigt även på Internet. Var vänlig och korrekt gentemot andra och gå aldrig till personangrepp.

Diskutera inte enskilda personer, varken namngivna eller beskrivna så att någon förstår vem du menar. Likaså skall inte företag som är starkt förknippande med en eller ett fåtal personer diskuteras, då detta ofta leder till reklam för, personagrepp på eller smutskastning av dessa.

Reklam, annonsering och marknadsföring är inte tillåtet på forumet. Vill man marknadsföra, sälja eller efterlysa något kan detta göras på annonssidorna, länksidorna eller genom att köpa banner-plats på sidorna (detta gäller även bytes-trådar). Detta gäller också efterlysningstrådar där man frågar om var ditt eller datt finns att köpa, var ditt eller datt är billigast, var man kan hitta XXX etc. Vissa frågor ställs på ett sätt som gör att svaren oundvikligen kommer att innehålla länkar till butiker, det är olyckligt då trådarna därigenom inte kommer att bli särskilt långlivade.

Att lägga in upphovsrättsskyddat (copyrightskyddat) material (butiksbilder etc) är givetvis inte tillåtet. Att stjäla bilder, lägga över dem på t ex pixbox, photobucket etc för att sedan lägga in dem i trådar kommer heller inte att tolereras (läs mer om upphovsrätt längst ner).

För att förenkla för de som söker svar på frågor skall frågan besvaras direkt i tråden, inte genom en länk till en annan plats. Länkar är dock tillåtna som en fördjupning efter ett uttömmande svar. Länkar till butik tolkas som reklam, en länk direkt till tillverkaren kan istället vara lösningen för att illustrera vad man menar (länka inte till någon som SÄLJER Stübben, länka direkt till Stübbens hemsida t ex).

Att putta sina egna eller andras trådar är en tjatigt, undvik därför detta (putta: att posta inlägg som inte tillför tråden något i syfte att få den högre upp på sidan).

Om du ser trådar eller inlägg på forumet som du anser bryter mot dessa regler eller på annat sätt är olämpliga skall du tipsa moderatorn för forumet genom att klicka på Rapportera-ikonen i det berörda inlägget. Gör gärna detta även om du är osäker på om inlägget bryter mot reglerna, du hjälper moderatorerna att hitta inlägget och de kan sedan ta ställning till om det behöver åtgärdas.

Samtliga forumregler hittar du under Bukefalos hjälp -> Vanliga frågor -> Bukefalos och forumets regler.

Kort om upphovsrätt
Fotografen har en ensamrätt till sina fotografiska verk i samma stund som de har skapats. Ensamrätten innebär att det enbart är fotografen som har rätt att sprida, göra exemplar av, överföra eller på annat sätt göra fotografierna tillgängliga för allmänheten. Fotografen har även ensamrätt att ändra sitt fotografiska verk eller att överföra det till en annan konstart. Ensamrätten innebär att alla andra som vill använda ett fotografiskt verk måste ha tillstånd från fotografen.
---
Källa: www.sfoto.se/sff_start/kopasaljabilder_lagratt.asp
 
Senast ändrad:
Sv: Är din tråd borta?

Två av mina trådar har raderats...
Det ända jag gjort var att fråga efter om någon vet någon butik som säljer en viss sadel och ett visst träns då jag själv inte kan hitta dom på nätet! :mad:
 
Sv: Är din tråd borta?

Och det kan väl klassas som en efterlysning, och det är inte tillåtet enligt reglerna tyvärr.
 
Sv: Är din tråd borta?

Som Boj redan svarat är det inte tillåtet med efterlysningar, t ex var man kan köpa ditt och datt, var ditt och datt är billigast. Inte heller kan man kringgå regelerna genom att vädja om PM, det är fortfarande en efterlysning.
 
Sv: Är din tråd borta?

Vaför får man inte efterlysa saker?????
Man får ju efterlysa hästar.:confused:

Mycket tråkigt att man inte ska kunna få hjälpa varandra med att hitta saker man letar efter.:(
 
Sv: Är din tråd borta?

Nej, man får INTE efterlysa hästar på Bukefalos.

Du har - när du registrerade dig som användare - godkänt och förbundit dig att följa reglerna. Såsom de är.

Och i detta ingår alltså enligt reglerna: inga efterlysningar. De leder inte till diskussioner (detta är ett diskussionsforum) och hör bättre hemma på annonssidorna.

Personligen tycker jag det hade blivit väldigt tråkigt att läsa spalt efter spalt med efterlysningar, istället för att diskutera intressanta ämnen...
 
Sv: Är din tråd borta?

När jag inte kan svara i min egen tråd, får forbidden, varför? Sedan har ett av mina inlägg tagits bort kan inte förstå varför var inte kritik eller uppgifter om någon annan el. dyl??
 
Sv: Är din tråd borta?

Eftersom du inte nämner varken tråd, ämne eller inlägg har jag lite svårt att svara på vad som renderat radering i just ditt fall.
 
Sv: Är din tråd borta?

Svarade igår i en tråd om vilken gjord som är bäst för hästar med olika sadel- och sadelgjordsläge.. men nu är den visst borttagen? Förstår inte varför :confused:
 
Sv: Är din tråd borta?

Ursprungsinlägget innehöll inte mindre än tre stulna copyrightbilder. Hela tråden raderades därför.
 
Sv: Är din tråd borta?

Ok, det tänkte jag inte på eftersom att tråden hade funnits ett tag.. tänkte att det var jag som skrivit något man inte fick ;)
 
Sv: Är din tråd borta?

Hur ska jag formulera mitt inlägg för att få tips på vintertäcken på som har bra passform och inte läcker vatten utan att tråden raderas?!


~Flip
 
Sv: Är din tråd borta?

Som det står i trådstarten: "Detta gäller också efterlysningstrådar där man frågar om var ditt eller datt finns att köpa, var ditt eller datt är billigast, var man kan hitta XXX etc"

Om det handlar om en efterlysning (inte diskussion) kommer tråden att falla för reglerna oavsett hur den formuleras. Det är inte formuleringen. Det är avsikten.
 
Sv: Är din tråd borta?

Som det står i trådstarten: "Detta gäller också efterlysningstrådar där man frågar om var ditt eller datt finns att köpa, var ditt eller datt är billigast, var man kan hitta XXX etc"

Om det handlar om en efterlysning (inte diskussion) kommer tråden att falla för reglerna oavsett hur den formuleras. Det är inte formuleringen. Det är avsikten.

OK OK
(..förstår dock inte för vems skull denna hårda gallring finns.. om detta verkligen är användarnas önskemål..? Eller om regeln är mest för regelns egen skull.)

~Flip *som varit på stallet.com och buke sedan tidernas begynnelse och utan problem tidigare kunnat ställa frågor av typen ovan utan att något spårat ut... tiderna förändras uppenbarligen!*
 
Sv: Är din tråd borta?

Det KAN ju faktiskt vara så också att moderatorerna får ta emot synpunkter och åsikter som kanske inte läggs ut till alla? Vi får ju in rapporter (de som tringlar inlägg) och därigenom ser vi ju ofta vad folk uppskattar och inte.

Själv har jag också varit med sedan starten, och jag tycker det är rätt tråkigt när sidor blir en enda efterlysning var man kan hitta hästen Xxxx, täcket Yyyy, tränset med stenar, grimma i oliv etc etc. En åsikt jag utan tvivel delar med många andra.

Personligen tycker jag det är intressant att ta del av diskussioner som ger vid hand vad andra har för preferenser, vad som är bra till en, vad som inte funkar till en annan. Kort sagt; trådar som ger läsaren något, inte bara tillfredställer den som söker en grimma i olivgrönt.
 
Sv: Är din tråd borta?

jag skrev nyss en en tråd om rambopaddarna. Varför försvann den på en gång? Inga förfrågningar om pris eller annat ju? Får man inte länka till en affär? Det görs ju ständigt här. Vill gärna ha en förklaring
 
Sv: Är din tråd borta?

inte vad jag vet. Länkade bara till en bild på hemsidan, står ingenting om copyright där vad jag kan se.
 
Sv: Är din tråd borta?

Allt material som inte är ditt eget och som du inte har uttryckligt medgivande att använda, är skyddat.
 
Sv: Är din tråd borta?

Skrev en tråd om pannband i x-full....Men tror det räknade som en efterlysning kanske... men om man inte kan få hjälp med det på buke... hur ska man då veta om de finns??
 

Liknande trådar

Bukefalos Hej! Jag har återvänt till Buke efter många års bortavaro och då får man ju uppdatera sig lite på forumreglerna 🙂 Jag känner mig dock...
Svar
4
· Visningar
1 130
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Upptäckte att min tråd där jag efterlyste tips på Mödravårdscentraler i Stockholm tagits bort. Varför får man fråga efter sånt här...
Svar
6
· Visningar
985
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 999
Senast: Sezziyanen
·
Fälttävlan Det kommer ju regelbundet frågor om skydd i terrängen, precis som det hela tiden kommer nya skydd. De flesta trådar är rätt röriga, med...
Svar
7
· Visningar
7 615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp