Är folk mer respektlösa nu i trafiken än förr?

Upplevde att det blev stor skillnad på hur nära folk körde när jag gick från Clio till RAV4. Helt plötsligt låg de inte precis i arslet på mig längre

Jag bytte från kombi till VW Polo till en helt normalstor sedan. Idioterna som försöker haka på min dragkrok finns alltid, men jag märker ändå viss skillnad i hur folk i allmänhet beter sig nu när jag bytte tillbaka till "större" bil från Polon.
 
Så det verkar inte spela någon roll vilken hastighet jag som motorcyklist håller så är det alltid någon som har bråttom och tycker sig att ha rätten att tränga sig förbi. Skitsamma om den oskyddade trafikanten åker åt fanders.

Men går det att göra något åt att folk kör för fort med släp? Går det att förhindra att folk prejar när de tycker att störst går först?
Alltså, det spelar ingen roll hur stort fordonet som "måste passeras" är, när någon har bestämt sig för att de inte klarar av att ligga bakom.
Det är nu några år sedan, men jag satt i godan ro i lastbilshytten (bil+släp, fullstort skåpekipage, omöjligt att missa!) och körde, med farthållaren på 80 km/h. 2+1-väg och som vanligt huvudsakligen uppsikt framåt men med en och annan blick i sidospeglarna. Och där 2-filigt gick ihop till en fil skramlade det plötsligt till nedanför mig! :eek:
Då var det en "typ caravelle eller liknande" med ett litet skåpsläp bakom, som i sista minuten skulle kasta sig förbi mig. Och inte hann... Hjulen på hens släp klämdes lite mellan mitträcket och lastbilshytten och jag lovar att det skramlade till rejält.... (just den omkörningen hade jag missat att den var på G, så jag var helt oförberedd på oljudet) Släpet studsade sen framför mig några gånger, innan föraren slängde sig in på en avfart - mot en liten byväg.
På mitt ekipage blev det bara några repor på navkapseln, så det var ingen stor olycka. Men det visar tydligt hur dåligt det är ställt med respekten för större fordon i trafiken.

Och ja, jag har sett massor av idiotiskt beteende genom åren som yrkeschaufför. 🙄
 
Men du sitter ju å klagar på andra i trafiken när du själv kör olagligt

Jag brukar oftast inte vara så brydd över att folk kör fort efter E4 så länge de gör det utan att ta onödiga risker. Att göra en onödig omkörning i 140isch MED SLÄPVAGN där man samtidigt riskerar livet på 2 oskyddade trafikanter för att sedan svänga av vägen någon km senare. Det är det som gör mig upprörd. Inte blir det bättre av att folk efter vägarna uppenbarligen tycker att det är fullt acceptabelt.
 
Det jag tycker blir värre och värre i trafiken är att fler och fler verkar blir fruktansvärt provocerade av när man kör lagligt enligt hastigheterna, såpass provocerade att dom mer än gärna gör farliga omkörningar. Dessutom är det många som anklagar dom som kör lagligt att det är deras fel att olyckor sker pga att dom då måste ju köra om..för enligt hastigheten kan man ju inte köra.

Här där jag bor finns ett rödljus som bara blir rött om någon som ska gå över trycker på knappen, folk har till och med kört på rött ljus där såpass nära mig att dom varit på gränsen att nudda mig. Antar att dom tycker att jag lika gärna kan gå på rött och låta dom slippa stanna. Det är så vanligt här att jag numera har fickorna fulla med havre som jag som jag slänger på bilar som kör på rött..mindre uppskattat men jag är fruktansvärt trött på folk som håller på så. Till och med bussar är otrevliga, senast så satte bussen på helljuset och blinkade på mig när jag skulle gå över..så ja, trafiken tycker jag har blivit mycket värre, alldeles får många har körkort som inte ska ha det.
 
Alltså, det spelar ingen roll hur stort fordonet som "måste passeras" är, när någon har bestämt sig för att de inte klarar av att ligga bakom.
Det är nu några år sedan, men jag satt i godan ro i lastbilshytten (bil+släp, fullstort skåpekipage, omöjligt att missa!) och körde, med farthållaren på 80 km/h. 2+1-väg och som vanligt huvudsakligen uppsikt framåt men med en och annan blick i sidospeglarna. Och där 2-filigt gick ihop till en fil skramlade det plötsligt till nedanför mig! :eek:
Då var det en "typ caravelle eller liknande" med ett litet skåpsläp bakom, som i sista minuten skulle kasta sig förbi mig. Och inte hann... Hjulen på hens släp klämdes lite mellan mitträcket och lastbilshytten och jag lovar att det skramlade till rejält.... (just den omkörningen hade jag missat att den var på G, så jag var helt oförberedd på oljudet) Släpet studsade sen framför mig några gånger, innan föraren slängde sig in på en avfart - mot en liten byväg.
På mitt ekipage blev det bara några repor på navkapseln, så det var ingen stor olycka. Men det visar tydligt hur dåligt det är ställt med respekten för större fordon i trafiken.

Och ja, jag har sett massor av idiotiskt beteende genom åren som yrkeschaufför. 🙄

Det var ganska precis det som höll på att hända mig och han framför mig. Förutom att vi ganska precis klarade oss ifrån skador. Men uppenbarligen så är sådana omkörningar acceptabla. Det är ju ändå den som blir omkörd som ska visa företräde.
 
Har åkt E4 från Luleå till höga kusten nu i veckan fram och tillbaka. Ja, folk är idioter.

Folk som kör in tätt inpå lastbilar efter omkörning eller ligger och slickar en i röven. Jag förstår inte hur dom tänker, kan man inte ha lite vett i kroppen?
 
Har åkt E4 från Luleå till höga kusten nu i veckan fram och tillbaka. Ja, folk är idioter.

Folk som kör in tätt inpå lastbilar efter omkörning eller ligger och slickar en i röven. Jag förstår inte hur dom tänker, kan man inte ha lite vett i kroppen?

Alltså, det spelar ingen roll hur stort fordonet som "måste passeras" är, när någon har bestämt sig för att de inte klarar av att ligga bakom.
Det är nu några år sedan, men jag satt i godan ro i lastbilshytten (bil+släp, fullstort skåpekipage, omöjligt att missa!) och körde, med farthållaren på 80 km/h. 2+1-väg och som vanligt huvudsakligen uppsikt framåt men med en och annan blick i sidospeglarna. Och där 2-filigt gick ihop till en fil skramlade det plötsligt till nedanför mig! :eek:
Då var det en "typ caravelle eller liknande" med ett litet skåpsläp bakom, som i sista minuten skulle kasta sig förbi mig. Och inte hann... Hjulen på hens släp klämdes lite mellan mitträcket och lastbilshytten och jag lovar att det skramlade till rejält.... (just den omkörningen hade jag missat att den var på G, så jag var helt oförberedd på oljudet) Släpet studsade sen framför mig några gånger, innan föraren slängde sig in på en avfart - mot en liten byväg.
På mitt ekipage blev det bara några repor på navkapseln, så det var ingen stor olycka. Men det visar tydligt hur dåligt det är ställt med respekten för större fordon i trafiken.

Och ja, jag har sett massor av idiotiskt beteende genom åren som yrkeschaufför. 🙄

Lite lustigt ändå att folk inte har mer respekt för lastbilar och andra stora fordon . Det är många ton som rullar och inget fordon man vill krocka med eller bli påkörd av.
 
Det händer faktiskt att jag förhindrar omkörning på vajerväg. Det är när filerna går ihop och det är mindre än 400 m kvar, då lägger jag mig på mittlinjen när jag ser folk med dåligt omdöme komma i hög hastighet, i synnerhet när jag kör med hästen i transporten. Jag vägrar bli prejad med en hästtransport på släp. :mad:
 
Tycker folk kör värre nu än när jag tog körkort för 15 år sen.
"Det gäller inte mig" tycker jag många verkar tänka och tycka om allt från hastighetsbegränsning till stopplikt och omkörningar. Väldigt många av dessa kör svart Audi eller BMW... Fördomar? Kanske. Men också alldeles för många idioter ute på vägarna tycker jag.
 
Man är hetsiga idag, alla har bråttom jämnt, stressar jämnt, fipplar med mobilen medans man kör, osv.
Jag ser ofta flera fall där det var ren tur att ingen olycka skedde (som i ditt fall), och även fall där olyckor sker och man blir stående i en extremt lång bilkö, och förbi kommer brandkår, ambulanser och polis med blåljus farande, och man är bara glad att man själv inte var inblandad, ja man blir sen till vart man nu skulle, men man lever iaf och mår bra.

Även sett folk som försöker köra förbi olycksplatser tills polisen eller räddningstjänst kommer dit och spärrar av vägen.
Folk idag har inge vett, inge förståelse och ingen respekt.
Dem tänker inte på riskerna eller på riskerna dem utsätter andra för.
 
En grej jag ibland märker att kör jag om en bil och sen lägger mig i högerfilen igen (långt framför bilen jag körde om) så verkar dem typ bli "förolämpade" för att dem blev omkörda, får då kastar dem sig ut i vänsterfilen och kör om i en extremt hög hastighet.
 
En grej jag ibland märker att kör jag om en bil och sen lägger mig i högerfilen igen (långt framför bilen jag körde om) så verkar dem typ bli "förolämpade" för att dem blev omkörda, får då kastar dem sig ut i vänsterfilen och kör om i en extremt hög hastighet.

Jag kan ligga bakom en bil som kör 65 på 80-väg. Kör alltså buss. Efter att ha avvaktat lite för att se om bilen accelererar eller ej, påbörjar jag omkörning där läge finns. Våra bussar är inte motorstarka, så planering krävs. Men i 80% av fallen, börjar bilen accelerera när jag ligger bredvid. Då är det ju bara att avbryta för mig, men ibland har då en bil gått in på min högersida, vilket gör det svårt för mig att ta mig tillbaka. Precis som att man inte kan ta att en buss kör om.
Jag fick lära mig att det är olagligt att börja accelerera när nån kör om, men det verkar inte gälla längre.
Och då är jag inte en sån som vanligtvis kör om med buss.
 
Jag kan ligga bakom en bil som kör 65 på 80-väg. Kör alltså buss. Efter att ha avvaktat lite för att se om bilen accelererar eller ej, påbörjar jag omkörning där läge finns. Våra bussar är inte motorstarka, så planering krävs. Men i 80% av fallen, börjar bilen accelerera när jag ligger bredvid. Då är det ju bara att avbryta för mig, men ibland har då en bil gått in på min högersida, vilket gör det svårt för mig att ta mig tillbaka. Precis som att man inte kan ta att en buss kör om.
Jag fick lära mig att det är olagligt att börja accelerera när nån kör om, men det verkar inte gälla längre.
Och då är jag inte en sån som vanligtvis kör om med buss.

Som sagt varför ligger man 65 på en 80väg? Gasa upp i laglig hastighet, absolut inga krav på att köra för fort men ta inte 3 mil på dig att komma upp i hastighet eller gasa inte när någon kör om utan ligg kvar då :banghead:
 
Jag har nog inte märkt så stor skillnad på trafiken under de 8 åren jag haft mitt körkort, fram tills detta året. Jag kör i princip dagligen på jobbet runt om i hela Skåne, och det har varit så otroligt mycket bilar på vägarna. Möjligen har folk blivit mer och mer vårdslösa och slarviga i trafiken de senaste åren. Varför vet jag inte.

Jag har inte heller varit med om någon trafikolycka under mina 8 år på vägarna, fram tills denna sommaren. Körde för någon månad sedan på riksväg 21 (motortrafikled) utanför Klippan i Skåne, omkring lunchtid. En person skulle köra ut i motsatt riktning från höger sida, alltså korsa min vägbana. Jag vet inte vad hen tänkte med, eller om hen tänkte alls, men helt plötsligt körde hen ut 10-20 meter framför mig, när jag kom i 100 km/h. Jag hann väja lite grann, men klippte bakkärran på hens bil innan jag dundrade igenom sidoräcket och flög ut säkert 20 meter på en åker. I total chock tar jag mig ur bilen och möter den andre föraren, som helt uppenbart har gjort fel. Då har hen ändå mage att anklaga mig för att jag gjort fel, att jag måste ha kört för fort. Men inte behövde polis eller ambulans tillkallas inte tyckte hen, trots att alla airbags hade utlösts och min bil var totalkvaddad :mad::confused: Jag har nog aldrig varit så rädd, ledsen och arg på samma gång :rage: Polis och ambulans tillkallades till slut.

Bristen på omtanke och respekt hos vissa i trafiken är helt absurd!
 
Jag har nog inte märkt så stor skillnad på trafiken under de 8 åren jag haft mitt körkort, fram tills detta året. Jag kör i princip dagligen på jobbet runt om i hela Skåne, och det har varit så otroligt mycket bilar på vägarna. Möjligen har folk blivit mer och mer vårdslösa och slarviga i trafiken de senaste åren. Varför vet jag inte.

Jag har inte heller varit med om någon trafikolycka under mina 8 år på vägarna, fram tills denna sommaren. Körde för någon månad sedan på riksväg 21 (motortrafikled) utanför Klippan i Skåne, omkring lunchtid. En person skulle köra ut i motsatt riktning från höger sida, alltså korsa min vägbana. Jag vet inte vad hen tänkte med, eller om hen tänkte alls, men helt plötsligt körde hen ut 10-20 meter framför mig, när jag kom i 100 km/h. Jag hann väja lite grann, men klippte bakkärran på hens bil innan jag dundrade igenom sidoräcket och flög ut säkert 20 meter på en åker. I total chock tar jag mig ur bilen och möter den andre föraren, som helt uppenbart har gjort fel. Då har hen ändå mage att anklaga mig för att jag gjort fel, att jag måste ha kört för fort. Men inte behövde polis eller ambulans tillkallas inte tyckte hen, trots att alla airbags hade utlösts och min bil var totalkvaddad :mad::confused: Jag har nog aldrig varit så rädd, ledsen och arg på samma gång :rage: Polis och ambulans tillkallades till slut.

Bristen på omtanke och respekt hos vissa i trafiken är helt absurd!
Hen tyckte säkert att högerregeln gäller vid alla utfarter. Jag upplever att teorikunskaperna hos många brister fullständigt.
 
Jag har nog inte märkt så stor skillnad på trafiken under de 8 åren jag haft mitt körkort, fram tills detta året. Jag kör i princip dagligen på jobbet runt om i hela Skåne, och det har varit så otroligt mycket bilar på vägarna. Möjligen har folk blivit mer och mer vårdslösa och slarviga i trafiken de senaste åren. Varför vet jag inte.

Jag har inte heller varit med om någon trafikolycka under mina 8 år på vägarna, fram tills denna sommaren. Körde för någon månad sedan på riksväg 21 (motortrafikled) utanför Klippan i Skåne, omkring lunchtid. En person skulle köra ut i motsatt riktning från höger sida, alltså korsa min vägbana. Jag vet inte vad hen tänkte med, eller om hen tänkte alls, men helt plötsligt körde hen ut 10-20 meter framför mig, när jag kom i 100 km/h. Jag hann väja lite grann, men klippte bakkärran på hens bil innan jag dundrade igenom sidoräcket och flög ut säkert 20 meter på en åker. I total chock tar jag mig ur bilen och möter den andre föraren, som helt uppenbart har gjort fel. Då har hen ändå mage att anklaga mig för att jag gjort fel, att jag måste ha kört för fort. Men inte behövde polis eller ambulans tillkallas inte tyckte hen, trots att alla airbags hade utlösts och min bil var totalkvaddad :mad::confused: Jag har nog aldrig varit så rädd, ledsen och arg på samma gång :rage: Polis och ambulans tillkallades till slut.

Bristen på omtanke och respekt hos vissa i trafiken är helt absurd!

Usch! Vad jobbigt det blir när den som gjort fel börjar bråka. Då står det ord mot ord. Hur gick det med dig? Klarade du dig utan skador?

Jag har haft körkortet nästan lika länge som dig och det var inte förrän nu som jag höll på att hamna i potentiell dödsolycka. Jag orkade inte polisanmäla för då skulle ord stå mot ord. Det hände ju ingenting och vi höll inte direkt för tillfället laglig hastighet vi heller.
 
Dagens trafiksituation. Kommer ikapp en liten kö på tre bilar bakom en 50-traktor på en 80-sträcka. Jag vet att det snart blir en raka där sikten är bra.
Mycket riktigt så går det att köra om där, bil ett kör om, bil tre går ut - samtidigt som bil två påbörjar omkörning.
Bil tre kastar sig tillbaks.
Jag har hållit avstånd för jag vill se när jag kan köra om utan att gå ut långt i vägbanan så det finns gott om plats. Hela tiden har jag en femte bil som ligger bakom mig och blinkar för omkörning....

Men nu har vi möte så bil tre och fem får vänta att köra om, sen blir det fritt långt igen så jag blinkar, hakar på bil tre. Bil fem blir kvar bakom traktorn.

Efter en krök så kommer bil fem äntligen om traktorn och hen kör om mig och två bilar till vid streckad linje - och som avslutning kör hen om en bil där det är helstreckat på grund av dålig sikt och utfart och tvingar mötande trafik att sakta in.

1. Varför utgår bil tre och fem ifrån att bil två och jag inte också tänker köra om utan försöker tränga sig före?
2. Varför måste puckot i bil fem sen hävda sig genom att genomföra inte en utan flera farliga omkörningar?
Någon som känner igen sig och vill förklara (hoppas inte här finns någon dylik på Buke)?
 
Usch! Vad jobbigt det blir när den som gjort fel börjar bråka. Då står det ord mot ord. Hur gick det med dig? Klarade du dig utan skador?

Jag har haft körkortet nästan lika länge som dig och det var inte förrän nu som jag höll på att hamna i potentiell dödsolycka. Jag orkade inte polisanmäla för då skulle ord stå mot ord. Det hände ju ingenting och vi höll inte direkt för tillfället laglig hastighet vi heller.
Ja det är nog det som gör mig frustrerad idag, att hen hade mage att anklaga mig när jag ändå hann väja och inte körde rätt in i sidan på hans bil. Hade jag gjort det hade hen nog inte levt idag :meh: det var tur att polisen kom, det blev en anmälan om vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada. Jag klarade mig som tur var utan några större fysiska skador, bara blåmärken, skrapsår och lite brännskador från airbagen.

Att inse att man var en hårsmån från att dö bara sådär är fruktansvärt!
 
Ja det är nog det som gör mig frustrerad idag, att hen hade mage att anklaga mig när jag ändå hann väja och inte körde rätt in i sidan på hans bil. Hade jag gjort det hade hen nog inte levt idag :meh: det var tur att polisen kom, det blev en anmälan om vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada. Jag klarade mig som tur var utan några större fysiska skador, bara blåmärken, skrapsår och lite brännskador från airbagen.

Att inse att man var en hårsmån från att dö bara sådär är fruktansvärt!

Jag förstår exakt hur du menar. Är ganska lycklig på jobbet idag för jag lever ju! Ett kast med släpvagnen och jag hade legat på bårhuset nu. :meh:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 798
Senast: Vallmo
·
Relationer Ja, min sambo är en ganska hetsig bilförare som väldigt ofta kör för fort och beter sig (idiotiskt) i trafiken. Han ÄR bra på att köra...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 187
Senast: Kilauea
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I och med att jag bytte jobb fick jag väldigt mycket längre resväg till jobbet. Vägen går dock nästan hela vägen genom skogen, och min...
Svar
0
· Visningar
435
Ridning Detta med hästar och annan trafik kommer ju upp lite då och då. Det är nonchalanta bilister eller ryttare som är ute med olyckor som...
2
Svar
39
· Visningar
5 406
Senast: lady_mike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp