"Är du gravid?" Nej det är jag inte!"

Return_to_the_moon

Trådstartare
Det är andra gången jag får frågan om jag är gravid. Första var en kollega på jobbet som hintade om att jag skulle vara föräldraledig O_o.

Andra gången var det en äldre dam jag skulle hjälpa med väskan. Hon sa, "Men du är ju gravid!" Svarade: "Nä" . Då sa hon "Verkligen?" :meh:. Jag var inte beredd på den kommentaren. Blev faktiskt ledsen av flera olika anledningar fast jag förstår att hon frågade av omtanke.

Får man inte ha putande mage utan att folk ska tro/fråga om man är gravid?

Har någon annan fått denna fråga utan att ha varit gravid? Vad kände ni då? Vad svarade ni?
 
Ja ☹ Jag svarade att "nej, jag har bara lagt på mig", och sedan var hon som skämdes mest.

Edit: Nu hade jag redan reflekterat själv över min viktuppgång vilken jag inte är tillfreds med, och det gjorde varken till eller från att hon visade att det syns. Det visste jag ju redan.
 
Senast ändrad:
Det är andra gången jag får frågan om jag är gravid. Första var en kollega på jobbet som hintade om att jag skulle vara föräldraledig O_o.

Andra gången var det en äldre dam jag skulle hjälpa med väskan. Hon sa, "Men du är ju gravid!" Svarade: "Nä" . Då sa hon "Verkligen?" :meh:. Jag var inte beredd på den kommentaren. Blev faktiskt ledsen av flera olika anledningar fast jag förstår att hon frågade av omtanke.

Får man inte ha putande mage utan att folk ska tro/fråga om man är gravid?

Har någon annan fått denna fråga utan att ha varit gravid? Vad kände ni då? Vad svarade ni?
Jag fick den på en fest. "Nej, jag är bara tjock" sa jag med stenansikte och utan att vika med blicken. Hen som frågade skämdes, precis som jag ville.
 
Annat perspektiv, men relaterat till samma sak.
Jag köper mammabyxor för att de sitter så mycket bättre än allt annat när jag kan dra åt ett skärp under magen och samtidigt ha ordentligt med tyg som går upp över rumpan. Har övervikt som samlar sig just på magen, så plaggen är verkligen sydda för min kroppsform.

Är numera väldigt glad att jag själv släppt kopplingen att mammabyxor skulle vara något som måste hänga ihop med graviditet och inte bara en klädform bland andra som används när den är funktionell och bekväm oavsett orsak.

Men jag kan fortfarande inte låta andra se att jag går i mammabyxor, så måste ha tunika eller liknande som är tillräckligt lång och täckande över. Känns som andra skulle ha en rätt att presumera graviditet och att missförstånd/ogrundade antaganden skulle ligga helt på mig. Som att jag skulle vara ansvarig för att jag skyltar med falsk marknadsföring, typ.

Följaktligen ingen som frågat, men det beror ju på att jag medvetet är proaktiv för att situationen inte ska uppstå. Vet inte riktigt vad som känns värst av att de frågar, eller att de tänker och jag inte kan rätta dem?
 
En gång i mina yngre år när jag nyss flyttat hemifrån. Utnyttjade den nyvunna friheten lite väl mycket när det kommer till godis och skräpmat... :angel: Tänkte dock inte en tanke på att jag lagt på mig ett par kilon, tills en äldre dam (jobbade i hemtjänst, aldrig träffat damen ifråga innan) kom fram och strök mig över magen samtidigt som hon log sitt allra bredaste leende *ridå*
 
En gång för nästan 10 år sen av en bekant. Jag svarade att det bara var en kostcirkel 😁 Hon bad så hemskt mycket om ursäkt och jag tror inte hon ställt frågan till någon annan sen dess :up::p
Kan tillägga att jag inte tog illa upp, men det är för att det var just den personen som frågade och hur hon är.
 
Hänt mig en gång i tonåren. På en fest fick jag frågan "borde du verkligen dricka? Du måste ju tänka på barnet". Kände mig väldigt stött faktiskt.

566604.png
 
Det är andra gången jag får frågan om jag är gravid. Första var en kollega på jobbet som hintade om att jag skulle vara föräldraledig O_o.

Andra gången var det en äldre dam jag skulle hjälpa med väskan. Hon sa, "Men du är ju gravid!" Svarade: "Nä" . Då sa hon "Verkligen?" :meh:. Jag var inte beredd på den kommentaren. Blev faktiskt ledsen av flera olika anledningar fast jag förstår att hon frågade av omtanke.

Får man inte ha putande mage utan att folk ska tro/fråga om man är gravid?

Har någon annan fått denna fråga utan att ha varit gravid? Vad kände ni då? Vad svarade ni?
Fick frågan av min fd chef.
Hon stängde dörren till mitt kontor och frågade om jag var med barn.
Nä, sa jag, jag är bara tjock.

Blev mest förbannad faktiskt, okej att en kollega frågat men en chef? Snacka om olämpligt.
 
Jobbar med barn och ibland frågar det när min bebis ska komma 😆 Brukar svara att den Magen består bara av mat, jag tycker om mat 😂 Skämt och sido tar inte illa vid mig när det är barn men hade någon vuxen frågat hade jag gått i taket. Är medveten om mina medicinska problem redan behöver ingen som påtalar det.
 

Liknande trådar

Relationer Fundering efter att ha läst i en dagbokstråd och att en kollega frågade mig om jag menade det jag sa positivt. Vi människor...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 594
Senast: Snowball
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 402
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 351
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 800
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp