Är en D-ponny för liten för mig att rida?

Sandrahorse99

Trådstartare
Hej!

Jag har hållit utkik ett bra tag och letat lite medryttare hästar, men det är lite svårt i mitt område att hitta några i närheten. Men när det väl är några ute är det ofta islandshästar eller D-ponnyer.

Jag är ca 170cm lång och väger ca 62kg kanske runt 63-64kg med hjälm, väst, skor.
Har letat efter hästar över 150cm men finner inte alls många i området. Men har nu hittat några stycken ganska så nära med D-ponny, vet ej hur hög den är. Men innan jag skulle visa intresse på en sådan annons så känner jag att jag vill höra lite om jag kanske må vara lite för lång för en D-ponny? Eller skulle det funka tro, kanske skiljer sig åt hur viktbärande den är och hur den är byggd.

Finns det några längre ryttare som rider D-ponny?

Lägger in en bild på mina förra häst som var ca 164cm i manken.
IMG_5625.JPG
 
Hej!

Jag har hållit utkik ett bra tag och letat lite medryttare hästar, men det är lite svårt i mitt område att hitta några i närheten. Men när det väl är några ute är det ofta islandshästar eller D-ponnyer.

Jag är ca 170cm lång och väger ca 62kg kanske runt 63-64kg med hjälm, väst, skor.
Har letat efter hästar över 150cm men finner inte alls många i området. Men har nu hittat några stycken ganska så nära med D-ponny, vet ej hur hög den är. Men innan jag skulle visa intresse på en sådan annons så känner jag att jag vill höra lite om jag kanske må vara lite för lång för en D-ponny? Eller skulle det funka tro, kanske skiljer sig åt hur viktbärande den är och hur den är byggd.

Finns det några längre ryttare som rider D-ponny?

Lägger in en bild på mina förra häst som var ca 164cm i manken.
Visa bifogad fil 59491

Jag har i många år tävlat min connemara som är slutmätt på 141 cm. Själv är jag 168 och väger runt 62-63kg. Klart du kan rida D-ponny.
IMG_20200717_083658_504.jpg
 
Jag är 172 och hade min d-ponny i 20 år. Han var frisk och fräsch in i det sista. Här var han 29 år och inte supermusklad längre direkt. Han hade just pipit av ilska och försökt resa sig över att inte få fortsätta rejsa runt på fältet och vi var lite i en fight på bilden. Är man 29 år får man lite free pass i uppförande.. :laugh:
Tror jag vägde 65 kg där kanske och är långbent som synes.
Han hade samma strl på sadel som tex mitt halvblod. Dvs han hade rätt mkt bål och grova små ben. Det ihop med kort rygg gjorde honom viktbärande. Som yngre var han betydligt grövre och även mina manliga tränare på ca 75 kg har ridit honom ngt pass.
Znebli29årSticka.png


Det finns ju många grövre ponnier som kan bära betydligt tyngre personer än dig. Har ridit en haflinger tex som var betydligt grövre än min ponny varit ever trots att den hade mindre mankhöjd. Den bar med lätthet män. Detsamma med någon islänning, fjording etc.
 
Hej!

Jag har hållit utkik ett bra tag och letat lite medryttare hästar, men det är lite svårt i mitt område att hitta några i närheten. Men när det väl är några ute är det ofta islandshästar eller D-ponnyer.

Jag är ca 170cm lång och väger ca 62kg kanske runt 63-64kg med hjälm, väst, skor.
Har letat efter hästar över 150cm men finner inte alls många i området. Men har nu hittat några stycken ganska så nära med D-ponny, vet ej hur hög den är. Men innan jag skulle visa intresse på en sådan annons så känner jag att jag vill höra lite om jag kanske må vara lite för lång för en D-ponny? Eller skulle det funka tro, kanske skiljer sig åt hur viktbärande den är och hur den är byggd.

Finns det några längre ryttare som rider D-ponny?

Lägger in en bild på mina förra häst som var ca 164cm i manken.
Visa bifogad fil 59491

Jag tycker absolut att du kan svara på en annons om D-ponny. Skriv hur lång du är och hurmycket du väger så får de bestämma om det passar just deras ponny. Så brukar jag göra när jag svarar på annons när jag letar medryttarhäst.
 
Hej!

Jag har hållit utkik ett bra tag och letat lite medryttare hästar, men det är lite svårt i mitt område att hitta några i närheten. Men när det väl är några ute är det ofta islandshästar eller D-ponnyer.

Jag är ca 170cm lång och väger ca 62kg kanske runt 63-64kg med hjälm, väst, skor.
Har letat efter hästar över 150cm men finner inte alls många i området. Men har nu hittat några stycken ganska så nära med D-ponny, vet ej hur hög den är. Men innan jag skulle visa intresse på en sådan annons så känner jag att jag vill höra lite om jag kanske må vara lite för lång för en D-ponny? Eller skulle det funka tro, kanske skiljer sig åt hur viktbärande den är och hur den är byggd.

Finns det några längre ryttare som rider D-ponny?

Lägger in en bild på mina förra häst som var ca 164cm i manken.
Visa bifogad fil 59491
Jag tycker det beror på hur ponnyn ser ut och hur det känns för dig, när du sitter upp. Jag upplever att desto längre ryttaren är desto bättre kontroll bör du ha på balans och bålstyrka. En obalanserad ryttare får större negativ inverkan på en mindre häst, än på en större häst som har mer tyngd och klarar att parera bättre.
 
Du kan absolut rida D-ponny, skriv hur lång du är och vad du väger så får hästägaren avgöra om det skulle kunna funka för just deras ponny. Rent storleksmässigt tror jag absolut inte att det är några problem för en "normal" ponny.

Hur stor hästen upplevs beror jättemycket på kroppsbyggnaden! Jag är 162 (58-59 kg) och kan ibland känna mig mer lagom på en C-ponny än en spinkig maxad D-ponny. Likadant har jag ridit hästar på över 180 i manken utan problem. Trivdes super på min som var 158 och lite grövre utan att vara tung. Slutsats: titta inte så mycket på mankhöjden utan mer på hur hästen är musklad och hur den är byggd. Gångarterna kan också påverka hur den upplevs och vilken känsla den ger :)
 
Hej!

Jag har hållit utkik ett bra tag och letat lite medryttare hästar, men det är lite svårt i mitt område att hitta några i närheten. Men när det väl är några ute är det ofta islandshästar eller D-ponnyer.

Jag är ca 170cm lång och väger ca 62kg kanske runt 63-64kg med hjälm, väst, skor.
Har letat efter hästar över 150cm men finner inte alls många i området. Men har nu hittat några stycken ganska så nära med D-ponny, vet ej hur hög den är. Men innan jag skulle visa intresse på en sådan annons så känner jag att jag vill höra lite om jag kanske må vara lite för lång för en D-ponny? Eller skulle det funka tro, kanske skiljer sig åt hur viktbärande den är och hur den är byggd.

Finns det några längre ryttare som rider D-ponny?

Lägger in en bild på mina förra häst som var ca 164cm i manken.
Visa bifogad fil 59491
Enligt min åsikt kan du absolut rida d-ponny! Självklart ska du känna att din längd inte blir ett problem i ridningen, men jag är själv ca 170cm lång och rider både större c-ponnyer samt d-ponnyer på ridskolan jag går på. Annars rider jag större storhästar privat, men det kommer inte vara några problem för ponnyn att bära dig med din längd och vikt! Utifrån bilden verkar du också ha en stabil sits samt rida hästen välbalanserat i korrekt och avslappnad form, vilket gör det ännu lättare för hästen att bära upp dig utan problem!
Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 098
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 223
Senast: WBanna
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
1 955
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp