Är du rädd för att dö?

SiZo

Trådstartare
Många i min närhet tycker att jag är väldigt konstig i denna fråga. Jag personligen är inte det minsta rädd för att dö överhuvudtaget. Skulle jag få en dödsdom så skulle jag mest ägna tiden åt att hitta bra hem till mina djur. Och sedan bara flänga runt, chilla lite o sådär. Mer eller mindre bara gå o vänta typ.

Men många av mina vänner verkar nästan få panik vid tanken på döden.


Hur upplever du det? Vad tycker du är normalt? Är det jag som är konstig för att jag inte är rädd för att dö?
 
Sv: Är du rädd för att dö?

Jag är skiträdd för att dö, själva tiden innan döden inträffar, oavsett om det är en timme eller två sekunder. Jag är rädd för hur det ska kännas och om det kommer att göra ont. Däremot är jag inte rädd för döden i sig, är ateist och känner inte att jag har något att oroa mig för.

Har aldrig tyckt att det skulle vara onormalt att rädas eller inte rädas döden, ingetdera är ju direkt ovanligt?
 
Sv: Är du rädd för att dö?

Jag tänker att det kan ju inte vara värre än att svimma och det har jag redan provat. Så nej, jag är nog inte särskilt rädd för att dö. Alla dör ju på slutet så man kommer inte undan. Däremot är jag mer rädd för att må dåligt och att kanske bli utsatt för jobbig "vård".
 
Sv: Är du rädd för att dö?

Jag har ingen aning om vad som är normalt eller inte.

Jag själv vill inte dö nu. Jag vet inte om jag är direkt rädd för att då, vad ska rädslan bestå av undrar jag. Men jag vill ju inte dö, jag har ju fullt upp med att leva och det är ju faktiskt roligt att leva! Jag har inte levt klart ännu och ser fram emot så mycket roligare saker att göra i resten av mitt liv.

Kan tänka mig att ju äldre man är desto mer känns det att man levt klart? Eller jag vet inte alls. Jag är varken döende eller 70 år.
 
Sv: Är du rädd för att dö?

Nej inte direkt. Daremot skulle jag nog inte uppskatta en utdragen dod. Sa det ar val det jag skulle oroa mig for i sadana fall. Men det ar inget jag tanker pa dagligen direkt.

edit: utrdragen dod blir ju lite konstigt. utdragen bortgang kanske man sager.
 
Sv: Är du rädd för att dö?

Jag kan känna redan nu (är 26) att jag har levt klart på sätt och vis. Visst finns det lite grejer jag skulle vilja göra, men samtidigt så känner iaf jag att det inte spelar mig speciellt stor roll om jag inte hinner göra dem.

Jag har tex bestämt mig för att om jag skulle få cancer eller liknande så skulle jag inte behandla det om läkarna inte kunde nästan garantera att man överlevde det.
Medans många jag känner skulle prova varenda plågsam behandling som finns om det bara kan ge dem en vecka extra (typ).

Nu har ju inte jag ställts inför ett sådant val, så visst kanske jag tänker annorlunda om jag väl hamnar där. Men som det känns idag så tycker jag varken att det är värt smärtan, besväret eller skattepengarna ;)
 
Sv: Är du rädd för att dö?

Jag är inte rädd för att dö...
Jag är rädd för att dö långsamt och smärtsamt...



MMBetsybabe
 
Sv: Är du rädd för att dö?

Jag har tex bestämt mig för att om jag skulle få cancer eller liknande så skulle jag inte behandla det om läkarna inte kunde nästan garantera att man överlevde det.
Medans många jag känner skulle prova varenda plågsam behandling som finns om det bara kan ge dem en vecka extra (typ).

Det där tror inte jag att man vet, åt något håll, förrän man väl hamnar i den situationen och får en annan relation till döden.
Jag känner och har sett människor som i svåra sjukdomsperioder så att säga ändrat sig åt båda hållen. Några har gått från rädda till accepterande, andra från förhållandevis obrydda till att kämpa och ta varje chans till räddning.

Sedan ser jag inte kopplingen mellan att vilja leva så länge som möjligt och att vara rädd för döden.
 
Sv: Är du rädd för att dö?

Livrädd ! Både för själva dödsögonblicket och hur det blir efteråt. Kan inte förlika mig med tanken på att allt bara tar slut utan funderar väldigt mycket på vad som händer. Så länge jag kan minnas har jag haft en präktig dödsångest som kostat/kostar massor av sömnlösa nätter där jag ligger och ältar döden. Är 45 år nu och hoppas att jag innan det är dags har fått en religös övertygelse som gör att jag känner mig bekväm med livsslutet.
 
Sv: Är du rädd för att dö?

Hur upplever du det? Vad tycker du är normalt? Är det jag som är konstig för att jag inte är rädd för att dö?
Du är inte konstigare än de som är tokrädda för döden, som jag ser det. Alla har sina egna förhållningssätt.
Själv har jag inte någon särskilt harmonisk relation till min annalkande bortgång; det enda jag skulle önska är att jag, när den stunden kommer, är så mätt som möjligt på livet som vi känner det och redo att släppa taget. Fast den sannolikheten tror jag är väldigt liten, jag är så nyfiken på tillvaron att jag inte tror att jag kommer att känna att jag "gjort allt". Förvisso har jag redan nu upplevt och sett en hel del, men det finns alltid(!) något nytt runt hörnet. Därför är det faktiskt med sorg och ledsamhet jag tänker på att det kommer att ta slut en dag.

Sedan kan själva avslutet iofs säkert lika sannolikt komma fullkomligt oväntat (trafikolycka, hjärtinfarkt, stroke etc) som utdraget (läs: cancer). Jag hoppas bara att det kommer så sent som möjligt.
 
Sv: Är du rädd för att dö?

Ja, det är jag.

Tanken att försvinna för evigt skrämmer mig. Att en dag inte finnas längre. Bli en hög med aska i en burk en meter ner i jorden.
 
Sv: Är du rädd för att dö?

Normalt och normalt, alla känner väl olika.

Jag är rädd för att dö, ja. Tanken på att inte hinna med allt jag vill, att inte få vara med dem jag älskar längre. Jag vill inte dö längre faktiskt, för livet är för fint och för bra. Jag är också orolig för att alla jag tycker om ska gå bort. Det vore så fruktansvärt att leva med.
 
Sv: Är du rädd för att dö?

Jag är inte rädd för döden, jag hoppas bara att sättet jag kommer att dö på är så smärtfritt och snabbt som möjligt och skonsam för mina anhöriga.
 
Sv: Är du rädd för att dö?

Eftersom jag arbetar med att bland annat dela ut gravplatser och begrava folk så har jag en lite annorlunda syn på döden. Men jo, jag är rädd för att dö. Kanske inte just själva döden, men jag är rädd för vad som ska hända med mina djur om jag dör.
 
Sv: Är du rädd för att dö?

Du är inte konstigare än de som är tokrädda för döden, som jag ser det. Alla har sina egna förhållningssätt.
Själv har jag inte någon särskilt harmonisk relation till min annalkande bortgång; det enda jag skulle önska är att jag, när den stunden kommer, är så mätt som möjligt på livet som vi känner det och redo att släppa taget. Fast den sannolikheten tror jag är väldigt liten, jag är så nyfiken på tillvaron att jag inte tror att jag kommer att känna att jag "gjort allt". Förvisso har jag redan nu upplevt och sett en hel del, men det finns alltid(!) något nytt runt hörnet. Därför är det faktiskt med sorg och ledsamhet jag tänker på att det kommer att ta slut en dag.

Sedan kan själva avslutet iofs säkert lika sannolikt komma fullkomligt oväntat (trafikolycka, hjärtinfarkt, stroke etc) som utdraget (läs: cancer). Jag hoppas bara att det kommer så sent som möjligt.

Du skrev vad jag menade! Men så mycket bättre skrivet! :)
 
Sv: Är du rädd för att dö?

Nej. Varför vara rädd för något som drabbar alla och som är helt naturligt? Intressant att se vad som händer efter man är död (om det händer nått) :).
 
Sv: Är du rädd för att dö?

Innan jag blev mamma va jag inte det minsta rädd att dö. Men nu... Att inte få finnas för mina barn är en enorm skräck. Men jag försöker inte tänka på det utöver att ta hand om mej.

Själva döden är skrämmande men inte lika skrämmande som just att mina barn skulle bli moderlösa..
 
Sv: Är du rädd för att dö?

Jag kan känna redan nu (är 26) att jag har levt klart på sätt och vis. Visst finns det lite grejer jag skulle vilja göra, men samtidigt så känner iaf jag att det inte spelar mig speciellt stor roll om jag inte hinner göra dem.

Jag har tex bestämt mig för att om jag skulle få cancer eller liknande så skulle jag inte behandla det om läkarna inte kunde nästan garantera att man överlevde det.
Medans många jag känner skulle prova varenda plågsam behandling som finns om det bara kan ge dem en vecka extra (typ).

Nu har ju inte jag ställts inför ett sådant val, så visst kanske jag tänker annorlunda om jag väl hamnar där. Men som det känns idag så tycker jag varken att det är värt smärtan, besväret eller skattepengarna ;)

Vilket sorgligt sätt att se på sitt eget liv och sitt existerande.

Och angående ett eventuellt cancerbesked; en kirurg jag känner har berättat för mig att man i studier funnit att det enda som talar för eller emot huruvida patienter klarar och överlever behandlingar är vilken inställning de själva har till hur de ska kämpa eller inte. Deras egen bestämdhet, inställning och fighting spirit helt enkelt.
 
Sv: Är du rädd för att dö?

Jag är inte rädd för döden i sig men jag är rädd över vad som ska hända med dom som är kvar, som mina djur och min sambo.

Hur kommer hästarna få det? Kommer dom bli lika väl omhändertagna? Kommer personen förstå deras behov och vad dom mår bra av?

Och min sambo, hur ledsen han skulle bli.

Skulle han hitta någon ny :rage:


Ibland tänker jag att jag ska skriva i ordning ett papper, och berätta för sambon hur jag vill att djuren ska ha det. Hundarna blir ju kvar hos honom, förhoppningsvis Vanja också, hästen jag haft i 13 år. Och den nya lilla hästen. Men han vet ju inte helt på egen hand hur dom ska skötas.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 400
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 765
Senast: Sel
·
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
1 998
Senast: manda
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 024
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp