Är ett dyrt strykjärn bättre och mer hållbart än ett billigt?

Monkie

Trådstartare
Måste köpa ett nytt strykjärn = tråkigt och vill gärna snåla. Är det värt att lägga 800 på ett strykjärn när det finns för ca 300 med ångfuntion. Har bara köpt billiga men är de går sönder rätt snabbt. Är det så mycket bättre kvalitet på de dyrare att det är värt de extra pengarna?
 
Jag stryker ett par gånger per år så jag är väl egentligen inte rätt person att svara.. 😁

Men jag har en Philips, den är +10 år och fungerar tiptop.
Kan du söka efter en begagnad av bättre kvalitet? Sålde själv en begagnad i nyskick nyligen eftersom vi hade två.
 
Jag tycker efter att ha provat både och att det är enorm skillnad på strykjärn. Så jag passar på på t ex black Friday eller liknande och köper ett dyrare på rea. Det är både snabbare, enklare och roligare att stryka med ett bra järn jmf med ett sämre.
 
Jag har köpt ett dyrt strykjärn efter att först ha haft ett billigare. Det gjorde jag eftersom det billiga började rosta och så fort det stått en stund med vatten i så lämnade det rostfläckar på allting man försökte ånga :banghead: Förstörde en skjorta för mer pengar än det kostat att köpa ett ordentligt strykjärn till att börja med.
 
Jag köpte en ny ångstrykstation för att det trista jobbet med strykningen skulle göras snabbt o effektivt - med bättre utrustning så blir jobbet faktiskt utfört utan en massa svordomar och förstörda kläder 😇
 
Jag köpte en ny ångstrykstation för att det trista jobbet med strykningen skulle göras snabbt o effektivt - med bättre utrustning så blir jobbet faktiskt utfört utan en massa svordomar och förstörda kläder 😇
Har nu tittat ännu mer!! Första träffen var ett strykjärn med tillhörande station, men det finns också, vad jag kallar Steamerstationer, som benämns som ångstation. Vilken av dessa är det du har?
Jag har fått uppfattning att Steamers inte funkar lika bra på lite värre skrynklig som ett vanligt ångjärn. Hoppas du förstår min fråga 😊
 
Det jag köpte var ett strykjärn med ångstation, tanken/vattenbehållaren. är mycket större på stationen och kan därför bygga upp ett större ångtryck. Den jag köpte är liknande denna, https://www.elgiganten.se/product/h...ch-series-8-variocomfort-anggenerator-tds8030

På den jag har behöver jag ej ta loss vattentanken utan kan enkelt lyfta ett lock och fylla.

Just på skjortor/blusar vid kragen och knäppningen tycker jag att jag behöver spetsen på strykjärnet för att ”komma åt” ordentligt.

För att få mycket skrynkliga kläder släta, så kan man behöva fukta plagget med en sprayflaska låta det ”dra” en stund innan strykning och att strykbrädan har ett metallrör under överdraget som kan släppa igenom ångan. Puh nästan en uppsats om strykning, men bland mina kunder har jag både landstingstvätterier och företag som säljer till kemtvättar, så lite yrkesskadad har jag nog blivit ! 😜😇
Jag har även liten ”steamer” https://www.elgiganten.se/product/h.../philips-steam-go-handhallen-steamer-gc351-20
som jag kan ta med på tjänsteresor.
 
Senast ändrad:
Det jag köpte var ett strykjärn med ångstation, tanken/vattenbehållaren. är mycket större på stationen och kan därför bygga upp ett större ångtryck. Den jag köpte är liknande denna, https://www.elgiganten.se/product/h...ch-series-8-variocomfort-anggenerator-tds8030

På den jag har behöver jag ej ta loss vattentanken utan kan enkelt lyfta ett lock och fylla.

Just på skjortor/blusar vid kragen och knäppningen tycker jag att jag behöver spetsen på strykjärnet för att ”komma åt” ordentligt.

För att få mycket skrynkliga kläder släta, så kan man behöva fukta plagget med en sprayflaska låta det ”dra” en stund innan strykning och att strykbrädan har ett metallrör under överdraget som kan släppa igenom ångan. Puh nästan en uppsats om strykning, men bland mina kunder har jag både landstingstvätterier och företag som säljer till kemtvättar, så lite yrkesskadad har jag nog blivit ! 😜😇
Jag har även liten ”steamer” https://www.elgiganten.se/product/h.../philips-steam-go-handhallen-steamer-gc351-20
som jag kan ta med på tjänsteresor.
Klart intressant men ganska kostsamt, har iofs hittat lite billigare varianter!
 
Försökt se en ångstation irl men inte hittat någon. Det ser ut som att järnet sitter i en slang i själva ångstationen, är det så? Hittade nån specifikation som skriver att sladden är 1,2 meter. Funderar lite över vart man i så fall gör av den lilla stationen medan man stryker🤔
 
Försökt se en ångstation irl men inte hittat någon. Det ser ut som att järnet sitter i en slang i själva ångstationen, är det så? Hittade nån specifikation som skriver att sladden är 1,2 meter. Funderar lite över vart man i så fall gör av den lilla stationen medan man stryker🤔
Stationen står på den utttökade platsen/plattan på strykbrädan !
 
Jag köpte en ny ångstrykstation för att det trista jobbet med strykningen skulle göras snabbt o effektivt - med bättre utrustning så blir jobbet faktiskt utfört utan en massa svordomar och förstörda kläder 😇
Ååå en sådan såg jag på tv-shop för ett gäng år sedan och tänkte att en sådan måste jag skaffa!

Men fick ärva farmors gamla och det enda jag stryker är sängkläder och dukar så det blidde ingen ångtvätt :(
 
Uppdatering!
Bestämde att jag inte ville lägga för mycket pengar nu, köpte ett Philips Azur performance plus. Har testat några gånger och känner mig nöjd. När det går sönder ska jag skaffa en ångstation!!! Och ska också komplettera med en handsteamer för snabb uppfräschning tror jag. Nya strykjärnet blir varmt snabbt men man behöver ju ändå dra fram hela strykbrädepaketet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 351
Senast: sjoberga
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 423
Senast: Mia_R
·
Islandshäst Tips på ett bra eksemtäcke som håller lite mer än en vecka ... Jag köpte ett på Nis..h där tyget går sönder så fort det fastnar i...
Svar
9
· Visningar
1 023
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 256
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp