Är folk mer respektlösa nu i trafiken än förr?

Jag hörde förresten av en kollega att det finns ett eu-förslag om att alla nya bilar från och med 2022 ska ha ett intelligent hastighetsstöd som hindrar bilarna att köra fortare än vad som är tillåtet.
Jag vet inte hur pålitlig informationskällan är men det låter intressant. Samtidigt är det synd att det ens ska behövas.

Okända EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar
 
Jag hörde förresten av en kollega att det finns ett eu-förslag om att alla nya bilar från och med 2022 ska ha ett intelligent hastighetsstöd som hindrar bilarna att köra fortare än vad som är tillåtet.
Jag vet inte hur pålitlig informationskällan är men det låter intressant. Samtidigt är det synd att det ens ska behövas.

Okända EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar
Inte så bra det heller då man faktiskt ibland av säkerhetsskäl kan behöva gasa på för att förhindra en olycka, tror inte det kommer gå igenom. Det är ju inte farten i sej självt som är farlig utan beteendena och stressen.
 
Inte så bra det heller då man faktiskt ibland av säkerhetsskäl kan behöva gasa på för att förhindra en olycka, tror inte det kommer gå igenom. Det är ju inte farten i sej självt som är farlig utan beteendena och stressen.

Precis. Tänkte på det också när vi diskuterade om det här på jobbet. Jag har själv fått stampa ner plattan i mattan en och en annan gång för att förhindra olycka. Hastigheten spelar nog ingen roll så länge folk tar dumdristiga beslut och onödiga risker. Dessutom ser jag en risk att folk skulle bli något irriterade av att inte kunna hålla det tempo som de vill. Eller hamna bakom en bil som är begränsad hastighet och bara kan hålla laglig hastighet. Men samtidigt kanske det skulle tvinga människor att planera bättre med större tidsmarginaler.

Inte heller tror jag att det kommer att lösa den bristande respekten för både oskyddade trafikanter och eventuella djur efter vägarna. Kan någon blåsa förbi alldeles för nära t.ex en ryttare i 80 km/h så finns det risk att någon kommer att göra det. Det är något som en del redan gör. Det får finnas hur mycket teknik som helst i bilen men är föraren en allmän rövhatt i trafiken så kan det bli hur farligt som helst för andra.
 
Jag hörde förresten av en kollega att det finns ett eu-förslag om att alla nya bilar från och med 2022 ska ha ett intelligent hastighetsstöd som hindrar bilarna att köra fortare än vad som är tillåtet.
Jag vet inte hur pålitlig informationskällan är men det låter intressant. Samtidigt är det synd att det ens ska behövas.

Okända EU-regeln: Fartspärr kommer i alla nya bilar
Fartspärr eller farthållare?

Jag tror olyckorna skulle öka om bilarna konstruerades så de inte kunder köras fortare än max tillåten hastighet, folk skulle chansa mer på att försöka hinna tas sig förbi och alla idioter som accar när man ska om skulle kunna härja fritt. 😖
 
Fartspärr eller farthållare?

Jag tror olyckorna skulle öka om bilarna konstruerades så de inte kunder köras fortare än max tillåten hastighet, folk skulle chansa mer på att försöka hinna tas sig förbi och alla idioter som accar när man ska om skulle kunna härja fritt. 😖

https://www.bytbil.com/nyheter/okanda-eu-regeln-fartsparr-kommer-i-alla-nya-bilar-27489

Tydligen ska det gå att stänga av den och det ska gå att göra omkörningar. Det är en intressant idé men jag är väldigt skeptisk. Det skulle krävas att alla fordon har detta i så fall. Så jag hoppas inte att det går igenom.
 
https://www.bytbil.com/nyheter/okanda-eu-regeln-fartsparr-kommer-i-alla-nya-bilar-27489

Tydligen ska det gå att stänga av den och det ska gå att göra omkörningar. Det är en intressant idé men jag är väldigt skeptisk. Det skulle krävas att alla fordon har detta i så fall. Så jag hoppas inte att det går igenom.
Jag tycker att om den sätts som i exemplet till max 180 att det är en befogad regel, en del tror att våra motorvägar är deras egna privata racerbanor och lekstugor. :(
 
Undrar om det är samma som ska gå att styrs i t.ex stadskärnor? Vet att Stockholm stad vill ha så fordon inte kan köra för fort inne i innerstan, framförallt då inte lastbilar och bussar. Är väl dock mer en konsekvens av terrordådsriskerna. Jag tycker det låter bra. Påverkar det inte omkörningar och sånt, så absolut!
 
Detta är ju också ett stort problem. På Vaxholmzvägen står det ibland uppåt 10 bilar i rad i vägkanten. På 90-väg. De står inte ivägen, men den dagen en dörr slås upp ogenomtänkt... Polisen är där och lappar ibland.

Det var på ett annat ställe förr, där ställde man först koner med band mellan. När jag körde förbi senare på dagen, hade man parkerat bilarna mellan konerna med banden på taket 🙄

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpGMPk/70-bilar-lappade-vid-badplats--ambulans-kom-knappt-fram
 
jag var ute och åkte idag också.
En liten militär fyrhjuling med släpkärra utan baklysen svänger ut på vägen på en raka på 80-väg, Jag är långt bort när jag ser honom så det är helt ok..
Han håller ganska god fart, 40-50, så fast jag kan inte köra om på grund av mötande trafik så stör det mig inte så mycket för jag tänker att han håller väl undan när det blir en p-ruta som jag vet finns längre fram.
Men nix, och nu blir det kurvigt och heldragen linje. Han sneglar hela tiden bakåt men jag kan inte köra om.
Jag har bara legat bakom honom i kanske 300 m så det är ju ingen panik direkt. Jag avvaktar.

Längre fram på vägen står ett annat militärfordon parkerat. Det står i motsatt körriktning, med halva bilen på körbanan.
Mitt emot är en infart till en gård, jag skymtar ett annat fordon på infarten bakom ett bullerstaket.
Jag tänker aha, militärfordon - den lille fyrhjulingen ska säkert hit.
Mycket riktigt, han - utan att göra några som helst tecken - bromsar och kör in där. Och han har alltså inga synliga bromsljus eller blinkers på grund av kärran.
Nåväl, jag var beredd, och kör ju i knappt 45.

På vägen är det nu trångt.
Jag får möte precis efter infarten, den bilen jag möter som inte saktar ner ett skit har alltså ett fordon på sin sida som står en bit ut i vägen - anledning oklar - det kan ju ha hänt något.
Och bakom har jag en vit bil som verkligen är i min röv, stackarn har ju fått ligga efter mig i säkert 100 m.
Det blev nog trångt där kan jag tänka, tittade ju inte direkt bakåt.

Jag gasar snabbt upp till 80, fartkamera precis efter, sen lägger jag mig i "87".
Den vita bilen trycker i min röv, kan inte köra om den närmaste kilometern på grund av mötande trafik.
Sen blir det fritt - då kommer han som ett jehu, OCH bakom kommer en till.
Fine. Det var fritt.
Men bil nummer två ska om den vita också...som bara gasar...dom ligger bredvid varandra i säkert 200 m. Jag ser mötande trafik. Bil nummer två hinner precis om, den vita bilen släpper inte ett skit på farten...mötande trafik får bromsa.
Det enda en kan göra är ju att hålla avstånd till alla dessa nötter.
 
Kapar den här tråden för lite körfrågor efter denna bilande sommar.

Vi stannar på mack för att tanka. Efter tankningen går vi in för kisspaus och kaffe, båda tar lite tid på grund av kö till toaletten samt strul med kaffebeställningen. När vi kommer ut hänger nån ung man ut från rutan i sin bil och ger en ”slow clap” då han anser att vi blockerat pumpen för länge. Han eller jag som är idiot?

Motorväg 110. Jag kör om en bil så ligger i kanske.. 117. Ännu snabbare bil kommer upp i baken och ljustutar. Jag avbryter omkörningen och släpper fram. Hen eller jag som är idiot?

Grusväg 30. Närmar mig ett äldre par med hund som går in till vägkanten. Jag släpper lite på gasen så passerar dem i kanske.. 120-125. Gubben viftar argt att jag ska sänka farten. Han eller jag som är idiot?

Jag tycker jag blir uppfostrad i trafiken med rätt jämna mellanrum så nu måste jag ju fråga om det är jag som är ute och cyklar?
 
Kapar den här tråden för lite körfrågor efter denna bilande sommar.

Vi stannar på mack för att tanka. Efter tankningen går vi in för kisspaus och kaffe, båda tar lite tid på grund av kö till toaletten samt strul med kaffebeställningen. När vi kommer ut hänger nån ung man ut från rutan i sin bil och ger en ”slow clap” då han anser att vi blockerat pumpen för länge. Han eller jag som är idiot?

Motorväg 110. Jag kör om en bil så ligger i kanske.. 117. Ännu snabbare bil kommer upp i baken och ljustutar. Jag avbryter omkörningen och släpper fram. Hen eller jag som är idiot?

Grusväg 30. Närmar mig ett äldre par med hund som går in till vägkanten. Jag släpper lite på gasen så passerar dem i kanske.. 120-125. Gubben viftar argt att jag ska sänka farten. Han eller jag som är idiot?

Jag tycker jag blir uppfostrad i trafiken med rätt jämna mellanrum så nu måste jag ju fråga om det är jag som är ute och cyklar?

Pumpen får man gärna lämna till förmån för en parkeringsplats när man är klar.

125 på grusväg hade jag också viftat argt för, fast meningslöst för bilen hade legat i diket eller varit borta.

Idiot? Ja i sista. Första är bara lite taskigt mot andra.
 
Kapar den här tråden för lite körfrågor efter denna bilande sommar.

Vi stannar på mack för att tanka. Efter tankningen går vi in för kisspaus och kaffe, båda tar lite tid på grund av kö till toaletten samt strul med kaffebeställningen. När vi kommer ut hänger nån ung man ut från rutan i sin bil och ger en ”slow clap” då han anser att vi blockerat pumpen för länge. Han eller jag som är idiot?
Jag tycker nog man kör undan bilen efter man tankat, onödigt att låta folk vänta i onödan. Enda gångerna man låter bilen stå kvar är ifall man betalar kontant, aldrig annars.

Motorväg 110. Jag kör om en bil så ligger i kanske.. 117. Ännu snabbare bil kommer upp i baken och ljustutar. Jag avbryter omkörningen och släpper fram. Hen eller jag som är idiot?
Jag avbryter aldrig omkörningar ifall jag kör i rätt hastighet, puckon bakom får avvakta. Man ska inte behöva köra för fort för att köra om.

Grusväg 30. Närmar mig ett äldre par med hund som går in till vägkanten. Jag släpper lite på gasen så passerar dem i kanske.. 120-125. Gubben viftar argt att jag ska sänka farten. Han eller jag som är idiot?
Beror helt på hur bred väg det är och hur långt avstånd man kan hålla tycker jag.
 
Pumpen får man gärna lämna till förmån för en parkeringsplats när man är klar.

125 på grusväg hade jag också viftat argt för, fast meningslöst för bilen hade legat i diket eller varit borta.

Det är ju dock 30 på vägen, men man bör alltså köra långsammare på grusväg ändå?
 
Jag tycker nog man kör undan bilen efter man tankat, onödigt att låta folk vänta i onödan. Enda gångerna man låter bilen stå kvar är ifall man betalar kontant, aldrig annars.


Jag avbryter aldrig omkörningar ifall jag kör i rätt hastighet, puckon bakom får avvakta. Man ska inte behöva köra för fort för att köra om.


Beror helt på hur bred väg det är och hur långt avstånd man kan hålla tycker jag.

I detta fall fanns det dock andra lediga pumpar, så förstår ej varför han väntade. Jag har kört till parkeringsplats ibland när jag märkt att det varit mycket trafik, innan jag går in för en take-away kaffe. Hur gör folk generellt? Jag tycker alltid folk lämnar bilen vid pumpen när de går in, så har antagit att det är så man gör (om det inte är mycket bilar som sagt eller om man hade tänkt att stanna på en korv). Men kanske har fattat det helt fel. Kör ni till parkeringsplats innan ett snabbt köp även om det är lugnt/ledigt typ överallt?
 
Som andra redan skrivit är det bra om man flyttar bilen när man tankat men jag har själv gjort den tabben en gång.

Jag brukar generellt inte avbryta omkörning på motorväg utan bakomvarande får tåla sig tills jag säkert kan byta fil igen, dvs först när jag ser den omkörda bilen i inre backspegel. Hatar folk som går in förtidigt efter en omkörning.

Grusväg kan vara både väldigt dammig om det är torrt plus att det finns alltid risk för stenskott så även om man får köra 30 är 20 eller saktare bättre beroende på hur bred vägen är och underlaget.
 
I detta fall fanns det dock andra lediga pumpar, så förstår ej varför han väntade. Jag har kört till parkeringsplats ibland när jag märkt att det varit mycket trafik, innan jag går in för en take-away kaffe. Hur gör folk generellt? Jag tycker alltid folk lämnar bilen vid pumpen när de går in, så har antagit att det är så man gör (om det inte är mycket bilar som sagt eller om man hade tänkt att stanna på en korv). Men kanske har fattat det helt fel. Kör ni till parkeringsplats innan ett snabbt köp även om det är lugnt/ledigt typ överallt?

Njae. Är det helt tomt och jag vet att det finns alternativa pumpar för både diesel, bensin och E85, så kanske inte. Men jag brukar flytta på mig och toabesök känns inte som tillräckligt snabbt.
 
Det är ju dock 30 på vägen, men man bör alltså köra långsammare på grusväg ändå?

Är det smalt, saktar jag ner till 20 kanske. Likaså om det är dammigt. Framförallt om det är djur eller barn med bland de gående.

Jag lämnar bara bilen vid pumpen för snabbt besök, då medan den tankas. Om det är kö, går jag ut och flyttar på den. Skulle aldrig lämna för toabesök.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 788
Senast: Vallmo
·
Relationer Ja, min sambo är en ganska hetsig bilförare som väldigt ofta kör för fort och beter sig (idiotiskt) i trafiken. Han ÄR bra på att köra...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 173
Senast: Kilauea
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I och med att jag bytte jobb fick jag väldigt mycket längre resväg till jobbet. Vägen går dock nästan hela vägen genom skogen, och min...
Svar
0
· Visningar
432
Ridning Detta med hästar och annan trafik kommer ju upp lite då och då. Det är nonchalanta bilister eller ryttare som är ute med olyckor som...
2
Svar
39
· Visningar
5 399
Senast: lady_mike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp