Är folk mer respektlösa nu i trafiken än förr?

Lycan

Trådstartare
Idag fick jag mig en tankeställare och jag känner att jag behöver få gnälla av mig lite. Jag var ute och åkte min första långtur någonsin med motorcykeln. Vi var fyra stycken som samlades för att åka tillsammans till Sundsvall. Vägen dit gick bra. Trafiken flöt på och det var inga konstigheter. Lite för högt tempo för min smak bara. Jag kände mig förhållandevis lugn och trygg på hojen. Men på vägen hem var jag och motorcykeln framför mig bara några dm ifrån en säker död. Av någon anledning hade en bil med släp bråttom och tyckte att det var en god idé att preja sig förbi mig där filerna på E4 gick ihop. Det var praktiskt taget enfiligt när släpet passerade mig. Detta resulterade i att jag nästan fick ett släp i sidan och motorcykeln framför fick nästan en bil i bakdäcket. Vi höll en hastighet på ca 130 km/h och vi blev prejade av en bil med släp.:confused::cry::down: Efter någon km svängde bilen av vägen och vi fortsatte mot nästa mål på vår resa. Detta är tydligen vardagsmat för motorcyklister.

Förra helgen gjorde jag och morsan en tripp söderut och under den resan såg jag 3 situationer där det bara var ogjort att det skulle bli dödsolycka. I samtliga fall handlade det om bilister som var ouppmärksamma eller bilar som skulle fram till vilket pris som helst.

Det finns även flera fall från de senaste åren där ryttare har råkat illa ut på grund av bilister som har bråttom. En del har jag hört och andra har jag läst. Och detta verkar också vara vardagsmat då ryttare blir både glada och förvånade när man passerar dem lugnt och försiktigt.

Samma sak med vägarbeten. Då arbetarna efter vägen ibland får frukta för sitt liv på grund av folks bristande omdöme. En del människor har så förbenat bråttom att det är värt att riskera andras liv för att spara in den där ynka minuten.

Har det alltid varit såhär eller har folk blivit respektlösare och hetsigare i trafiken? Finns det något att göra åt detta förutom att sluta köra hoj? Varför är folk inte mer rädd om varandra i trafiken? Jag vet iallafall nu ganska säkert att min framtida död kommer troligtvis bli efter vägen.. under en bil. Yay...😒
 
Det är inte tillåtet att åka i 130km/h, det finns inga sådana vägar i Sverige. Det är inte ens 120 utanför Sundsvall vad jag vet, inte söder om stan iaf.

Och ja, trafiken har blivit värre. Speciellt puckon som inte kan köra släp. De har noll koll på bredden och hur långt släpet är. De fattar heller inte vad som händer om släpet får ett kast... det ska till en väldigt tung bil för att ekipaget inte ska hamna i spenaten.

När jag kört norröver med släp har det inte varit ovanligt att jag blivit omkörd... av de med släp.

Jag kör ju väldigt mycket bil och jag tror folk litar för mycket på tekniken i bilarna och skiter i att verkligen KÖRA bilen. Säkerhetssystemen är jättebra men det enda 4WD kommer att göra när det är riktigt halt är att sätta dig ännu längre in i skogen när det släpper. Plus att man bromsar inte bättre för att man har 4WD...
 
Jag tänkte också på det idag. Kanske är det för att bilarna är så säkra så förarna känner sig osårbara. Å andra sidan har jag alltid haft bekanta som varit mer än lovligt gasglada och dumdristiga.

Min dagliga dos av idiotkörning inträffade på en mindre landsväg.
Trevägskorsning med fullständigt öppet landskap, två bilar kommer på angränsande vägen från vänster, jag ska rakt fram och kommer alltså från höger.
Första bilen kör rakt ut.
Jag kör nu normalt väldigt vaket på den här vägen för där är fullt med turister, cyklister, bönder och annat löst folk och vägkanterna påminner om en puckelpist så en vill inte riskera möta en nybörjare med husvagn och trängas ut i puckelpisten.
En planerar sin körning så en möts på bra ställen.

Men i den korsningen så väntade jag mig ju inte att mer eller mindre bli prejad.
Nu klarade vi oss på grund av att jag bromsade ordentligt. Jag har mött bilister på den rakan som kört rejält fort och en sådan hade inte hunnit stanna.
Jag vet inte ens om föraren såg mig när han gjorde sin kamikazeutkörning. Men han hörde garanterat när jag tutade....
 
Det är inte tillåtet att åka i 130km/h, det finns inga sådana vägar i Sverige. Det är inte ens 120 utanför Sundsvall vad jag vet, inte söder om stan iaf.

Och ja, trafiken har blivit värre. Speciellt puckon som inte kan köra släp. De har noll koll på bredden och hur långt släpet är. De fattar heller inte vad som händer om släpet får ett kast... det ska till en väldigt tung bil för att ekipaget inte ska hamna i spenaten.

När jag kört norröver med släp har det inte varit ovanligt att jag blivit omkörd... av de med släp.

Jag kör ju väldigt mycket bil och jag tror folk litar för mycket på tekniken i bilarna och skiter i att verkligen KÖRA bilen. Säkerhetssystemen är jättebra men det enda 4WD kommer att göra när det är riktigt halt är att sätta dig ännu längre in i skogen när det släpper. Plus att man bromsar inte bättre för att man har 4WD...

Jo tack. Jag vet. Jag sa åt gubbarna redan innan vi åkte att jag helst inte ville hålla ett sådant tempo. Dels för att det är olagligt och dels att det är en dryg hastighet att hålla på motorcykel. Det har främst varit i omkörningar som vi legat runt 130. Resten av vägen har det pendlat mellan 80 och 110 beroende på hastighetsbegränsningar. Men det gör det inte tillåtet för en bil med släp att tränga sig förbi mellan mig och mitträcket där det är enfiligt bara för att hen inte tålde att bli omkörd. Vad jag vet får bil med släp köra max 80 km/h. Enligt gubben bakom mig var jag bara någon dm ifrån att få mig en smäll från släpet.
 
Jo tack. Jag vet. Jag sa åt gubbarna redan innan vi åkte att jag helst inte ville hålla ett sådant tempo. Dels för att det är olagligt och dels att det är en dryg hastighet att hålla på motorcykel. Det har främst varit i omkörningar som vi legat runt 130. Resten av vägen har det pendlat mellan 80 och 110 beroende på hastighetsbegränsningar. Men det gör det inte tillåtet för en bil med släp att tränga sig förbi mellan mig och mitträcket där det är enfiligt bara för att hen inte tålde att bli omkörd. Vad jag vet får bil med släp köra max 80 km/h. Enligt gubben bakom mig var jag bara någon dm ifrån att få mig en smäll från släpet.

Givetvis, men två fel gör inte ett rätt. Sedan säger jag inte så mycket om det egentligen, jag är glad i gaspedalen... men inte när jag kör släp, då kör jag alltid lagligt. Jag har sett resultatet när en husvagn fick ett kast. Dragbilen hade inte en chans.

Sedan prejar man ju aldrig någon, oavsett ekipage.
 
Jag tänkte också på det idag. Kanske är det för att bilarna är så säkra så förarna känner sig osårbara. Å andra sidan har jag alltid haft bekanta som varit mer än lovligt gasglada och dumdristiga.

Min dagliga dos av idiotkörning inträffade på en mindre landsväg.
Trevägskorsning med fullständigt öppet landskap, två bilar kommer på angränsande vägen från vänster, jag ska rakt fram och kommer alltså från höger.
Första bilen kör rakt ut.
Jag kör nu normalt väldigt vaket på den här vägen för där är fullt med turister, cyklister, bönder och annat löst folk och vägkanterna påminner om en puckelpist så en vill inte riskera möta en nybörjare med husvagn och trängas ut i puckelpisten.
En planerar sin körning så en möts på bra ställen.

Men i den korsningen så väntade jag mig ju inte att mer eller mindre bli prejad.
Nu klarade vi oss på grund av att jag bromsade ordentligt. Jag har mött bilister på den rakan som kört rejält fort och en sådan hade inte hunnit stanna.
Jag vet inte ens om föraren såg mig när han gjorde sin kamikazeutkörning. Men han hörde garanterat när jag tutade....

Usch. När vi bilade ner till vällingby såg jag en bil köra rakt ut framför alla andra bilar inkl oss. Var dm ifrån krock. Tydligen gäller inte väjningsplikten där.:idea: Vi körde också en del med bil efter kostigarna i Upplands Väsby och det var någorlunda läskigt det också när man mötte fartdårar på fel sida av vägen.
 
Idag fick jag mig en tankeställare och jag känner att jag behöver få gnälla av mig lite. Jag var ute och åkte min första långtur någonsin med motorcykeln. Vi var fyra stycken som samlades för att åka tillsammans till Sundsvall. Vägen dit gick bra. Trafiken flöt på och det var inga konstigheter. Lite för högt tempo för min smak bara. Jag kände mig förhållandevis lugn och trygg på hojen. Men på vägen hem var jag och motorcykeln framför mig bara några dm ifrån en säker död. Av någon anledning hade en bil med släp bråttom och tyckte att det var en god idé att preja sig förbi mig där filerna på E4 gick ihop. Det var praktiskt taget enfiligt när släpet passerade mig. Detta resulterade i att jag nästan fick ett släp i sidan och motorcykeln framför fick nästan en bil i bakdäcket. Vi höll en hastighet på ca 130 km/h och vi blev prejade av en bil med släp.:confused::cry::down: Efter någon km svängde bilen av vägen och vi fortsatte mot nästa mål på vår resa. Detta är tydligen vardagsmat för motorcyklister.

Förra helgen gjorde jag och morsan en tripp söderut och under den resan såg jag 3 situationer där det bara var ogjort att det skulle bli dödsolycka. I samtliga fall handlade det om bilister som var ouppmärksamma eller bilar som skulle fram till vilket pris som helst.

Det finns även flera fall från de senaste åren där ryttare har råkat illa ut på grund av bilister som har bråttom. En del har jag hört och andra har jag läst. Och detta verkar också vara vardagsmat då ryttare blir både glada och förvånade när man passerar dem lugnt och försiktigt.

Samma sak med vägarbeten. Då arbetarna efter vägen ibland får frukta för sitt liv på grund av folks bristande omdöme. En del människor har så förbenat bråttom att det är värt att riskera andras liv för att spara in den där ynka minuten.

Har det alltid varit såhär eller har folk blivit respektlösare och hetsigare i trafiken? Finns det något att göra åt detta förutom att sluta köra hoj? Varför är folk inte mer rädd om varandra i trafiken? Jag vet iallafall nu ganska säkert att min framtida död kommer troligtvis bli efter vägen.. under en bil. Yay...😒
Där jag kör regelbundet så märks det tydligt att det börjar göras en massa dåliga omkörningar när det blir sommar. Antingen folk som bara kör i stan annars och håller samma avstånd och marginaler trots att de kör i dubbla hastigheten, eller folk som inte kör speciellt mycket annars, är mina teorier.
De som inte inser att det är skillnad att köra med och utan släp sprider mer ut sig över hela sommarhalvåret.
Antalet puckon på vägarna är helt klart färre på vintern. (eller märks mindre då...?)

Jag kör bil och räknar med dåliga omkörningar som en av de saker man alltid får ha med i tanken att folk kan ta till. Tycker man ganska hyfsat kan ana vilka som kan vara potentiella kandidater för det och värda att hålla extra koll på redan när de kommer upp bakom en, beroende på hur bilen beter sig.
 
Givetvis, men två fel gör inte ett rätt. Sedan säger jag inte så mycket om det egentligen, jag är glad i gaspedalen... men inte när jag kör släp, då kör jag alltid lagligt. Jag har sett resultatet när en husvagn fick ett kast. Dragbilen hade inte en chans.

Sedan prejar man ju aldrig någon, oavsett ekipage.

Jo, jag hade kunnat hålla mina 110 och låtit gubbarna få tuffa vidare. Men risken är att jag trots laglig hastighet hade blivit prejad av stressade turister. Det har hänt mig också den här sommaren. Så det verkar inte spela någon roll vilken hastighet jag som motorcyklist håller så är det alltid någon som har bråttom och tycker sig att ha rätten att tränga sig förbi. Skitsamma om den oskyddade trafikanten åker åt fanders.

Men går det att göra något åt att folk kör för fort med släp? Går det att förhindra att folk prejar när de tycker att störst går först?
 
Häromtaget körde vi på en 90-väg. En extremt kurvig väg med dubbla heldragna linjer på långa sträckor. Der var en del trafik, men det flöt på i lagstadgad hastighet. Trots detta blir vi, på ett par mil, omkörda av fyra olika idioter som alltså struntar fullständigt i skymd sikt och hastighetsbegränsning. :rage: Varför så bråttom?

Sen ska vi inte tala om alla dessa som inte kan hålla avstånd utan ligger och slickar dragkroken på framförvarande bil. I 100 km/h när det är enfiligt och man ändå inte kan köra om. :rage:
 
Häromtaget körde vi på en 90-väg. En extremt kurvig väg med dubbla heldragna linjer på långa sträckor. Der var en del trafik, men det flöt på i lagstadgad hastighet. Trots detta blir vi, på ett par mil, omkörda av fyra olika idioter som alltså struntar fullständigt i skymd sikt och hastighetsbegränsning. :rage: Varför så bråttom?

Sen ska vi inte tala om alla dessa som inte kan hålla avstånd utan ligger och slickar dragkroken på framförvarande bil. I 100 km/h när det är enfiligt och man ändå inte kan köra om. :rage:

Har du koll på din bil är det lätt löst (om det finns lite grus). Du lägger dig så långt ut mot vägrenen du kan och hoppas på lösgrus (inte ett problem i de norra delarna av landet kan jag säga...). Idioten bakom brukar inte gilla att få sin bil blästrad :angel:
 
Idag fick jag mig en tankeställare och jag känner att jag behöver få gnälla av mig lite. Jag var ute och åkte min första långtur någonsin med motorcykeln. Vi var fyra stycken som samlades för att åka tillsammans till Sundsvall. Vägen dit gick bra. Trafiken flöt på och det var inga konstigheter. Lite för högt tempo för min smak bara. Jag kände mig förhållandevis lugn och trygg på hojen. Men på vägen hem var jag och motorcykeln framför mig bara några dm ifrån en säker död. Av någon anledning hade en bil med släp bråttom och tyckte att det var en god idé att preja sig förbi mig där filerna på E4 gick ihop. Det var praktiskt taget enfiligt när släpet passerade mig. Detta resulterade i att jag nästan fick ett släp i sidan och motorcykeln framför fick nästan en bil i bakdäcket. Vi höll en hastighet på ca 130 km/h och vi blev prejade av en bil med släp.:confused::cry::down: Efter någon km svängde bilen av vägen och vi fortsatte mot nästa mål på vår resa. Detta är tydligen vardagsmat för motorcyklister.

Förra helgen gjorde jag och morsan en tripp söderut och under den resan såg jag 3 situationer där det bara var ogjort att det skulle bli dödsolycka. I samtliga fall handlade det om bilister som var ouppmärksamma eller bilar som skulle fram till vilket pris som helst.

Det finns även flera fall från de senaste åren där ryttare har råkat illa ut på grund av bilister som har bråttom. En del har jag hört och andra har jag läst. Och detta verkar också vara vardagsmat då ryttare blir både glada och förvånade när man passerar dem lugnt och försiktigt.

Samma sak med vägarbeten. Då arbetarna efter vägen ibland får frukta för sitt liv på grund av folks bristande omdöme. En del människor har så förbenat bråttom att det är värt att riskera andras liv för att spara in den där ynka minuten.

Har det alltid varit såhär eller har folk blivit respektlösare och hetsigare i trafiken? Finns det något att göra åt detta förutom att sluta köra hoj? Varför är folk inte mer rädd om varandra i trafiken? Jag vet iallafall nu ganska säkert att min framtida död kommer troligtvis bli efter vägen.. under en bil. Yay...😒

Ja det är hetsigare och stressigare tycker jag. Det bästa man kan göra är att använda de säkerhetssystem som erbjuds av fordonet, vara nyktet och utvilad och själv hålla sig lugn och sansad. Är man själv INTE en av de som har svinbråttom så är det en mindre i trafiken med tunnelseende och ett offensivt körsätt.

Och framförallt har man då även möjligheten att "korrigera" andras misstag och felbedömningar, t ex hinner sakta in när någon gör en dum omkörning så en olycka inte händer.
 
Hade 4 motorcyklar i familjen. Vi har inte kvar nån av dom, efter vänners bortgångar la min bror ner helt, han såg ingen glädje i det längre. Försökte sig på bankörning ett tag men det var inte helt detsamma. En del bilister verkar tro man sitter på en cykel, dom fattar inte att det är helt annorlunda med en motorcykel vs en cykel.

Jag upplever det som att det är mer tung trafik än förr, trängre på vägarna och folk ska komma sig fram. Tror folk kör som förr men det är mer trafik så av den anledningen blir det farligare. Tycker väl samtidigt det är rätt mkt idioti ute på vägarna med farliga omkörningar, folk som kör ut i vägarna, kastar sig ut i rondeller, klipper av i svängarna, kör för fort etc :/

Ibland tänker jag iof att folk har en lite annan attityd nu för tiden, dvs jag först och mindre omtanke för andra. Tror det är mkt som påverkar det, stress, media etc. Ett samhällsproblem med så många stressade personer. Tycker stress förvandlar många till ofrivilliga ovetandes idioter. 🙄
 
Häromtaget körde vi på en 90-väg. En extremt kurvig väg med dubbla heldragna linjer på långa sträckor. Der var en del trafik, men det flöt på i lagstadgad hastighet. Trots detta blir vi, på ett par mil, omkörda av fyra olika idioter som alltså struntar fullständigt i skymd sikt och hastighetsbegränsning. :rage: Varför så bråttom?

Sen ska vi inte tala om alla dessa som inte kan hålla avstånd utan ligger och slickar dragkroken på framförvarande bil. I 100 km/h när det är enfiligt och man ändå inte kan köra om. :rage:

Då kan du tänka dig hur en oskyddad trafikant känner sig när folk ligger en meter bakom bakdäcket när man ligger i högre hastigheter. :meh:

Känns som att en del skulle behöva göra en repetition på körkortsteori.
 
Två gånger per år kör vi långt, drygt 45 mil med häst, och åker då på E4, E22, mindre väg utan mittmarkering de sista 3 milen, grusväg de sista 3 km, och ibland väg 55 (om man redan i Norrköping vet att det är packat genom Tokholm), och jag måste säga det att håller man 80 med hästtransport så BLIR man omkörd... av alla... inklusive andra fordon med släp, både personbilar och lastbilar, och de försvinner i fjärran.
Det är bara på den mindre vägen där man inte blir omkörd av andra med släp, och på grusvägen går det ju knappt att mötas...

Så att någon kör 130 med släp förvånar mig inte...tyvärr....

Om det beror på dumhet, oförstånd eller okunskap.... men jag tror faktiskt att folk skiter i hastighetsgränsen och tänker inte på varför det är så att man inte får köra hur fort som helst med släp.
 
Den här sommaren tycker jag är extrem vad gäller dålig bilkörning. Många som bara kör ut oavsett hur trafiken ser ut. Alla SKA fram NU liksom. Omkörningar som får mitt hjärta att stanna och hastigheter (både höga och låga) som gör att jag undrar varför inte fler olyckor sker.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 800
Senast: Vallmo
·
Relationer Ja, min sambo är en ganska hetsig bilförare som väldigt ofta kör för fort och beter sig (idiotiskt) i trafiken. Han ÄR bra på att köra...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 188
Senast: Kilauea
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I och med att jag bytte jobb fick jag väldigt mycket längre resväg till jobbet. Vägen går dock nästan hela vägen genom skogen, och min...
Svar
0
· Visningar
435
Ridning Detta med hästar och annan trafik kommer ju upp lite då och då. Det är nonchalanta bilister eller ryttare som är ute med olyckor som...
2
Svar
39
· Visningar
5 407
Senast: lady_mike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp