Är du mer intelligent än de flesta andra?

Jag anser att jag är...

  • ...mer intelligent än 50% eller mer av befolkningen.

  • ...mindre intelligent än 50% eller mindre av befolkningen.


Resultat syns endast efter röstning.
Den här tråden handlar väl inte om akademiker vs arbetare över huvud taget? För "småkorkade" och högintelligenta finns i båda grupperna.

Har jag väl inte heller skrivit?
Skriver bara att vi som inte har högskola/universitets utbildning kommer upp med en lösning som fungerar för stunden, medan de " utbildade" får komma upp med en permanent lösning på problemen de ställt till med, som ofta ligger nära den lösning vi icke utbildade kommer på i stunden så att allt fungerar som tänkt.
 
Vad som ingår i "intelligens" är ju i sig självt inte entydigt fastställt, så att ha ett utrymme för diskussion om det ser jag inget problem med. Jag förstår inte riktigt vad du menar med en "öppen bedömning"?
Jag håller fast vid att intelligens är att hitta lösningen på ett problem som inte kan lösas med inlärd kunskap. Utan att den inlärda kunskapen kan vara en hjälp på vägen till lösningen.
 
Vad som ingår i "intelligens" är ju i sig självt inte entydigt fastställt, så att ha ett utrymme för diskussion om det ser jag inget problem med. Jag förstår inte riktigt vad du menar med en "öppen bedömning"?
Jag läste det som att du hellre ser att vi använder "intelligens" som någonting vi mäter och pratar om i större utsträckning än att vi omformulerar oss och använder andra, mer beskrivande termer. :)
 
Att ligga på mellanstadienivå inom läsning när klasskamraterna kämpar med att få ordning på bokstäverna i åk 1 kan vara kämpigt faktiskt, enligt föräldrarna till ett sådant barn.

Jag tycker absolut inte att vi släppa förståelsen för att vi är väldigt olika som personer, även inom detta område. Men vi behöver bli bättre på att prata om det på ett annat sätt, och då kan det vara så att vissa ord kan bytas ut. Men vi bör inte gömma undan faktumet att vi människor är olika.
Detta tycker jag är viktigt att belysa.
Är själv dyslektiker och med i mensa vilket varit mycket problem under min skolgång.
Finns många intelligenta som får problem om sättet att lära inte passar in i skolmallen.
 
Vet inte riktigt hur jag ligger till, men när jag gjord "gratis" delen av IQ och/eller HP och ligger på ungefär 95-98% rätt och sedan skal betala för de sista frågorna och resultatet brukar jag sluta.

Är det bara snålheten eller är det IQ som kickar in så jag sparar 350 - 500 kr?

Jag menar, 95-98% rätt ger ju ändå en indikation på vart man hamnar inför de sista 5-10 frågorna man får betala för även om man inte får resultaten på print...
Jag tror inte att du gjort högskoleprovet, utan något helt annat internet grej.
Högskoleprovet handlar varken om piktogram eller att "kunna svaet utantill på en fråga".
 
Vi som är lite "småkorkade" brukar ju komma upp med snabbare och bättre praktiska lösningar än de som förlitar sig på sin utbildning och tabeller...
Jag greppar nog inte vad du definierar som "småkorkad". När jag läser dina inlägg ser det ut som att du benämner icke-akademiker som småkorkade. Samtidigt menar du att det inte är så du menar och att poängen är att de som inte sitter på en specifik utbildning inte har tabeller (?) att förlita sig på.

Om det nu är så att du kan lösa problem som uppstår, har förmågan att se mönster eller vad det nu kan vara man definierar som intelligent spelar det ju ingen roll vad ens utbildning är. Jag kan förstå att människor reagerar på att de med vissa utbildningar antagligen är väldigt intelligenta, samtidigt finns det ju definitivt undantag som bekräftar regeln där med. Högskole-/universitetsutbildningar är ju väldigt brett.
 
Jag vet att jag har ett IQ som ligger på de 10 högsta procenten av befolkningen.
Alla rätt på IQ testet som görs vid mönstring.
Innan dess så trodde jag att jag var korkad.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 424
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 182
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 285
Senast: Mineur
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag tog bort min andra dagboks tråd efter som att den bara var full med massa pattetisk skit som bara var pinsamt att läsa. Och jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 449
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp