Är foder så viktigt, egentligen?

Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Jag har gjort en väldigt ungefärlig uträkning(eftersom jag inte har helt exakta siffor). Med hänsyn till riset och majsgroddarna och ganska högt räknat så innehåller Doggy Professional Extra Aktiv ca 12,5 % vegetabiliskt protein om jag inte är helt ute och seglar. Resten är animailiskt.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Kl
Mycket intressant diskussion och intressant med artiklarna också, har dock inte läst dem än (sitter på mobilen).

Det nämns ett antal gånger att det går mode i foder och att standardt sågs som så extra bra (läs högt köttinnehåll). Jag tror inte att det har bara med mode att göra, utan även att det kommit så mycket fler köttrika torrfoder senaste åren.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Jag tycker att det är jättesvårt att jämföra köttinnehåll eftersom många foder, t ex Orijen, använder så mycket färskt köttråvara och utifrån det skriver att köttinnehållet ligger på en viss procent. Det blir svårt att jämföra med foder där köttråvaran består mestadels av köttmjöl som i exempelvis Standardt. Naturligtvis innehåller Orijen mycket kött men man skulle behöva räkna på torrsubstans för att kunna göra en korrekt jämförelse.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

*kl*

Väldigt intressant diskussion, tycker det är svårt det här med foder.

Jag har blivit med hund igen och ska nu välja foder. Ett alternativ jag funderar på är att ge både torrfoder och färskfoder. Detta för att kunna fasa över till torrfoder helt om man tex ska iväg och det blir krångligt att hantera färskfoder. Finns det några nackdelar med att blanda såhär? Vill då helst köra svenskt kött och har därför tänkt Standardt och Bravo.

Jag har tidigare gett Standardt vilket fungerat bra på hundarna. Jag vet dock inte halten animaliskt och de vill inte ge ut den pga recepthemligheter :banghead:
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

*kl*

Väldigt intressant diskussion, tycker det är svårt det här med foder.

Jag har blivit med hund igen och ska nu välja foder. Ett alternativ jag funderar på är att ge både torrfoder och färskfoder. Detta för att kunna fasa över till torrfoder helt om man tex ska iväg och det blir krångligt att hantera färskfoder. Finns det några nackdelar med att blanda såhär? Vill då helst köra svenskt kött och har därför tänkt Standardt och Bravo.

Jag har tidigare gett Standardt vilket fungerat bra på hundarna. Jag vet dock inte halten animaliskt och de vill inte ge ut den pga recepthemligheter :banghead:

Ska man resa iväg så kan man ju alltid, iaf om man ska iväg på ställen dit det finns kyl/frys, stanna till vid en mataffär och köpa lite kycklingvingar och lite köttfärs så har hunden mat så att den klarar sig ett bra tag ändå. När jag själv var iväg på resa i somras så var jag SÅ glad att jag inte längre ger torrfoder, just eftersom det blev så mycket lättare med mat då ;)
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Ska man resa iväg så kan man ju alltid, iaf om man ska iväg på ställen dit det finns kyl/frys, stanna till vid en mataffär och köpa lite kycklingvingar och lite köttfärs så har hunden mat så att den klarar sig ett bra tag ändå. När jag själv var iväg på resa i somras så var jag SÅ glad att jag inte längre ger torrfoder, just eftersom det blev så mycket lättare med mat då ;)

Fast lite köttfärs och kycklingvingar kan man ju ge en hund som vanligtvis får torrfoder också. ;)
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Fast lite köttfärs och kycklingvingar kan man ju ge en hund som vanligtvis får torrfoder också. ;)

Absolut, det jag försökte poängtera är mer att man inte måste ha hunden van vid att äta torrfoder bara för att det ska bli praktiskt när man reser bort :)
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Jag körde 50/50 för jag hade samma tanke; hur funkar det när man är iväg? Men jag har helt enkelt inte hamnat i den sitsen att jag inte haft tillgång till frys när jag varit iväg. Så nu är det enbart färskt som gäller :). Skulle det bli så att jag får för mig att vandra eller något så finns det dessutom torkade burgare, Kör burgare från Nordic, det är smidigt att hantera och närproducerat (för mig som bor i Skåne). Svenskt kött såklart och så ser man vad det är i maten. Ingen paté som kan vara vad som helst. Vill jag att de ska ha kött från andra djurslag i kosten så kan jag lägga till det själv :)
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

KL

Blandar också torrfoder och färskfoder. Dels för att vi bor på en liten ort med 5 mil enkel väg till närmaste ställe för färskfoder och det är inte ens säkert att de har just mitt foder inne alla gånger ( De har bara två alternativ).

Sen pendlar vi 42 mil till särbon 1-2 ggr i månaden. Där är frysmöjligheterna extremt begränsade så jag tar bara med mig det som kan klara sig tinat...sen får det bli torrisar någon dag eller två om vi är där lite längre.

Funkar jättebra på hunden. Ger också hunden alla köttrester vi får över från älg, nöt, gris, fågel och fisk. Då utesluts torrfodret i första hand.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 076
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
915
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 402
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Har två små chihuahuor, där ena äter färskfoder (MUSH Vaisto Grå) och den andra äter torrfoder för känslig mage. Vi tog över...
Svar
6
· Visningar
1 267
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp