Är du bra på Jack Russel?

Blandrastik

Trådstartare
På nyårsfesten så fräste det runt en stressad Jack Russel bland gästerna. Varvid jag kommenterade den med att "Är det där en Parson?", då den var typ 40cm i nacken.
Svaret blev då, "Nej, det är en högställd Jack Russel, blandning mellan långhårig och strävhårig"

Jag trodde att en hög Jack var en Parson -liksom. Och blanding, får de se ut hursomhelst?

Kan nån reda ut begreppen om Jack Trassel?
 
Sv: Är du bra på Jack Russel?

Tja det är väl lite av en djungel detta, men som jag uppfattat det hela:

Det finns lågställda russlar som reggas i SKK
Högställda parsons som reggas hos SKK
Högställda jack russells som reggas i JRTC
och sen alla möjliga modeller som inte reggas någonstans

Hmm långhårig russels ska väl inte finnas, slät, sträv och broken är väl de hårlag som finns? Hårlagen kan man blanda hur man vill
 
Senast ändrad:
Sv: Är du bra på Jack Russel?

En JRT ska inte se ut som en tax, utan den ska ha ungefär lika höga ben som den mäter mellan manken och magen liksom.

Sen finns det en variant som har australiensiskt ursprung och det är en Parson. Resten kommer från början från England.

Här finns mer lättförstådd info:
http://www.parsonklubben.se/Parsonvsjackrussell.aspx
 
Senast ändrad:
Sv: Är du bra på Jack Russel?

Första meningen på sidan var ju helt klockren: "Det är i dagsläget inte helt självklart vad man menar när man säger ”jack russell”.

Fast eftersom denna jycke var en rejäl bit över trettio cm, så tror jag att jag vidhåller att det inte kan ha handlat om en "Jack" utan en "Parson"
Helt plättlätt verkar det inte vara, måste vara svåra att bedömma vid utställning.
 
Sv: Är du bra på Jack Russel?

Din avatar ser ut som något som jag skulle bedömma som en "jack av standardmodell" Vad är det för något?
 
Sv: Är du bra på Jack Russel?

Hon är en oreggad jack russel av den lågställd typen. Hennes pappa är en SKK-reggad hane men uppfödaren till min brydde sig aldrig om att mönstra in sina tikar när det var möjligt, så därav oreggad.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har tidigare fått ta bort min älskade lille vän, kommer alltid att minnas honom och älska honom. Han var en Jack russel (hög...
Svar
1
· Visningar
3 083
Senast: Ramona
·
Z
Övr. Hund Är det samma ras? har tittar på lite sidor och set verkar som om det blandar namnen lite huller om buller. jack parson terrier till...
Svar
12
· Visningar
1 271
Senast: Thrandur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp