Är han förkyld eller vad?

_Runaway_

Trådstartare
Medryttaren skickade ett sms idag om att hästen var hängig. Eller hon upplevde honom som lite slö (vilket jag inte ser som onormalt just nu, alla här är halvslöa av värmen/betet). Men så sa hon att han hostade också. Väl hemma gick jag ut till dom och kollade läget. Han stod på gången och hostade till synes utan anledning. Hostade en gång upp slem, gult sådant. Han såg slö ut på ögonen, det var ingen vanlig sommarslöhet. De hade skrittat ut en kvart, som jag förstod tidigare var han inte direkt sjuk utan "bara" lite hostig.
Jag tempade honom, hade 38.0, han brukar inte ha högre än 37.5.
Tror ni detta är en vanlig förkylning? Det kom i så fall väldigt plötsligt. Pappa fodrade i morse och då hade hästen varit prcis som vanligt, gnäggat och så åt maten. Den som tog ut hörde ingen hosta utan tyckte allt var som vanligt. Igår senast red jag ut och jag märkte inget.
Gav honom Ventipulmin nu på eftermiddagen för slemhostans skull, la på ett lite fordrat regntäcke och släppte ut i hagen. Vad ska jag göra nu?
 
Sv: Är han förkyld eller vad?

Lägger tilll

Om det nu är en förkylning. Ska han stå inne eller gå ute? Han går i sin skogshage nu, inne på nätterna. Vi har en sjukhage men den är det inte el på och jag tänker inte riskera smitning pga. tidigare fång.
Att stå inne vore ju skönt kanske om han är lite febrig, men eftersom han hostar borde han kanske erbjudas frisk luft ute istället för att stå i stallet. Eller?
 
Sv: Är han förkyld eller vad?

Jag tycker han ska stå ute, helst ute dygnet runt med tillgång till torr liggplatsän och skydd mot flygfän

Hoppas han blir bra snart!
 
Sv: Är han förkyld eller vad?

men det känns ju lite taskigt att slänga ut en förkyld pålle i hagen dygnet runt när han inte är van vid det..?
Frågan är ju om en vanlig förkylning brukar komma så fort? Behölver jag ringa och rådfråga veterinär?
 
Sv: Är han förkyld eller vad?

Är andningen normal? Han bukandas inte?

38 efter ridning om hästen normalt har 37,5 tycker jag inte är farligt.
Kan han inte gå med en kompis ute på natten då, det är ju sommar nu...

Har han problem med luftrören annars eftersom du har Ventipulmin hemma?
 
Sv: Är han förkyld eller vad?

han andas normalt, ser bara allmänt slö ut.
Det kanske inte är så farligt med 38, han hade som sagt skrittat en kvart. Vi tänkte släppa ut de i helgen om det fortsätter vara varmt, än så länge är det svalt på nätterna. Främst i backen tänker jag på, att de inte vill ligga ner då.
Han hostade lite för ett år sen, på vintern då. Men inga allmäna problem med luftbägarna, det var tillfälligt. Ventipulmin har vi använt på tidigare hästar så vi fick det utskrivet då. Hade kvar det nu.
 
Sv: Är han förkyld eller vad?

Det är ingen fara med han för jag vet mycket om sjukdomar för jag pluggar det.för 38.5 är normalt för en häst.Fast jag känner inte till jätte många sjukdomar för jag e bara 12 år.:( Han får krya på sig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är han förkyld eller vad?

Jo rent generellt säger man väl att om de har över 38.5 så kan man räkna det som feber. Men min brukar inte ha mer än 37.5 så för honom är det lite höjning. Men det kan ju bero på att han blivit riden innan.
 
Sv: Är han förkyld eller vad?

om din häst har en temp på 37.5 normalt (jag har haft hästar med både låg och hög "normaltemp".) så hade jag absolut ansett att det va lite feber vid 38. hostar den dessutom gult slem så ring och prata med en vet. någonting verkar ju inte helt bra.:crazy:

att skritta en kvart är ju inte direkt ansträngande......
 
Sv: Är han förkyld eller vad?

När min häst är hängig brukar jag inte ändra rutiner då de kan vara extra känsliga. Jag låter hästen gå där den brukar och behåller rutinerna, men tar det lugnt med ridningen några dagar och se vad som händer. Jag går promenader med min häst eller bara skrittar när hon är lite hängig. Det är inte skadligt att de skrittar om de inte har feber eller verkar må dåligt.
Om han är en fånghäst så vet du säkert bäst själv om fodret.
 

Liknande trådar

Hästvård Sällskaps hästen har börjat hosta och snorar, hon är lite damm känslig så trodde Först att det var på det. Men i morse så hade hon gult...
Svar
4
· Visningar
1 031
Senast: elgur86
·
Hästvård Jäkla skitsommar vädermässigt det här.. Jag har aldrig under alla år förr haft en förkyld häst ska tilläggas, lyckligt förskonad från...
Svar
12
· Visningar
8 499
Senast: Ninnurur
·
Hästvård Köpte för ungefär 6-7 veckor sedan ny häst och han har nu för några dagar sedan blivit förkyld. Lite småsnorig i helgen men inget...
Svar
12
· Visningar
1 528
H
Avel Jag har en 3-åring som är dräktig i 4e månaden (insem 12/6) som åkte på en förskylning i slutet av aug med febertopp, och mkt...
Svar
1
· Visningar
1 849
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp