Är du bildad?

karamelldrottningen

Trådstartare
Är du bildad/allmänbildad?
Varför/varför inte?
Varför är det viktigt? Eller varför är det oväsentligt?
Varför är vissa ämnen mer viktiga att ha hyfsad (extra) kunskap om medan andra ses som skräpinfo? Detta trots att man kanske har mer nytta av i det riktiga livet av ”skräpinfon”?
Vilken kunskap ser ni som en extra resurs/merit att kunna mer om?
Och mer allmänt: Vem avgör vem som är och inte är (allmän)bildad?
 
Är du bildad/allmänbildad?
Varför/varför inte?
Varför är det viktigt? Eller varför är det oväsentligt?
Varför är vissa ämnen mer viktiga att ha hyfsad (extra) kunskap om medan andra ses som skräpinfo? Detta trots att man kanske har mer nytta av i det riktiga livet av ”skräpinfon”?
Vilken kunskap ser ni som en extra resurs/merit att kunna mer om?
Och mer allmänt: Vem avgör vem som är och inte är (allmän)bildad?
Generellt sett så tenderar nog frågor om bildning innefatta vad som anses vara hög- eller lågkultur, vilket inte känns riktigt lika relevant som nåt slags allmänbildning som innefattar den kunskapen man behöver för att exempelvis rösta och vara källkritisk. Sedan känns det som att det föreligger viss skillnad i om kunskap är en extra resurs, kanske om sjukdomar så man kan identifiera när det är dags att söka vård för symtom, eller om kunskapen är en merit/fjäder i hatten i stil med att förstå sig på Walter Benjamins aurabegrepp.
 
Är du bildad/allmänbildad?
Varför/varför inte?
Varför är det viktigt? Eller varför är det oväsentligt?
Varför är vissa ämnen mer viktiga att ha hyfsad (extra) kunskap om medan andra ses som skräpinfo? Detta trots att man kanske har mer nytta av i det riktiga livet av ”skräpinfon”?
Vilken kunskap ser ni som en extra resurs/merit att kunna mer om?
Och mer allmänt: Vem avgör vem som är och inte är (allmän)bildad?

Det beror på vad man menar, men jag är nog inte allmänbildad. Jag vet t.ex. inte på rak arm rabbla fem vattendrag i Småland. Däremot kan jag ganska mycket inom några områden.
 
Nej jag upplever inte mig själv som allmänbildad. Läser aldrig tidningar, är ointresserad av politik osv.
Men så kan jag endel om trädgård och odling utan att vara expert, men upplever att jag kan mer än många andra i min ålder.
Sen läser jag ju en hel del på nätet. Snöar in ibland på saker och läser på mycket.
Är sjuksköterska så inom sjukvård kan jag väl endel...

Men i typ TP är jag körd.

Sambon är allmänbildad. Men jag tror han är mer generellt så att saker och ting han läser fastnar. Är jag ointresserad kan jag läsa men det fastnar ändå inte.
 
Knappast allmänbildad. Men vet mycket. Vänner och familj med flera brukar vara imponerade av att jag vet så mycket om saker. Råkar egentligen bara vara så att jag nördar ner mej i saker som intresserar mej. Det som inte intresserar vet jag inget om eller mycket lite.
 
Jag ser mig som ganska allmänbildad, i alla fall inom vissa områden. Jag är typ som en svamp som absorberar information passivt så ofta händer det att jag vet saker som jag inte alls medvetet har kollat upp. Framförallt är jag extremt kunnig inom mina specialintressen eftersom jag slukar den mesta info jag kan komma över om dem. Jag är typ född sån, väldigt vetgirig sedan barnsben, och det har uppmuntrats av släktingar så det har fortsatt upp i vuxen ålder.

Jag tänker att när man talar om bildning rent allmänt så är det ofta mycket fokus på formell utbildning och låg- vs högkultur, och jag tror att det kan bli begränsande eftersom det riskerar att bli mest akademiker som talar sinsemellan. Det finns många som inte passar in i skola eller andra typiska ramar för bildning men ändå är väldigt kunniga.
 
Jag är nog en sån folk tänker på med ”allmänbildad”, en sån alla vill ha i sitt lag när det är frågesport. Jag kan de där fem vattendragen i Småland, kungalängden och huvudstaden i Chad. Mycket skolbokskunskap helt enkelt. Inte för att jag nödvändigtvis är intresserad utan för att saker och ting fastnar. Jag kommer ihåg de flesta av mina lågstadiekompisars födelsedagar och telefonnummer också av ingen anledning alls.

Kan lite om mycket helt enkelt. Har inte ”nördkunskaper” om något eller något specialintresse. Det är samma sak med praktiska. Jag har lätt för att lära mig och bli helt okej på tex nya sporter eller musikinstrument. Men jag blir aldrig ”bäst” på något.

Avspeglar sig i mitt yrkesval också. Jag är projektledaren och samordnaren som gör den ”samlade bedömningen”, men expertkunskapen sitter andra på.
 
Är du bildad/allmänbildad?
Varför/varför inte?
Varför är det viktigt? Eller varför är det oväsentligt?
Varför är vissa ämnen mer viktiga att ha hyfsad (extra) kunskap om medan andra ses som skräpinfo? Detta trots att man kanske har mer nytta av i det riktiga livet av ”skräpinfon”?
Vilken kunskap ser ni som en extra resurs/merit att kunna mer om?
Och mer allmänt: Vem avgör vem som är och inte är (allmän)bildad?
Är inte vad som kallas allmänbildad då jag är på tog för ointresserad av konst, teater, litteratur (faktaböcker inom ämnen jag tycker är intressanta köper jag så fort den kommer ut) och lite andra områden jag har noll intresse i.

Själv tycker jag att jag har större nytta av när potatisen ska sättas än känna till vem som skrev Hamlet. Men det är jag det🤷‍♀️
 
Jag har två personer i min närhet som jag kan avundas för deras kunskap. Både två säkerligen briljanta TP-spelare (jag har de facto bara spelat TP med den ena) och enormt kvicktänkta människor båda två. Två personer som verkar lagra och sortera ny kunskap utan ansträngning. Gemensamma nämnare är ett intresse för världshistorien och självutveckling a la meditation, kost och fysisk aktivitet. Det är även två personer med hög självdisciplin och egen arbetsmoral (oklart om det spelar in just här men det slog mig som verkligt utmärkande hos just dessa två).

Deras faktiska kunskapsområden skiljer sig drastiskt åt. Där den ena är närmast en karikatyr av klassisk skolning (medicin, latin, schack, klassisk litterarur) så är den andra mycket mer konkret och street smart (politik, ekonomi, moderna språk, geografi).

Själv försöker jag mig på lite av varje och blandar både högt och lågt. Jag är en hyffsad lagkamrat i frågesport men har sällan detaljkunskapen som krävs.
 
Jag är intresserad av det mesta och hyfsat allmänbildad. Rätt bra på många områden.
Men gräver mig också lätt ned i smala områden, kan det mesta om orientaliska keramikglasyrer och hur man sätter in keramik på bästa sätt i en vedeldad keramikugn.
 
Det beror på vad man menar, men jag är nog inte allmänbildad. Jag vet t.ex. inte på rak arm rabbla fem vattendrag i Småland. Däremot kan jag ganska mycket inom några områden.
Nissan och Lagan kan jag sen kommer jag inte heller på fler. Kommer ihåg en ramsa "Vi ska äta, ni ska laga" (Viskan, Ätran, Nissan och Lagan.)

Annars om allmänbildad/bildad säger jag likadant att det beror på.
 
Bildad, allmänbildad?

Klassisk bildning med de stora författarna, antika gudar, klassisk musik, bibliska referenser? Eller allmänbldad , dvs någon som vet lite om mycket?

Jag är nyfiken och vetgirig och har umgåtts med människor som varit nördiga inom olika ämnen. I ungdomen hade jag t.ex. folk i NAFS (k) i bekantskapskretsen. Sånt är underbart kul. :D Jag har pluggat litteraturvetenskap och jag har varit politiskt aktiv i hela livet. Så en massa fakta - både bra och onödiga - har fastnat genom åren.

Allmänbildade och bildade personer är roliga att umgås med. Samtalen blir ibland halsbrytande och jag tycker det är härligt. Samma med nördar, som kan mycket om lite.
Jag är extrovert - kanske hade med saken att göra.
 
Jag kommer från ett akademiskt medelklasshem och har fått allmänbildningen med uppfostran. Man blir formad av sin uppväxt, i min familj är vi väldigt nyfikna av oss, och är bra på att söka reda på information.
Så jag är en sån som kan rabbla regentlängder, floder, nobelpristagare eller vad det nu kan vara. Är väldigt bra på TP. Innan internets tid läste jag ett uppslagsverk från pärm till pärm, över 20 band...

Vad jag ska ha det till kan jag inte riktigt svara på, jag hamnade i detta när jag föddes.

Jag tycker att det finns viktig allmänbildning, och det som är mindre viktigt. Det jag anser är viktigt är samhällskunskap. Att veta hur samhället är uppbyggt, vilket stöd man kan vänta sig och varifrån man kan ansöka om det. Vilka medborgerliga rättigheter och skyldigheter som man har.
Mindre viktigt är sån kunskap som jag har massor av, nördiga detaljer, främst angående historiska händelser. Eller rabbla halvblodsstamböcker utantill.
 
Generellt sett så tenderar nog frågor om bildning innefatta vad som anses vara hög- eller lågkultur, vilket inte känns riktigt lika relevant som nåt slags allmänbildning som innefattar den kunskapen man behöver för att exempelvis rösta och vara källkritisk. Sedan känns det som att det föreligger viss skillnad i om kunskap är en extra resurs, kanske om sjukdomar så man kan identifiera när det är dags att söka vård för symtom, eller om kunskapen är en merit/fjäder i hatten i stil med att förstå sig på Walter Benjamins aurabegrepp.
Det beror på vad som efterfrågas inom låg/högkulturen om jag ska våga räkna mig som bildad.
I vissa områden frågar jag mig själv, var det där nödvändigt att lära sig.
Brukar låta andra få avgöra om jag är allmänbildad.
 
Jag skulle inte se mig som sådär jätteallmänbildad, men det har till stor del att göra med att jag är kass på namn, årtal och politik :p Inte heller tittar jag på film eller tv-serier. När folk sätter igång och pratar om just film och tv, eller om kändisar och politik så kan jag sällan vara med i samtalen. Och justja, jag är ointresserad av sport också.

Men, jag är desto mer streetsmart eller vad man ska säga. Jag har utmärkt lokalsinne, kan i princip inte gå vilse, har god kunskap om Sveriges geografi också. Jag kan lite grundläggande saker om bilar, teknik, matlagning, sjukvård och har bra koll på fysisk träning, hur man kan påverka kroppen på olika sätt osv. Jag kan lite allt möjligt om olika vilda djur, växter och naturen i stort. Dessutom tror jag mig vara bra på källkritik och kan hitta information som behövs i olika situationer.

Med andra ord har jag inga problem att klara mig, att hitta sådant jag behöver, ta medvetna beslut och kan ofta hjälpa vänner med lite allt möjligt.
 
Allmänbildad, det kände jag mig när jag jobbade som djurskötare och hade radiolurarna på huvudet hela dagen lång. Jag fick rapporter/reportage från världen över, om val, ekonomi mm. (Saknar Hanna Melén)
Idag när jag har annat yrke (handläggare) är jag inriktad på ett specifikt område och det känns som om jag missar mycket som jag fick gratis förut.

Jag lyssnar aldrig på radio/nyheter idag och det är något jag saknar.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag kommer ibland på mig själv med att tänka "äsch, orka" eller "vad spelar det för roll" kring saker som jag innan har lagt stor vikt...
2
Svar
27
· Visningar
1 666
Senast: lingonben
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 933
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 274
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 685
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp