"Är du gravid?" Nej det är jag inte!"

Jag har aldrig fått frågan men när min kompis var gravid och delade bilder insåg jag att min viktuppgång ser typ precis ut som ibland en halv graviditet. Det ger mig faktiskt lite dåliga känslor kring min kropp, jag har ingen önskan om att bli gravid eller ses på med de ögonen liksom? Men det känns liksom som att jag gått upp på ett vis jag inte trivs med enbart pga detta typ?
Samma här, jag blir dessutom svullen om magen varje dag så det förstärks.
 
Jag har aldrig fått frågan. Inte ens som gravid. Jag skulle heller aldrig fråga. Jag utgår ifrån att om någon vill att jag ska veta så berättar de själva.

Jag har däremot hört av flera att de har fått frågan på de mest märkliga ställena. En fick frågan av en kund när hon jobbade i butik. Så över gränsen!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag brukar faktiskt regelbundet fråga folk på jobbet om de är gravida innan de lär sig vissa saker men det har att göra med att vissa arbetsuppgifter inte får utföras om man är gravid. Tror inte att någon tagit illa upp än utan alla är införstådda med att det hör till att få sådana frågor. Sen försöker jag iof alltid vara noga med att förklara varför jag frågar och förtydliga att alla får den informationen/frågan när någon är ny så att ingen får för sig att jag gör det pga deras kroppsform.

Har själv aldrig fått frågan i andra sammanhang än på jobbet trots att jag oftast kör bil och sällan dricker alkohol när jag umgås med folk.
 
Jag brukar faktiskt regelbundet fråga folk på jobbet om de är gravida innan de lär sig vissa saker men det har att göra med att vissa arbetsuppgifter inte får utföras om man är gravid. Tror inte att någon tagit illa upp än utan alla är införstådda med att det hör till att få sådana frågor. Sen försöker jag iof alltid vara noga med att förklara varför jag frågar och förtydliga att alla får den informationen/frågan när någon är ny så att ingen får för sig att jag gör det pga deras kroppsform.

Har själv aldrig fått frågan i andra sammanhang än på jobbet trots att jag oftast kör bil och sällan dricker alkohol när jag umgås med folk.

Nej det blir ju en helt annan sak, får frågan varje gång jag lämnar blod/plasma och har fått den till exempel i samband med röntgen och liknande, det tar jag verkligen inte illa upp för.
 
Jag brukar faktiskt regelbundet fråga folk på jobbet om de är gravida innan de lär sig vissa saker men det har att göra med att vissa arbetsuppgifter inte får utföras om man är gravid. Tror inte att någon tagit illa upp än utan alla är införstådda med att det hör till att få sådana frågor. Sen försöker jag iof alltid vara noga med att förklara varför jag frågar och förtydliga att alla får den informationen/frågan när någon är ny så att ingen får för sig att jag gör det pga deras kroppsform.

Har själv aldrig fått frågan i andra sammanhang än på jobbet trots att jag oftast kör bil och sällan dricker alkohol när jag umgås med folk.
Det är givetvis en helt annan sak.
Under värsta Covid-vågen använde vi på IVA en inhalation som var farlig för gravida, till våra värst sjuka covidpatienter. Då fick en hojta ut bland alla som sprang runt i vårdsalen: ÄR NÅN GRAVID?!? Inte så smidigt, men det fanns inte tid för det då.
 
Det är andra gången jag får frågan om jag är gravid. Första var en kollega på jobbet som hintade om att jag skulle vara föräldraledig O_o.

Andra gången var det en äldre dam jag skulle hjälpa med väskan. Hon sa, "Men du är ju gravid!" Svarade: "Nä" . Då sa hon "Verkligen?" :meh:. Jag var inte beredd på den kommentaren. Blev faktiskt ledsen av flera olika anledningar fast jag förstår att hon frågade av omtanke.

Får man inte ha putande mage utan att folk ska tro/fråga om man är gravid?

Har någon annan fått denna fråga utan att ha varit gravid? Vad kände ni då? Vad svarade ni?
För ett par år sedan skadade jag mig och gick upp i vikt under rehaben. Fick lite mage och var med om vid två tillfällen att två olika personer utan lov la sina händer på min mage och frågade när det var dags, den ena fortsatte dessutom med frågan om det var en pojke eller flicka. Jag blev så arg och svarade ingen av det, det är fett och gick därifrån. Det är otroligt oförskämt beteende att ta ngn annan på magen som inte sagt att det är ok till att bli tagen på. Inte ens när jag var gravid ville jag ha andra tafsandes på magen utan lov.
 

Liknande trådar

Relationer Fundering efter att ha läst i en dagbokstråd och att en kollega frågade mig om jag menade det jag sa positivt. Vi människor...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 588
Senast: Snowball
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 384
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 332
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 710
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träning och hälsa del 11
  • Arbetsintervju
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp