Är era 2 åringar (hingstar jobbiga nu

Rotterö

Trådstartare
Min 2 årige hingst är just nu hopplös.
Stegrar , biter i grimmskaftet, är allmänt jobbig.
Vad kan man göra för att underlätta hans bete ende just nu.
Han testar oss och kompisen i hagen.
Jag är ganska hård mot han. Har regler som skall följas. Men i bland lyssnar han inte.
Stegra är det mäst jobbiga. Han blir så stor.

Han skall släppas på hingst bete 7 maj. Då får han rasa av sig ordentligt.
Tipps är bra tack :devil:
 
Sv: Är era 2 åringar (hingstar jobbiga nu

Några bra tips har jag nog inte men jag fasar för min lillhingst som bara är ett år nu och redan ganska kaxig. Det brukar ju vara värst under våren då dom blir två har jag hört så förhoppningsvis så blir det lite lugnare när han kommer tillbaks.

Ska du ha kvar honom som hingst?

*nyfiken*
 
Sv: Är era 2 åringar (hingstar jobbiga nu

Har han äldre fostrande sällskap i hagen? Om inte så rekommenderar jag det. Jag har haft väldigt lite ofog på mina småhingstar genom åren, mkt kan jag tacka dessa uppfostringsherrar jag haft. Och det som har behövts fostrats har gått mkt lätt pga bra grunder.
Annars är det fasta regler och att man är konsekvent, men det vet ni ju redan. :)
 
Sv: Är era 2 åringar (hingstar jobbiga nu

Ja visst vet jag kastrering är bäst.
men nu skall han gå på hingst bete en sommar till. Lite för att få honom tillsammans med 24 st hingstar.
kastrering blir direkt när han kommer hem igen.

Han går med 2 äldre hästar. men han moppsar sig mot dom också.
Vad har ni för tipps när han stegrar sig.??
Han har varit lugn och bra hela tiden.
Men nu är han hopplös.
men visst har jag tydliga fasta regler. Ingen häst springer ur boxen hur de vill. Stå still innan man släpper i hagen mm.
Men han skall stegra och bita i grimmskaftet. Vill komma lös. Nu är det 1 mån kvar här hemma.
Sedan åker han i väg.
 
Sv: Är era 2 åringar (hingstar jobbiga nu

Huhu, blir dom värre än våran Higgins (snart 1 år) är nu? :eek:
Han biter å nafsar i allt, står aldrig still när man grejjar, kliar sönder allt som kommer i hans närhet... det som har tagit priset är att han nu börjat hoppa upp på oss! Skäller mest hela tiden på honom känns det som å det är inget kul alls. Vår andra häst respekterar han så länge han kan försvara sig, men så fort jag tar Stygge i grimman så ger han sig på honom å allra helst hoppar på :crazy: ...när Stygge lägger sig ner för att rulla sig så kommer han å ställer sig på honom...ja jag kan fortsätta hur länge som helst... :p

Har försökt tänka positivt att det är en period nu när han växer som mest, fäller å kanske får nya tansebissar men nu sjönk modet rejält...
Blir han värre ju äldre han blir så är det ajöss med kulorna!
Kan ju tillägga att han är en ardennerfölis så det får bara inte bli värre... :eek:
 
Sv: Är era 2 åringar (hingstar jobbiga nu

Min gumdomlige tvååring är inte så hingstig än trots att han står i stall med 7 ston varav några flörtar med honom varje dag. Han går tillsammans med 2 hingstkompisar en jämngammal och en ettåring och i hagen är det fullt ös, bråkar/busar mer än vanligt så det är väl där det märks. Och vid promenader själv i skogen, då är han sååå duktig att stå på två ben, så promenaderna har jag gett upp förtillfället om ingen av de andra hingstpojkarna är med, trött på att bråka med stegrande vildjur där.
Så jag jobbar honom mycket i paddocken nu med lång lina så jag har chans att piska till honom om han reser sig men det har han inte gjort än. Samt mycket tömkörning, förutom aktivering vet jag inte så mycket mer ,man kan göra åt de "små" liven. Vi flyttar nog våra till sommarbetet i början av maj om de inte blir helt tokiga innan, vi har lösdrift där så det skulle gå o flytta nu, men det är en bit och jag vill hinna löshoppa honom några gånger samt åka transport några gånger till innan han får sommarledigt.
Sen får vi se om det blir kastrering i höst...
Lycka till med din och hoppas han/du står ut till sommarbetet
Mvh/gismo
 
Sv: Är era 2 åringar (hingstar jobbiga nu

Jag hade en 2 åring förut som stegrade jämt, när vi skulle gå ifrån hagen ibland och även om vi gick en bit ifrån stallet. Nu har jag hans bror på 3 år och han hade stegrat hela innan han kom till oss, nu är han världens snällaste..
Tipset jag fick var att köpa ett stigbett, men det är klart att kapa honom är ju enklare om du inte ska ha kvar honom som hingst.
 
Sv: Är era 2 åringar (hingstar jobbiga nu

Vet inte om jag vågar skriva detta, OBS jag har inte provat det själv eller skulle vilja/våga heller. Hovslagaren här som är rätt så tuff och brukar få ta itu med problempållar brukar "slänga" kull dem om de stegrar. Nu rider han ju då oftast iof (inte rädd om livet) men de gör inte om det.
Obs ingen rekomendation bara ett konstaterande.
/gismo
 
Sv: Är era 2 åringar (hingstar jobbiga nu

Det har varit upp och ner, faktiskt i förhållande till väder och hage. under vintern med snö och kyla var det lugnt, då gick han så fogligt in och ut från hagen, men när det slaskade på och han stod still hela dagarna för att han asvkydde geggan, ja då var det en resa till helvetet och tillbaka att bara leda in honom från hagen på kvällen.
jag löste det till viss del genom att genast introducera honom till arbete. Lättare sådant. Han fick gå som handhäst till en annan häst när jag red, och så var det trav på grusvägarna som gällde. han var så lagom glad när vi okm hem efter dom turerna och med den tankeverksamhetn blir han även fromare att ha att göra med, då han blir psykiskt trött.
denna veckan har han upptäckt TJEJERNA! äntligen (f-n också...) har polletten trillat ner och han har börjat inse vikten av testiklar. Just nu hlälper inte ens handhäst turerna längre. Jag längtar till sommaren då han får gå på bete med likasinnade, och blir förhoppningsvis bättre till hösten!
ha tålamod och håll ut - är mitt råd. Försök överlista honom.
 
Sv: Är era 2 åringar (hingstar jobbiga nu

Min är nog en ängel....

Han är två. Går med en äldre vallack och en lika gammal hingst. Tidigare gick även en äldre ponny med dom men han får gå med stona nu efter en liten insident. Min lilla herre accepterade inte att han kom tillbaks efter några dagars boxvila pga en hovböld. Min tvååring anföll ponnyn och höll på att ha ihjäl han, fick jaga och slå han för att släppa ponnyn. Stackarn. Men som tur var så klarade dom sig båda, bara en massa sår.

Annars har han bara varit allmänt hingst busig, men busar mest av sig med den andra hingsten, mycket jagande, stå på bakbenen, rida på varandra...
 
Sv: Är era 2 åringar (hingstar jobbiga nu

För mig med min frieser var det allra värst våren/sommaren då han var 3 år...
 

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 967
Senast: prallan
·
Småbarn Sonen är konstant arg/upprörd/frustrerad/ledsen nuförtiden. Jämt. Hela dagen från att vi går upp tills han somnar är fylld av missnöje...
2
Svar
23
· Visningar
10 402
Senast: Rosett
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 080
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
18 816
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp