Är förvänd galopp på volt samlande eller lösgörande?

Följdfråga: att gå från ökad galopp till samlad galopp på volt måste väl vara mer samlande?(tänker att man använder volten som hjälp för att samma upp)
 
Följdfråga: att gå från ökad galopp till samlad galopp på volt måste väl vara mer samlande?(tänker att man använder volten som hjälp för att samma upp)

Ja alltså samlad galopp är ju just samlad. Dock tror jag inte att du ska tänka i termer av "stanna upp", i samlingen ska ju hästen ha minst lika mycket energi som i en ökning. Så brukar jag tänka iallafall :)
 
Ja alltså samlad galopp är ju just samlad. Dock tror jag inte att du ska tänka i termer av "stanna upp", i samlingen ska ju hästen ha minst lika mycket energi som i en ökning. Så brukar jag tänka iallafall :)

Menade samla upp 😊 ja precis! Jag brukar tänka att det ska vara så mkt energi att det ska gå lätt att öka från samlingen.
Har dock problem med samling från ökning på rakt spår då jag gärna använder handen för mkt 🙈 går jag istället in på en mindre volt kommer samlingen automatiskt utan att jag bromsar och stör med handen. Hoppas jag tänker rätt där
 
De samlande rörelserna är skolorna. Det syftar till att man samling är skolad.
Dvs man rider samlanDE skolor för att kunna rida samlAT. Samlande är vägen dit och samlat är färdiga resultatet.
Förmodligen är din häst inte skolad nog att bära sig riktigt i ökningar och det blir då svårare att hämta hem balansen bakåt på rakt spår än böjt. Det är därför alla samlanDE rörelser är böjda. När man kommer längre i utbildningen funkar det även på raka spår.
 
De samlande rörelserna är skolorna. Det syftar till att man samling är skolad.
Dvs man rider samlanDE skolor för att kunna rida samlAT. Samlande är vägen dit och samlat är färdiga resultatet.
Förmodligen är din häst inte skolad nog att bära sig riktigt i ökningar och det blir då svårare att hämta hem balansen bakåt på rakt spår än böjt. Det är därför alla samlanDE rörelser är böjda. När man kommer längre i utbildningen funkar det även på raka spår.
Så himla bra förklaring!
 
De samlande rörelserna är skolorna. Det syftar till att man samling är skolad.
Dvs man rider samlanDE skolor för att kunna rida samlAT. Samlande är vägen dit och samlat är färdiga resultatet.
Förmodligen är din häst inte skolad nog att bära sig riktigt i ökningar och det blir då svårare att hämta hem balansen bakåt på rakt spår än böjt. Det är därför alla samlanDE rörelser är böjda. När man kommer längre i utbildningen funkar det även på raka spår.

Tack! Då tror jag att jag förstår! Alltså kan jag rida volter som samlande?
 
Tack! Då tror jag att jag förstår! Alltså kan jag rida volter som samlande?

Njä, inte riktigt.
Volten är början till skolor genom att man lär hästen böja sig korrekt. Och det behövs ju sen i skolorna.
Så den är ett förstadie till samlande arbete.

Men du brukar ha lättare att hålla en rundare och mer bärig form om du har en innersida på en häst som än inte är skolad. Därför känns det enklare för dig på volt.
 
Njä, inte riktigt.
Volten är början till skolor genom att man lär hästen böja sig korrekt. Och det behövs ju sen i skolorna.
Så den är ett förstadie till samlande arbete.

Men du brukar ha lättare att hålla en rundare och mer bärig form om du har en innersida på en häst som än inte är skolad. Därför känns det enklare för dig på volt.[/QUOTE

Okej så när det känns som att han verkligen sätter sig på bakbenen i volten så är de ändå inte samlande alltså? 🤔
Skolor har vi inte ridit så mkt
 
Ja som rubriken lyder...

Det är både ock.

Om man ställer utåt så blir det väldigt lösgörande för innerbogen, och vice versa.

Det är samlande eftersom det är rakriktande eftersom det inte går att fuska med ytter bak i den förvända galoppen, och inner bak hamnar under hästen av sig själv.

(Ytter är alltså inåt volten och inner är utåt i förvänd galopp).
 
Det är både ock.

Om man ställer utåt så blir det väldigt lösgörande för innerbogen, och vice versa.

Det är samlande eftersom det är rakriktande eftersom det inte går att fuska med ytter bak i den förvända galoppen, och inner bak hamnar under hästen av sig själv.

(Ytter är alltså inåt volten och inner är utåt i förvänd galopp).

Tack! Då har jag förstått det rätt! Tycket hästen både blir mjuk och lösgjord och lättare i fram😊
 
Njä, inte riktigt.
Volten är början till skolor genom att man lär hästen böja sig korrekt. Och det behövs ju sen i skolorna.
Så den är ett förstadie till samlande arbete.

Men du brukar ha lättare att hålla en rundare och mer bärig form om du har en innersida på en häst som än inte är skolad. Därför känns det enklare för dig på volt.

Lånar tråden lite, ämnet är liknande.
En häst som har enklare för att fatta rätt galopp på rakt spår än på böjt spår, varför?

Den gamla klassikern fatta galopp i hörn eller ur en volt funkar inte alls. Däremot på rakt spår blir det rätt 9 gånger av 10.
 
Lånar tråden lite, ämnet är liknande.
En häst som har enklare för att fatta rätt galopp på rakt spår än på böjt spår, varför?

Den gamla klassikern fatta galopp i hörn eller ur en volt funkar inte alls. Däremot på rakt spår blir det rätt 9 gånger av 10.

Beter sig hästen likadant om du longerar den på en stor volt i galopp?
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 968
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Ja, som rubriken lyder ovan. Vad tycker ni är ok/ inte ok skäl att lämna tillbaka foderhäst? Hög ålder på hästen? Krämpor? Personkemi...
Svar
8
· Visningar
1 037
Senast: mars
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 614
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 232
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • LGCT Stockholm
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp