Är foder så viktigt, egentligen?

Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

*KL*

Vi märkte stor skillnad när vi bytte från torrfoder till färskfoder. Våra hundar sitter i hundgård dagtid, och där märktes en stor skillnad både på mängden bajs och bajsets form och färg.
Utöver detta ökade mellanhunden sin prestationsförmåga markant, både konditionsmässigt och styrkemässigt under jaktsäsong. Han ökade t ex 3 cm i omkrets runt de stora lårmusklerna. Första gången mätt i högsäsong med torrfoder, andra gången mätt i högsäsong med färskfoder.

Men vem vet, vi kanske skulle fått samma effekt om vi bytt till ett annat torrfoder också.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Jag är övertygad att det hela är individuellt, både för dig och din hund.

Har någon påstått annat? :confused: Det är väl precis just det som brukar konstateras i samtliga fodertrådar, att det inte finns ett foder som fungerar perfekt för alla hundar?
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Kl
Mycket intressant diskussion ni fått igång. Tyvärr kraschade min dator för ett par dagar sedan, så orkar inte sitta och skriva från telefonen i trådarna innan ny dator är inköpt.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Det står inget om spannmål heller.

Enligt dina artiklar står det:

"Gluten utesluts för att minska risken för foderallergi eller foderintolerans,
då man vet att glutenintolerans förekommer hos hundar." Ja? De förekommer allergi mot kött också. Det har ju inte riktigt med frågan att göra, hundar kan vara allergiska mot oss människor eller sig själva till och med.

I andra står det att en studie av Harvey påstod att de reagerade främst mot mjölkprodukter och sedan spannmål, medan minst tre andra studier visade på helt andra siffror, nämligen att mellan 60-80% var allergiska mot nötkött.

Läste du verkligen allt? Tar man det inte ur sitt sammanhang framgår det att hundar ofta reagerar på gluten, gluten finns i tex vete. Det framgår även att foderkänslighet eller allergi kommer från nötkött, laktosprodukter eller spannmål.

Ingen har ju sagt att hundar inte kan reagera på annat heller
, men du skrev att du inte kan hitta något som indikerar på att spannmål är dåligt för hundar trots att du fått flera underlag på det.

Kort förklarat: Foderallergi eller känslighet på hundar är ganska vanligt på hund, en av de vanligaste födoämnesallergierna eller överkänsligheterna finner man i spannmål. Det betyder att det är/kan vara negativt. Ingen i tråden har sagt att spannmål kan vara den enda boven. Ingen har sagt att man ska individanpassa maten (tvärtom), ingen har sagt att torrfoder är dåligt. Ingen har sagt att alla hundar mår dåligt av spannmål.

Däremot kan vi konstatera att hundar inte behöver spannmål i sin kost.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

*KL*

Nu skulle jag oavsett inte vilja ge torrfoder eftersom min ena får våldsam magknip när hon har ätit torrfoder. Men bortsett från det så är nog det största problemet med torrfoder att jag inte hittar något som har den fördelning mellan makronutrienter som jag vill ge mina hundar. Framförallt är det på tok för liten andel fett i fodret i förhållande till övrigt innehåll.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Förståeligt!

Jag vill också helst ge färskfoder, men jag har inte råd så det får bli torrisar :D
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Har någon påstått annat? :confused: Det är väl precis just det som brukar konstateras i samtliga fodertrådar, att det inte finns ett foder som fungerar perfekt för alla hundar?

Hela poängen med tråden var att TS frågade om foder verkligen spelar så stor roll och om man kan kalla ditten för bra och datten för dåligt. Och flera, du med, svarade att det var jätteviktigt och började sälja in färskfoder och prata dåligt om torrfoder.

Det tycker inte jag talar för att ni håller med om att foder är individuellt. Utan att färskfoder är bättre.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Jag läste och jag tyckte det inte gav något som helst som talade för att spannmål skulle vara sämre för hundar än något annat. Den enda studie du hade som svarade på det listade även tre andra som motsade den. Jag tycker verkligen inte att det är bevis!

Allting kan vara dåligt för en hund om den är allergisk. Men inget tyder på att spannmål är mer allergent än något annat fodermedel. Det räcker inte med att en studie säger att de utesluter gluten för att hundar kan reagera på det om det samtidigt finns siffror som säger att gluten inte är lika reaktionsbenäget som en hel del andra köttprodukter. Den studien syftade inte till att tala om att gluten är extra allergent och därför utesluter man det, det handlade ju om en uteslutningsdiet där nästan allt utom allra nödvändigaste basen utesluts!
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Förståeligt!

Jag vill också helst ge färskfoder, men jag har inte råd så det får bli torrisar :D

Torrfoder är ju dyrt! Om man nu inte köper billigt skräp. Dyra pengar för spannmål ;)
För oss är det mycket billigare att ge färskfoder/barfa.
Sedan skulle jag aldrig ge sämre foder pga dålig ekonomi iofs, då hade jag fått prioritera om helt enkelt.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Kort förklarat: Foderallergi eller känslighet på hundar är ganska vanligt på hund, en av de vanligaste födoämnesallergierna eller överkänsligheterna finner man i spannmål. Det betyder att det är/kan vara negativt.

Ren foderallergi är långt mindre vanligt än atopi - ändå diskuteras det mindre. Atopi har bevisat ärftliga komponenter - ändå tycker jag att det pratas mer om hur viktigt det är att man inte ger hunden foder med spannmål än att man verkligen tar itu med klådproblemet i raser där atopi är vanligt. Lite som att det är vanligare att man protesterar mot fyrverkerier och smällare än ställer krav på avel för att få skottfasta hundar.

Ingen i tråden har sagt att spannmål kan vara den enda boven. Ingen har sagt att man ska individanpassa maten (tvärtom), ingen har sagt att torrfoder är dåligt. Ingen har sagt att alla hundar mår dåligt av spannmål.

Däremot kan vi konstatera att hundar inte behöver spannmål i sin kost.

Det är oerhört många paralleller till skräpmat i stil med McDonalds utan att man anger vilka hundfoder man räknar som skräpfoder. Är det Frolic eller är det allt utom Orijen, Acana och ZiwiPeak?

Doggy anges ofta som ett märke man anser vara skräp, själv använder jag mig just av Doggy(professional) som innehåller mer kött än spannmål vilket jag vet eftersom tillverkarna anger det i procent. Standart brukar tas upp som ett bra torrfoder men där har jag svårt att hitta hur stor andel kött fodret verkligen innehåller eftersom tillverkaren svarar "Idag finns inget krav på att andelen animaliskt kött behöver redovisas i innehållsförteckningen." Nu säger jag inte att Standardt är dåligt, tvärtom tror jag att det är ett bra foder men det är trist att man inte är mer öppna från deras sida. Och helt klart är att det går mode i vilket fodermärke som är bra och vilket som är skräp.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Ren foderallergi är långt mindre vanligt än atopi - ändå diskuteras det mindre. Atopi har bevisat ärftliga komponenter - ändå tycker jag att det pratas mer om hur viktigt det är att man inte ger hunden foder med spannmål än att man verkligen tar itu med klådproblemet i raser där atopi är vanligt. Lite som att det är vanligare att man protesterar mot fyrverkerier och smällare än ställer krav på avel för att få skottfasta hundar.
Visst är det så, jag anser dock inte att det ena får utesluta det andra.

Det är oerhört många paralleller till skräpmat i stil med McDonalds utan att man anger vilka hundfoder man räknar som skräpfoder. Är det Frolic eller är det allt utom Orijen, Acana och ZiwiPeak?

Doggy anges ofta som ett märke man anser vara skräp, själv använder jag mig just av Doggy(professional) som innehåller mer kött än spannmål vilket jag vet eftersom tillverkarna anger det i procent. Standart brukar tas upp som ett bra torrfoder men där har jag svårt att hitta hur stor andel kött fodret verkligen innehåller eftersom tillverkaren svarar "Idag finns inget krav på att andelen animaliskt kött behöver redovisas i innehållsförteckningen." Nu säger jag inte att Standardt är dåligt, tvärtom tror jag att det är ett bra foder men det är trist att man inte är mer öppna från deras sida. Och helt klart är att det går mode i vilket fodermärke som är bra och vilket som är skräp.

Jag kan inte svara på den frågan då jag inte har stenkoll på alla märken. Jag tycker att Doggy och Icas foder kan räknas till "skräp" iallafall. Det innebär dock inte att jag inte anser att vissa individer ändå klarar sig rätt bra på det ändå.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Torrfoder är ju dyrt! Om man nu inte köper billigt skräp. Dyra pengar för spannmål ;)
För oss är det mycket billigare att ge färskfoder/barfa.
Mitt är billigt för att jag köper flera säckar på en gång.
Sedan skulle jag aldrig ge sämre foder pga dålig ekonomi iofs, då hade jag fått prioritera om helt enkelt.
Tack, då vet jag!
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Jag kan inte svara på den frågan då jag inte har stenkoll på alla märken. Jag tycker att Doggy och Icas foder kan räknas till "skräp" iallafall. Det innebär dock inte att jag inte anser att vissa individer ändå klarar sig rätt bra på det ändå.

Icas foder kan jag inte uttala mig om men jag sitter och jämför det foder jag använder med Standardts Original Extra. Omsättbar energi, proteinhalt och fetthalt ligger på samma nivå. Doggy Professional Extra Aktiv innehåller lite mer onödiga saker men inget jag får panik över och inga större mängder - som sagt är det lätt att se ungefär hur mycket av allt fodret innehåller eftersom andelen köttråvara, andelen fullkornsvete och andelen fett redovisas. Jag har svårt att se hur det skulle kunna räknas som ett skräpfoder faktiskt och det är lätt att få tag på. Att det kostar drygt 10 kg mindre per kg än Standardt är bara en bonus.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Förståeligt!

Jag vill också helst ge färskfoder, men jag har inte råd så det får bli torrisar :D

Fast är det verkligen dyrare med färskfoder än torrisar?

När jag gick över till färskfoder (Nordic) till mina småttingar (Dvärg Schnauzrar) så halverade jag foderkostnaden :o

"Min" Riesentik äter Mästers Jakt torrisar + Nordic och jag har fått för mig att det är billigare att dryga ut färskfodret med torrisarna men jag har inte räknat efter på det vilket jag nog ska se till att göra nu :)
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Jag har räknat lite på det och för mig skulle det inte bli mycket dyrare om jag bytte ut ett mål om dagen mot Fodax färskfoder, vilket jag är lite sugen på. Då ger jag ju ändå ett väldigt billigt torrfoder. Kruxet här är utrymme i frysen, så jag ska försöka få tag på en gammal frysbox som går att ha ute i garaget. Då slipper jag även leka tetris för att få plats med allt som ska frysas...

Nu är ju Fodax en av de billigare färskfodersorterna som finns och innehåller spannmål men det har jag inga problem med, även i den hemlagade mat jag gör till hundarna brukar jag ha en viss del spannmål i form av havregrynsgröt för att dryga ut.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Fast är det verkligen dyrare med färskfoder än torrisar?

När jag gick över till färskfoder (Nordic) till mina småttingar (Dvärg Schnauzrar) så halverade jag foderkostnaden :o

"Min" Riesentik äter Mästers Jakt torrisar + Nordic och jag har fått för mig att det är billigare att dryga ut färskfodret med torrisarna men jag har inte räknat efter på det vilket jag nog ska se till att göra nu :)

Jag köper Standardt för ca 350 kr/säck. Månadskostnaden blir då ca 700 kr

Skulle jag köpa Vom og hundemat skulle det gå åt 4,5 korvar/dag och jag hade behövt köpa 100 kg för att få ner kostnaden per korv från de leverantörerna som finns häromkring. Säger vi att en korv skulle kosta 14 kr blir det 1568 kronor i mat + en ny frysbox. Bravo kostar runt 1200 kr om jag räknar rätt.

Nästa år kan det definitivt bli ett alternativ, men just nu får det helt enkelt bli torrisar. Usch vilken dålig matte jag är :D
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Skillnaden är att en stor del av proteinen i Doggy ej är animalisk, det är avgörande för mig och jag köper hellre ett foder med animaliebaserad protein än vice verca. Ser ingen anledning till att du ska behöva "försvara" ditt foderval dock, mår din hund bra så är det väl inget att hänga upp sig på.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Jag har räknat lite på det och för mig skulle det inte bli mycket dyrare om jag bytte ut ett mål om dagen mot Fodax färskfoder, vilket jag är lite sugen på. Då ger jag ju ändå ett väldigt billigt torrfoder. Kruxet här är utrymme i frysen, så jag ska försöka få tag på en gammal frysbox som går att ha ute i garaget. Då slipper jag även leka tetris för att få plats med allt som ska frysas...

Nu är ju Fodax en av de billigare färskfodersorterna som finns och innehåller spannmål men det har jag inga problem med, även i den hemlagade mat jag gör till hundarna brukar jag ha en viss del spannmål i form av havregrynsgröt för att dryga ut.

Vi köpte en gammal frysbox för hela 250kr på blocket där vi har bla hundmat :)
Så för oss var inte det någon kostnad att tala om och inte drar den mycket el heller som tur är :)

Jag är inte heller rädd för spannmål, jag tror det är helt okej som med det mesta annat så länge det handlar om rimliga mängder.
Men Fodax är väl ett helt okej foder? Min gamla ryss fick det sina sista år i livet och han har aldrig varit så fin i hullet som han var då :)
Så jag tror iaf att det är bra även om det kanske finns ännu bättre foder.
Men någonstans måste man ju dra en gräns där man nöjer sig och tycker att det fungerar bra, annars blir man ju knäpp om man konstant ska leta efter något som alltid ska vara bättre.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Skillnaden är att en stor del av proteinen i Doggy ej är animalisk, det är avgörande för mig och jag köper hellre ett foder med animaliebaserad protein än vice verca. Ser ingen anledning till att du ska behöva "försvara" ditt foderval dock, mår din hund bra så är det väl inget att hänga upp sig på.

Vad baserar du det på? Fullkornsvete och ris innehåller lika mycket protein. Sedan innehåller Doggy majsgroddar som innehåller en del protein(13 g/100g) men det är knappast så mycket att det påverkar proteininnehållet särskilt mycket eftersom majsgroddar kommer under färsk kyckling i innehållsförteckningen = inte många procent av innehållet. Så jag vill gärna veta vad som gör att en så mycket större del av proteinet i Doggy kommer från vegetabilier än i andra foder.
 
Sv: Är foder så viktigt, egentligen?

Vad baserar du det på? Fullkornsvete och ris innehåller lika mycket protein. Sedan innehåller Doggy majsgroddar som innehåller en del protein(13 g/100g) men det är knappast så mycket att det påverkar proteininnehållet särskilt mycket eftersom majsgroddar kommer under färsk kyckling i innehållsförteckningen = inte många procent av innehållet. Så jag vill gärna veta vad som gör att en så mycket större del av proteinet i Doggy kommer från vegetabilier än i andra foder.

Rättelse: Det skiljer lite i proteininnehåll mellan parboiled ris(ca 7,5) och fullkornsvete(ca 10), dock fortfarande inte så mycket att jag förstår hur andelen vegetabiliskt protein i Doggy skulle kunna vara mycket större.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 143
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
935
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 316
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Har två små chihuahuor, där ena äter färskfoder (MUSH Vaisto Grå) och den andra äter torrfoder för känslig mage. Vi tog över...
Svar
6
· Visningar
1 300
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp