Är du mer intelligent än de flesta andra?

Jag anser att jag är...

  • ...mer intelligent än 50% eller mer av befolkningen.

  • ...mindre intelligent än 50% eller mindre av befolkningen.


Resultat syns endast efter röstning.
problemet är att mina betyg är i genomsnitt E från gymnasiet, man får endast läsa om kurser man fått F i. HP ska jag skriva för första gången snart och på proven jag gör hemma hamnar jag på 0.1-0.2 vilket inte räcker så långt.

Går det inte att läsa upp via Komvux längre? Eller tentera av kurser efter distansutbildning? Jag gick på Komvux med andra som gått gymnasiet men inte fått tillräckliga betyg för att komma in på den utbildning de ville (men visst, det är ju typ 100 år sedan). Sedan läste jag gymnasiekurser på distans också för att de som gavs på plats gick inte att kombinera med mitt övriga schema på Komvux. De tenterade jag dock av på mitt lokala Komvux.
 
Proven jag gjort hemma har jag landat 0.1-0.2
Nu har de visserligen gjort om så att det är mer matte än när jag gjorde det, men de textbaserade handlar dels om att ha byggt upp ett bra ordförråd och dels om förmågan kunna ta ut information ur text, så mitt råd är att läsa, läsa och läsa. Gärna faktabaserade böcker så att du övar upp förmågan att kunna se vad som är viktigt i en text och vad som bara är ord.
 
problemet är att mina betyg är i genomsnitt E från gymnasiet, man får endast läsa om kurser man fått F i. HP ska jag skriva för första gången snart och på proven jag gör hemma hamnar jag på 0.1-0.2 vilket inte räcker så långt.

IQ och HP har väl i princip inget med varandra att göra förutom logik delen.

HP går på det mesta ut på hur bra du är på att komma ihåg svar på specifik fråga, IQ har mer att göra med hur väl du kan lösa i stunden påkomna problem.

Så ditt IQ säger inget om hur väl du kommer att prestera på HP på samma sätt som att ditt resultat på HP inte säger ett dugg om din IQ.
 
IQ och HP har väl i princip inget med varandra att göra förutom logik delen.

HP går på det mesta ut på hur bra du är på att komma ihåg svar på specifik fråga, IQ har mer att göra med hur väl du kan lösa i stunden påkomna problem.

Så ditt IQ säger inget om hur väl du kommer att prestera på HP på samma sätt som att ditt resultat på HP inte säger ett dugg om din IQ.
Har högskoleprovet en logikdel? Den minns inte jag. Kanske står på baksidan tillsammans med etymologidelen.
 
Har högskoleprovet en logikdel? Den minns inte jag. Kanske står på baksidan tillsammans med etymologidelen.

De svarta och vita rutorna och andra pictogram uppgifter där man skal ange nästa i följden torde tillhöra logik delen då det är inget man normalt kan öva in...
 
Anser du att de flesta människorna i samhället är mindre intelligenta än du? Är du mer intelligent än de flesta andra? Hur tror vi att fördelningen är på Buke, 50/50 eller smartare - och är det verkligen så eller tror vi bara det? Kan vi överhuvudtaget bedöma vår egen intelligens?

Vet inte riktigt hur jag ligger till, men när jag gjord "gratis" delen av IQ och/eller HP och ligger på ungefär 95-98% rätt och sedan skal betala för de sista frågorna och resultatet brukar jag sluta.

Är det bara snålheten eller är det IQ som kickar in så jag sparar 350 - 500 kr?

Jag menar, 95-98% rätt ger ju ändå en indikation på vart man hamnar inför de sista 5-10 frågorna man får betala för även om man inte får resultaten på print...
 
Mindre. Men sedan ser jag väl intelligens lite annorlunda. Jämfört med en somalisk analfabetisk småbonde är jag säkert mer 'intelligent' enligt de parametrar vi pratar om. Däremot är jag betydligt mindre intelligent än hen i vissa avseende. Och då menar jag inte bara kultur, kunskap och tradition. Hur vi mäter intelligens har också kritiserats för att vikta mot en viss utbildning, kultur och sätt att mäta (för att knyta an till tråden om etnocentrism).
 
Kunskap (utbildning) och IQ skulle jag nog säga är två helt olika saker. Att en person har båda behöver inte heller betyda att hen inte har åsikter som är uppenbara för även oinformerade personer. Ta någon som Ben Carson som är utbildad neurokirurg, den yngsta personen (33) som var chef för en neurokirurgi mottagning i USA. Han var secretary of urban development and housing och kandiderade till president 2016. Han torde därmed ha relativt hög IQ och vara högt allmänbildad. Trots det argumenterade han mot att testa för covid eftersom det skulle leda till att flera konstaterades sjuka och var öppet kritisk till CDC och Faucci.

Ron DeSantis, guvernören i Florida är en misogynist, rasistisk homofob som vill förbjuda studier om gender, rasism, LGBTI+ i skolor, införa rasistiska och homofobiska lagar, abortlagar som gör det kriminellt att göra abort och inskränka kvinnors rättigheter. Han är en fd åklagare med en examen från Yale och en juridisk examen från Harvard. Därmed en både intelligent och välinformerad man. Victor Orban har en universitetsexamen och studerade en tid vid Oxford.

Alla tre vet antagligen inte ett dugg om Kirunas gruvpolitik och skulle inte kunna föra en 'intelligent' konversation om den.

James Watson som fick Nobelpriset i Biologi

said that genes cause a difference in intelligence on average between black and white people in IQ tests
 
Mindre. Men sedan ser jag väl intelligens lite annorlunda. Jämfört med en somalisk analfabetisk småbonde är jag säkert mer 'intelligent' enligt de parametrar vi pratar om. Däremot är jag betydligt mindre intelligent än hen i vissa avseende. Och då menar jag inte bara kultur, kunskap och tradition. Hur vi mäter intelligens har också kritiserats för att vikta mot en viss utbildning, kultur och sätt att mäta (för att knyta an till tråden om etnocentrism).

Du tolkar nog begreppet intelligens fel. Man är inte mindre intelligent bara för att man inte fått gå i skolan och lära sig läsa. Den analfabetiska somaliska bonden kan ha skyhög IQ utan att veta om det. IQ och utbildningsnivå har inget med varandra att göra.
 
Du tolkar nog begreppet intelligens fel. Man är inte mindre intelligent bara för att man inte fått gå i skolan och lära sig läsa. Den analfabetiska somaliska bonden kan ha skyhög IQ utan att veta om det. IQ och utbildningsnivå har inget med varandra att göra.
Fast poängen var väl just att ett IQ-test inte skulle fånga upp det, och att IQ-test därför är ett bristfälligt och problematiskt verktyg för att mäta intelligens.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 352
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 164
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 067
Senast: Mineur
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag tog bort min andra dagboks tråd efter som att den bara var full med massa pattetisk skit som bara var pinsamt att läsa. Och jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 441
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp