"Är du gravid?" Nej det är jag inte!"

När jag var typ 18-20 år. Fick reda på i efterhand att folk hade snackat om mig på en fest, om jag verkligen borde dricka. Hade nästan varit bättre att få frågan face to face, för då kunde jag i alla fall kunnat bli arg och då fått ge svar på tal. Att få reda på det i efterhand gjorde mig bara ledsen.
 
Jag har typ omvänd upplevelse från båda mina graviditeter. Folk vågade inte fråga om jag var gravid, tom i slutet när jag var ganska stor å svullen. Misstänker starkt iaf två lr tre kanske hade åsikter, dom såg liksom så mkt på mig .., fick komma på ett sätt att få in i samtalet att jag var gravid. När jag sagt det så kändes det som att personerna tänkte aha, men ok dåså 🤨. Precis som att min kroppshydda var godkänd pga graviditet, rätt pissig inställning om det nu var så, hade önskat jag kunde sätta dom på plats men osäker på hur jag skulle gjort det
 
Har frågat själv och skämts... Jag var väl 18-19 och hade en syster som varit gravid några gånger så jag trodde jag kunde tyda tecknen. Så jag frågade en helt främmande kvinna som hade ett kafé där jag stannat för att fika när det var dags - och nej, hon var inte gravid. En ärligt menad, vänlig och deltagande fråga och hon tog det bra, tyckte jag, men jag vet ju inte hur hon kände inombords. Men jag menade verkligen inget illa!
 
Sååå många gånger. Och när man svarat nej få följdfrågan - är du säker? Alltså va, varför skulle jag inte vara säker?
Avskyr den frågan och känner mig aldrig så tjock som då. Blir riktigt ledsen.
Jag har fått en variant när jag var gravid och de frågade vilken vecka jag var fick jag responsen "nä men så långt gången kan du inte vara!?" O_o
Absolut, min barnmorska har fel efter alla undersökningar:cautious:
Dock fattar jag att det inte är illa ment, tror det mest är ett sätt att prata och vara social..
 
En gång, Tog inte illa vid mig, kanske för att det inte var mitt utseende som kommenterades, det var nog för att min partner strök mig över magen och höll om mig och den som frågade hade nyligen berättat att dens partner var gravid, så jag tror bara att personen övertolkade handlingen.
 
Jag har aldrig fått frågan men när min kompis var gravid och delade bilder insåg jag att min viktuppgång ser typ precis ut som ibland en halv graviditet. Det ger mig faktiskt lite dåliga känslor kring min kropp, jag har ingen önskan om att bli gravid eller ses på med de ögonen liksom? Men det känns liksom som att jag gått upp på ett vis jag inte trivs med enbart pga detta typ?
 
Jag har så vitt jag vet aldrig frågat om någon är gravid och har inte fått frågan heller.
Men jag har sagt ”antar att det är dags att säga grattis” till en fd kollega. Hon sprang förbi mig och det syntes att hon var på väg att spy så när hon kom tillbaka så sa jag så (matbutik så hade hon varit magsjuk så hade hon gått hem) och hon sa att det var så och det var ju bra för oss andra att veta egentligen eftersom hon mådde så dåligt så försvann hon så visste vi ju varför.
 
På mitt förra jobb var jag på möte hos IT-avdelningen som satt på annan ort. Då kommer det en kvinna som kvittrande utbrister ”nämen Megasus, ska du ha en liten bebis! Så roligt!”. :meh:
Jag var precis på väg till mitt tåg hem så svarade bara något kort om att jag bara var tjock och gick därifrån. Kvinnan ifråga skämdes ögonen ur sig (med all rätt kan jag tycka) och jag fick ett långt ursäktande mail efteråt.
 
Jag har fått en variant när jag var gravid och de frågade vilken vecka jag var fick jag responsen "nä men så långt gången kan du inte vara!?" O_o
Absolut, min barnmorska har fel efter alla undersökningar:cautious:
Dock fattar jag att det inte är illa ment, tror det mest är ett sätt att prata och vara social..
Själv fick jag med första barnet frågan om jag var säker på att jag bara var i (typ) sjätte månaden, av högsta chefen. Hon tyckte nämligen jag var så stor så det såg ut som om det var dags när som helst :cool:

De flesta andra (närstående, så helt ok) brukade om något säga att min mage var ganska liten (pga lång) och högsta chefen var vidrig med sina härskartekniker så det var tydligt att det bara var ett sätt att trycka ner och göra mig osäker...
 
Innan jag blev sjuk och tappade massa vikt så såg jag ständigt gravid ut pga min diastas. Nu har jag gått upp i vikt igen. Men jag har aldrig fått frågan om jag är gravid.
 
Har fått frågan två gånger. Vedervärdigt. Nu senast sa jag nä, jag har bara blivit lite tjock vilket jag i efterhand kände var ett ok svar, men i stunden har jag väldigt svårt att komma på vad jag ska säga. Blivit illa berörd båda gångerna, uppskattar inte när folk randomly refererar till min kropp.
 
Nej, tvärtom vågade folk nästan inte gratulera när jag gick in i nionde månaden. Fint, ändå! Att de var så omtänksamma men ja.. tillslut såg jag ju väldigt gravid ut. Det lär väl hända framöver dock, eftersom magen ser annorlunda ut nu efter en graviditet.

En kollega har dock fått frågan, två gånger, av en annan kollega. Haha alltså, om du är dum nog att fråga en gång och får skämmas när det visade sig att du hade fel.. vem är då puckad nog att fråga samma person en gång till ett par år senare? 😅
 
Jag var för några år sedan med om en kollega som trodde att jag var gravid - inte frågade, utan var helt säker :p Jag satt i lunchbordet med några andra kvinnor, varav två var gravida (de hade gått ut med det så alla visste det). Kollegan kom förbi och pratade lite snabbt med någon om något (inget som helst minne av vad), och på någon vänster kom det en kommentar att det var många gravida vid bordet med tre stycken. Alla vid bordet blev lite nollställda och försökte komma på vem han menade var den tredje, eftersom det av vad vi visste bara var två. Det visade sig dock att han hade fått uppfattningen att jag också var gravid :p Det var inte populärt bland resten av kvinnorna i bordet att han trodde det och sa det på det viset ;)
 
Usch vad många som fått den frågan. :mad: Jag har hört många andra få den frågan av kollegor, kassörskor mfl. Förstår mig inte på folk som ställer den frågan, i min värld gör man inte det, punkt.
Jag gratulerar först när jag hör kollegor själva berätta att dom väntar barn.
 
Det är andra gången jag får frågan om jag är gravid. Första var en kollega på jobbet som hintade om att jag skulle vara föräldraledig O_o.

Andra gången var det en äldre dam jag skulle hjälpa med väskan. Hon sa, "Men du är ju gravid!" Svarade: "Nä" . Då sa hon "Verkligen?" :meh:. Jag var inte beredd på den kommentaren. Blev faktiskt ledsen av flera olika anledningar fast jag förstår att hon frågade av omtanke.

Får man inte ha putande mage utan att folk ska tro/fråga om man är gravid?

Har någon annan fått denna fråga utan att ha varit gravid? Vad kände ni då? Vad svarade ni?
Jag har fått frågan så många gånger att jag reagerade när jag slutade få den, vilket fick mig att känna mig gammal. Men för några månader sedan fick jag frågan igen, med tillhörande hand på magen. O_o

Det ÄR inte okej att fråga, men jag är numera okej med att få frågan. Jag har hunnit reflektera och bearbeta ganska många gånger vid det här laget... :crazy: Men det är å andra sidan lätt för mig att säga som inte vill ha barn.

Mvh,
Lady_S
 

Liknande trådar

Relationer Fundering efter att ha läst i en dagbokstråd och att en kollega frågade mig om jag menade det jag sa positivt. Vi människor...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 539
Senast: Snowball
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 192
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 281
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 344
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp