Är du rädd för att dö?

Sv: Är du rädd för att dö?

Det sa jag ju inte att jag gjorde!

Men om du dör idag, kan du med 100% säkerhet säga vad han gör om 10 år? Hur han är som person?

Nej det kan du inte. Varför då lägga en sådan sak på honom? Älskar du honom inte?
 
Sv: Är du rädd för att dö?

Det sa jag ju inte att jag gjorde!

Men om du dör idag, kan du med 100% säkerhet säga vad han gör om 10 år? Hur han är som person?

Nej det kan du inte. Varför då lägga en sådan sak på honom? Älskar du honom inte?
En sån som dig går ju inte att skriva med. Det är så urbota dumt så jag finner inga ord.
 
Sv: Är du rädd för att dö?

Då är vi överens om att vi är oense.
Jag vill inte lägga något ansvar på mina efterlevande, vill inte ens riskera att vara till besvär.

Medans du då antar att han alltid kommer tycka likadant. Måste vara underbart att ha sådan tilltro till sin partner. Det kommer jag aldrig att lyckas med.
 
Sv: Är du rädd för att dö?

Jag är inte rädd för att dö. Möjligen skulle jag vara rädd för att dö om jag visste att jag skulle bli torterad till döds (typ: spikar under naglar innan man drar bort naglarna). Så: Rädd för diverse sätt att dö men inte rädd för att dö om det sker fridfullt alt. går förbenat fort.
 
Sv: Är du rädd för att dö?

Jag är rädd för att dö nu i denna tid av livet, jag har varit på "trappan" och vänt om, dit vill jag inte igen på mycket länge. Jag är övertygad om att med åldern kommer acceptansen för att dö. Jag och min farfar pratar endel om det (han är 93 år), han är redo, han har levt sitt liv, han är inte alls rädd/orolig för at dö längre.
 
Sv: Är du rädd för att dö?

Intressant fråga. Jag har levt med en dödslängtan nästan hela mitt vuxna liv (jag trodde inte jag skulle bli 30). När jag väl fick veta att jag kanske hade cancer men även om det inte var det sp hade jag en allvarligt sjukdom så var jag med om ett uppvaknande. Döden hade gått vid min sida så länge men jag själv välkomnade den inte längre. Det betydde att jag inte är rädd för att dö men jag vill inte dö. Hade jag haft cancer hade jag slagits så länge det gått.

Min inställning innebär också att om jag får veta att det är kört (i mitt fall förmodligen cancer) så avslutar jag det hela på mina villkor.

När jag fick veta att jag nog trots allt kommer att leva ett tag till bestämde jag mig för att leva till 110% och det är det jag gör nu :) det kommer att blir kort (min sjukdom plus medicineringen i sig) men då jävlar ska det vara sweet!
 
Sv: Är du rädd för att dö?

*knapp*

Nej det är jag inte. Har haft ett bra liv, lite motgångar och lite medgångar men så ser livet ut.
 
Sv: Är du rädd för att dö?

Det är nog det jag har med, dödslängtan. Utan att vara självmordsbenägen på något sätt vill jag tillägga.

Jag har överlag väldigt lätt för att ge upp och bara strunta i saker och ting och bara låta det gå som det går.

Jag har försökt att ändra på det, men när jag inte vet vad det är jag vill göra, inte har något att kämpa mot så blir det lite svårt tycker jag :p
 
Sv: Är du rädd för att dö?

Nej, jag är inte rädd för döden - men jag vill väldigt gärna leva!
Om/när det är dags för mig så vill jag att det ska gå så fort och smärtfritt som möjligt.
 
Sv: Är du rädd för att dö?

Jag är inte rädd för att dö, däremot har jag livslust så jag skulle nog inte ta en dödsdom med ro precis.
Jag vill ju fortfarande leva, och skulle förmodligen sörja väldigt mycket om jag fick veta att jag snart skulle dö. Men det betyder ju inte att jag är rädd för själva döden.
 
Sv: Är du rädd för att dö?

nej är inte det minsta rädd för att dö.. död är naturligt för mig
 
Sv: Är du rädd för att dö?

Jag är som dig, jag skulle vara mest orolig för vad som skulle hända med mina djur om jag skulle dö. Mig själv är jag inte ett dugg orolig för, snarare tvärt om, det ska bli intressant att se, eller inte se, vem som har rätt :)
 
Sv: Är du rädd för att dö?

Japp. Jag är livrädd för att dö och kommer att klösa mig fast i livet med allt jag har.
Skulle inte förvåna mig om jag pga min dödsvägran kommer fastna i någon mellanvärld som spöke och allsköns medier försöker få mig att gå mot ljuset. Jag kommer att vägra!
 
Sv: Är du rädd för att dö?

jag har tänkt lite till och är fortfarande inte rädd för att dö men jag är nog lite rädd för hur jag kommer se ut när jag är död.. alltså jag vill ju ha fina kläder, vara sminkad, osv så jag ser bra ut för dom som ska obducera mig eller begrava mig.. vilket är lite smått stört men jag vill se fin ut för dom som ser mig när jag väl är död.. =)
 
Sv: Är du rädd för att dö?

Ja, det är jag ju. Jag vill leva, vill inte att livet ska ta slut, jag vill veta hur det går. Vill se mina barn få barn och barnbarn. Vill se vad som händer med världen när oljan tar slut och om vi löser klimatkrisen eller om allt går åt pepparn. Vill leva med min gubbe tills vi blir gamla och grå. Jag vet att sannolikheten är stor för att jag blir änka och får klara mig utan honom i 20 år eller så, men jag vill fortsätta leva länge ändå.

Det är klart att jag är rädd för döden. För att bli sjuk, få lida, för att inte få vara med om våren, sommaren, hösten, vintern.. Jag har en religiös tro men den är ingen försäkring om att jag ska få leva loppan hos vår Herre. Jag har svårt att föreställa mig ett Himmelrike där jag som individuellt medvetande ändå lever kvar. Jag tror att det eviga i mig finns kvar och går upp i Guds medvetande. Och innan dess har jag saker att stå till svars för, inte för att Gud är straffande och vill döma, utan för att någonstans behöver sanningen om mig komma i dagen.

Ja, jag är rädd för döden, ja, jag vill fortsätta leva, men vissa dagar det senaste året har jag faktiskt tänkt att mitt liv har varit så fullkomligt meningsfullt och bra att OM jag skulle dö just nu skulle jag inte ha något att klaga över. Tänk allt vad jag har fått, vilket gott liv jag har haft! Om det så inte blir en dag längre.
 
Sv: Är du rädd för att dö?

Jag har i perioder varit orädd för döden Jag har tom velat dö.

Nu mår jag bättre mentalt och vill leva. Så ja - jag är nog lite rädd för döden på så sätt.
Jag VILL INTE dö. Jag skulle slåss hårt för att få leva.

Men jag är inte rent rädd för själva döden. Skulle jag bli dödligt sjuk etc så skulle jag sörja, undra varför, vara ledsen och arg.
Men jag tror inte jag skulle vara rädd om det inte vore så att jag skulle dö i ett extremt lidande. Men då är det lidandet jag är rädd för eg..
 
Sv: Är du rädd för att dö?

jag är nog lite rädd för hur jag kommer se ut när jag är död.. alltså jag vill ju ha fina kläder, vara sminkad, osv så jag ser bra ut för dom som ska obducera mig eller begrava mig.. vilket är lite smått stört men jag vill se fin ut för dom som ser mig när jag väl är död..
Det har jag också lite ångest för. Eller rättare sagt så är jag rädd för två saker: Det ena är att jag ska ha pinsamma underkläder på mig eller inte ha orkat vaxa kön/ben/armhålor (ja, jag vet att det är jättelöjligt, men jag rår inte för det), och det andra är att jag ska ha diverse kroppsvätskor i sagda underkläder. Hade en period där jag funderade på om det skulle vara möjligt att ta laxermedel innan varje gång jag satte mig i bilen ifall att jag skulle dö i en trafikolycka, jag hann dock sansa mig innan det blev något av den briljanta idén.

Jag är även rädd för tanken på att bli mördad i ett uppmärksammat fall, eftersom jag inte vill att tidningarna ska publicera någon ful bild på mig.
angel.gif
 
Senast ändrad:
Sv: Är du rädd för att dö?

Jag är inte rädd för döden, jag t.o.m vill dö. Men jag är rädd för att dö plågsamt. Sen kan jag ibland önska att jag nån gång fick uppleva att vilja leva, att känna att livet är fint. Men jag tvivlar på att det kommer ske så egentligen kan jag ju dö direkt.

Men trots att jag inte har något problem med att dö är det väldigt jobbigt att alltid vara förberedd för det. Det är så många i min närhet som har dött alldeles för unga, på olika sätt. Jag tänker liksom på att jag kan dö närsomhelst - varje dag. Så fort jag går hemifrån, särskilt om jag ska åka bil, ser jag alltid över lägenheten för att den ska se okej ut om jag inte kommer komma tillbaka så en anhörig får ta hand om den. Sen är jag rädd för att dö i mitt hem och ligga här död några dagar innan jag hittas (hände vän till mig i samma ålder).
 
Sv: Är du rädd för att dö?

Jag är även rädd för tanken på att bli mördad i ett uppmärksammat fall, eftersom jag inte vill att tidningarna ska publicera någon ful bild på mig.
angel.gif

Samma här! Och förutom ful bild skulle jag tycka att det var väldigt obehagligt att folk grävde i mitt liv. Media, folk på fb osv. Jag brukar googla på mitt eget namn mellan varven för att kontrollera att det inte finns någon information eller bilder som folk skulle kunna hitta då.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 399
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 763
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 024
Senast: Hajfisk
·
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp