Är du mer intelligent än de flesta andra?

Jag anser att jag är...

  • ...mer intelligent än 50% eller mer av befolkningen.

  • ...mindre intelligent än 50% eller mindre av befolkningen.


Resultat syns endast efter röstning.
Livet är tufft med ett IQ på 91 känns så orättvist. Hoppas på 0.3 på högskoleprovet för att sedan läsa till lärare.
Alltså, som jag redan skrivit i tråden gick det jättedåligt för mig på nåt IQ-test jag gjorde. Jag är högutbildad, har ett yrke som motsvarar detta, har en del meriter både inom det akademiska och inom näringslivet. Om jag behöver räkna ut något brukar jag smsa en vän som är ingenjör. Han brukar skratta lite åt hur basic det är och sen hjälpa mig och förklara hur han gjorde. Så är det med det. Det vill säga, jag har en otroligt ojämn begåvningsprofil och det går alldeles utmärkt för mig eftersom jag koncentrerar mig på det jag är bra på och tycker är kul, och tar hjälp för allt det andra. Förr tyckte jag det var enormt viktigt att vara smart. Nu tycker jag det är viktigare att man trivs med sitt liv och är snäll. Eftersom IQ inte på nåt vis verkar korrelera med individuellt välmående tycker jag inte det är eftersträvansvärt i sig.
 
Jag svarade till slut "mindre intelligent". Känns bättre om jag mot förmodan skulle göra ett test att kanske flytta till "mer intelligent" än att ha överskattat min intelligensnivå.

Så vad jag egentligen tror eller anser är ganska oklart. Gör i dessa dagar en del korkade saker mot bättre vetande men då var jag ju ändå bättre vetande och har koll på att det jag gör är dumt.
 
Jag fick 143 sist jag gjorde ett test men det är more of a curse than a blessing. Jag är övertygad om att livet är enklare att leva om man är lite småkorkad. 🤷🏻‍♀️
 
Småkorkad låter inte särskilt trevligt att säga om folk.

Småkorkad betyder ju så mycket. I trafiken tex göra en omkörning 250 meter innan du skal svänga av motorvägen (planera din körning) eller lasta 20 flak meter på en trailer som bara tar 13.6 flak meter. Allt beror på planering och hur man handskas med denna planering. Några klarar det andra inte., Beror inte på vare IQ eller högskole utbilding, utan ren logik och erfarenhet..
 
Småkorkad betyder ju så mycket. I trafiken tex göra en omkörning 250 meter innan du skal svänga av motorvägen (planera din körning) eller lasta 20 flak meter på en trailer som bara tar 13.6 flak meter. Allt beror på planering och hur man handskas med denna planering. Några klarar det andra inte., Beror inte på vare IQ eller högskole utbilding, utan ren logik och erfarenhet..
Kan så vara, men just i det här sammanhanget och på något vis i korrelation med en "hög" IQsiffra lät det inte så trevligt. Generellt är det nedsättande att kalla någon korkad.

Att det sedan var @mysboll som skrev det får mig att tro att det inte alls var menat på det viset, tvärtom tänker jag att hen gärna vill bli uppmärksam på hur det kan uppfattas.
 
Anser du att de flesta människorna i samhället är mindre intelligenta än du? Är du mer intelligent än de flesta andra? Hur tror vi att fördelningen är på Buke, 50/50 eller smartare - och är det verkligen så eller tror vi bara det? Kan vi överhuvudtaget bedöma vår egen intelligens?
Vi golit är inte bara intelligentare, utan också snyggare. Och dessutom ödmjukare.
 
Kan så vara, men just i det här sammanhanget och på något vis i korrelation med en "hög" IQsiffra lät det inte så trevligt. Generellt är det nedsättande att kalla någon korkad.

Att det sedan var @mysboll som skrev det får mig att tro att det inte alls var menat på det viset, tvärtom tänker jag att hen gärna vill bli uppmärksam på hur det kan uppfattas.
Jag håller med om att det lät dumt, men JAG hade gärna varit småkorkad. Har inte påstått att någon annan är det. 😅
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag håller med om att det lät dumt, men JAG hade gärna varit småkorkad. Har inte påstått att någon annan är det. 😅

Vi som är lite "småkorkade" brukar ju komma upp med snabbare och bättre praktiska lösningar än de som förlitar sig på sin utbildning och tabeller...
 
Frågan i ursprungsinlägget var
Kan vi överhuvudtaget bedöma vår egen intelligens
Men :confused:
Går det överhuvudtaget att bedöma intelligens?
Går det att jämföra intelligens?
Är intelligens konstant eller varierar den?
 
Jag känner mig inte mer intelligent än de flesta andra, men jag har vid något tillfälle blivit uppmärksammad på att det kan vara annorlunda. Och så beror det förstås på vad man avser, hur man mäter och min egen bedömning är ju påverkad av vilka jag möter i min omgivning, vilket i sin tur inte är ett tvärsnitt av befolkningen.

Jag tycker att det är lite synd att det är så känsligt att prata om "intelligens" och att det ofta tolkas som att det är menat att värdera människor som bättre och sämre. Jag tror att det är bra att reflektera över sin egen förmåga jämfört med andra inom detta spektrum precis som andra förmågor, och att det underlättar i relationer med andra människor att man har hyfsad koll på var man ligger. Om det var lättare och vanligare att prata om det på ett neutralt sätt, kanske också en del som skulle behövt det, kunnat få bättre hjälp i unga år.
 
Jag känner mig inte mer intelligent än de flesta andra, men jag har vid något tillfälle blivit uppmärksammad på att det kan vara annorlunda. Och så beror det förstås på vad man avser, hur man mäter och min egen bedömning är ju påverkad av vilka jag möter i min omgivning, vilket i sin tur inte är ett tvärsnitt av befolkningen.

Jag tycker att det är lite synd att det är så känsligt att prata om "intelligens" och att det ofta tolkas som att det är menat att värdera människor som bättre och sämre. Jag tror att det är bra att reflektera över sin egen förmåga jämfört med andra inom detta spektrum precis som andra förmågor, och att det underlättar i relationer med andra människor att man har hyfsad koll på var man ligger. Om det var lättare och vanligare att prata om det på ett neutralt sätt, kanske också en del som skulle behövt det, kunnat få bättre hjälp i unga år.
Fast jag vet inte om det är just "intelligens" som ligger folk till last i skolsystemet till exempel. Det handlar oftast om olika typer av inlärningsförmåga/preferens. Inte om intelligens. Jag tycker lite tvärtom att det på många sätt är ett begrepp vi kan lämna bakom oss mer och mer.
 
Fast jag vet inte om det är just "intelligens" som ligger folk till last i skolsystemet till exempel. Det handlar oftast om olika typer av inlärningsförmåga/preferens. Inte om intelligens. Jag tycker lite tvärtom att det på många sätt är ett begrepp vi kan lämna bakom oss mer och mer.

Att ligga på mellanstadienivå inom läsning när klasskamraterna kämpar med att få ordning på bokstäverna i åk 1 kan vara kämpigt faktiskt, enligt föräldrarna till ett sådant barn.

Jag tycker absolut inte att vi släppa förståelsen för att vi är väldigt olika som personer, även inom detta område. Men vi behöver bli bättre på att prata om det på ett annat sätt, och då kan det vara så att vissa ord kan bytas ut. Men vi bör inte gömma undan faktumet att vi människor är olika.
 
Att ligga på mellanstadienivå inom läsning när klasskamraterna kämpar med att få ordning på bokstäverna i åk 1 kan vara kämpigt faktiskt, enligt föräldrarna till ett sådant barn.

Jag tycker absolut inte att vi släppa förståelsen för att vi är väldigt olika som personer, även inom detta område. Men vi behöver bli bättre på att prata om det på ett annat sätt, och då kan det vara så att vissa ord kan bytas ut. Men vi bör inte gömma undan faktumet att vi människor är olika.
Jag håller helt och hållet med dig i sak, jag tycker bara inte att en mer "öppen bedömning" av någonting så obskyrt som svepande intelligens är rätt väg att gå. Tvärtom. allteftersom vi lär oss hur olika människor fungerar behöver vi fler och andra begrepp.
Intelligens som i IQ säger ju otroligt lite om hur vi fungerar i samhället och hur vi lär oss.

Barnet som kämpar med bokstäverna kan vara högintelligent men dyskeltiker, till exempel, eller sjuhundra andra varianter.
 
Jag håller helt och hållet med dig i sak, jag tycker bara inte att en mer "öppen bedömning" av någonting så obskyrt som svepande intelligens är rätt väg att gå. Tvärtom. allteftersom vi lär oss hur olika människor fungerar behöver vi fler och andra begrepp.
Intelligens som i IQ säger ju otroligt lite om hur vi fungerar i samhället och hur vi lär oss.

Vad som ingår i "intelligens" är ju i sig självt inte entydigt fastställt, så att ha ett utrymme för diskussion om det ser jag inget problem med. Jag förstår inte riktigt vad du menar med en "öppen bedömning"?
 
På tal om betyg nu är det i och för sig länge sedan men jag hade rätt höga betyg i nian och lärarna tyckte ”du ska väl ändå söka teknisk linje” som det hette då
Något annat alternativ pratades det aldrig om
När jag då börjar gymnasiet hamnar jag hopplöst efter redan från början och upptäcker att många med lägre betyg kan betydligt mer än mig i framförallt matte och fysik
Jag gick i en mindre skola årskurs 1-9 och det kändes faktiskt som om jag inte alls var redo för gymnasiet definitivt inte den linjen
Helt annat tempo också som jag inte var beredd på
Ingen hemma som kunde hjälpa mig
Kändes som om att mina höga betyg i nian berodde på att jag råkade vara bland de fem bästa i den lilla skolan inte att jag kunde så mycket
Så jag hoppade såklart av jag borde verkligen valt en annan linje
Eller så var plugga inget för mig :)
Men tja det är många år sedan nu
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 905
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 115
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 163
Senast: Mineur
·
  • Artikel
Dagbok Jag tog bort min andra dagboks tråd efter som att den bara var full med massa pattetisk skit som bara var pinsamt att läsa. Och jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 373
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp