Är du kaninägare? Läs då det här!!

Skylvik

Trådstartare
Hej alla lyckligt lottade kaninägare! :D


Hur utfodrar du din kanin egentligen?

Hö är precis som för hästen, ett basfoder! Kraftfodret eller pelletsen är det tillskott man ger för att tillgodose kaninens behov av viktiga vitaminer, mineraler, fett, spårämnen m.m. Som inte finns i höet eller som det inte finns tillräkligt av i höet.

Jag vill bara tala om att även kaninens kind tänder växer under hela dess liv. Inte bara framtänderna som det framgår i den flesta information som finns om kaninen!

Dessa slipar kaninen ner då den äter hö, har dock kaninen fri tillgång eller nästan fri tillgång på kraft foder (som vanligen framgår att den ska ha!) Växer dessa tänder såpas tätt att kaninen tappar förmågan att tugga (mala) hö!
Eftersom kaninen väljer att äta det som är *godast (godiset, kraftfodret) i stället för att tugga i sig hö. :p

När de har gått såpas långt att de tappat förmågan trycker tänderna på ögon hålan och kaninen får ofta rinniga ögon! (problem med ögonen) Eller så trycker de på underkäken vilket också är smärtsamt! (man brukar då kunna känna kulor under hakan)

Hela korn eller hel vete har kaninen precis som hästen svårt att ta upp då de har svårigheter att tugga dessa!(varför inte krossa eller ångkoka dom) Dessa produkter finns ofta i ganska stor mängd i färdigblandade foder och då i hel form!!

Man skriver dess utom att tecken på en frisk kanin är....*(allt möjligt som också stämmer,men...) :mad:

*Man glömmer något av det viktigast tecknet på hälsa! Nämligen kaninens avföring. Vilket ofta är kletig eller av dålig kvalite vid denna utfodring.Då det inte finns nåot som kan hjälpa kaninen att hålla magen torr och i trim.

Mängden man ska utfodra per djur/kilo, dag eller beroende på kaninens aktivitet finns inte eller sällan angiven på förpackningar med mixer eller blandfoder?! (en fet kanin är en sjuk kanin med fettbildning som ofta sätter sig på bröstet, alltså runt hjärtat) :(

*Detta gäller givetvis inte ungar eller digivande honor som ska ha fri tillgång*

Jag rekomenderar därför att köpa ett foder som tillgodoser kaninens behov i den lilla mängd som dom behöver.

Gå in här och få många tips och råd på bra foderoch vad de innehåller samt många olika sorter!!! :idea:
http://www.stjarnas.com/Foder_lampligt_till_kanin.asp

Snälla! Hjälp Sveriges kaniner och dess ägare att utfodra rätt! Hoppas att jag har förmedlat lite av min kunskap och mina tankar kring det hela!

Vad tycker DU?

Med Vänlig Hälsning

Sofie och Kaninerna :rofl:
 
Sv: Är du kaninägare? Läs då det här!!

Jätte OT..

Men jag är mållös.. Vad kommer det här in i för diskussionsämne? :crazy: :D
 
Sv: Är du kaninägare? Läs då det här!!

Konstigt att rekommendera en viss procenthalt fiber, när ingen av de uppräknade sorterna kaninpellets når upp till det.
 
Sv: Är du kaninägare? Läs då det här!!

:idea:

Att det är så mycke information som är livsviktig för kaninens hälsa men som man inte har kunskap om. Eller som det inte informeras om!
 
Sv: Är du kaninägare? Läs då det här!!

Precis! Jag tycker också det är lite konstigt men den största mängden fibrer får kaninen i sig genom Höet!
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 505
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 832
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
2 808
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 588
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp