Är du nöjd?

Är du nöjd med livet just nu?

  • Ja

    Röster: 124 73,8%
  • Nej

    Röster: 44 26,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    168
Men då är du inte helt nöjd. Du vill ha förändring.
Jo, jag är helnöjd! Med min situation, mitt liv. På det stora hela är allt som jag vill ha det, allt är bra. Inte tillåter jag mitt missnöje med t.ex. värmebölja eller att kylskåpsdörren glappar ibland göra mig missnöjd med hela mitt liv.
 
Jo, jag är helnöjd! Med min situation, mitt liv. På det stora hela är allt som jag vill ha det, allt är bra. Inte tillåter jag mitt missnöje med t.ex. värmebölja eller att kylskåpsdörren glappar ibland göra mig missnöjd med hela mitt liv.
Det är heller inget du kan påverka direkt. Annat än tex AC i bostaden och liknande.
 
Det är heller inget du kan påverka direkt. Annat än tex AC i bostaden och liknande.
Du ser, jag kan ju påverka det. Kan byta kylskåp om jag vill och flytta till något kyligare ställe etc etc. Men jag är nöjd på det stora hela, så varför?

Citerar engelska wikipedia: "Contentment is an emotional state of satisfaction that can be seen as a mental state, maybe drawn from being at ease in one's situation, body and mind. Colloquially speaking, contentment could be a state of having accepted one's situation and is a milder and more tentative form of happiness.[1]"
 
Det jag undrar om du syftar på med nöjd @Nahar är griniga människor som typ klagar på allt och ingenting?
Alltså att nöjdhet skulle vara motsatsen till detta? Nej, nöjdhet är en känsla. Finns ju säkert de som är nöjda men som klagar ändå, som några beskrivit i tråden. Jag startade tråden mest för att jag blev orolig för att många inte var nöjda, och ja, en fjärdedel är ganska mycket, men blev ändå glad att höra att det inte var mer än så :)
 
Alltså att nöjdhet skulle vara motsatsen till detta? Nej, nöjdhet är en känsla. Finns ju säkert de som är nöjda men som klagar ändå, som några beskrivit i tråden. Jag startade tråden mest för att jag blev orolig för att många inte var nöjda, och ja, en fjärdedel är ganska mycket, men blev ändå glad att höra att det inte var mer än så :)
Ok. Denna känsla saknar jag överlag annat än vid specifika situationer/tillfällen/syften. Men jag tror inte heller att mitt liv skulle bli bättre om jag fick runt och var mer nöjd. Men vem vet.
 
Du hade ju varit nöjd i alla fall. För mig är det något som gör livet bättre i sig självt :)
För mig blir det istället en gnagande känsla av att något saknas - vilket gör att ”nöjd” direkt övergår till något annat. Men det är ju att inte vara och inte känna mig nöjd som gör mig mest nöjd, så det är i sin ordning.
 
Både ja och nej. Jag har pga sjukdom sämre förutsättningar för saker och ting än jag förväntat mig att jag skulle ha. Har även upplevt förluster pga dödsfall man inte borde upplevt så att säga. Samtidigt vet jag att jag har ett väldigt bra liv om man ser till förutsättningarna jag har. Jag får mycket hjälp och stöd från vården för att kunna få ett så normalt liv jag har möjlighet till. Klart man önskar att man hade orken som fanns innan, att man inte behövde ordna barnpassning om man är ensam ett par dagar med barnen, att man inte skulle bli så körd av varenda liten fjuttig skitgrej som rubbar mina rutiner osv men vad sjutton, det finns ju tusen saker som kunde varit sämre. Vi äger vårt boende (nåja, en liten stund till, på väg till hyresbostad för en kortare tid), vi har beställt ett nybyggt hus som förhoppningsvis står klart för inflytt v.14 🥳, jag har jobb med en hygglig lön som anpassar pass efter mig så jag kan dra en heltid, en fantastisk partner som liksom finner sig i alla problem som min sjukdom för med sig, två fina barn, fina djur, jag räknar med att snart vara tillbaka i studier (detta var länge en sorg men nu hjälper vården mig med detta) etc.

Ja, jag har inte så mycket att gnälla om egentligen. Förutom då att jag fått lära känna en ny version av mig själv. En värdefull erfarenhet men lite tröttsamt att det ska ta sån tid att bli "normal" igen. Men, jag har ett jäkligt bra liv ändå, sett till mina förutsättningar! :)
 
För mig blir det istället en gnagande känsla av att något saknas - vilket gör att ”nöjd” direkt övergår till något annat. Men det är ju att inte vara och inte känna mig nöjd som gör mig mest nöjd, så det är i sin ordning.
Men det är ju det jag menar, att nöjd är en känsla som är oberoende av behovet av göra/fixa saker. Du kan vara helnöjd just för att du har något att fixa/göra/jobba mot, och du är inte automatiskt nöjd för att allt "är som det ska".
 
Alltså överlag är jag nöjd med livet; jag har min älskade sambo sedan flera år :heart, samt en helt underbar häst :hearti ett trevligt stall (sådär som jag drömde om när jag var liten) och två underbara katter:heart; älskar mina djur samt min släkt och vänner :heart. Jag bor på landet där jag är uppväxt och bara känner mig så hemma och älskar! :heart. Sen yrkesmässigt har jag egentligen inte blivit det jag tänkte från början men livet kom emellan; en bilolycka som lärt mig mycket; inte minst att jag är oerhört tacksam att jag fick finnas kvar- hade änglavakt :heart. Sen är jag givetvis INTE nöjd med att jag utvecklat ångest och skit efter all stress men jag jobbar på att må bättre; tog ju nyligen ett stort steg till att säga upp mig och förbättra mitt mående genom att komma bort från det som gjort mig "sjuk" av stress. Heller inte att jag lagt på mig och väger mer än jag trivs med men det är också en sak som jag försöker ändra på.
 
Men det är ju det jag menar, att nöjd är en känsla som är oberoende av behovet av göra/fixa saker. Du kan vara helnöjd just för att du har något att fixa/göra/jobba mot, och du är inte automatiskt nöjd för att allt "är som det ska".

Jag får bara inte riktigt rätt på ordet nöjd för den känslan. Svårartad språkmässig defekt kanske.
 
Jag är nöjd som fan och en sjukt positiv person i grunden. Står inte ut med random gnäll. Däremot upprör orättvisor mig extremt och jag lägger för mycket energi på detta för att må helt bra (jag jobbar på det). Jag har inga tydliga mål eller drömmar alls och för just Mig ökar det på min känsla av nöjdhet.

Jag trivs med det mesta i min vardag trots att jag har massor med saker jag jobbar med för att sänka min stressnivå men just denna känslan av att jag många gånger varje dag blir otroligt lycklig av massa saker gör att jag känner mig väldigt nöjd med min tillvaro. Tyckte faktiskt nöjd var ett riktigt bra ord för mig! Lycklig, glad osv kopplar jag personligen med till mer specifika saker, precis som man också kan vara nöjd över/för något mer specifikt. Men för frågan "Är du nöjd?" så innefattar den stor del av min allmänna känsla.
 
Jag har ett bra liv, absolut. Bra, säkert jobb, bra boende och en ekonomi i någorlunda ordning.
Men jag kommer nog aldrig vara nöjd, det är en last jag har.
 
Jag får bara inte riktigt rätt på ordet nöjd för den känslan. Svårartad språkmässig defekt kanske.
Inte bara svar till dig, utan mer en tanke på ”är nöjdhet bra”-spåret: För mig kan nöjdhet ha många fler olika nyanser och användningsområden (både som något positivt och negativt) än förnöjsamhet. Förnöjsamhet tänker jag är mer en inre attityd eller hållning medan nöjdhet ofta rör förhållandet till omgivande faktorer.

För mig är förnöjsamhet mer värdefullt än nöjdhet.
 
Inte bara svar till dig, utan mer en tanke på ”är nöjdhet bra”-spåret: För mig kan nöjdhet ha många fler olika nyanser och användningsområden (både som något positivt och negativt) än förnöjsamhet. Förnöjsamhet tänker jag är mer en inre attityd eller hållning medan nöjdhet ofta rör förhållandet till omgivande faktorer.

För mig är förnöjsamhet mer värdefullt än nöjdhet.
Tror aldrig jag hört ordet förnöjsamhet innan! Kul!
 
Jag tror att en del är nöjda men klagar hela tiden för att det är ett sätt att knyta av människor emellan. Jag har en vän som klagar konstant på sitt småbarnsliv, men ändå ser man att hon är lyckligare än någonsin. Jag tror hon gör det för att knyta an till andra, det finns en igenkänning i ingen sömn och leksaker överallt osv. Lite märkligt kan jag själv tycka men jag tror många gör så. Mycket på jobbet, ogräs på tomten, jävliga grannar osv.

Själv är jag väldigt nöjd. Det är enbart mitt yrkesliv som jag tycker gått lite snett och blev inte alls som jag ville. Men, vi ska ha barn nu och jag kommer fokusera på annat en tid. Så då är jag bara glad över att jag har en fast anställning och därmed den tryggheten. Det är ju sällan alla bitar är på plats samtidigt, och jag är som en del andra i tråden, en sån som alltid vill mer.
Att gnälla är superbra bonding...
När man gnäller blottar man lite icke perfekta saker i livet.
Personer som berättar om sitt perfekta liv och hur sjukt nöjda de är är lite svåra att prata med om man är en sån som inte jan låta bli att jämföra och känna att man själv antingen har ett mindre bra liv eller är en mindre positiv person.

Någon som gnäller lite lagom över petitesser känns mer mänsklig....
Tråkigt men sant.
Sen är det såklart trist med människor som konstant är missnöjda och klagar. Det är inte de jag tänker på.
 
Men för ett exempel:

Jag målar en vägg (vilket jag också gör nu idag bokstavligt talat). Målar den färdigt och är nöjd. Resultat: ok
Och jag är färdig med den väggen.
Är jag inte nöjd målar jag den en gång till.
Men är jag nöjd är det bara slöseri med tid, energi och pengar på att måla den en gång till.
För att vrida lite på exemplet:

Jag målar en vägg, den är färdig och jag är nöjd. Men jag kommer ju ändå att sätta upp en tavla, ställa dit någon möbel, en blomma kanske... Dvs, bara för att jag är nöjd med resultatet av målningen, så slutar jag ju inte vilja förbättra resultatet ytterligare. Och det blir ju ännu roligare att fylla väggen/livet med mer om jag är nöjd med det jag gjort hittills. Så funkar jag, i alla fall!
 

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
302
Senast: Glimra
·
  • Artikel
Dagbok I hela mitt liv har jag lidit av prestationsångest och en känsla av att aldrig prestera tillräckligt bra. Inte ens när jag innerst inne...
Svar
4
· Visningar
536
Senast: Cosinus
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 921
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 352
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp