Är foder så viktigt, egentligen?

Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Jag anser inte att man ska ge hunden vad som helst att äta eller att alla torrfoder toppen men ibland tycker jag att det blivit lite hysteri i debatten om hundmat. I synnerhet saknar jag vetenskapliga källor till många påståenden som kommer.

Håller med. Det har kommit väldigt mycket "fakta" och "sanning" kring färskfoder och BARF vilket gjort folk helt hysteriska. Men sanningen är ju den att ingen har mer info än den andre. Bara en massa tycken och tänk.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

"CONCLUSIONS AND CLINICAL RELEVANCE:

Greyhounds were 0.18 seconds slower (equivalent to 0.08 m/s or 2.6 m) over a distance of 500 m when fed a diet with increased protein and decreased carbohydrate. Improved performance attributed to feeding meat to racing Greyhounds apparently is not attributable to increased dietary protein and decreased dietary carbohydrate."

Det här motsäger ju att kapplöpningshundar skulle prestera bättre om de fick en diet med mindre kolhydrater. Å andra sidan är det en väldigt liten studie.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Ja hundar kan tillgodogöra sig kolhydrater i form av ris, pasta, osv - men är det verkligen optimalt för dom ? Jag tror inte det.
Jag tror definitivt att hundar mår bra på att äta såväl kolhydrater i någon form som protein och fett. Min erfarenhet är den att hundar mår bra på kost som innehåller dessa tre som grund (såvida hunden inte har någon form av allergi eller överkänslighet). Väninnans hundar fick fruktansvärt dålig andedräkt av kost utan kolhydrater och började därför tillsätta havregröt. Hundarna blev då bra i andedräkten igen.. Mina hundar har inte mått bra av kost utan kolhydrater. Min gammelhane blir sjuk i magen om han inte får fullkornsvete i maten och min unghane fick elakartade kräkningar och diarré som fick behandlas med inläggning när han åt sådan kost på prov (pga känslighet i magen).
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Av de rapporter kan jag utläsa:


  • Ett torrfoder som bas med extra kött är bättre för presterande greyhounds än hemmalagat. Hemmalagat är i så fall "raw meat (usually beef) and a few other ingredients such as vitamins, vegetables and buttermilk"
  • En rapport uttrycker oro om smittorisk vid rå mat.
  • Greyhounds som fick en högprotein-diet med låg andel kolhydrater presterade sämre.
  • En forskningsrapport menar att stärkelse bryts ändå ned till glukos och kan vara viktigt för en dräktig tik då studier visade att kullstorlek minskar om man ger en diet med låg andel glukos. En vuxen hund generellt behöver inte glukos om man tittar till blodsockernivå (men inget sagt om att det är skadligt att ge stärkelse). Samt att en hög andel fiber (lightfoder) är bra för hundar som behöver mättnadskänsla men kan påverka så att näringsupptaget minskar, vilket är tanken.
  • "Forms of soy that contain soy carbohydrate may, therefore, have some utility in helping to regulate hyperglycemia in dogs with diabetes."

Det finns ingenting i dessa rapporter som ens indikerar att torrfoder är dåligt för hundar. Eller att färskfoder/hemmalagat är bättre, snarare tvärt om.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

"CONCLUSIONS AND CLINICAL RELEVANCE:

Greyhounds were 0.18 seconds slower (equivalent to 0.08 m/s or 2.6 m) over a distance of 500 m when fed a diet with increased protein and decreased carbohydrate. Improved performance attributed to feeding meat to racing Greyhounds apparently is not attributable to increased dietary protein and decreased dietary carbohydrate."

Det här motsäger ju att kapplöpningshundar skulle prestera bättre om de fick en diet med mindre kolhydrater. Å andra sidan är det en väldigt liten studie.

Vem sa att kapplöpningshundar skulle prestera bättre om de fick en diet med mindre kolhydrater? Och mindre kolhydrater i relation till vad? Det är fortfarande inte mycket kolhydrater som rekommenderas, ungefär 25-30% av RDI. Att de behöver så pass mycket beror på att deras aktivitet kräver en större mängd muskelglykogen än vad en ren fett- och proteindiet klarar av att ge upphov till. För slädhundar, som inte är lika beroende av mycket muskelglykogen, är rekommendationen omkring 10% kolhydrater.

Man kan alltså inte dra slutsatsen att sporthundar presterar bra på större mängder kolhydrater utifrån den artikeln. Tvärtom finns det studier (som jag inte hittade nu) som tyder på att en högkolhydratdiet eller kolhydratladdning leder till kramp.

Kolhydrater verkar även i vissa fall vara nödvändig för glykogenesen (se t.ex. i artikeln som jag tidigare länkade till (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1480633/pdf/canvetj00075-0058.pdf).
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Hunden kan själv nyttja glykogenesen för att skapa glukos. Därför är det inte nödvändigt för en normal frisk hund att inta glukos, de kan kompensera själva. Däremot verkar det vara viktigt vid tillfällen som dräktiget och sjukdom där jag antar att hunden behöver en större mängd glukos och kan inte producera nog för att möta behovet.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Man kan alltså inte dra slutsatsen att sporthundar presterar bra på större mängder kolhydrater utifrån den artikeln. Tvärtom finns det studier (som jag inte hittade nu) som tyder på att en högkolhydratdiet eller kolhydratladdning leder till kramp.

Det gjorde jag väl inte heller?

Jag gjorde misstaget att tro att du länkade till artiklar som skulle visa att kolhydrater i allmänhet och spannmål/torrfoder i synnerhet skulle vara negativt för hundar eftersom det var ditåt diskussionen styrt. My bad.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Däremot verkar det vara viktigt vid tillfällen som dräktiget och sjukdom där jag antar att hunden behöver en större mängd glukos och kan inte producera nog för att möta behovet.

Det var det jag syftade på. :) Enligt artikeln så verkar det även vara avgörande om hunden får tillräckligt med protein. Varför står det inte, men jag antar att det har att göra med att det krävs ett insulinpåslag (från kolhydrater eller protein) för att aktivera glukogenesen.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

"CONCLUSIONS AND CLINICAL RELEVANCE:

Greyhounds were 0.18 seconds slower (equivalent to 0.08 m/s or 2.6 m) over a distance of 500 m when fed a diet with increased protein and decreased carbohydrate. Improved performance attributed to feeding meat to racing Greyhounds apparently is not attributable to increased dietary protein and decreased dietary carbohydrate."

Det här motsäger ju att kapplöpningshundar skulle prestera bättre om de fick en diet med mindre kolhydrater. Å andra sidan är det en väldigt liten studie.

Dessutom måste man ha i åtanke att kapplöpningshundar utsätts för en extrem påfrestning när de tränas vilket gör att tillförseln av kolhydrat=snabb energi kan vara nödvändigt för ett ultimat lopp. För hundens del är ju dock inte den långsammare galoppen negativ, den är dock negativ för hundägaren då den vill ha en så snabb hund som möjligt ;)
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Det finns ingenting i dessa rapporter som ens indikerar att torrfoder är dåligt för hundar. Eller att färskfoder/hemmalagat är bättre, snarare tvärt om.

Men vem har sagt att torrfoder är dåligt för hundar?
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Min gamla hund hon fick våra rester för hon vägrade att äta torrfoder. Hon var jättefin! Supertemperament, fin hårräm och hon var supersmart. Det var inbrott i huset bredvid och hon märkte det direkt. Och ända personerna som hon bet var främlingar som kom in i huset. Men sålänge maten täcker hundarnas näringsbehov så spelar det ju inte så stor roll vad de får för foder.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Det är ganska vanligt att de som byter från ett dyrt premiumfoder till färskfoder ändå upplever en ordentlig skillnad på hunden. De blir bättre i magen, blir bättre musklade och får en väldigt blank päls. Jag har också upplevt detta + att det min kvalsterallergiska hund kunde äta mindre mediciner. Jag tror inte det är bluff och båg, utan att det helt enkelt är bättre för de flesta (inte alla) hundar att äta mat som inte är superprocessad.

När det gäller billiga torrfoder så har alla mina 4 hundar skitit ljust och fluffigt av detta. Och de är inte direkt känsliga i magen. Men de dör inte precis, utan kan nog klara sig ganska bra på det.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Fast man måste skilja på fakta och åsikt. "Inte naturligt för dig" har ju inget med fakta att göra. Det är din tro och övertygelse.

Det är ingen hemlighet att människor som äter bra mat mår bättre än de som äter mycket skräp. Det är ju självklart likadant för våra hundar. Ju bättre kvalite, ju bättre anpassad efter hunden= mer välmående hund.

Precis ... jag kanner folk som lever pa skrapmat och anser sig ma valdigt bra. Hyffsat atletiska, bra vikt, etc ... Om de fick en mer narings riktig kost gissar jag att de skulle ma annu battre.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Men vem har sagt att torrfoder är dåligt för hundar?

Det står inget om spannmål heller.

Enligt dina artiklar står det:

"Gluten utesluts för att minska risken för foderallergi eller foderintolerans,
då man vet att glutenintolerans förekommer hos hundar." Ja? De förekommer allergi mot kött också. Det har ju inte riktigt med frågan att göra, hundar kan vara allergiska mot oss människor eller sig själva till och med.

I andra står det att en studie av Harvey påstod att de reagerade främst mot mjölkprodukter och sedan spannmål, medan minst tre andra studier visade på helt andra siffror, nämligen att mellan 60-80% var allergiska mot nötkött.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Många och många. Det finns jättemånga som kan säga exakt samma sak om Ekanuba, RC, Precept etc.

Jag har fått höra av folk som bytt till Pro Plan att deras hundar är såååå mycket bättre i päls att man inte kan tro det.

Sen är det ju också de som har Precept och absolut inte skulle ge något annat till sina hundar för det gav deras bajs en så bra konsistens så att de kan plocka upp det med handen när de bytte.

Sen finns ju de som bara ger Ekanuba till sina valpar för att de växt upp så klockrent på det, aldrig att de skulle byta tillbaka till Royal Canin som inte alls gav samma effekt.

Standardt gav superbra muskler och bättre trampdynor när de bytte. Pälsen blev också helt annorlunda.

Robur laxvariant gav ett superbra hull och massa samt pälsen blev helt annorlunda.

Orijen var helt fantastiskt för mage och tarm. Och hundarna var så mycket mättare.

Det beror ju vem man pratar med, alla har sina foderhistorier och sina AHA-upplevelser! Jag har själv testat VoH, jag säger inte att det är dåligt men jag tror verkligen inte att det för mig sig någon wow-effekt och att allt annat skulle vara sämre. Jag har inte sett någon skillnad på höfter och armbågar, ingen skillnad på känslighet, infektioner, hull etc. Snarare så var det svårt att få upp min unghane i bra hull med VoH utan att behöva mata ihjäl honom. Min kompis bytte bort VoH för att det inte funkade för hennes hund då han blev dålig i både aptit och mående och valde MUSCH istället som funkar bättre. Hon hade även provat de smakligare, mer köttbaserade torrfodren med dåliga resultat. Jag är övertygad att det hela är individuellt, både för dig och din hund.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

japp , min sch/bc blev av med sitt eksem i nacken när jag började med proplan salomon/rice..varför han fick eksemet vet jag inte började vid 7 års ålder
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Ja allt är relativt! Jag tror dock att de flesta som börjat med färskfoder är mer intresserade av hundfoder än den genomsnittlige hundägaren. Färskfoder är ju svårare att få tag på och marknadsförs inte lika hårt. Jag har plöjt igenom ett antal torrfoder på marknaden men inget har har riktigt kunnat mäta sig med färskfodret. Sen är jag inte så rabiat och säger att en enda färskfodersort är det enda ätbara. Utan att det är en distinkt skillnad på budgetfoder, premiumfoder och färskfoder. Inte för alla hundar såklart, men de flesta.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 438
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 146
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
947
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 683
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp